Seminaari
Oppiaihe 116: Oppi ja liitot 109:1–46


Oppiaihe 116

Oppi ja liitot 109:1–46

Johdanto

Pyhät tekivät työtä lähes kolme vuotta rakentaakseen Kirtlandin temppelin. Kun se oli valmis, Herra ilmoitti profeetta Joseph Smithille rukouksen, joka tuli esittää temppelin vihkimistilaisuudessa. Profeetta luki rukouksen vihkimistilaisuudessa 27. maaliskuuta 1836. Rukous on tallennettu lukuun OL 109. Tässä oppiaiheessa tutkitaan rukouksen ensimmäistä osaa, jossa on Herralle osoitettu pyyntö vastaanottaa temppeli ja täyttää lupaukset, jotka Hän oli antanut siitä, kuten varjelusta ja siunauksia niille, jotka palvelisivat siellä.

Opetusehdotuksia

Oppi ja liitot 109:1–23

Joseph Smith pyytää Herraa ottamaan vastaan Kirtlandin temppelin ja siunaamaan niitä, jotka palvelevat siellä

Ota esille muutamia kuvia temppeleistä. Voisit kysyä oppilailta, tietävätkö he, missä kukin niistä sijaitsee.

Kirjoita taululle seuraava kysymys: Miksi me rakennamme temppeleitä? Kehota oppilaita järjestymään pareiksi ja keskustelemaan vastauksista tähän kysymykseen. Selitä riittävän ajan kuluttua, että voimme löytää vastauksia tähän kysymykseen luvusta OL 109.

Kuva
Kirtlandin temppeli

Näytä oppilaille kuvaa Kirtlandin temppelistä (ks. Evankeliumiaiheinen kuvakirja, 2009, nro 117; ks. myös lds.org ja josephsmith.net). Selitä, että pyhät tekivät työtä ja uhrauksia lähes kolmen vuoden ajan rakentaakseen Kirtlandin temppelin. He näkivät sen Herran lupauksen täyttyvän, että jos he pitäisivät Hänen käskynsä, heillä olisi ”voimaa sen rakentamiseen” (OL 95:11). Maaliskuun 27. päivänä 1836 pyhät osallistuivat temppelin vihkimistilaisuuteen, ja Joseph Smith piti vihkimisrukouksen. Hän oli saanut rukouksen sanat ilmoituksella ennen vihkimistilaisuutta. Rukous on tallennettu lukuun OL 109.

Kuva
Kirtlandin temppelin pohjakerros

Pohjapiirros Kirtlandin temppelin pohjakerroksesta.

Selitä, että Kirtlandin temppelin vihkimistilaisuuteen osallistui lähes tuhat myöhempien aikojen pyhää. Monet muutkin olisivat halunneet osallistua, mutta rakennukseen ei mahtunut enempää. Profeetta Joseph Smith järjesti niin, että he voivat osallistua toiseen kokoukseen eräässä toisessa rakennuksessa, ja vihkimistilaisuus toistettiin heille muutamaa päivää myöhemmin.

Kehota oppilaita kuvittelemaan, että he osallistuvat Kirtlandin temppelin vihkimistilaisuuteen: He tuntevat suurta odotusta, kun kuoro laulaa alkulaulun. Sitten Sidney Rigdon pitää saarnan. Lyhyen tauon jälkeen heillä on tilaisuus hyväksyä kirkon johtajat ja osoittaa näille tukensa. Sitten profeetta Joseph Smith nousee ja lukee vihkimisrukouksen.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 109:1–4. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille ensimmäinen syy siihen, miksi pyhät rakensivat Kirtlandin temppelin.

  • Mikä oli ensimmäinen syy, miksi pyhät rakensivat Kirtlandin temppelin? (Oppilaiden tulee huomata, että pyhät rakensivat temppelin, koska Herra oli antanut siitä käskyn. Kirjoita taululle seuraavaa: Herra käskee meidän rakentaa temppeleitä.)

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 109:5. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja etsimään ilmauksia, jotka kuvaavat pyhien uhrauksia temppelin rakentamisessa.

  • Mitä ilmauksia huomasitte? (Mahdollisia vastauksia: ”suuressa ahdingossa”, ”köyhyydessämme” ja ”antaneet omaisuudestamme”.)

Auta oppilaita ymmärtämään, mitä uhrauksia pyhät tekivät rakentaakseen Kirtlandin temppelin, pyytämällä yhtä oppilasta lukemaan seuraava yhteenveto:

Kesäkuusta 1833 maaliskuuhun 1836 kirkon jäsenet uhrasivat aikaa, rahaa ja omaisuutta auttaakseen Herran huoneen rakentamisessa. Miehet rakensivat vapaaehtoisesti temppeliä. Naiset valmistivat vaatteita ja tarjosivat majoituspaikkoja. Kun monet miehet olivat poissa Siionin leirikunnan matkalla, jotkut naiset jatkoivat työtä temppelillä. Muutamat myöhempien aikojen pyhät kuten John Tanner ja Vienna Jacques antoivat suuren osan omaisuudestaan temppelin rakentamiseen. Toiset antoivat asiantuntevan työpanoksensa. Esimerkiksi Brigham Young kastoi Kanadassa miehen nimeltä Artemus Millet. Veli Millet luopui kivenhakkaajan työstään Kanadan valtion palveluksessa, jotta hän ja hänen perheensä voisivat muuttaa Kirtlandiin, missä hän palveli temppelin rakennustöiden ylivalvojana. Kaiken kaikkiaan temppelin rakentaminen maksoi noin 60 000 Yhdysvaltain dollaria – uskomaton summa siihen aikaan, etenkin kun ottaa huomioon pyhien köyhyyden. Summa vastaisi hyvinkin yli miljoonaa Yhdysvaltain dollaria nykyään.

  • Mikä tekee teihin vaikutuksen uhrauksissa, joita pyhät tekivät rakentaakseen temppelin?

Kehota oppilaita lukemaan uudelleen itsekseen jae 5 ja etsimään totuus, joka selittää, miksi pyhät uhrasivat niin paljon temppelin rakentamiseksi.

  • Minkä sellaisen totuuden löysitte, joka selittää, miksi pyhät halusivat rakentaa temppelin? (Oppilaiden tulee ilmaista, että Herra voi temppelissä ilmoittaa itsensä meille. Kirjoita tämä periaate taululle.)

Kehota puolta luokan oppilaista lukemaan itsekseen OL 109:10–11 ja panemaan merkille, mitä Joseph Smith pyysi Herraa tekemään, jotta kansa voisi saada temppelin siunaukset. Kehota toista puolta luokan oppilaista lukemaan itsekseen OL 109:12–13 ja etsimään ilmauksia, jotka auttavat heitä ymmärtämään, kuinka Herra ilmoittaa itsensä meille temppelissä. Esitä riittävän ajan kuluttua seuraavat kysymykset:

  • Mitä Joseph Smith pyysi Herraa tekemään, jotta kansa voisi saada temppelin siunaukset? (Auttamaan heitä armollaan, jotta he voisivat olla arvollisia Hänen silmissään.)

  • Miksi me tarvitsemme Herran armoa, kun pyrimme olemaan arvollisia menemään temppeliin?

Esitä toiselle ryhmälle seuraava kysymys:

  • Mitkä löytämänne ilmaukset auttavat teitä ymmärtämään, kuinka Herra ilmoittaa itsensä meille temppelissä? (Voit ehdottaa, että oppilaat merkitsevät luokkatoveriensa mainitsemat ilmaukset.)

Kehota oppilaita kertomaan parilleen tai koko luokalle kokemuksistaan, kun he ovat tunteneet olevansa lähellä Herraa temppelissä. Muistuta oppilaille, että jotkin kokemukset ovat liian pyhiä tai henkilökohtaisia kerrottaviksi. Jos on sopivaa, kerro jokin oma kokemuksesi.

  • Kuinka se, että tunnette olevanne lähellä Herraa temppelissä, vaikuttaa elämäänne, kun olette muualla kuin temppelissä?

Kehota oppilaita lukemaan edelleen itsekseen jakeet OL 109:14–23 ja ottamaan selville, mitä muita siunauksia Herra on luvannut niille, jotka palvelevat temppelissä.

  • Mitä muita siunauksia Herra on luvannut niille, jotka palvelevat temppelissä? (Oppilaiden tulisi löytää näistä jakeista monia siunauksia. Voit kirjoittaa nämä siunaukset taululle.)

Mitä palvelemisesta temppelissä jakeiden 22–23 mukaan seuraa? (Auta oppilaita huomaamaan antamiensa vastausten lomassa seuraava totuus: Temppelin siunausten saaminen varustaa meidät voimalla sekä avulla, jota Herra antaa, kun palvelemme Häntä. Kirjoita tämä totuus taululle. Voisit myös ehdottaa, että oppilaat kirjoittavat sen pyhiin kirjoituksiinsa.)

  • Mitä mielestänne tarkoittaa se, että on varustettu Herran voimalla?

Auta oppilaita ymmärtämään paremmin, mitä Herran voimalla varustaminen tarkoittaa, kehottamalla yhtä oppilasta lukemaan ääneen kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Joseph B. Wirthlinin seuraavat sanat:

Kuva
Vanhin Joseph B. Wirthlin

”Herran huoneessa uskolliset kirkon jäsenet voivat saada ’voiman korkeudesta’ [OL 95:8], voiman, jonka avulla pystymme vastustamaan kiusauksia, kunnioittamaan liittojamme, noudattamaan Herran käskyjä ja todistamaan palavasti ja pelottomasti evankeliumista perheelle, ystäville ja naapureille” (”Jumalallisten ominaisuuksien jalostaminen”, Liahona, tammikuu 1999, s. 31).

  • Kuinka tällainen voima voi olla siunaus teille ja perheellenne? Kuinka tällainen voima voi olla siunaus kokoaikaisille lähetyssaarnaajille?

Oppi ja liitot 109:24–46

Joseph Smith pyytää Herraa varjelemaan ja siunaamaan niitä, jotka palvelevat temppelissä, ja niitä, jotka saarnaavat evankeliumia

Piirrä taululle muurauslasta ja miekka. Voit selittää, että muurauslastaa käytetään laastin lisäämiseen tiilien tai kivien väliin. Kysy oppilailta, kuinka kumpaakin näistä työkaluista saatettaisiin käyttää temppelin rakentamisessa.

Kuva
trowel and sword

Selitä, että kun Kirtlandin temppeliä rakennettiin, rettelöitsijät uhkasivat tuhota temppelin. Presidentti Brigham Young kertoi työläisistä, jotka ”asettelivat kiviä seinille pidellen toisessa kädessä miekkaa suojellakseen itseään väkivaltaiselta joukolta ja käsitellen toisella kädellä muurauslastaa” (ks. Opin ja Liittojen Kirja ja kirkon historia, oppilaan opiskeluopas, 2002, s. 110). Toisinaan miesten, jotka työskentelivät temppelillä päivisin, täytyi vahtia sitä öisin.

Selitä, että sen lisäksi että pyhät tekivät ahkerasti työtä suojellakseen temppeliä ja itseään, he pyysivät varjelusta Herralta. Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 109:24–28 ja pyydä luokan jäseniä panemaan merkille, millaista varjelusta Joseph Smith pyysi Herralta, kun temppeli oli rakennettu.

  • Millaista varjelusta Joseph rukoili?

  • Mitä me voimme jakeen 24 mukaan tehdä saadaksemme tällaista varjelusta?

  • Mitä voimme oppia näiden jakeiden perusteella siitä, kuinka saamme varjelusta pahuudelta? (Oppilaat saattavat käyttää eri sanoja, mutta heidän tulee huomata seuraava periaate: Jos Herran kansa on kelvollinen ja palvelee Häntä temppelissä, niin jumalattomuus ei voita heitä.)

Tee yhteenveto jakeista OL 109:29–46 selittämällä, että profeetta rukoili, että niitä, jotka levittävät valheita pyhistä, hämmennettäisiin ja että kirkon jäsenet voisivat nousta ja tehdä Herran työn. Hän pyysi myös, että Herra täyttäisi temppelin kirkkaudellaan ja antaisi palvelijoilleen todistuksen ja voimaa, joita he tarvitsisivat julistaakseen evankeliumia.

Päätä oppitunti kannustamalla oppilaita pitämään aina hallussaan voimassa olevaa temppelisuositusta, vaikka he eivät asuisikaan lähellä temppeliä. Voisit lukea presidentti Howard W. Hunterin seuraavat sanat:

Kuva
Presidentti Howard W. Hunter

”Herra todellakin haluaa kansansa olevan temppelin innoittamaa kansaa. Sydämeni syvin toivomus olisi se, että jokainen kirkon jäsen olisi kelvollinen menemään temppeliin. – – Olkaamme temppelissä käyvää ja temppeleitä rakastavaa kansaa. Rientäkäämme temppeliin niin usein kuin aika ja varat ja henkilökohtaiset olosuhteet sallivat.” (Ks. ”Jäsenyytemme suuri vertauskuva”, Valkeus, marraskuu 1994, s. 6.)

Kommentteja ja taustatietoja

Oppi ja liitot 109. Kirtlandin temppelin pohjapiirros

Seuraava kuva osoittaa, millainen oli Kirtlandin temppelin pohjakerros, jossa temppelin vihkiminen tapahtui:

Kuva
Kirtlandin temppelin pohjakerros

Oppi ja liitot 109:2–3. Ilmoitusten ja käskyjen vahvistamina

Jeesuksen Kristuksen johdolla profeetta Joseph Smith kykeni saamaan aikaan suurempia asioita kuin hän olisi pystynyt saavuttamaan omin voimin. Presidentti Brigham Young julisti Kirtlandin temppelin suunnitelmasta ja rakentamisesta:

Kuva
Presidentti Brigham Young

”Ilman ilmoitusta Joseph ei olisi voinut tietää, mitä tarvittiin, sen paremmin kuin kukaan muukaan ihminen, ja ilman käskyä kirkko olisi ollut liian vähälukuinen, liian heikko uskossa ja liian köyhä ryhtyäkseen niin suureen hankkeeseen” (Discourses of Brigham Young, toim. John A. Widtsoe, 1954, julkaisematon suomennos, luku 36).

Oppi ja liitot 109:5. ”Köyhyydessämme me olemme antaneet omaisuudestamme”

Presidentti Thomas S. Monson on puhunut uhrauksista, joita kannattaa tehdä temppelin siunausten saamiseksi:

Kuva
Presidentti Thomas S. Monson

”Temppelin rakentamiseen ja siellä käymiseen on aina liittynyt jossakin määrin uhrautumista. Lukemattomia ovat ne, jotka ovat uurastaneet ja ponnistelleet hankkiakseen itselleen ja perheelleen siunaukset, jotka ovat tarjolla Jumalan temppeleissä.

Miksi niin monet ovat halukkaita antamaan niin paljon saadakseen temppelin siunaukset? Ne, jotka ymmärtävät ne iankaikkiset siunaukset, jotka temppelistä saa, tietävät, ettei mikään uhraus ole liian suuri, mikään hinta liian korkea, mikään ponnistelu liian vaikea noiden siunausten saamiseksi. Koskaan ei ole liian monia kilometrejä matkattavana, liian monia esteitä voitettavana tai liian paljon vaivaa kestettävänä. Temppelissä saatavat pelastavat toimitukset, joiden ansiosta voimme palata jonakin päivänä taivaallisen Isämme luo iankaikkisissa perhesuhteissa ja saada lahjaksi siunauksia ja voimaa korkeudesta, ovat jokaisen uhrauksen ja jokaisen ponnistelun arvoisia.” (”Pyhä temppeli – johtotähti maailmalle”, Liahona, toukokuu 2011, s. 92.)