Seminaari
Kotiopiskeluseminaarin oppiaihe: Oppi ja liitot 29:31–50; 30–35 (Viikko 8)


Kotiopiskeluseminaarin oppiaihe

Oppi ja liitot 29:31–50; 30–35 (Viikko 8)

Valmisteluaineisto kotiopiskeluseminaarin opettajalle

Tiivistelmä kotiopiskeluseminaarin päivittäisistä oppiaiheista

Seuraavana on tiivistelmä tapahtumista, opeista ja periaatteista, joita oppilaat oppivat tutkiessaan jakeita OL 29:31–50 ja lukuja OL 30–35 (viikko 8), mutta sinun ei ole tarkoitus opettaa sitä oppiaiheesi osana. Opettamasi oppiaihe keskittyy vain muutamiin näistä opeista ja periaatteista. Noudata Pyhän Hengen kehotuksia, kun mietit oppilaidesi tarpeita.

Päivä 1 (Oppi ja liitot 29:31–50)

Kun oppilaat tutustuivat pelastussuunnitelmaan luvun OL 29 pohjalta, he huomasivat, että kaikki Jumalan käskyt ovat hengellisiä ja että Jumala on antanut meille tahdonvapauden lahjan niin että voimme tehdä valintoja ja kokea noiden valintojen seuraukset. Pohtiessaan, kuinka Aadamin lankeemus toi hengellisen kuoleman, oppilaat oppivat, että sovituksellaan Jeesus Kristus tarjoaa anteeksiannon ja iankaikkisen elämän kaikille niille, jotka uskovat Häneen ja tekevät parannuksen synneistään.

Päivä 2 (Oppi ja liitot 30–32)

Tässä oppiaiheessa oppilaat lukivat, mitä neuvoja ja lupauksia Herra antoi kuudelle miehelle, jotka Hän kutsui saarnaamaan evankeliumia. Oppiaiheessa tähdennettiin, että meidän tulee palvella Herraa koko sielustamme, niin Hän on meidän kanssamme. Oppilaat oppivat myös, että kun olemme uskollisia, perheenjäseniämme saatetaan siunata niin, että he uskovat ja tuntevat totuuden.

Päivä 3 (Oppi ja liitot 33–34)

Oppilaat tutkivat Herran sanoja kahdelle lähetyssaarnaajalle, Ezra Thayrelle ja Northrop Sweetille. Oppilaat saivat selville, että jos avaamme suumme julistaaksemme evankeliumia, Herra innoittaa meitä siinä, mitä meidän tulee sanoa. Herran sanoista Orson Prattille oppilaat oppivat, että ne, jotka opettavat oikealla tavalla ja uutterasti evankeliumia, tekevät sen Pyhän Hengen voimalla.

Päivä 4 (Oppi ja liitot 35)

Oppilaat lukivat Sidney Rigdonin kääntymyksestä ja tutkivat Herran sanoja hänelle. He oppivat, että Herra tuntee meidät ja Hänellä on työtä meille jokaiselle ja että Jumala kutsuu niitä, jotka ovat heikkoja, tekemään Hänen työtään Hänen Henkensä voimalla. Oppilaat huomasivat myös, että kun noudatamme käskyjä ja pidämme liittomme kunniassa, Herra auttaa meitä tekemään Hänen työtään.

Johdanto

Tämä oppiaihe keskittyy erityisesti neuvoihin, jotka Herra antoi David ja Peter Whitmerille syyskuussa 1830 pidetyn kirkon konferenssin jälkeen. Tuossa konferenssissa Herra paljasti Hiram Pagen saamat ilmoitukset vääriksi. Luvussa OL 30 Herra nuhteli David Whitmeriä tämän uskosta kiveen ja kutsui Peter Whitmerin Oliver Cowderyn toveriksi lähetystyöhön.

Opetusehdotuksia

Oppi ja liitot 30:1–4

David Whitmeriä nuhdellaan siitä, että hän otti varteen ihmisten taivuttelut

Kehota oppilaita pohtimaan itsekseen seuraavia tilanteita:

  1. Nuori mies on kuunnellut musiikkia, joka ei vastaa Nuorten voimaksi -kirjasessa esitettyjä tasovaatimuksia. Vaikka hän nauttii tällaisen musiikin kuuntelemisesta, hän on alkanut ymmärtää, että sen välittämät sanomat saavat hänet menettämään Hengen vaikutuksen ja ajautumaan pois perheensä, ystäviensä ja kirkon vaikutuspiiristä.

  2. Nuori nainen on käynyt joitakin kertoja treffeillä erään nuoren miehen kanssa ja alkaa ymmärtää Pyhän Hengen johdatuksesta, että nuori mies on vähitellen yrittänyt houkutella häntä rikkomaan siveyden lakia.

Esitä sitten oppilaille seuraava kysymys:

  • Kuinka me voimme huomata, kuten nämä henkilöt näissä tilanteissa, että meitä johdetaan harhaan?

Selitä, että luku OL 30 sisältää totuuksia, jotka voivat auttaa meitä valmistautumaan Hengen varoitusten saamiseen ja noudattamiseen sekä auttaa meitä välttämään harhaan joutumisen. Kehota oppilaita panemaan merkille näitä totuuksia, kun he tutkivat tänään tätä lukua.

Auta oppilaita ymmärtämään luvun OL 30 tausta pyytämällä heitä muistelemaan, mitä he ovat saaneet tähän mennessä tietää David Whitmeristä tutkiessaan Oppia ja liittoja sekä kirkon historiaa. (Hän oli yksi Mormonin kirjan kolmesta silminnäkijästä ja oli auttanut tarvikkeiden hankkimisessa Mormonin kirjan käännöstyön aikana.)

Kerro oppilaille, että David Whitmerin lanko oli Hiram Page. Voit kysyä oppilailta, mitä he muistavat Hiram Pagesta tutkittuaan lukua OL 28. (Hän oli yksi Mormonin kirjan kahdeksasta silminnäkijästä, ja hän oli löytänyt kiven, jonka avulla hän väitti voivansa saada ilmoitusta.) Selitä, että kun Hiram Page esitteli väärän näkijän kivensä ja väitti saavansa siitä ilmoituksia, Oliver Cowdery, Whitmerit ja muut Fayetten seudulla alkoivat uskoa Hiramin väitteisiin.

  • Miksi David Whitmerin olisi saattanut olla helppoa antaa myöten Hiram Pagen taivutteluille?

Pyydä oppilaita tutkimaan jakeita OL 30:1–2 ja vastaamaan seuraaviin kysymyksiin:

  • Mitä sellaista Herra sanoi David Whitmerin tehneen, mikä on saattanut tehdä hänet alttiiksi eksytykselle?

  • Mitä David ei Herran sanojen mukaan ollut tehnyt?

Kehota oppilaita ehdottamaan, mitä periaatteita me voimme oppia jakeista OL 30:1–2. He saattavat mainita osan tai kaikki seuraavista:

Meidän ei pidä pelätä ihmisiä, vaan meidän tulee turvata Herraan saadaksemme voimaa.

Meidän tulee kiinnittää mielemme siihen, mikä on Jumalasta, enemmän kuin siihen, mikä on maailmasta.

Meidän tulee seurata Henkeä ja kirkon johtajien neuvoja eikä taipua niiden suostutteluihin, joita Herra ei ole kutsunut.

Esitä seuraavat kysymykset:

  • Mitä mielestänne tarkoittaa se, että kiinnitämme mielemme siihen, mikä on maailmasta, enemmän kuin siihen, mikä on Herrasta? Millä tavoin me saattaisimme tuntea houkutusta tehdä niin?

  • Kuinka keskittyminen maailmallisiin asioihin enemmän kuin siihen, mikä on Herran, voi saada meidät alttiimmiksi eksytykselle?

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen presidentti Joseph Fielding Smithin seuraavat sanat:

Kuva
Presidentti Joseph Fielding Smith

”Tuntuu vähän oudolta, niin pian sen suurenmoisen ilmestyksen jälkeen, jonka [David Whitmer] oli saanut, ja nähtyään muissa tilanteissa Hengen vuodatusta, että hän unohtaisi, mutta ihmisluonto on sellainen, että me kaikki tarvitsemme jatkuvaa muistutusta tehtävistämme, tai meillä on taipumus hairahtua välinpitämättömyyteen. Tarve rukoilla jatkuvasti ja keskittää ajatuksemme valtakunnan asioihin sekä kiinnittää vilpittömästi huomiota velvollisuuksiin on useimmille meistä ilmeinen, ettemme lipsuisi. Kuinka usein Herran onkaan täytynyt varoittaa kansaansa lihan heikkouksista!” (Church History and Modern Revelation, 1953, 2 osaa, osa 1, s. 146.)

  • Mitä meidän presidentti Smithin mukaan pitää tehdä varmistaaksemme, ettemme unohda hengellisiä velvollisuuksiamme kuten David Whitmer teki?

Voisit käyttää tätä tilaisuutta muistuttaaksesi oppilaita tarpeesta tutkia pyhiä kirjoituksia päivittäin – ei pelkästään tehtäviensä tekemiseksi vaan jotta he oppisivat evankeliumia, vahvistaisivat todistusta evankeliumista ja kuulisivat Herran äänen. Voit myös pyytää oppilaita kertomaan, mikä on auttanut heitä tutkimaan pyhiä kirjoituksia merkityksellisellä tavalla.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 30:3–4. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja etsimään Herran ohjeita David Whitmerille.

  • Kuinka David Whitmeriä voisi auttaa Herran hänelle ilmoittamien asioiden pohtiminen sen jälkeen kun Hiram Page oli eksyttänyt hänet?

Kannusta oppilaita miettimään, onko heidän elämässään tilanteita, jolloin he luottavat ja keskittyvät kenties enemmän siihen, mikä on maailmasta, kuin siihen, mikä on Jumalasta, ja kuinka se voisi tehdä heistä alttiita eksytykselle. Kehota heitä päättämään, mitä he aikovat tehdä luottaakseen noissa tilanteissa enemmän Herraan.

Oppi ja liitot 30:5–8

Peter Whitmer nuorempi kutsutaan lähtemään Oliver Cowderyn kanssa lähetystyöhön lamanilaisten luo

Ota esiin jokin raskas esine tai kassi, joka on täynnä painavia tavaroita. Kehota yhtä oppilasta tulemaan luokan eteen ja pitelemään esinettä tai kassia edessään. Kun oppilas pitelee esinettä tai kassia, kehota muita oppilaita lukemaan itsekseen OL 30:5 ja ottamaan selville, mitä Herra kutsui Peter Whitmerin tekemään. Pyydä luokan jäseniä kertomaan, mitä he saivat selville.

  • Kenen tuli olla johtavassa asemassa Peter Whitmerin lähetystyössä lamanilaisten luo?

Kehota toista oppilasta auttamaan sitä oppilasta, joka pitelee raskasta esinettä tai kassia. Pyydä ensimmäistä oppilasta kuvailemaan eroa, jonka hän tuntee saatuaan toiselta tukea. Selitä, että kohdassa OL 30:5–7 on Herran neuvoja Peter Whitmerille siitä, kuinka Peterin tulee tukea ja auttaa Oliver Cowderya tämän johtamistehtävässä. Pyydä oppilaita tutkimaan näitä jakeita ja etsimään erityisiä ilmauksia, jotka kuvailevat sitä, kuinka Peterin oli määrä tukea Oliveria.

  • Mitä ilmauksia Herra käytti opettaakseen Peterille, kuinka tämän tuli tukea Oliveria? (Ks. jae 6. Peterin tuli kärsiä ahdistusta kaikissa Oliverin ahdingoissa, rukoilla Oliverin puolesta ja tunnustaa Oliverin valtuus.)

  • Mitä mielestänne tarkoittaa se, että kärsii ahdistusta kaikissa toisen henkilön ahdingoissa (ks. OL 30:6)?

  • Minkä sellaisen opetuksen voimme saada Herran neuvoista Peterille, joka sopii myös meihin?

Yksi totuus, jonka oppilaat saattavat ilmaista on, että meidän tulee tukea niitä, jotka Herra on kutsunut johtamaan työtään. Kehota yhtä oppilasta kirjoittamaan tämä periaate taululle.

Pyydä oppilaita selittämään, kuinka he voivat toteuttaa tätä periaatetta omassa elämässään ehkäpä tukemalla seurakuntansa johtohenkilöitä. Kehota heitä todistamaan siunauksista, joita koituu niiden tukemisesta, jotka Herra on kutsunut. Kannusta heitä elämään edelleen tämän periaatteen mukaan.

Seuraava viikko (Oppi ja liitot 36–40)

Kysy oppilailta, onko heitä joskus pyydetty noudattamaan jotakin käskyä, mutta he eivät ole täysin ymmärtäneet, minkä vuoksi. Mitä jos teille luvataan siunauksia kuuliaisuutenne mukaan ettekä sitten pystykään elämään noiden käskyjen mukaan? Seuraavalla viikolla oppilaat saavat tietää kirkon jäsenistä, jotka huomasivat olevansa sellaisessa tilanteessa, ja siitä, mitä Herra opetti heille.