Seminaari
Oppiaihe 155: Oppi ja liitot 138:7–60


Oppiaihe 155

Oppi ja liitot 138:7–60

Johdanto

Tämä oppiaihe on toinen kahdesta oppiaiheesta, jotka käsittelevät lukuun OL 138 tallennettua ilmoitusta. Kun presidentti Joseph F. Smith pohdiskeli joitakin Uuden testamentin kohtia, hän näki näyn henkimaailmasta ja niistä vanhurskaista hengistä, jotka odottivat vapautumista kuoleman siteistä. Presidentti Smith näki myös, että kuolemansa ja ylösnousemuksensa välisenä aikana Jeesus Kristus organisoi ja valtuutti vanhurskaita palvelijoita opettamaan evankeliumia hengille, jotka olivat henkimaailmassa.

Opetusehdotuksia

Oppi ja liitot 138:7–37

Presidentti Joseph F. Smith saa tietää, kuinka evankeliumia saarnattiin henkimaailmassa

Kerro oppilaille, että ihmisillä kautta maailman on erilaisia käsityksiä siitä, mitä meille tapahtuu, kun kuolemme. Kysy, ovatko oppilaat tavanneet joskus jonkun, jolla on eri käsitys siitä, mitä meille tapahtuu kuoltuamme. Pyydä muutamia oppilaita kertomaan kokemuksistaan. (Varo puhumasta kielteisesti kenenkään uskonkäsityksistä tai vähättelemästä niitä.)

  • Mistä voimme tietää, mitkä käsitykset elämästä kuoleman jälkeen ovat oikeita? (Voit tuoda esiin, että myös joillakin myöhempien aikojen pyhillä voi olla vääriä käsityksiä elämästä kuoleman jälkeen.)

Tarjoa lisää tietoa oppilaiden vastauksiin pyytämällä yhtä oppilasta lukemaan ääneen kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin D. Todd Christoffersonin seuraavat sanat:

Kuva
Vanhin D. Todd Christofferson

”Pyhät kirjoitukset ovat koetinkivi, jolla mitataan oikeellisuutta ja totuutta” (”Pyhien kirjoitusten siunaus”, Liahona, toukokuu 2010, s. 34).

Vakuuta, että me voimme tietää, ovatko eri käsitykset elämästä kuoleman jälkeen oikeita, vertaamalla noita käsityksiä niihin totuuksiin, jotka Herra on ilmoittanut pyhissä kirjoituksissa, kuten luvussa OL 138.

Piirrä taululle seuraava kaavio. Voit selittää lyhyesti, että eräässä mielessä koko henkimaailmaa voidaan pitää henkivankilana, koska myös vanhurskaat pitävät eroa ruumiistaan vankeutena (ks. OL 138:49–50).

Kuva
spirit paradise and spirit prison diagram

Auta oppilaita kertaamaan lyhyesti totuudet, jotka he oppivat edellisessä oppiaiheessa luvusta 138, antamalla puolelle luokan oppilaista tehtäväksi tutkia jakeita OL 138:12–15, 22 ja etsiä tietoja siitä, ketkä menevät kuoleman jälkeen henkiparatiisiin ja millaisissa olosuhteissa he ovat siellä. Anna toiselle puolelle luokan oppilaista tehtäväksi tutkia jakeita OL 138:20–22 ja etsiä tietoja niistä, jotka menevät kuoleman jälkeen henkivankilaan ja millaisissa olosuhteissa he ovat siellä. Pyydä oppilaita kertomaan, mitä he löytävät.

Tuo esiin, että henkivankilaan menevät kuoltuaan jumalattomien ja kapinallisten lisäksi ne, jotka kuolevat synneissään, koska heillä ei ole tietoa evankeliumista (ks. OL 138:32). Muistuta oppilaille, että kun presidentti Joseph F. Smith pohdiskeli Ensimmäisen Pietarin kirjeen kohtia, Herra ilmoitti hänelle, kuinka henkivankilassa olevat saavat tilaisuuden ottaa vastaan evankeliumin siunaukset.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 138:7–10. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja katsomaan, mitä Pietari sanoi Vapahtajan tehneen sen jälkeen kun Hän oli kärsinyt kuoleman lihassa.

  • Mitä Pietari sanoi Vapahtajan tehneen mentyään henkimaailmaan?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 138:25–28. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja ottamaan selville, mitä presidentti Smith kummasteli, kun hän mietti Herran työtä henkimaailmassa.

  • Mikä oli presidentti Smithin kysymys? (Kun oppilaat ovat vastanneet, voit kirjoittaa taululle seuraavan kysymyksen: Kuinka Herran oli mahdollista saarnata evankeliumia kaikille henkimaailmassa olleille vain kolmessa päivässä?)

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 138:29–32 ja pyydä luokan jäseniä etsimään vastausta, jonka presidentti Smith pohdiskellessaan sai.

  • Kuinka Vapahtaja saarnasi evankeliumia niille, jotka olivat henkivankilassa, niin lyhyessä ajassa?

Pyydä oppilaita ilmaisemaan sen perusteella, mitä he oppivat jakeista 29–32, totuus siitä, kuinka evankeliumia opetetaan henkimaailmassa. Heidän tulee mainita jotakin samanlaista kuin seuraava totuus: Jeesuksen Kristuksen johdolla vanhurskaat sanansaattajat opettavat evankeliumia henkivankilassa oleville. Voit kehottaa oppilaita merkitsemään jakeesta 30 ilmauksia, jotka opettavat tätä totuutta.

Piirrä taululla olevaan kaavioon nuoli henkiparatiisista henkivankilaan kuvaamaan Herran vanhurskaita sanansaattajia, jotka saarnaavat evankeliumia henkivankilassa.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 138:33–34. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitä Herran vanhurskaat sanansaattajat opettivat vankilassa oleville hengille. Pyydä oppilaita kertomaan, mitä he löytävät.

  • Millä tavoin nämä opetukset ovat verrattavissa siihen, mitä ihmisille opetetaan, kun he valmistautuvat kasteelle kuolevaisuudessa?

  • Mikä on sijaiskaste?

  • Miksi näitä evankeliumin periaatteita jakeen 34 mukaan pitää saarnata niille, jotka ovat henkivankilassa? (Sinun pitää ehkä selittää, että ilmaus ”lihassa ovat saaneet saman tuomion kuin kaikki ihmiset” tarkoittaa, että kaikkien Jumalan lasten, sekä elävien että kuolleiden, pitää saada tilaisuus kuulla evankeliumista ja ottaa se vastaan, jotta heidät voidaan tuomita saman mittapuun mukaan.)

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 138:35–37. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja katsomaan, kuinka monilla hengillä on tilaisuus ottaa vastaan Jeesuksen Kristuksen evankeliumi.

  • Miksi mielestänne on tärkeää tietää, että kaikilla taivaallisen Isän lapsilla on tilaisuus kuulla Jeesuksen Kristuksen evankeliumista ja ottaa se vastaan?

Auta oppilaita ymmärtämään, kuinka kaikki kuulevat evankeliumista, selittämällä, että vaikka Vapahtaja oli henkimaailmassa vain vähän aikaa kuolemansa jälkeen, Hän järjesti vanhurskaat henget saarnaamaan evankeliumia henkivankilassa oleville. Tämä työ jatkuu nykyään. Kun ne ihmiset, jotka eivät ole kuulleet evankeliumista tai eivät ole ottaneet sitä vastaan meidän aikanamme, kuolevat, heilläkin on tilaisuus kuulla evankeliumista ja ottaa se vastaan henkimaailmassa.

Oppi ja liitot 138:38–60

Presidentti Smith näkee jaloja ja suuria henkiä, jotka saarnaisivat evankeliumia henkivankilassa

Pyydä oppilaita miettimään vanhurskaita sukulaisiaan tai esivanhempiaan, jotka ovat kuolleet.

  • Oletteko koskaan miettineet, mitä he tekevät henkimaailmassa?

Muistuta oppilaille, että kohdassa OL 138:38–49 presidentti Joseph F. Smith luetteli niiden monien ”suurten ja mahtavien” henkien nimiä, jotka hän näki henkimaailmassa ja jotka odottivat, että Vapahtaja ilmestyisi heille ristinkuolemansa jälkeen. Jotkut hengistä, joiden luona Vapahtaja kävi, olivat Vanhan testamentin ja Mormonin kirjan profeettoja. Luemme jakeesta 53 lähtien, että presidentti Smith näki myös valittuja henkiä, jotka tulisivat esiin myöhempinä aikoina, kuten profeetta Joseph Smithin (setänsä) ja Hyrum Smithin (isänsä).

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 138:53–56. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja ottamaan selville, kuinka nämä henkilöt vaikuttivat maan päällä ollessaan niiden pelastukseen, jotka ovat henkivankilassa.

  • Kuinka kirkon myöhempien aikojen johtajat ovat auttaneet vankilassa olevia henkiä?

Kun oppilaat ovat huomanneet, että myöhempien aikojen profeetat auttavat kuolleiden lunastamisessa rakentamalla temppeleitä ja hallinnoimalla temppelitoimituksia kuolleiden puolesta, aseta tai piirrä kuva temppelistä taululla olevan kaavion viereen.

  • Milloin nämä johtajat alkoivat jakeiden 55–56 mukaan valmistautua työhön, jota he tekisivät täällä maan päällä?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 138:57. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja katsomaan, mitä työtä uskolliset vanhimmat jatkavat kuolemansa jälkeen.

  • Mitä työtä uskolliset vanhimmat jatkavat kuolemansa jälkeen?

Selventääksesi, ettei työ henkimaailmassa rajoitu niihin, joilla on Melkisedekin pappeus, kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen presidentti Joseph F. Smithin seuraavat sanat. Pyydä luokan jäseniä kuuntelemaan, mitä uskolliset naiset tekevät henkimaailmassa:

Kuva
Presidentti Joseph F. Smith

”Näille hyville sisarille, jotka on erotettu ja asetettu työhön, – – annetaan täysi valtuus ja voima saarnata evankeliumia ja opettaa naisia vanhinten ja profeettojen saarnatessa sitä miehille” (Evankeliumin oppi, 1980, s. 444).

Voit kehottaa oppilaita merkitsemään jakeesta 57 ilmauksia, jotka opettavat seuraavaa totuutta: Jätettyään kuolevaisuuden uskolliset pyhät jatkavat työtään evankeliumin saarnaamiseksi.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 138:58–59. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitä kuolleiden täytyy tehdä, jotta heidät lunastettaisiin. Pyydä oppilaita kertomaan, mitä he löytävät.

  • Mitä tapahtuu niille, jotka tekevät parannuksen henkimaailmassa? (Oppilaat saattavat käyttää eri sanoja, mutta heidän tulee mainita seuraava oppi: Henget, jotka tekevät parannuksen, lunastetaan kuuliaisuuden kautta temppelin toimituksille ja puhdistetaan sovituksen kautta ja he saavat palkkansa.)

  • Kuinka me voimme auttaa työssä kuolleiden pelastamiseksi, kun olemme täällä maan päällä? (Tekemällä sukututkimustyötä ja osallistumalla temppelitoimituksiin kuolleiden puolesta.)

Voit tämän keskustelun kuluessa pyytää yhtä oppilasta lukemaan kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Richard G. Scottin seuraavat sanat:

Kuva
Vanhin Richard G. Scott

”Kaikki työ, jota teette temppelissä, on hyvin käytettyä aikaa, mutta toimitusten saaminen toimiessanne sijaisena jonkun oman esivanhempanne puolesta tekee temppelissä vietetystä ajasta pyhemmän, ja saatte vieläkin suurempia siunauksia” (”Kuolleiden lunastamisen aikaansaama ilo”, Liahona, marraskuu 2012, s. 93–94).

Osoita taululla olevaa kuvaa temppelistä. Todista, että kun menemme temppeliin suorittamaan toimituksia kuolleiden puolesta, me autamme heitä – jos he päättävät ottaa toimitukset vastaan – tulemaan lunastetuiksi henkivankilasta ja pääsemään vanhurskaiden henkien luo paratiisiin.

Piirrä taululla olevaan kaavioon nuoli henkivankilasta henkiparatiisiin kuvaamaan parannuksen tehneiden henkien lunastusta henkivankilasta.

  • Kuinka tämä tieto voi vaikuttaa kokemuksiinne, kun teette temppeli- ja sukututkimustyötä?

  • Kuinka teitä on siunattu, kun olette osallistuneet sukututkimus- ja temppelityöhön? (Voisit itsekin kertoa jonkin oman kokemuksen.)

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 138:60. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja katsomaan presidentti Joseph F. Smithin todistusta hänen kirjoittamistaan totuuksista.

Kannusta oppilaita järjestämään aikaa sukututkimus- tai temppelityön tekemiseen muutaman seuraavan viikon kuluessa.

Päätä oppiaihe todistamalla Herrasta Jeesuksesta Kristuksesta ja sovituksen siunauksista, jotka ovat sekä elävien että kuolleiden ulottuvilla.

Kommentteja ja taustatietoja

Oppi ja liitot 138:58. Sukututkimus- ja temppelityöhön osallistumisen tuomia siunauksia

Vanhin Richard G. Scott kahdentoista apostolin koorumista antoi seuraavan lupauksen nuorille, jotka osallistuvat sukututkimus- ja temppelityöhön:

Kuva
Vanhin Richard G. Scott

”Haluatteko te nuoret varman tavan poistaa vastustajan vaikutuksen elämästänne? Uppoutukaa tutkimaan tietoja esivanhemmistanne, valmistakaa heidän nimiään pyhiä sijaistoimituksia varten, joita voi tehdä temppelissä, ja menkää sitten temppeliin toimien sijaisina heidän puolestaan, niin että he saavat kasteen ja Pyhän Hengen lahjan toimitukset. Kun vartutte, pystytte osallistumaan myös muiden toimitusten vastaanottamiseen. En osaa ajatella mitään suurempaa suojaa vastustajan vaikutukselta elämässänne.” (”Kuolleiden lunastamisen aikaansaama ilo”, Liahona, marraskuu 2012, s. 94.)