Seminaari
Kotiopiskeluseminaarin oppiaihe: Oppi ja liitot 121–123; Nauvoon perustaminen (Viikko 26)


Kotiopiskeluseminaarin oppiaihe

Oppi ja liitot 121–123; Nauvoon perustaminen (Viikko 26)

Valmisteluaineisto kotiopiskeluseminaarin opettajalle

Tiivistelmä kotiopiskeluseminaarin päivittäisistä oppiaiheista

Seuraavana on tiivistelmä tapahtumista, opeista ja periaatteista, joita oppilaat oppivat tutkiessaan lukuja OL 121–123 ja oppiaihetta ”Nauvoon perustaminen” (viikko 26), mutta sinun ei ole tarkoitus opettaa sitä oppiaiheesi osana. Opettamasi oppiaihe keskittyy vain muutamiin näistä opeista ja periaatteista. Noudata Pyhän Hengen kehotuksia, kun mietit oppilaidesi tarpeita.

Päivä 1 (Oppi ja liitot 121:1–10122)

Kun oppilaat tutkivat profeetta Joseph Smithin ja muiden vankeutta Libertyn vankilassa, he huomasivat seuraavat periaatteet: Kun huudamme Herraa vastoinkäymisten ja koettelemusten aikoina, me voimme saada Hänen rauhansa. Jos kestämme koettelemukset kuolevaisuudessa hyvin, Jumala siunaa meitä nyt ja iankaikkisuuksissa. Ahdingot voivat antaa meille kokemusta ja olla meidän hyväksemme. Oppilaat oppivat myös, että Vapahtaja kärsi kaikkien ihmisten tuskat ja ahdingot.

Päivä 2 (Oppi ja liitot 121:11–33)

Tutustuttuaan niihin ahdinkoihin ja vainoihin, joita pyhät kokivat vihollistensa taholta Missourissa, oppilaat oppivat, että Herra näkee ja tuntee kaikki tekomme ja että ne, jotka tekevät vääriä tekoja, kokevat Jumalan tuomion Hänen hyväksi katsomanaan aikana. He huomasivat myös, että Jumala ilmoittaa meille tietoa Pyhän Hengen välityksellä ja että koettelemukset voivat osaltaan puhdistaa meitä ja valmistaa meitä saamaan ilmoitusta.

Päivä 3 (Oppi ja liitot 121:34–46)

Tästä osuudesta profeetta Joseph Smithin Libertyn vankilasta lähettämää innoitettua kirjettä oppilaat oppivat, että pappeudenhaltijat voivat käyttää taivaan voimia vain, jos he elävät vanhurskaasti. Oppilaat miettivät myös erityisiä tekoja, jotka voivat heikentää tai vahvistaa pappeudenhaltijan voimaa.

Päivä 4 (Oppi ja liitot 123; Nauvoon perustaminen)

Kun oppilaat tutkivat pyhien velvollisuutta vainoojiaan kohtaan, he oppivat nämä periaatteet: Herra täyttää lupauksensa sen jälkeen kun me olemme tehneet oman osamme. On monia, jotka ovat erossa totuudesta vain siksi, että eivät tiedä, mistä sen löytäisivät. Päätöksillämme noudattaa näennäisen pieniä Herran käskyjä voi olla suuri vaikutus elämäämme tulevaisuudessa. Oppilaat saivat myös tietää, että kirkon keskuspaikka perustettiin Nauvooseen Illinoisiin, ja he huomasivat, että Apuyhdistys on innoitettu osa Jeesuksen Kristuksen evankeliumin palautusta.

Johdanto

Tässä oppiaiheessa oppilaat tarkastelevat joitakin luvuissa OL 121–122 olevia opetuksia, jotka voivat auttaa meitä, kun koemme elämässä vaikeuksia. He huomaavat myös, että vaino voi edistää Jumalan työn etenemistä sen sijaan että pysäyttäisi sen etenemisen. Lopuksi oppilaat saavat tietoa Apuyhdistyksen perustamisesta Nauvoossa Illinoisissa ja kertovat tavoista, joilla Apuyhdistys siunaa ihmisiä tänä aikana.

Opetusehdotuksia

Oppi ja liitot 121–122

Pyhät saivat tärkeitä opetuksia kokemansa vainon ansiosta

Kirjoita taululle hävityskäsky, Haun’s Mill ja Libertyn vankila. Kehota oppilaita tekemään näiden sanojen avulla yhteenveto siitä, mitä he ovat saaneet tietää pyhien Missourissa vuosina 1838–1839 kokemista vainoista.

Kirjoita taululle OL 121:7–10; 122:7–9. Muistuta oppilaille, että näissä jakeissa Herra ilmoitti profeetta Joseph Smithille periaatteita lohduttaakseen häntä ja pyhiä heidän koettelemuksissaan. Kehota oppilaita lukemaan nämä jakeet itsekseen ja panemaan merkille, millä tavoin näissä jakeissa olevat opetukset saattaisivat auttaa heitä koettelemusten aikoina. Kehota muutamaa oppilasta kertomaan, mitä he löytävät.

Viikolla oppilaat tutkivat jakeita OL 121:36, 41–42, jotka muodostavat pyhien kirjoitusten hallittavan kohdan. Voit pyytää heitä kertaamaan sen sanomalla yhdessä jakeen 36. Voisit myös pyytää heitä tekemään luettelon vanhurskaista teoista, jotka Herra mainitsee jakeissa 41–42.

  • Kuka tuntemanne henkilö on esimerkki tällaisista vanhurskaista periaatteista?

Kerro arvostuksesta, jota tunnet vanhurskaita pappeudenhaltijoita kohtaan, ja siunauksista, joita kaikki ihmiset voivat saada pappeuden voiman kautta.

Nauvoon perustaminen

Pyydä oppilaita mainitsemaan asioita, joilla voi sammuttaa tulen. Kysy sitten, mikä voi saada tulen roihuamaan. Selitä, että Joseph Smith vertasi Jumalan työtä tuleen.

  • Luuletteko, että pyhien Missourissa kokemat vainot olivat kuin vesi, joka alkoi sammuttaa Jumalan työtä, vai kuin polttoaine, joka auttoi sitä roihuamaan? Miksi?

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan profeetta Joseph Smithin seuraavat sanat. Selitä, että profeetta kirjoitti ne 1. maaliskuuta 1842 kirjeessä eräälle sanomalehden päätoimittajalle nimeltä John Wentworth.

Kuva
Profeetta Joseph Smith

”Vaino ei ole pysäyttänyt totuuden etenemistä vaan on ainoastaan valanut öljyä liekkiin. – –

Totuuden viiri on pystytetty. Yksikään epäpyhä käsi ei voi estää työn etenemistä. Vainot saavat raivota, väkijoukot liittyä meitä vastaan, armeijat kokoontua ja häväistykset tulla, mutta Jumalan totuus etenee uljaana, jalona ja riippumattomana, kunnes se on täyttänyt jokaisen mantereen, käynyt jokaisella seudulla, pyyhkäissyt yli jokaisen maan ja kaikunut jokaiseen korvaan, kunnes Jumalan aivoitukset on täytetty ja suuri Jehova on sanova, että työ on tehty.” (Julkaisussa History of the Church, osa 4, s. 540.)

  • Minkä periaatteen me voimme oppia näistä sanoista? (Oppilaat saattavat huomata monia eri totuuksia, mutta tähdennä seuraavaa: Mikään ei estä Jumalan työn etenemistä kaikkialla maailmassa.)

  • Mitä todisteita näette tänä aikana tästä periaatteesta?

  • Millä tavoin te voitte osallistua Herran työn etenemiseen?

Selitä, että kun profeetta Joseph Smith kirjoitti tämän profetian John Wentworthille osoittamassaan kirjeessä, Herra oli alkanut kutsua lähetyssaarnaajia saarnaamaan evankeliumia eri maissa. Tuo profetia alkoi täyttyä, kun tuhansittain ihmisiä – etupäässä Isosta-Britanniasta – kastettiin. Uudet jäsenet toivat kirkkoon suurta voimaa, ja monet matkustivat pyhien luo Nauvooseen.

Kerro luokalle, että kirkon naiset Nauvoossa Illinoisissa vaikuttivat voimakkaasti Herran työn edistämiseen. Kehota yhtä oppilasta lukemaan seuraavat kaksi kappaletta:

Vuonna 1842 jotkut naiset Nauvoossa Illinoisissa kokoontuivat keskustelemaan siitä, kuinka he voisivat auttaa Nauvoon temppelin rakentamisessa. He muodostivat yhdistyksen ja kysyivät sitten profeetta Joseph Smithin mielipidettä siitä. Hän hyväksyi sen mutta sai innoitusta järjestää ”naiset pappeuden alaisuuteen pappeuden mallin mukaan” (Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, 2007, s. 471; ks. myös Tyttäriä minun valtakunnassani – Apuyhdistyksen historiaa ja työtä, 2011, s. 12).

Apuyhdistyksen ensimmäiseksi ylijohtajaksi kutsuttiin Emma Smith. Sisar Eliza R. Snow, joka palveli Apuyhdistyksen sihteerinä Nauvoossa ja joka kutsuttiin myöhemmin Apuyhdistyksen toiseksi ylijohtajaksi, on opettanut: ”Vaikka nimi [Apuyhdistys] voi olla nykyajalta, instituutio on muinaista perua. [Profeetta Joseph Smith] sanoi meille, että sama organisaatio oli kirkossa entisaikaan.” (”Female Relief Society”, Deseret News, 22. huhtikuuta 1868, s. 1; ks. myös Tyttäriä minun valtakunnassani, s. 7.)

  • Mitä voimme oppia Eliza R. Snow’n sanojen perusteella Apuyhdistyksestä? (Kun oppilaat vastaavat, kirjoita taululle seuraava totuus: Apuyhdistys on innoitettu osa Jeesuksen Kristuksen kirkon palautusta.)

  • Mistähän syystä meidän on tärkeää ymmärtää tämä totuus?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen seuraavat sanat Apuyhdistyksen päämääristä:

”Apuyhdistys on perustettu auttamaan Jumalan tyttäriä valmistautumaan iankaikkisen elämän siunauksiin. Apuyhdistyksen päämääriä ovat kasvaminen uskossa ja henkilökohtaisessa vanhurskaudessa, perheiden ja kotien vahvistaminen sekä apua tarvitsevien etsiminen ja auttaminen.” (Tyttäriä minun valtakunnassani, s. XI–XII.)

Pyydä oppilaita tarkastelemaan, mitä he kirjoittivat pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaansa päivän 4 tehtävässä 7. (Heitä pyydettiin puhumaan jonkun Apuyhdistyksen jäsenen kanssa ja kirjoittamaan, kuinka Apuyhdistys on ollut siunauksena tämän sisaren elämässä ja antanut hänelle tilaisuuksia osallistua Herran työhön.) Kehota oppilaita kertomaan, mitä he oppivat tekemällä tämän tehtävän.

Päätä tämä oppiaihe lausumalla todistuksesi siitä, kuinka uskollisten miesten ja naisten ponnistelut tänä aikana auttavat Herran työtä laajenemaan edelleen kautta maailman. Kehota oppilaita elämään uskollisesti, jotta he voivat jatkuvasti osallistua Herran työhön.

Seuraava viikko (Oppi ja liitot 124–128)

Pyydä oppilaita miettimään tilaisuuksia, jolloin he ovat osallistuneet kasteisiin ja konfirmointeihin kuolleiden puolesta. Selitä, että moni heidän tulevalla viikolla tutkimistaan asioista koskee Nauvoon temppeliä sekä sitä, kuinka kastetoimitus kuolleiden puolesta palautettiin.