Seminaari
Kotiopiskeluseminaarin oppiaihe: Oppi ja liitot 101:43–101; 102–105 (Viikko 22)


Kotiopiskeluseminaarin oppiaihe

Oppi ja liitot 101:43–101; 102–105 (Viikko 22)

Valmisteluaineisto kotiopiskeluseminaarin opettajalle

Tiivistelmä kotiopiskeluseminaarin päivittäisistä oppiaiheista

Seuraavana on tiivistelmä tapahtumista, opeista ja periaatteista, joita oppilaat oppivat tutkiessaan jakeita OL 101:43–101 ja lukuja OL 102–105 (viikko 22), mutta sinun ei ole tarkoitus opettaa sitä oppiaiheesi osana. Opettamasi oppiaihe keskittyy vain muutamiin näistä opeista ja periaatteista. Noudata Pyhän Hengen kehotuksia, kun mietit oppilaidesi tarpeita.

Päivä 1 (Oppi ja liitot 101:43–101; 102)

Oppilaat tutkivat kolmea vertausta, joita Herra käytti opettaakseen pyhille Siionin lunastusta koskevan tahtonsa. Tutkiessaan oppilaat oppivat seuraavat periaatteet: temppelityö, vanhurskas elämä ja profeettojen seuraaminen valmistavat meitä kestämään vihollisen hyökkäykset; kun noudatamme Herran käskyjä, meitä vahvistetaan niin, että voimme vastustaa hengellisiä ja fyysisiä vihollisia; kun kokoonnumme temppeliin, me saamme varjelusta ja me valmistaudumme iankaikkiseen elämään; Jumala on antanut meille moraalisen tahdonvapauden eli vallan valita, mutta me olemme vastuussa valinnoistamme.

Päivä 2 (Oppi ja liitot 103)

Kun oppilaat tutustuivat Herran käskyihin Siionin lunastuksesta, he huomasivat siunauksia, joita saamme, kun olemme kuuliaisia Herran käskyille, sekä seurauksia, joita ilmenee, kun emme ole kuuliaisia. Oppilaat oppivat myös, että Jeesuksen Kristuksen opetuslapset ovat valmiita antamaan henkensä Hänen tähtensä ja että me saavutamme täyden voiton ja kirkkauden, kun olemme uutteria ja uskollisia ja rukoilemme uskossa.

Päivä 3 (Oppi ja liitot 104)

Herran ohjeista perustaa uudelleen yhdistynyt yhtiö (jota usein kutsutaan yhdistyneeksi veljeskunnaksi) oppilaat oppivat, että Herra on luonut maan ja että kaikki, mitä siinä on, on Hänen. He huomasivat periaatteen, että meitä pidetään tilivelvollisina siitä, että autamme muita sillä, mitä Herra on antanut meille. Oppilaat oppivat myös, mitä siunauksia voimme saada, jos olemme nöyriä ja uskollisia ja huudamme avuksi Herran nimeä.

Päivä 4 (Oppi ja liitot 105)

Kun Siionin leirikunta oli saapunut Missouriin, Herra ilmoitti, ettei Siionin maata lunastettaisi tuolloin. Herran ohjeista pyhille oppilaat oppivat seuraavat periaatteet: auttaaksemme Siionin rakentamisessa meidän täytyy olla yhtä ja olla kuuliaisia kaikessa, mitä Jumala pyytää; Jumala on valmistanut suuria siunauksia niille, jotka ovat uskollisia koettelemuksissaan; jos pyrimme rakentamaan rauhaa muiden kanssa, niin kaikki yhdessä koituu meidän parhaaksemme. Herran aikataulu on usein erilainen kuin meidän.

Johdanto

Tämä oppiaihe auttaa oppilaita toteuttamaan omassa elämässään Siionin leirikunnasta saatuja opetuksia.

Opetusehdotuksia

Oppi ja liitot 105

Herra ilmoittaa, mitä pyhien tulee tehdä Siionin maassa koetuissa vaikeuksissa

Hanki ennen oppituntia paperimuki, kumilenkki ja kolme langanpätkää. Kumilenkin ympärysmitan täytyy olla pienempi kuin mukin ympärysmitan. Sido langat kuminauhaan tasaisin välein.

Kuva
paper cup, rubber band, string

Aloita oppiaihe pyytämällä kolme vapaaehtoista. Aseta muki tasaiselle pinnalle ja kehota vapaaehtoisia nostamaan muki ilmaan käyttäen ainoastaan kumilenkkiä ja lankoja. Sano heille, etteivät he saa koskettaa kumilenkkiä vaan heidän täytyy pidellä kiinni langoista. (Tehtävän suorittamiseksi oppilaiden on tehtävä yhteistyötä ja vedettävä samaan aikaan kustakin langasta samalla voimakkuudella, jotta kumilenkki suurenee niin, että sen voi asettaa mukin ympärille ja sitten käyttää mukin nostamiseen.)

Kun oppilaat ovat suoriutuneet tästä tehtävästä, esitä seuraava kysymys:

  • Mikä osuus ykseydellä oli tämän tehtävän suorittamisessa?

Muistuta oppilaita siitä, että kuluneen viikon opiskelussaan heillä oli tilaisuus tutkia Herran ilmoituksia Siionin leirikunnasta ja sen tehtävästä auttaa karkotettuja pyhiä Siionissa. Kannusta oppilaita kiinnittämään koko tämänpäiväisen oppiaiheen ajan huomiota siihen, mikä osuus ykseydellä oli pyhien yrityksissä saada takaisin Siionin maa.

Kehota oppilaita kertomaan lyhyesti Siionin leirikunnasta sen perusteella, mitä he ovat oppineet tutkiessaan lukuja OL 103 ja 105. Esitä seuraavat kysymykset auttaaksesi oppilaita, kun he kertaavat oppimaansa:

  • Miksi pyhät Siionissa (Jacksonin piirikunnassa Missourissa) tarvitsivat apua? (Rettelöitsijät olivat pakottaneet heidät lähtemään mailtaan.)

  • Mikä oli Siionin leirikunta? (Vähän yli 200 miehen, 12 naisen ja 9 lapsen ryhmä – vapaaehtoisia ja värvättyjä – joita profeetta Joseph Smith johti ja jotka järjestäytyivät kuuliaisuudesta Herran käskyille.)

  • Mikä oli Siionin leirikunnan alkuperäinen tarkoitus? (Viedä tarvittavia varoja ja tarvikkeita karkotetuille pyhille Missourissa ja auttaa heitä saamaan takaisin maansa Jacksonin piirikunnassa.)

Muistuta oppilaille, että lukuun OL 105 sisältyvä ilmoitus annettiin 22. kesäkuuta 1834 sen jälkeen kun Siionin leirikunta oli matkannut lähes seitsemän viikkoa ja oli vain noin 15–30 kilometrin päässä Jacksonin piirikunnasta. Kysy oppilailta, muistaako kukaan käskyn, jonka Herra antoi tällöin Siionin leirikunnalle Siionin lunastuksesta. (Heidän tuli odottaa ennen kuin antaisivat apua karkotetuille pyhille Siionin maan saamiseksi takaisin.) Jos oppilaat tarvitsevat apua tämän yksityiskohdan muistamisessa, kehota heitä tutkimaan kohtaa OL 105:9.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 105:3–9. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja käymään läpi syitä, jotka Herra antoi Siionin lunastamisen lykkäämiseen.

  • Mitä syitä Herra esitti sille, että pyhiä ei tuolloin palautettu mailleen ja koteihinsa Siionissa?

  • Minkä periaatteen voimme oppia näiden jakeiden pohjalta siitä, mitä meidän täytyy tehdä rakentaaksemme Siionia? (Oppilaat saattavat ehdottaa eri periaatteita, mutta auta heitä huomaamaan seuraava: Auttaaksemme Siionin rakentamisessa meidän täytyy olla yhtä ja olla kuuliaisia kaikessa, mitä Jumala pyytää. Voisit kirjoittaa tämän periaatteen taululle.)

Auta oppilaita ymmärtämään tämä periaate paremmin kehottamalla yhtä oppilasta lukemaan kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin D. Todd Christoffersonin seuraavat sanat. Pyydä luokan jäseniä kuuntelemaan vanhin Christoffersonin selitystä siitä, mikä Siion on ja mitä täytyy tapahtua, jotta se voidaan perustaa.

Kuva
Vanhin D. Todd Christofferson

”Siion on sekä paikka että kansa. – –

Siion on Siion sen kansalaisten luonteen, ominaisuuksien ja uskollisuuden vuoksi. Muistakaa, että ’Herra kutsui kansaansa Siioniksi, koska sillä oli yksi sydän ja yksi mieli ja se asui vanhurskaudessa; eikä sen keskuudessa ollut köyhiä’ (Moos. 7:18). Jos aiomme perustaa Siionin koteihimme, seurakuntiimme ja vaarnoihimme, meidän on kohottava tälle tasolle. On välttämätöntä 1) yhdistyä niin, että meillä on yksi sydän ja yksi mieli, 2) tulla yksilöinä ja yhdessä pyhäksi kansaksi ja 3) pitää huolta köyhistä ja apua tarvitsevista niin tehokkaasti, että poistamme köyhyyden keskuudestamme. Emme voi odottaa näin tapahtuvan vasta sitten, kun Siion tulee – Siion tulee vasta sitten, kun näin tapahtuu.” (Ks. ”Tulkaa Siioniin”, Liahona, marraskuu 2008, s. 37–38.)

Voisit esittää joitakin seuraavista kysymyksistä auttaaksesi oppilaita syventämään ymmärrystään Siionista:

  • Mikä on Siion?

  • Mitä täytyy tapahtua, jotta Siion voidaan perustaa?

  • Mistähän syystä Siionin rakentaminen edellyttää ykseyttä ja kuuliaisuutta?

  • Minkä kirkkauden valtakunnan lakia kohdan OL 105:3–5 mukaan noudattavat ne, jotka ovat yhtä?

  • Mitä te voitte tehdä vahvistaaksenne ykseyttä perheessänne, kirkon luokissanne tai koorumeissanne? Kuinka voitte kannustaa muita näissä ryhmissä olemaan yhtä ja olemaan kuuliaisia Herralle?

  • Kuinka nämä seikat auttavat teitä ja muita perustamaan Siionin?

  • Mitkä kokemukset ovat auttaneet teitä ymmärtämään ryhmän keskuudessa vallitsevan ykseyden tärkeyden?

Kehota oppilaita miettimään yhtä asiaa, jonka he voivat tehdä vahvistaakseen ykseyttä perheessään tai kirkon luokissaan tai koorumeissaan. Pyydä oppilaita keskustelemaan valitsemansa parin kanssa siitä, mitä he aikovat tehdä. Todista siitä, miten tärkeää on olla yhtä ja olla kuuliaisia, kun pyrimme toteuttamaan Herran tarkoituksia.

Selitä, että Herra päätti luvussa OL 105 olevan ilmoituksen antamalla pyhille käskyjä siitä, kuinka heidän tulee suhtautua vihollisiinsa. Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 105:38–41. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja valitsemaan näistä jakeista ilmaus, joka tiivistää sen, miten Herra ohjasi pyhiä suhtautumaan sortajiinsa. Pyydä sitten oppilaita selittämään, miksi he valitsivat kyseisen ilmauksen.

  • Minkä siunauksen voimme saada niiden Herran antamien opetusten pohjalta, jotka ovat näissä jakeissa, jos pyrimme rakentamaan rauhaa muiden kanssa? (Voisit kehottaa oppilaita merkitsemään sanat ja ilmaukset, jotka opettavat seuraavaa periaatetta: Jos pyrimme rakentamaan rauhaa muiden kanssa, niin kaikki yhdessä koituu meidän parhaaksemme.)

  • Mitä siunauksia olette nähneet koituvan siitä, kun te olette pyrkineet olemaan rauhantekijöitä tai kun joku tuntemanne henkilö on pyrkinyt olemaan sellainen?

Kannusta oppilaita pyrkimään rauhan rakentamiseen ollessaan tekemisissä muiden kanssa.

Seuraava viikko (Oppi ja liitot 106–108, 137)

Kysy oppilailta, ovatko he joskus ihmetelleet, mitä tapahtuu ihmisille, jotka kuolevat saamatta kastetta tai kuulematta Jeesuksen Kristuksen evankeliumista. Selitä, että seuraavalla viikolla he löytävät vastauksia tuohon kysymykseen. He saavat myös tietää, mikä on Melkisedekin pappeuden alkuperäinen nimi ja mitä tehtäviä kuuluu pappeusvirkoihin.