Seminaari
Oppiaihe 2: Johdanto Oppiin ja liittoihin


Oppiaihe 2

Johdanto Oppiin ja liittoihin

Johdanto

Oppi ja liitot sisältää ”jumalallisia ilmoituksia ja innoitettuja julistuksia, jotka on annettu Jumalan valtakunnan perustamiseksi ja johtamiseksi maan päällä viimeisinä aikoina” (Opin ja liittojen johdanto). Tutkimalla rukoillen Oppia ja liittoja oppilaat voivat vahvistaa todistustaan Jeesuksesta Kristuksesta ja saada henkilökohtaista ilmoitusta.

Opetusehdotuksia

Oppi ja liitot sisältää profeetta Joseph Smithille ja hänen seuraajilleen annettuja ilmoituksia

Aloita oppiaihe esittämällä oppilaille seuraava kysymys:

  • Minkä kirjojen lukemisesta mielestänne hyötyisi koko maailma? Miksi? (Voisit ottaa esille muutamia kirjoja, joita itse ehdottaisit.)

Kun oppilaat ovat vastanneet, kehota yhtä oppilasta lukemaan Joseph Smithin seuraavat sanat. Pyydä luokan jäseniä kuuntelemaan, mitä profeetta opetti Opista ja liitoista.

Kuva
Profeetta Joseph Smith

”[Oppi ja liitot on] kirkon perusta näinä viimeisinä aikoina ja hyödyksi maailmalle, sillä se osoittaa, että Vapahtajamme valtakunnan salaisuuksien avaimet on jälleen uskottu ihmiselle” (Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, 2007, s. 201).

Selitä, että Opista ja liitoista on niin suurta hyötyä maailmalle, että presidentti Joseph Fielding Smith julisti sen olevan meille ”koko maailman rikkauksia” arvokkaampi (Pelastuksen oppeja, toim. Bruce R. McConkie, 3 osaa, 1977–1982, osa 3, s. 179). Kannusta oppilaita panemaan tämänpäiväisestä oppiaiheesta merkille, kuinka Opin ja liittojen tutkiminen voi hyödyttää heidän elämäänsä.

Kehota oppilaita ottamaan esiin Opin ja liittojen nimisivu. Selitä, että meidän täytyy ensin ymmärtää, mitä opit ja liitot ovat, ennen kuin Oppi ja liitot on meille hyödyksi. Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen nimisivu ja johdannon ensimmäinen virke.

  • Miten määrittelisitte sanan oppi? Mikä on liitto? Mitä on ilmoitus? (Sinun on kenties tarpeen selittää, että oppi on Jeesuksen Kristuksen evankeliumin iankaikkinen perustotuus. Liitto on pyhä sopimus Jumalan ja Hänen lastensa välillä. Ilmoitus on Jumalan kommunikointia lapsilleen. Voit kirjoittaa nämä määritelmät taululle ja ehdottaa, että oppilaat jäljentävät ne Opin ja liittojen nimisivulle.)

Pyydä oppilaita etsimään Opin ja liittojen johdannon kahdeksas kappale (alkaa sanoilla ”Ilmoituksissa esitetään…”). Selitä, että tässä kappaleessa luetellaan esimerkkejä joistakin Opissa ja liitoissa olevista opeista. Kehota oppilaita lukemaan itsekseen ensimmäinen virke ja panemaan merkille yksi oppi tai useampia oppeja, joista he ovat kiinnostuneita oppimaan lisää.

  • Mistä opeista olette kiinnostuneimpia oppimaan lisää? Mitä hyötyä teille voisi mielestänne olla siitä, että tiedätte noista totuuksista enemmän ja ymmärrätte ne paremmin?

Selitä, että vaikka tieto näistä opeista onkin erittäin tärkeää, Opin ja liittojen suurin arvo on sen sisältämässä kaikkein tärkeimmässä totuudessa. Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen kahdeksannen kappaleen viimeinen virke. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mikä totuus tekee Opista ja liitoista niin arvokkaan.

  • Mikä tekee Opista ja liitoista ”sangen arvokkaan”? Miksi todistus Vapahtajasta on niin arvokas?

  • Kuinka Opin ja liittojen tutkimisenne voisi vahvistaa todistustanne Jeesuksesta Kristuksesta?

Kirjoita taululle seuraava periaate: Tutkimalla Opissa ja liitoissa olevia ilmoituksia me voimme vahvistaa todistustamme Jeesuksesta Kristuksesta.

Kehota oppilaita miettimään, kuinka heille saattaisi olla elämässään hyötyä siitä, että heillä olisi vahvempi todistus Vapahtajasta. Voisit kertoa, kuinka Opin ja liittojen tutkiminen on vahvistanut sinun todistustasi Jeesuksesta Kristuksesta.

Auta oppilaita ymmärtämään, kuinka Opin ja liittojen tutkiminen voi vahvistaa heidän todistustaan Jeesuksesta Kristuksesta, kehottamalla yhtä oppilasta lukemaan ääneen johdannon ensimmäisen kappaleen toinen virke. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, kenen äänen he kuulevat Opissa ja liitoissa. Kun oppilaat ovat vastanneet, kirjoita taululle seuraava periaate: Kun tutkimme Oppia ja liittoja, me kuulemme Vapahtajan äänen.

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 18:34–36. Kehota luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, kuinka me voimme kuulla Herran äänen tutkiessamme Oppia ja liittoja.

  • Mistä me voimme todistaa, jos tutkimme Oppia ja liittoja?

Voit selittää, että Opissa ja liitoissa sellaiset sanat kuten ”Herra” tai ”Jumala” tarkoittavat yleensä Jeesusta Kristusta. Hän on se, joka puhuu läpi Opin ja liittojen.

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen johdannon kolmas kappale. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, millä sanoilla kuvaillaan Vapahtajan ääntä. (Voit ehdottaa, että he merkitsevät löytämänsä asiat.)

  • Millä sanoilla kuvaillaan Vapahtajan ääntä?

  • Miten elämässäsi voi olla eduksi se, että pystyt kuulemaan ja tunnistamaan Herran äänen? (Selitä, että tulevina viikkoina oppilaat saavat lisää tietoa muista keinoista kuulla Herran ääni ja huomata, milloin Hän puhuu heille.)

Voit auttaa oppilaita ymmärtämään edelleen, kuinka Opin ja liittojen tutkimisesta voi olla hyötyä heidän elämässään, ottamalla esille kuvia ihmisistä, jotka liittyvät Opissa ja liitoissa oleviin ilmoituksiin: Veli Joseph (Evankeliumiaiheinen kuvakirja, 2009, nro 87; ks. myös lds.org), Emma Smith (nro 88), Johannes Kastaja palauttaa Aaronin pappeuden (nro 93), Melkisedekin pappeuden palautus (nro 94), Elia ilmestyy Kirtlandin temppelissä (nro 95). Selitä, että kun he tutkivat Opissa ja liitoissa olevia ilmoituksia, he saavat tietää näistä ihmisistä tärkeitä asioita. Pyydä yhtä oppilasta lukemaan johdannon kuudennen kappaleen kaksi ensimmäistä virkettä (alkaen sanoista ”Näitä pyhiä ilmoituksia…”). Kehota luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille olosuhteita, joissa Opissa ja liitoissa olevia ilmoituksia saatiin.

Kuva
Profeetta Joseph Smith
Kuva
Emma Smith
Kuva
John the Baptist Conferring the Aaronic Priesthood
Kuva
Melchizedek Priesthood Restoration
Kuva
Elia ilmestyy Kirtlandin temppelissä
  • Mitkä ilmaukset tässä kappaleessa kuvaavat olosuhteita, joissa näitä ilmoituksia saatiin? (”Tarpeen mukaan”, ”vastauksena rukoukseen” ja ”todellisen elämän tilanteisiin”.)

Ota esille paperi, johon on kirjoitettu sana Te. Selitä, että aivan kuten ihmisillä kirkon historiassa, meilläkin on tilanteita, joissa me tarvitsemme jumalallista johdatusta. Kehota oppilaita kuvailemaan kouluvuoden aikana tulevia tilanteita, joissa heille olisi hyötyä Herran johdatuksesta. Pyydä yhtä oppilasta kirjoittamaan heidän vastauksensa taululle.

Selitä, että jokainen ilmoitus, jota oppilaat tänä vuonna tutkivat, on lisätodiste siitä, että Jumala todella elää, että Hän puhuu lapsilleen ja että Hän johtaa kirkkoaan.

  • Kuinka nämä lisätodisteet voivat auttaa teitä, kun te olette haasteellisessa tilanteessa?

  • Kun mietitte sitä, mitä olette lukeneet johdannon kuudennesta kappaleesta, niin mitä meidän täytyy tehdä, jotta saamme jumalallista johdatusta ollessamme avun tarpeessa?

Auta oppilaita huomaamaan periaate, joka on kuudennessa kappaleessa, kirjoittamalla taululle vajaa virke: Jos me , niin silloin Herra .

Kehota oppilaita tiivistämään se, mitä he ovat oppineet, täydentämällä taululla oleva virke. Oppilaat saattavat käyttää eri sanoja, mutta heidän vastauksistaan tulee kuvastua seuraava periaate: Jos me rukoilemme apua sitä tarvitessamme, niin Herra opastaa meitä.

Pyydä oppilaita katsomaan johdannon neljättä ja viidettä kappaletta. Tee yhteenveto näistä kappaleista selittämällä, että niissä on katsaus tärkeisiin tapahtumiin, jotka liittyvät Jeesuksen Kristuksen kirkon palauttamiseen maan päälle, kuten ensimmäinen näky ja muut jumalalliset ilmestykset, Mormonin kirjan kääntäminen, pappeuden valtuuden ja avainten palauttaminen ja Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon perustaminen. Kerro oppilaille, että he saavat lisää tietoa näistä pyhistä tapahtumista oppikurssinsa kuluessa. Selitä, että näitä jumalallisia kokemuksia saatiin, kun profeetta Joseph Smith ja muut etsivät Herran apua ja johdatusta.

  • Milloin olette olleet sellaisessa tilanteessa, jossa tarvitsitte Herran apua tai johdatusta ja saitte sitä?

Kehota oppilaita ottamaan esiin johdannossa oleva ”Kahdentoista apostolin todistus Opin ja liittojen kirjan totuudellisuudesta”. Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen kaksi ensimmäistä kappaletta (alkaen sanoista ”Tahdomme sen tähden…”). Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille ilmauksia, jotka tekevät heihin vaikutuksen.

  • Mitkä ilmaukset kahdentoista apostolin todistuksessa Opista ja liitoista panitte erityisesti merkille? Miksi?

Kun oppilaat ovat vastanneet, muistuta heille, että oppiaiheen alussa heitä kannustettiin panemaan merkille, miten Opin ja liittojen tutkimisesta voi olla hyötyä heidän elämässään. Kehota oppilaita kirjoittamaan seminaarimuistivihkoonsa tai pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaansa, kuinka he toivovat Opista ja liitoista olevan hyötyä heidän elämässään ja mitä he aikovat osaltaan tehdä, että niin käy.

Kun oppilaat ovat kirjoittaneet, anna heille haaste tutkia rukoillen Oppia ja liittoja joka päivä tämän kouluvuoden aikana, sillä se auttaa heitä kuulemaan Vapahtajan äänen ja saamaan Häneltä johdatusta. Voit päättää lausumalla todistuksesi siitä, kuinka Opin ja liittojen tutkiminen on auttanut sinua kokemaan näitä siunauksia elämässäsi.

Kommentteja ja taustatietoja

Mikä on Mormonin kirjan ja Opin ja liittojen välinen suhde?

Presidentti Ezra Taft Benson on opettanut Mormonin kirjan ja Opin ja liittojen välisestä suhteesta:

Kuva
Presidentti Ezra Taft Benson

”Mormonin kirja sekä Oppi ja liitot liittyvät toisiinsa ilmoituksina, jotka Israelin Jumala on antanut kootakseen ja valmistaakseen kansansa Herran toista tulemista varten. – –

Mormonin kirja sekä Oppi ja liitot todistavat toisistaan. Ei voi uskoa toiseen uskomatta toiseen. – –

Oppi ja liitot on yhdistävä side Mormonin kirjan sekä profeetta Joseph Smithin ja hänen seuraajiensa johdolla tehtävän jatkuvan palauttamisen työn välillä. – –

Mormonin kirja tuo ihmiset Kristuksen luokse. Oppi ja liitot tuo ihmiset Kristuksen valtakuntaan, Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkkoon, joka on ainoa tosi ja elävä kirkko koko maan päällä (ks. OL 1:30). Minä tiedän sen.

Mormonin kirja on uskontomme lakikivi, ja Oppi ja liitot on sen päällyskivi, jossa myöhempien aikojen ilmoitus jatkuu. Herra on antanut hyväksymisensä sekä lakikivelle että päällyskivelle.” (”Mormonin kirja ja Oppi ja liitot”, Liahona, tammikuu 2005, s. 8–10.)

Ilmoituksesta julkaisemiseen: Opin ja liittojen eri laitokset

Marraskuussa 1831 profeetta Joseph Smith kokoontui vanhimpien kanssa Hiramissa Ohiossa. Ryhmä päätti koota ja julkaista joitakin profeetan saamista ilmoituksista. He valitsivat 65 ilmoitusta ja antoivat kokoelmalle nimen Käskyjen kirja. Kesään 1833 mennessä suurin osa kirjoista oli painettu, mutta rähinöitsijät tuhosivat lähes kaikki kappaleet. Sen johdosta niitä on nykyään jäljellä vain muutama. Toinen laitos hyväksyttiin ja julkaistiin vuonna 1835. Tämä laitos sisälsi osuuden nimeltä Lectures on Faith [Luentoja uskosta] (ks. Opin ja liittojen johdanto) ja 103 ilmoitusta. Sen vuoksi tämä laitos oli ensimmäinen, jonka nimenä oli Oppi (luennot) ja liitot (ilmoitukset). (Ks. History of the Church, osa 2, s. 243–251.)

Muutamia muita laitoksia (joista jokaiseen lisättiin uusia ilmoituksia tai niiden järjestystä paranneltiin jonkin verran) julkaistiin ajoittain vuoteen 1981 asti, jolloin kirkko julkaisi englanniksi uuden laitoksen kolmoissidoksesta laajennettuine alaviitteineen, rinnakkaisviitteineen ja uusine hakemistoineen. Tuolloin Opin ja liittojen luvuiksi 137 ja 138 lisättiin profeetta Joseph Smithin vuonna 1836 saama näky selestisestä valtakunnasta ja presidentti Joseph F. Smithin vuonna 1918 saama näky kuolleiden lunastamisesta, jotka kirkko hyväksyi pyhiksi kirjoituksiksi vuonna 1976 ja jotka olivat aiemmin olleet Kallisarvoisessa helmessä. Vuoden 1981 laitoksessa on 138 lukua ja kaksi virallista julistusta, presidentti Wilford Woodruffin vuonna 1890 antama manifesti ja presidentti Spencer W. Kimballin vuonna 1978 antama julistus pappeudesta. Maaliskuun 1. päivänä 2013 ensimmäinen presidenttikunta ilmoitti uudesta englanninkielisestä laitoksesta. Suurin osa muutoksista, joita tähän laitokseen on tehty, on tutkimisen apuneuvoissa tai Opin ja liittojen lukujen johdannoissa, tai sitten ne ovat vähäisiä oikeinkirjoituskorjauksia tekstiin. (Yksityiskohtaisempia tietoja eri laitoksista on sivustolla JosephSmithPapers.org/reference/library kohdan ”Corresponding Section Numbers in Editions of the Doctrine and Covenants” [Vastaavat lukujen numerot Opin ja liittojen laitoksissa] taulukossa Revelations Correspondence Chart [Taulukko toisiaan vastaavista ilmoituksista].)