Seminaari
Oppiaihe 40: Oppi ja liitot 35


Oppiaihe 40

Oppi ja liitot 35

Johdanto

Puolen vuoden sisällä kirkon järjestämisestä Oliver Cowdery ja Peter Whitmer nuorempi kutsuttiin saarnaamaan evankeliumia Amerikan intiaaneille (ks. OL 28:8; 30:5). Ziba Peterson ja Parley P. Pratt kutsuttiin pian sen jälkeen lähtemään heidän mukaansa (ks. OL 32). Matkallaan Missourin läntiselle rajaseudulle he pysähtyivät Ohion osavaltion Mentorissa ja Kirtlandissa, missä he kertoivat palautetun evankeliumin sanomasta Sidney Rigdonille, joka oli vanhin Prattin ystävä ja myös hänen entinen pastorinsa. Lyhyessä ajassa yli sata henkeä, myös Sidney Rigdon ja monet hänen seurakuntansa jäsenet, kastettiin. Tämä enemmän kuin kaksinkertaisti kirkon koko jäsenmäärän.

Kun vanhimmat olivat lähteneet Kirtlandin alueelta jatkamaan matkaansa, Sidney Ridgon ja Edward Partridge -niminen ystävä matkustivat Fayetteen New Yorkin osavaltioon tapaamaan profeetta Joseph Smithiä. Pian heidän saapumisensa jälkeen Joseph sai ilmoituksen, joka on tallennettu lukuun OL 35. Siinä Herra antoi Sidneylle erityisiä vastuullisia tehtäviä äskettäin palautetussa kirkossa.

Opetusehdotuksia

Oppi ja liitot 35:1–12

Herra sanoo, että Hän on valmistanut Sidney Rigdonia suurempaan työhön

Kirjoita ennen oppituntia taululle seuraava kysymys: Mitkä kokemuksenne ovat auttaneet teitä tietämään, että Herra tuntee teidät ja että Hänellä on suunnitelma elämäänne varten?

Aloita oppitunti kehottamalla oppilaita kertomaan vastauksensa tähän kysymykseen, jos he haluavat tehdä niin.

Selitä, että ilmoituksessa, joka on nyt tallennettu lukuun OL 35, Herra puhui Sidney Rigdon -nimiselle miehelle, joka oli äskettäin kastettu ja konfirmoitu. Herra puhui Sidneylle tämän tehtävästä auttaa profeetta Joseph Smithiä. Kannusta oppilaita miettimään edelleen taululla olevaa kysymystä, kun he tutkivat Herran ohjeita Sidneylle.

Auta oppilaita ymmärtämään hieman Sidney Rigdonin taustaa pyytämällä yhtä oppilasta lukemaan ääneen tämän oppiaiheen johdanto. Kehota sitten yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 35:1–3. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille todisteita siitä, että Herra oli tietoinen Sidney Rigdonista ja siitä, mitä tämä oli tehnyt.

  • Mitä todisteita löysitte siitä, että Herra oli tietoinen Sidney Rigdonista?

  • Mitä nämä jakeet kertovat Herran suhteesta meihin? (Kun oppilaat vastaavat, kirjoita taululle seuraava periaate: Herra tuntee meidät ja Hänellä on meille jokaiselle työ tehtäväksi.)

  • Miksi tällä totuudella on teille merkitystä?

Vakuuttaaksesi, että Herra tuntee meidät yksilöinä, kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Neal A. Maxwellin seuraavat sanat:

Kuva
Vanhin Neal A. Maxwell

”Todistan teille, että Jumala on tuntenut teidät jokaisen pitkän, pitkän aikaa (ks. OL 93:23). Hän on rakastanut teitä pitkän, pitkän aikaa. – – Hän tietää teidän nimenne ja kaikki murheenne ja ilonne!” (”Muistakaa, ’kuinka armollinen Herra on ollut’”, Liahona, toukokuu 2004, s. 46.)

Kuva
Johannes Kastaja kastaa Jeesuksen

Ota esille kuva Johannes Kastajasta saarnaamassa tai Johanneksesta kastamassa Vapahtajaa (ks. Johannes Kastaja kastaa Jeesuksen, Evankeliumiaiheinen kuvakirja, 2009, nro 35; ks. myös lds.org). Pyydä oppilaita kertomaan, kuka Johannes Kastaja oli ja kuinka hän valmisti muita Jeesuksen Kristuksen tulemiseen.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 35:4–6. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, millä tavoin Sidney Rigdon oli Johannes Kastajan kaltainen.

  • Millä tavoin Sidney oli jakeen 4 mukaan Johannes Kastajan kaltainen? (Hän oli valmistanut muita ottamaan vastaan evankeliumin täyteyden.)

  • Herra sanoi, että Sidney tekisi suuremman työn kuin mitä tämä oli jo tehnyt (ks. OL 35:3). Mitä tähän suurempaan työhön kohdan OL 35:6 mukaan sisältyi? (Hän auttaisi muita saamaan kasteen ja Pyhän Hengen lahjan oikealla valtuudella.)

Kehota oppilaita pohtimaan, kuinka heidän elämänsä kokemukset ja tilanteet nyt saattaisivat valmistaa heitä suurempaan työhön tulevaisuudessa. Voisit antaa heille muutaman minuutin aikaa kirjoittaa tästä seminaarimuistivihkoonsa tai pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaansa.

Tuo esiin kohdan OL 35:4 ilmaus ”etkä sinä tiennyt sitä”. Selitä, että ennen kuin Sidney oli edes kuullut Jeesuksen Kristuksen palautetusta kirkosta, hän oli valmistanut itseään ja muita ottamaan sen vastaan. Hän oli tehnyt niin opettamalla Raamatun avulla ihmisiä kirkossaan Ohiossa. Todista, että vaikka emme ehkä tiedäkään, mitä erityisiä tehtäviä Herralla on meidän varallemme, me voimme luottaa siihen, että Hän on tietoinen meistä. Kun pyrimme seuraamaan Häntä, Hän auttaa meitä suorittamaan sen työn, jonka Hän haluaa meidän tekevän.

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen OL 35:7–11. Pyydä heitä panemaan merkille, mitä tapahtuu niiden elämässä, jotka viimeisinä aikoina uskovat Jumalaan ja osoittavat sen.

  • Mitä Herra lupaa näiden jakeiden mukaan niille, jotka seuraavat Häntä uskossa? (Vaikka oppilaat saattavat käyttää eri sanoja, heidän tulee huomata seuraava oppi: Herra näyttää ihmeitä, merkkejä ja ihmetekoja niiden uskon mukaan, jotka uskovat Hänen nimeensä.)

  • Minkähän vuoksi ihmeet, merkit ja ihmeteot liittyvät niin läheisesti uskoon?

Oppi ja liitot 35:13–19

Herra lupaa auttaa niitä, jotka Hän kutsuu tekemään työtään

Kehota oppilaita kuvittelemaan, että he kokoavat urheilujoukkuetta. Pyydä heitä kuvailemaan, mitä vahvuuksia ja taitoja he haluaisivat heidän pelaajillaan olevan.

Selitä, että tässä ilmoituksessa Herra kuvailee niitä, jotka Hän kutsuu auttamaan myöhempien aikojen työssä Hänen valtakuntansa rakentamiseksi. Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 35:13 ja pyydä luokan jäseniä kertomaan, mitä piirteitä on niillä, jotka Herra valitsee auttamaan työssään.

  • Mitkä ilmaukset tässä jakeessa kuvaavat niitä, jotka Herra kutsuu auttamaan työssään?

  • Millä tavoin niitä, jotka Herra kutsuu auttamaan työssään, voitaisiin pitää heikkoina maailmassa?

  • Miksi ne, joita maailma pitää heikkoina, saattaisivat olla hyviä ehdokkaita auttamaan Herraa Hänen työnsä toteuttamisessa?

Selitä, että tässä jakeessa sana puida (tai puimaan) viittaa viljan puimiseen. Puiminen on prosessi, jossa viljan – kuten vehnän – jyvästä erotetaan ruoti ja akanat. Jyvä otetaan talteen, ja ruoti ja akanat heitetään pois.

  • Mitä mielestänne tarkoittaa ilmaus ”puimaan kansakuntia Henkeni voimalla”? (Sinun pitää ehkä auttaa oppilaita ymmärtämään, että tällä viitataan Herran pyrkimyksiin erottaa ja koota ne ihmiset, jotka ovat valmiita ottamaan vastaan evankeliumin, niistä, jotka eivät ole.)

  • Minkä totuuden me voimme oppia jakeesta 13? (Oppilaat saattavat käyttää eri sanoja, mutta heidän tulee mainita seuraava periaate: Jumala kutsuu niitä, jotka ovat heikkoja, tekemään Hänen työtään Hänen Henkensä voimalla. Kirjoita tämä totuus taululle.)

  • Kuinka tämä totuus voisi auttaa jotakuta, jota hermostuttaa palveleminen lähetystyössä? Kuinka se voisi auttaa jotakuta, jota on pyydetty opettamaan kirkossa mutta joka tuntee riittämättömyyttä? Kuinka se voisi auttaa jotakuta, joka tuntee kehotuksen kertoa evankeliumista mutta ei ole varma, mitä sanoisi tai tekisi?

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen OL 35:14–15 ja panemaan merkille, miten Herra on luvannut vahvistaa niitä, jotka ovat apuna Hänen työssään.

  • Mitkä ilmaukset näissä jakeissa kuvaavat sitä, kuinka Herra siunaa meitä, kun olemme apuna Hänen työssään?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 35:17–19, 22. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitä profeetta Joseph Smithiä koskevia neuvoja Herra antoi Sidney Rigdonille.

  • Mitä profeetta Joseph Smithiä koskevia neuvoja Herra antoi Sidney Rigdonille? (”Pidä hänestä huoli, ettei hänen uskonsa sammuisi”, ”jää hänen luokseen” ja ”älä hylkää häntä”.)

  • Kuinka me voimme noudattaa näitä neuvoja kirkon johtajien kohdalla tänä aikana?

Oppi ja liitot 35:20–27

Herra käskee Sidney Rigdonia toimimaan Joseph Smithin kirjurina, saarnaamaan evankeliumia ja pitämään tekemänsä liitot

Pyydä oppilaita kertomaan tehtävistään ja velvollisuuksistaan kirkossa. Pyydä heitä sitten silmäilemään itsekseen kohtaa OL 35:20–23 ja panemaan merkille, mitä erityisiä velvollisuuksia Herra kutsui Sidney Rigdonin hoitamaan.

  • Mitä velvollisuuksia Herra kutsui Sidney Rigdonin hoitamaan?

Tuo esiin, että yksi Sidneyn velvollisuuksista oli toimia Joseph Smithin kirjurina. Josephin aiemmat kirjurit, Oliver Cowdery ja John Whitmer, oli kutsuttu lähetystyöhön. Mormonin kirjan käännöstyö oli saatu tässä vaiheessa valmiiksi, mutta Herra oli käskenyt Josephia palauttamaan tai tarkistamaan englanninkielisen kuningas Jaakon raamatunkäännöksestä osia, jotka oli kadotettu tai muutettu. Joseph tarvitsi kirjurin auttamaan tässä työssä. (Ks. PKO, ”Joseph Smithin raamatunkäännös [JSR]”.)

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 35:24–25. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitä siunauksia Herra lupasi Sidneylle, jos tämä pitäisi Herran kanssa tekemänsä liitot. Voit ehdottaa, että oppilaat merkitsevät löytämänsä asiat.

  • Mitä mielestänne tarkoittaa se, että Herra saattaisi taivaat järkkymään teidän hyväksenne? (Yksi mahdollinen merkitys on, että Herra lähettäisi taivaan siunauksia ja voimia auttamaan meitä tekemään Hänen työtään ja voittamaan pahan. Ks. myös OL 21:6.)

Kehota oppilaita tekemään yhteenveto näistä jakeista mainitsemalla periaate siitä, kuinka voimme onnistua tekemään sen työn, joka Jumalalla on meille. Vaikka oppilaat saattavat ilmaista asian toisin, heidän vastaustensa tulee tuoda esiin seuraava periaate: Kun noudatamme käskyjä ja pidämme liittomme kunniassa, Herra auttaa meitä tekemään Hänen työtään. Kirjoita tämä periaate taululle.

Ohjaa oppilaiden huomio kolmeen totuuteen, jotka on kirjoitettu taululle:

Herra tuntee meidät ja Hänellä on meille jokaiselle työ tehtäväksi.

Jumala kutsuu niitä, jotka ovat heikkoja, tekemään Hänen työtään Hänen Henkensä voimalla.

Kun noudatamme käskyjä ja pidämme liittomme kunniassa, Herra auttaa meitä tekemään Hänen työtään.

  • Kuinka taululla olevat kolme totuutta liittyvät toisiinsa?

  • Milloin te olette saaneet (tai joku tuntemanne henkilö on saanut) Herran apua, kun te olette pyrkineet (tai tuo henkilö on pyrkinyt) tekemään Hänen työtään?

Päätä oppiaihe kehottamalla yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 35:26–27.

  • Sen perusteella, mitä olette oppineet luvusta OL 35, mitä syitä Sidney Rigdonilla ja Joseph Smithillä mielestänne oli ylentää sydämensä ja iloita?

Kehota oppilaita kertomaan, mitä syitä heillä on ylentää sydämensä ja iloita. Voit lisätä todistuksesi siitä, että Herra haluaa auttaa meitä pyrkimyksissämme olla apuna Hänen työssään.

Kommentteja ja taustatietoja

Oppi ja liitot 35:3–4. ”Minä olen – – valmistanut sinua suurempaan työhön”

Vanhin Dallin H. Oaks kahdentoista apostolin koorumista on puhunut siitä, kuinka tärkeää on hyväksyä Herran suunnitelmat elämäämme varten:

Kuva
Vanhin Dallin H. Oaks

”Usko ja luottamus Herraan antavat meille voiman hyväksyä ja kestää, tapahtuipa elämässämme mitä tahansa. – –

Älkää luottako sen varaan, että suunnittelette jokaisen elämänne tapahtuman – edes jokaisen tärkeän tapahtuman. Olkaa valmiit hyväksymään Herran suunnitelma ja muiden tahdonvapaus asioissa, jotka väistämättä vaikuttavat teihin. Suunnitelkaa, totta kai, mutta sovittakaa suunnitelmanne henkilökohtaisiin sitoumuksiin, jotka auttavat teitä selviytymään, tapahtui mitä tahansa. Ankkuroikaa elämänne iankaikkisiin periaatteisiin ja toimikaa noiden periaatteiden mukaan mistä tahansa olosuhteista ja muiden toiminnasta riippumatta. Silloin voitte odottaa Herran ajoitusta ja olla varmoja tuloksesta iankaikkisuudessa.” (”Timing”, Ensign, lokakuu 2003, s. 17.)

Oppi ja liitot 35:13–14. ”Heikkoa maailmassa”

Presidentti Boyd K. Packer on opettanut:

Kuva
Presidentti Boyd K. Packer

”Kirkossa ei ole ammattipapistoa. Johtotehtäviin kutsutaan kaikkialla maailmassa seurakunnan jäseniä.

Kaiken, mitä kirkossa tehdään – johtamisen, opettamisen, tehtäviin kutsumisen ja asettamisen, rukoilemisen, laulamisen, sakramentin valmistamisen, neuvomisen ja kaiken muun – tekevät tavalliset jäsenet, ne, jotka ovat heikkoja maailmassa.” (Ks. ”Kirkon heikot ja vähäiset”, Liahona, marraskuu 2007, s. 6–7.)

Vanhin Joseph B. Wirthlin kahdentoista apostolin koorumista on rohkaissut niitä, jotka tuntevat olevansa liian riittämättömiä tai uupuneita olemaan avuksi Herran työssä:

Kuva
Vanhin Joseph B. Wirthlin

”Teitä kirkon jäseniä, jotka pysyttelette syrjässä riittämättömyyden tunteiden vuoksi, pyydän teitä astumaan esiin, tarttumaan työhön ja ahkeroimaan. Silloinkin kun teistä tuntuu, ettei voimastanne ole juurikaan hyötyä, kirkko tarvitsee teitä. Herra tarvitsee teitä. Muistakaa, että Herra valitsee usein sen, ’mikä maailmassa on heikkoa’, toteuttamaan tarkoituksiaan [OL 1:19].

Kaikkia, jotka ovat uupuneita, lohduttakoot Vapahtajan lohduttavat sanat: ’Tulkaa minun luokseni, kaikki te työn ja kuormien uuvuttamat. Minä annan teille levon.’ [Matt. 11:28.] Luottakaamme tuohon lupaukseen. Jumalan voima voi täyttää henkemme ja ruumiimme tarmolla ja elinvoimalla. Kehotan teitä tavoittelemaan tätä siunausta Herralta.

Lähestykää Häntä, niin Hän lähestyy teitä, sillä Hän on luvannut: ’Kaikki, jotka Herraa odottavat, saavat uuden voiman, he kohoavat siivilleen kuin kotkat. He juoksevat eivätkä uuvu, [ja] he vaeltavat eivätkä väsy.’ [Jes. 40:31.]

Muistakaa: joskus ne, jotka aloittavat hitaimmin, päätyvät pisimmälle.” (”Huoli yhdestä”, Liahona, toukokuu 2008, s. 18–19.)

Oppi ja liitot 35:13–14. ”Minä vyötän heidän kupeensa”

Presidentti Thomas S. Monson on opettanut, että Herra auttaa meitä tekemään työtään:

Kuva
Presidentti Thomas S. Monson

”Jotkut teistä saattavat olla luonteeltaan ujoja tai pitää itseään riittämättöminä ottamaan kutsumus vastaan. Muistakaa, että tämä työ ei ole yksin teidän tai minun. Se on Herran työtä, ja kun me olemme Herran asialla, meillä on oikeus Herran apuun. Muistakaa, että Herra tekee sopivaksi sen selän, jolle Hän laskee kuorman.” (”Oppikaa, tehkää, olkaa”, Liahona, marraskuu 2008, s. 62.)

Oppi ja liitot 35:19, 22. ”Pidä hänestä huoli, – – jää hänen luokseen, – – älä hylkää häntä”

Herra käski Sidney Rigdonin pitää huolta Joseph Smithistä, jäädä Josephin luokse ja olla hylkäämättä Josephia (ks. OL 35:19, 22). Vaikka Sidney lähti kirkosta Joseph Smithin marttyyrikuoleman jälkeen, hän oli aina uskollinen profeetan ollessa elossa. Hän oli uuttera ja uskollinen kirkon johtaja, ainoa neuvonantaja ensimmäisessä presidenttikunnassa, joka palveli koko sen ajan, jonka Joseph Smith oli kirkon presidenttinä. Sidney kärsi ankaria vastoinkäymisiä profeetan rinnalla ja nautti monista hengellisistä ilmestymisistä profeetan kanssa.

Oppi ja liitot 35:20. Joseph Smithin raamatunkäännös

”Kirjoitukset annetaan sellaisina kuin ne ovat minun omassa huomassani” (OL 35:20). Tämä kohta antaa ymmärtää, että Joseph Smithin työ innoitetun raamatunkäännöksen parissa oli paljon muutakin kuin alkuperäisten Raamatun tekstien palauttamista. Ennemminkin Raamatun tekstin oli määrä viestittää se sanoma, jonka Herra itse halusi sen välittävän. Sen johdosta Joseph sekä korjasi tai tarkensi Raamatun tekstiä että myös sai innoitusta lisätä sellaista, mitä siihen oli alkujaan sisältynyt, antaen meille paljon täydemmän ymmärryksen totuuksista, jotka Herra haluaa meidän ymmärtävän.

Oppi ja liitot 35:23. ”Viitata pyhiin profeettoihin osoittaaksesi hänen sanansa tosiksi”

Sidney Rigdon oli kokenut saarnaaja, joka tunsi Raamatun hyvin. Herra antoi hänelle tehtävän käyttää näitä lahjoja palautetun evankeliumin saarnaamiseen ja tukea Raamatun profeettojen opetuksilla Josephin sanoja.