Seminaari
Oppiaihe 60: Oppi ja liitot 56


Oppiaihe 60

Oppi ja liitot 56

Johdanto

Ezra Thayre sai tehtävän elää ja tehdä työtä Joseph Smith vanhemman kanssa Frederick G. Williamsin maatilalla Kirtlandissa Ohiossa. Veli Thayre auttoi myös joidenkin maahankinnoista aiheutuneiden velkojen maksamisessa. Kesäkuun alkupuolella 1831 hänet ja Thomas B. Marsh kutsuttiin lähetystyöhön Missouriin (ks. OL 52:22). Ylpeyden ja itsekkyyden vuoksi veli Thayre ei ollut valmis lähtemään veli Marshin mukaan. Ilmoituksessa, joka on tallennettu lukuun OL 56 ja joka saatiin 15. kesäkuuta 1831, Herra peruutti veli Thayren kutsun ja määräsi veli Marshille uuden toverin. Herra varoitti ylpeydestä ja opetti pyhille, että Hänellä on heille varattuna paljon enemmän kuin maata ja rahaa.

Opetusehdotuksia

Oppi ja liitot 56:1–13

Herra peruuttaa Ezra Thayren lähetystyökutsun ja kehottaa tätä tekemään parannuksen

Kysy oppilailta, tuntevatko he jonkun, joka luopui jostakin tärkeästä noudattaakseen jotakin Herran käskyä. (Mahdollisia esimerkkejä: joku tekee uhrauksen liittyäkseen kirkkoon, lähteäkseen lähetystyöhön tai noudattaakseen tiettyjä kirkon tasovaatimuksia.) Kehota muutamia oppilaita kertomaan esimerkkejään.

Selitä, että kesäkuussa 1831 Herra kutsui Ezra Thayren palvelemaan lähetystyössä Missourissa Thomas B. Marshin kanssa. Veli Thayren huolet omaisuudesta ja rahasta aiheuttivat sen, ettei hän ollut valmis lähtemään, kun veli Marsh oli, joten veli Marsh meni Joseph Smithin luo kysymään, mitä tehdä. Kun profeetta tiedusteli asiaa Herralta, Herra vastasi hänelle ilmoituksella, joka on tallennettu lukuun OL 56.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 56:1–2. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja ottamaan selville, mitä Herra sanoi niistä, jotka kieltäytyvät noudattamasta Hänen käskyjään.

  • Mitä Herra sanoi niistä, jotka kieltäytyvät noudattamasta Hänen käskyjään?

Kirjoita taululle seuraava vajaa virke: Jos haluamme pelastua, meidän täytyy…

Kehota oppilaita täydentämään virke jakeen 2 mukaisesti. Oppilaat saattavat käyttää eri sanoja, mutta heidän tulee tuoda esiin seuraava periaate: Jos haluamme pelastua, meidän täytyy ottaa ristimme, seurata Vapahtajaa ja pitää Hänen käskynsä. (Täydennä taululla oleva periaate.)

  • Mitä ristimme ottaminen mielestänne tarkoittaa? (Voit auttaa oppilaita ymmärtämään tämän ilmauksen kehottamalla heitä lukemaan JSR Matt. 16:25–26.)

  • Mitkä Herran antamat käskyt edellyttävät, että te otatte ristinne ja teette uhrauksia ollaksenne kuuliaisia? (Joitakin esimerkkejä on kirjasessa Nuorten voimaksi.)

  • Mitä siunauksia olette saaneet tai tulette saamaan sen vuoksi, että päätätte olla kuuliaisia?

Kysy, millä tavoin ihmiset seuraavissa esimerkeissä voisivat ottaa ristinsä ja noudattaa Herran käskyjä:

  1. Nuori mies lähestyy ikää, jolloin hän voisi palvella lähetystyössä. Hän on huolissaan kaikesta, mitä hän palvellessaan joutuu jättämään taakseen.

  2. Nuori nainen tietää, että hänen seurakuntansa nuoret ovat menossa temppeliin muutaman kuukauden päästä, mutta hänellä ei ole temppelisuositusta. Hänen elämässään on juuri nyt jotakin, mikä estää häntä saamasta sitä.

Selitä, että jos me päätämme olla ottamatta ristiämme, me saatamme menettää tilaisuuksia siunata muita ja saada itse siunauksia. Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 56:3–5. Pyydä luokan jäseniä panemaan merkille, mitä tapahtui, koska Ezra Thayre ei ollut valmis lähtemään Missouriin.

  • Mitä Ezra Thayre menetti, koska ei ollut valmis lähtemään? (Hän menetti mahdollisuutensa palvella lähetystyössä sekä saada siunaukset, jotka olisivat siitä koituneet.)

  • Mitä Herra voi jakeen 4 mukaan tehdä antamilleen käskyille? (Oppilaiden tulee huomata seuraava periaate: Herra voi antaa käskyn tai peruuttaa käskyn niin kuin hyväksi näkee.)

Kysy oppilailta, keksivätkö he pyhistä kirjoituksista tai kirkon historiasta esimerkkejä siitä, kuinka Herra on antanut käskyn ja sitten peruuttanut sen. Seuraavat ovat muutamia esimerkkejä:

  1. Kun Herra oli antanut Moosekselle ja hänen kansalleen korkeamman lain, Israelin lapset kapinoivat ja alkoivat palvella kultaista vasikkaa. Sitten Herra antoi heille vähäisemmän lain. (Ks. 2. Moos. 32–34; JSR 2. Moos. 34:1–2; OL 84:23–27.)

  2. Palvelutyönsä aikana kuolevaisuudessa Vapahtaja lähetti apostolinsa vain Israelin huoneeseen kuuluvien luo (ks. Matt. 10:5). Pian ylösnousemuksensa jälkeen Vapahtaja käski apostoleja saarnaamaan evankeliumia kaikkiin kansakuntiin kuuluville (ks. Matt. 28:19).

  3. Tällä taloudenhoitokaudella Herra käski eräiden alkuaikojen pyhien harjoittaa pluraaliavioliittoa. Profeetta Joseph Smithille ja monille muille kirkon johtajille tämä käsky oli vaikea, mutta he noudattivat sitä. Saatuaan ilmoituksen presidentti Wilford Woodruff antoi manifestin, jonka kirkko hyväksyi viralliseksi ja sitovaksi 6. lokakuuta 1890. Tämä johti siihen, että pluraaliavioliiton harjoittaminen päättyi kirkossa (ks. VJ 1).

Tee yhteenveto kohdasta OL 56:6–7 selittämällä, että Herra muutti myös Selah J. Griffinin ja Newel Knightin lähetystyökutsut. Muistuta oppilaille, että koska Leman Copley oli aiheuttanut vaikeuksia Thompsonissa Ohiossa, Colesvillen pyhiä käskettiin muuttamaan Missouriin. He kysyivät profeetta Joseph Smithiltä, voisivatko he tehdä muuton Newel Knightin johdolla, koska hän oli johtanut heitä siitä asti kun he olivat lähteneet Colesvillesta. Ennen näitä vaikeuksia Newel Knight oli kutsuttu palvelemaan Selah J. Griffinin kanssa (ks. OL 52:32), joten Herra käski Selah J. Griffiniä ottamaan Ezra Thayren paikan Thomas B. Marshin toverina ja Newel Knightia pysymään Colesvillen pyhien kanssa.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 56:8–11. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitä Herra käski Ezra Thayrea tekemään sen jälkeen kun tämän lähetystyökutsu oli peruutettu.

  • Mitä Herra sanoi tapahtuvan, jos Ezra Thayre tekisi parannuksen? Mitä tapahtuisi, ellei hän tekisi parannusta?

Selitä, että Ezra päätti tehdä parannuksen, ja seitsemän kuukautta myöhemmin hänet kutsuttiin jälleen palvelemaan lähetyssaarnaajana Thomas B. Marshin kanssa (ks. OL 75:31).

Oppi ja liitot 56:14–20

Herra varoittaa pyhiä ahneudesta ja ylpeästä sydämestä

Pyydä oppilaita kuvittelemaan, että heillä on ystävä, joka on tehnyt syntiä ja josta se tuntuu pahalta. Ystävä tulee heidän luokseen ja kysyy: ”Miten minä teen parannuksen?” Anna oppilaille aikaa pohdiskella ja vastata. Kun he ovat vastanneet, kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 56:14–15. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana kiinnittäen huomiota siihen, millaiset asenteet ja teot estävät meitä saamasta syntejämme anteeksi.

  • Millaiset asenteet tai teot kohdan OL 56:14–17 mukaan estävät meitä saamasta syntejämme anteeksi?

  • Mitä mielestänne tarkoittaa ilmaus ”noudattaa omaa neuvoaan”? Mitä ilmaus ”eivätkä sydämenne ole tyytyväisiä” antaa ymmärtää? (Se viittaa siihen, ettei ihminen ole tyytyväinen siihen, mitä hänellä on.)

  • Mitä voimme oppia jakeiden 14 ja 15 pohjalta siitä, mikä on välttämätöntä, että voi tehdä parannuksen ja saada anteeksi? (Oppilaat saattavat huomata eri periaatteita, mutta muista tähdentää seuraavaa totuutta: Parannukseen sisältyy Herran neuvojen noudattaminen ja kääntyminen pois epävanhurskaista haluista. Voit kehottaa oppilaita kirjoittamaan tämän totuuden pyhiin kirjoituksiinsa kohdan OL 56:14–15 viereen.)

  • Miksi kuuliaisuus ja kääntyminen pois jumalattomuudesta ovat välttämättömiä todellisessa parannuksenteossa?

Selitä, että parannuksenteko ei ole vain sitä, että noudattaa tiettyjä askelia, vaan se edellyttää täydellistä sydämenmuutosta – sitoutumista siihen, että on kuuliainen Herralle ja kääntyy pois kaikesta jumalattomuudesta. Kun tämä ilmoitus saatiin, vaikuttaa siltä, että Ezra Thayren itsekkyys ja ylpeys estivät häntä noudattamasta Herran neuvoja.

  • Kuinka henkilön ylpeys vaikuttaa siihen, onko hänellä parannuksentekoon altis sydän?

Kehota oppilaita lukemaan parin kanssa OL 56:16–17. Pyydä parin ensimmäistä osapuolta panemaan merkille, kuinka se, että ihmisellä on parannukseen haluton sydän, voi ilmetä ihmisessä, joka on rikas. Pyydä toista osapuolta ottamaan selville, kuinka se, että ihmisellä on parannukseen haluton sydän, voi ilmetä ihmisessä, joka on köyhä. Voisit ehdottaa, että he merkitsevät löytämänsä asiat. Pyydä oppilaita selittämään parilleen, mitä he löysivät, ja keskustelemaan sitten yhdessä seuraavista kysymyksistä (voit kirjoittaa ne taululle):

  • Mitä samankaltaista näette sekä rikkaan että köyhän sydämessä, joka on haluton parannukseen?

  • Miksi ahneus voi olla yleinen piirre sekä rikkaissa että köyhissä?

Pyydä oppilaita pohtimaan, milloin he ovat nähneet tällaisten asenteiden ilmenevän omassa elämässään tai tuntemiensa ihmisten elämässä.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 56:18. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille sanoja, jotka kuvailevat, millainen sydän on niillä, joita siunataan.

  • Millainen meidän sydämemme jakeen 18 mukaan tulisi olla? Mitä tarkoittaa se, että jollakulla on särkynyt sydän? Entäpä murtunut mieli? (Nämä termit tarkoittavat nöyryyttä ja alistumista Herran tahtoon.)

  • Jos sydämemme on ollut ahne tai ylpeä, kuinka voimme muuttua?

Kehota oppilaita lukemaan edelleen parinsa kanssa OL 56:19–20. Pyydä heitä etsimään Herran lupaamia siunauksia niille, joilla on nöyrä sydän. Voisit ehdottaa, että he merkitsevät löytämänsä asiat.

Kirjoita taululle seuraava vajaa virke: Ne, joilla on nöyrä sydän…

  • Mitkä siunaukset jakeiden 18–20 mukaan täydentävät taululla olevan virkkeen? (Kun oppilaat huomaavat näissä jakeissa mainittuja siunauksia, kirjoita ne taululle.)

Selitä, että pyhityksen lain mukaan henkilölle tai perheelle heidän olosuhteidensa mukaan annettua osuutta sanottiin ”perintöosaksi” (ks. OL 57:7). On todennäköistä, että kun tätä lakia alkuun noudatettiin, jotkut pyhät – kuten Ezra Thayre – innostuivat tavattomasti ”perintöosansa” saamisesta.

Kirjoita taululle lueteltujen siunausten viereen sanat Minun perintöosani.

  • Kuinka tiivistäisitte taululle luettelemiemme asioiden pohjalta siunaukset, jotka Herralla on varattuna niille, joilla on nöyrä sydän? (Oppilaat saattavat käyttää eri sanoja, mutta heidän tulee mainita seuraava periaate: Ne, joilla on nöyrä sydän, perivät maan.)

  • Miten vertaisitte jakeissa 18–20 kuvattuja siunauksia siihen omaisuuteen ja varallisuuteen, josta Ezra Thayre ja muut varhaiset pyhät ovat saattaneet olla innoissaan?

Todista siunauksista eli ”perintöosasta”, joka Herralla on meille varattuna, kun kiellämme itseltämme jumalattomuuden ja sitoudumme noudattamaan Hänen käskyjään.

Kommentteja ja taustatietoja

Oppi ja liitot 56:2. Ristimme ottaminen ja Herran seuraaminen lähetyssaarnaajina

Presidentti Ezra Taft Benson on puhunut siitä, että nuorten miesten odotetaan uhraavan mitä tahansa, mikä on tarpeen, jotta he voivat palvella lähetystyössä:

Kuva
Presidentti Ezra Taft Benson

”Lähetystyöstä puhuessaan presidentti [Spencer W.] Kimball on sanonut: ’Kuinka itsekästä ja ajattelematonta nuoren miehen onkaan kasvaa aikuiseksi, käyttää aikansa elämäntyöhönsä ja ammattiinsa valmistautumiseen ja olla haluton palvelemaan Luojaansa tässä maailman tärkeimmässä palvelustyössä’ (alue-edustajien seminaari, 30. syyskuuta 1977). – –

Nuoret miehet, tämän presidentti Kimballin lausunnon tulee olla teidän henkilökohtainen mottonne: ’Jokaisen MAP-kirkkoon kuuluvan miehen, joka on kelvollinen ja kykenevä, tulisi mennä lähetystyöhön’ (ks. ”Täyden ja yltäkylläisen elämän suunnitteleminen”, Valkeus, syyskuu 1974, s. 379). Me pyydämme teitä tekemään uhrauksen. Me sanomme sitä uhraukseksi, koska sille ei ole parempaakaan nimitystä. Se on kuitenkin sijoitus. Tulkaa mukaan tähän maailman suurimpaan palvelustyöhön. Älkää väistäkö velvollisuuttanne. Älkää vastustako sitä tieten tahtoen. Me kutsumme teidät mukaan – – joukkoon, joka kasvaa lukumäärältään joka päivä. Teidän tehtävänänne on julistaa palautuksen sanomaa maailmalle. Tietäkää, että me luotamme teihin ja rakastamme teitä. Me odotamme teidän suorittavan tämän lähetystyön.” (Ks. ”Tämä on uhripäivä”, Valkeus, lokakuu 1979, s. 55–57.)

Oppi ja liitot 56:4. Herra käskee ja peruuttaa

Presidentti Boyd K. Packer kahdentoista apostolin koorumista on antanut näkemystä siihen, kuinka Herra toisinaan muuttaa kirkolle annettua ohjausta. Presidentti Packer on kehottanut jäseniä luottamaan apostoleille annettuun ilmoitusprosessiin ja hyväksymään muutokset käytäntöihin ja menettelytapoihin, kun niitä ilmoitetaan:

Kuva
Presidentti Boyd K. Packer

”Muutokset organisaatiossa tai menettelytavoissa todistavat siitä, että ilmoitukset ovat jatkuvia. Opit pysyvät samoina, mutta menetelmät ja menettelytavat eivät.

Evankeliumin suunnitelma ilmoitettiin rivin rivin päälle, käsky käskyn päälle, vähän täällä ja vähän tuolla. Ja sitten sanotaan: ’Me uskomme, että hän ilmoittaa vielä monia suuria ja tärkeitä Jumalan valtakuntaa koskevia asioita’ (UK 9).

Tulevaisuudessakin tehdään muutoksia kuten on tehty menneisyydessä. Se, tekevätkö kirkon johtajat muutoksia vai vastustavatko he niitä, riippuu tyystin ohjeista, joita he saavat jo alussa määrättyjen ilmoituksen kanavien kautta.

Opit pysyvät samoina, iankaikkisina. Organisaatio, ohjelmat ja menettelytavat muuttuvat sitä mukaa kuin Hän, jonka kirkko tämä on, antaa niistä ohjeita. – –

Loppujen lopuksi se, mitä annetaan, tulee siksi, että Herra on puhunut sen, olipa se puhuttu Hänen omalla äänellään tai Hänen palvelijoidensa äänellä, se on sama (ks. OL 1:38). Me tunnemme Hänen äänensä, kun Hän puhuu.” (Ks. ”Ilmoitus muuttuvassa maailmassa”, Valkeus, tammikuu 1990, s. 14–15.)

Oppi ja liitot 56:14–15. Anteeksianto synnistä

Vanhin D. Todd Christofferson kahdentoista apostolin koorumista on tähdentänyt, mitä seuraa siitä, että kokee parannusta tehdessään täydellisen sydämenmuutoksen:

Kuva
Vanhin D. Todd Christofferson

”Parannus edellyttää, että on siinä tosissaan ja on halukas kestämään sen vuoksi jopa tuskaa. Yritykset laatia luettelo parannuksen eri vaiheista voivat olla hyödyksi joillekuille, mutta se voi myös johtaa mekaaniseen rasti ruutuun -menettelytapaan, johon ei liity todellista halua tai muutosta. Todellinen parannus ei ole pinnallista.

Uskon avulla armolliseen Lunastajaan ja Hänen voimaansa mahdollinen epätoivo muuttuu toivoksi. Ihminen kokee todellisen sydämenmuutoksen ja halujen muutoksen, ja kerran houkuttelevalta tuntuneesta synnistä tulee yhä kammottavampi. Tuossa uudessa sydämessä syntyy nyt päätös luopua synnistä ja hylätä se sekä korjata niin täysin kuin mahdollista vahinko, jonka on saanut aikaan. Tämä päätös kypsyy pian liitoksi olla kuuliainen Jumalalle. Kun tuo liitto on solmittu, Pyhä Henki, jumalallisen armon airut, tuo huojennusta ja anteeksiantoa.” (”Parannuksen jumalallinen lahja”, Liahona, marraskuu 2011, s. 39–40.)

Oppi ja liitot 56:19. Herra tuo palkan sydämeltään nöyrille

Vanhin Joseph B. Wirthlin kahdentoista apostolin koorumista on opettanut hyvittämisen periaatetta, joka sisältyy Vapahtajan lupaamaan palkkaan, seuraavasti:

Kuva
Vanhin Joseph B. Wirthlin

”Herra hyvittää uskollisille jokaisen menetyksen. Se, mikä otetaan pois niiltä, jotka rakastavat Herraa, annetaan heille taas Hänen omalla tavallaan. Vaikka se ei ehkä tapahdu silloin kun me haluamme sen tapahtuvan, uskolliset tulevat tietämään, että jokainen nykyinen kyynel korvataan lopulta satakertaisesti ilon ja kiitollisuuden kyynelinä.” (”Tuli mitä tuli – nauti siitä”, Liahona, marraskuu 2008, s. 27–28.)