Seminaari
Kotiopiskeluseminaarin oppiaihe: Oppi ja liitot 17–19 (Viikko 5)


Kotiopiskeluseminaarin oppiaihe

Oppi ja liitot 17–19 (Viikko 5)

Valmisteluaineisto kotiopiskeluseminaarin opettajalle

Tiivistelmä kotiopiskeluseminaarin päivittäisistä oppiaiheista

Seuraavana on tiivistelmä tapahtumista, opeista ja periaatteista, joita oppilaat oppivat tutkiessaan lukuja OL 17–19 (viikko 5), mutta sinun ei ole tarkoitus opettaa sitä oppiaiheesi osana. Opettamasi oppiaihe keskittyy vain muutamiin näistä opeista ja periaatteista. Noudata Pyhän Hengen kehotuksia, kun mietit oppilaidesi tarpeita.

Päivä 1 (Oppi ja liitot 17)

Sen perusteella, mitä Herra neuvoi Mormonin kirjan kolmelle silminnäkijälle, oppilaat saivat tietää, että jos osoitamme uskoa Jumalaan, me voimme saada todistuksen haluamistamme totuuksista. Niillä, jotka saavat todistuksen totuudesta, on vastuu todistaa siitä. Vapahtaja itse todisti, että Mormonin kirja on totta.

Päivä 2 (Oppi ja liitot 18)

Tässä oppiaiheessa oppilaat oppivat, että sielujen arvo on niin suuri, että Jeesus Kristus kärsi ja kuoli, jotta kaikki ihmiset voivat tehdä parannuksen ja palata taivaallisen Isän luo. Oppilaat huomasivat myös, että jos autamme muita tekemään parannuksen ja tulemaan Herran luokse, me tunnemme iloa heidän kanssaan Jumalan valtakunnassa. Me voimme kuulla Jeesuksen Kristuksen äänen, kun luemme pyhiä kirjoituksia Hengen voimalla.

Päivä 3 (Oppi ja liitot 19:1–22)

Sen perusteella, mitä Vapahtaja neuvoi Martin Harrisille, oppilaat saivat tietää, että Jeesus Kristus täytti Isänsä tahdon ja että Jeesus Kristus tulee tuomitsemaan meidät tekojemme mukaan. Oppilaat oppivat myös, että meidän täytyy tehdä parannus synneistämme tai kärsiä. Ne, jotka päättävät olla tekemättä parannusta, kärsivät rangaistuksen synneistään.

Päivä 4 (Oppi ja liitot 19:23–41)

Oppilaat oppivat Herran lupauksesta Martin Harrisille, että jos Martin ottaisi vastaan oppia Häneltä, kuuntelisi Hänen sanojaan ja vaeltaisi Hänen Henkensä sävyisyydessä, niin Martinilla olisi rauha. Tämä lupaus koskee myös meitä. Oppiaihe auttoi oppilaita myös oppimaan, että jos teemme Herran tahdon, Hän antaa meille siunauksia, jotka ovat arvokkaampia kuin maan aarteet.

Johdanto

Tämä oppiaihe auttaa oppilaita oppimaan, miksi parannus on välttämätön. Se syventää osaltaan heidän ymmärrystään Jeesuksen Kristuksen sovituksesta. Mitä paremmin ymmärrämme Jeesuksen Kristuksen uhria ja kuuliaisuutta, sitä vähemmän epäilemme kykyämme auttaa Jumalan työssä.

Opetusehdotuksia

Oppi ja liitot 17

Herra lupaa kolmelle silminnäkijälle, että heidän sallitaan nähdä levyt ja muut pyhät esineet

Tuo luokkaan jokin kiinnostava esine, mutta älä anna oppilaiden nähdä sitä. Kun oppitunti alkaa, kerro oppilaille, että olet tuonut mukanasi erään esineen. Kysy oppilailta, uskovatko he, että sinulla on se, vaikka he eivät ole nähneetkään sitä.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 17:2. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja katsomaan, mitä kolmella silminnäkijällä piti olla, ennen kuin he pystyivät näkemään kultalevyt.

  • Miksi mielestänne kolmella silminnäkijällä piti olla uskoa ennen kuin he pystyivät näkemään kultalevyt?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 17:3–5. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitä Herra vaati kolmea silminnäkijää tekemään sen jälkeen kun he olisivat nähneet kultalevyt ja muita pyhiä esineitä.

  • Mitä Herra sanoi, että kolmen silminnäkijän pitäisi tehdä sen jälkeen kun he olisivat nähneet kultalevyt ja muut pyhät esineet?

  • Mitä Herra vaatii meiltä sen jälkeen kun me olemme saaneet todistuksen totuudesta? (Kun olemme saaneet todistuksen totuudesta, meidän vastuunamme on todistaa siitä.)

Kehota oppilaita pohtimaan, minkä asioiden he tietävät olevan totta ja kuinka he voivat todistaa niistä.

Oppi ja liitot 18–19

Herra puhuu kärsimyksestään ja opettaa parannuksen tärkeyttä

Näytä oppilaille hedelmää tai kuvaa hedelmästä. Kysy heiltä, mistä he tietävät, milloin hedelmä on valmis syötäväksi. (Sen ulkonäkö tai muut ominaisuudet osoittavat, että se on kypsä.)

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 18:6. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja katsomaan, minkä Herra sanoi kypsyvän pahuudessa.

  • Mitä mielestänne tarkoittaa se, että ”maailma kypsyy pahuudessa”?

  • Mitä todisteita näette siitä, että näin on tapahtumassa?

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen OL 18:10 (osa pyhien kirjoitusten hallittavaa kohtaa) ja panemaan merkille, mitä Herra ajattelee kaikista ihmisistä, myös niistä, jotka kypsyvät pahuudessa. Pyydä heitä seuraavaksi lukemaan yhteen ääneen OL 18:10 useaan kertaan, kunnes jokainen luokan jäsen osaa sanoa sen ulkoa.

  • Mitä Herra ajattelee lapsistaan?

  • Kuinka tämä tieto voisi vaikuttaa siihen, kuinka kohtelette lähipiirissänne olevia ihmisiä?

  • Kuinka ihminen voi tulla tietämään, että hän on suuriarvoinen Jumalalle?

Selitä, että monissa tilanteissa kohteen arvo määräytyy sen mukaan, kuinka paljon joku toinen on halukas maksamaan siitä. Voit näyttää joitakin arvoltaan erilaisia esineitä havainnollistaaksesi tätä asiaa. Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 18:11–12. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja ottamaan selville, minkä hinnan Vapahtaja maksoi sielustamme.

  • Mikä hinta maksettiin sielustamme? Miksi se maksettiin? (Voit kirjoittaa taululle seuraavan periaatteen: Jokaisen sielun arvo on niin suuri, että Jeesus Kristus kärsi ja kuoli, jotta me voimme tehdä parannuksen ja palata taivaallisen Isän luokse.)

  • Mitä tekemistä parannuksella on Kristuksen luokse tulemisen kanssa?

Auta oppilaita ymmärtämään paremmin, kuinka parannus auttaa meitä tulemaan Vapahtajan luokse, pyytämällä yhtä oppilasta lukemaan ääneen seuraava kappale kirjasesta Lujana uskossa:

”Parannus on paljon muutakin kuin väärien tekojen tunnustamista. Se on mielen ja sydämen muutos, joka antaa sinulle tuoreen näkemyksen Jumalasta ja itsestäsi sekä maailmasta. Siihen sisältyy kääntyminen pois synnistä ja kääntyminen Jumalan puoleen anteeksiannon saamiseksi. Siihen kannustavat rakkaus Jumalaa kohtaan ja vilpitön halu totella Hänen käskyjään.” (Lujana uskossa – evankeliumiaiheinen hakuteos, 2005, s. 111.)

Kannusta oppilaita miettimään mahdollisia syntejä, käyttäytymistapoja ja asenteita, joista heidän on kenties käännyttävä pois, jotta he voivat tehdä parannuksen ja tulla Kristuksen luokse.

Kirjoita taululle seuraava pyhien kirjoitusten viite: OL 18:13–16.

Kehota muutamaa oppilasta lukemaan vuorotellen ääneen nämä jakeet samalla kun luokan jäsenet seuraavat mukana. Voit ehdottaa, että oppilaat merkitsevät näistä jakeista sanan parannus missä tahansa muodossa (kuten parannuksen ja parannusta). Kun kukin jae on luettu, kysy luokan jäseniltä, mitä kyseinen jae opettaa parannuksesta. Voisit mainita, että OL 18:15–16 on pyhien kirjoitusten hallittava kohta.

Lisää oppilaiden huomaamat totuudet taululle. Oppilaat saattavat huomata eri periaatteita, mutta varmista, että heille on selvää, että jos autamme muita tekemään parannuksen ja tulemaan Herran luokse, me tunnemme iloa heidän kanssaan Jumalan valtakunnassa.

Kehota oppilaita miettimään, millaista mahtaisi olla palata Jumalan eteen tuomittavaksi. Kysy heiltä, kuinka he aikovat valmistautua tuohon suureen tapahtumaan. Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 19:4. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja katsomaan, mitä meidän tulee tehdä valmistautuaksemme tuohon päivään.

  • Mitä tämän jakeen mukaan tapahtuu, jos päätämme olla tekemättä parannusta?

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen OL 19:13–19. Pyydä heitä panemaan merkille, mitä tapahtuu niille, jotka päättävät olla tekemättä parannusta.

  • Minkä syyn Vapahtaja jakeiden OL 19:16–19 mukaan antoi sille, miksi Hän kärsi syntiemme vuoksi? (Voit lisätä taululla oleviin oppeihin seuraavan: Vapahtaja kärsi syntiemme vuoksi, jotta me voisimme tehdä parannuksen eikä meidän tarvitsisi kärsiä niin kuin Hän kärsi.)

Voisit näyttää oppilaille kuvan Vapahtajasta Getsemanessa, esimerkiksi kuvan Jeesus rukoilee Getsemanessa (Evankeliumiaiheinen kuvakirja, 2009, nro 56; ks. myös lds.org). Selitä, että useimmiten Jeesuksen Kristuksen kärsimyksestä on kertonut joku muu kuin Hän itse (ks. Matt. 26:36–39; Luuk. 22:39–44), mutta luvussa OL 19 Vapahtaja itse kertoo kärsimyksestään.

Kehota oppilaita käymään itsekseen läpi jakeet OL 19:18–19 ja ottamaan selville, kuinka Vapahtaja kuvaili sovituksen aikana kokemaansa kärsimystä.

Kirjoita taululle seuraavat kaksi kysymystä:

Mitkä kohdat Vapahtajan kuvauksessa kärsimyksestään ovat merkityksellisiä teille? Miksi?

Mikä Vapahtajan kuvauksessa lisää haluanne tehdä parannus ja palata Hänen luokseen?

Kehota oppilaita valitsemaan jompikumpi näistä kysymyksistä ja keskustelemaan vastauksestaan valitsemansa parin kanssa.

Kehota oppilaita laulamaan laulu ”Oi Jeesuksen laupeus” (MAP-lauluja, 116) tai kuuntelemaan sen sanat. Pyydä heitä pohtimaan tämän laulun sanoja ja miettimään, mitä Vapahtaja on tehnyt heidän hyväkseen.

Jos aikaa on, kehota oppilaita lausumaan todistuksensa Vapahtajasta ja parannuksen siunauksista. Kannusta heitä toimimaan niiden tunteiden tai kehotusten mukaan, joita heillä on mahdollisesti ollut parannuksen tekemisestä ja tulemisesta Vapahtajan luokse.

Päätä tämä oppiaihe kehottamalla oppilaita sanomaan ulkomuistista OL 19:23 tai lukemaan se yhteen ääneen pyhistä kirjoituksistaan. Kysy, kuinka tämä pyhien kirjoitusten hallittava kohta liittyy heidän mielestään parannukseen ja toivoon anteeksiannosta.

Seuraava viikko (Oppi ja liitot 20–23)

Mitä sellaista me teemme kirkossa tänä aikana, mikä on samanlaista kuin silloin kun kirkko perustettiin 6. huhtikuuta 1830? Mitkä ovat kastevaatimukset? Kuinka pappeudenhaltijan käsketään siunata sakramentti? Mitkä ovat opettajan tai papin velvollisuudet? Oppilaat saavat vastauksia näihin kysymyksiin, kun he tutkivat lukuja OL 20–23.