Seminaari
Kotiopiskeluseminaarin oppiaihe: Oppi ja liitot 76:81–119; 77–83 (Viikko 17)


Kotiopiskeluseminaarin oppiaihe

Oppi ja liitot 76:81–119; 77–83 (Viikko 17)

Valmisteluaineisto kotiopiskeluseminaarin opettajalle

Tiivistelmä kotiopiskeluseminaarin päivittäisistä oppiaiheista

Seuraavana on tiivistelmä tapahtumista, opeista ja periaatteista, joita oppilaat oppivat tutkiessaan jakeita OL 76:81–119 ja lukuja OL 77–83 (viikko 17), mutta sinun ei ole tarkoitus opettaa sitä oppiaiheesi osana. Opettamasi oppiaihe keskittyy vain muutamiin näistä opeista ja periaatteista. Noudata Pyhän Hengen kehotuksia, kun mietit oppilaidesi tarpeita.

Päivä 1 (Oppi ja liitot 76:81–119; 77)

Kun oppilaat tutkivat kirkkauden valtakuntia koskevan näyn loppuosaa, he oppivat, että telestisen valtakunnan perillisten täytyy kärsiä helvetissä, ennen kuin Vapahtaja lunastaa heidät. He oppivat myös, että tekomme tässä elämässä ja sydämemme halut ratkaisevat, minkä kirkkauden valtakunnan me perimme.

Päivä 2 (Oppi ja liitot 78–80)

Tutkiessaan Herran käskyä perustaa yhdistynyt yhtiö oppilaat oppivat, että sen tekeminen, mitä Herra on käskenyt, valmistaa meitä saamaan sijan selestisessä valtakunnassa. He oppivat myös, että jos otamme kaiken vastaan kiitollisin mielin, Herra moninkertaistaa siunauksemme.

Päivä 3 (Oppi ja liitot 81)

Kun oppilaat saivat tietää, mitä Herra käski neuvonantajia ensimmäisessä presidenttikunnassa tekemään, he havaitsivat, että Jumalan valtakunnan avaimet maan päällä kuuluvat ylipappeuden presidenttikunnalle. Lisäksi he oppivat, että johtokunnassa palvelevien neuvonantajien tulee tukea ja vahvistaa johtajaa. Oppilaat oppivat myös, että jos olemme uskollisia kirkon tehtävissämme, me voimme tehdä paljon hyvää muille.

Päivä 4 (Oppi ja liitot 82–83)

Herran ohjeista kirkon alkuaikojen johtajille oppilaat oppivat, että ”siltä, jolle paljon on annettu, paljon vaaditaan” (OL 82:3). Oppilaat tutkivat Herran varoitusta, että jos me parannuksenteon jälkeen teemme jälleen syntiä, meidän entiset syntimme palaavat. He oppivat myös, että jos tottelemme Herraa, Hän pitää aina lupauksensa siunata meitä.

Johdanto

Tämä oppiaihe voi auttaa oppilaita huomaamaan periaatteita sen esimerkin pohjalta, jonka profeetta Joseph Smith antoi esittäessään Herralle kysymyksiä Johanneksen ilmestyksestä.

Opetusehdotuksia

Huom. Oppilaat saivat tällä viikolla tietoa kahdesta pyhien kirjoitusten hallittavasta kohdasta. He kirjoittivat kohdan OL 78:19 pohjalta kahden minuutin puheen. Voit kehottaa muutamaa oppilasta pitämään puheensa luokalle. He myös ahkeroivat oppiakseen ulkoa kohdan OL 82:10. Voisit kehottaa luokan jäseniä sanomaan tämän jakeen yhteen ääneen.

Oppi ja liitot 77

Herra vastaa Joseph Smithin kysymyksiin Johanneksen ilmestyksestä

Pyydä oppilaita miettimään mielessään, mitä he ovat äskettäin oppineet tutkiessaan pyhiä kirjoituksia itsekseen. Kehota muutamaa heistä kertomaan jokin oivallus, jonka he ovat saaneet. Pyydä sitten muutamaa kertomaan, mitä kysymyksiä heillä on ollut tutkimisensa aikana. Näitä voivat olla kysymykset siitä, mitä jokin sana tai ilmaus tarkoittaa, tai kysymykset luettujen kohtien historiallisesta taustasta tai jonkin tietyn jakeen tärkeydestä. (Tämän harjoituksen tarkoituksena ei ole vastata oppilaiden kysymyksiin, jotka koskevat pyhiä kirjoituksia, vaan tähdentää sitä, miten tärkeää meidän on tutkiessamme esittää kysymyksiä.) Kun muutama oppilas on kertonut kysymyksistään, esitä seuraava kysymys:

  • Mikä on auttanut teitä ymmärtämään paremmin pyhiä kirjoituksia ja löytämään vastauksia kysymyksiin, joita teillä on ollut?

Auta oppilaita ymmärtämään luvun OL 77 taustaa kehottamalla heitä lukemaan luvun johdanto ja katsomaan, mitä profeetta Joseph Smith oli tekemässä saadessaan tämän ilmoituksen. Kun oppilaat ovat kertoneet, mitä ovat löytäneet, voit tuoda esiin, että ilmaus ”kirjoitusten kääntämisen yhteydessä” viittaa Herran käskyyn, että Joseph Smithin tuli tehdä innoitettuja korjauksia kuningas Jaakon raamatunkäännökseen. Nämä korjaukset tunnetaan nykyään Joseph Smithin raamatunkäännöksenä. Selitä, että kun Joseph Smith oli tarkistamassa Johanneksen ilmestystä, hän kysyi Herralta, mitä muutamat jakeet tarkoittivat. Hänen esittämänsä kysymykset ja Herran ilmoittamat vastaukset on tallennettu lukuun OL 77. Kannusta oppilaita lukua OL 77 tutkiessaan etsimään näkemyksiä, jotka voivat auttaa heitä syventämään ymmärrystään pyhistä kirjoituksista.

Kehota oppilaita panemaan merkille, kuinka luku OL 77 on erilainen kuin muut Opin ja liittojen luvut. Heidän tulee huomata kirjaimet K ja V kunkin jakeen tai kappaleen edessä kautta koko luvun. Selitä, että kukin K edeltää Joseph Smithin kysymystä ja kukin V edeltää Herran vastausta.

Kysy, kuka on lukenut osan Johanneksen ilmestyksestä tai sen kokonaan.

  • Mikä voi olla haasteellista Johanneksen ilmestyksen lukemisessa? (Jos oppilaat eivät mainitse sitä, voit selittää, että Johanneksen ilmestystä voi olla vaikea ymmärtää sen sisältämän vertauskuvallisuuden vuoksi.)

Anna esimerkki Johanneksen ilmestyksen vertauskuvallisesta kielestä kehottamalla muutamaa oppilasta lukemaan vuorotellen ääneen Ilm. 4:2–8. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja etsimään näissä jakeissa olevia vertauskuvia. Kehota luokan jäseniä mainitsemaan näitä vertauskuvia, ja pyydä yhtä oppilasta kirjoittamaan ne taululle. (Mahdollisia vastauksia: valtaistuinta ympäröivä sateenkaari, 24 valtaistuinta, kultaseppele, 7 soihtua, lasinen meri ja 4 eläinolentoa.)

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Joseph Smithin kysymys kohdasta OL 77:1. Pyydä yhtä oppilasta ympyröimään taululla vertauskuva, jonka ymmärtämisessä Joseph pyysi Herraa auttamaan (lasinen meri). Pyydä sitten toista oppilasta lukemaan Herran selitys kohdasta OL 77:1.

  • Kuinka tämä vastaus auttaa meitä ymmärtämään paremmin kohtaa Ilm. 4:6?

Järjestä oppilaat pareiksi. Pyydä kutakin paria lukemaan yhdessä OL 77:2–5 ja katsomaan, mitä muita kysymyksiä Joseph Smith esitti luvussa Ilm. 4 olevista vertauskuvista ja mitä Herra vastasi noihin kysymyksiin. Kehota riittävän ajan kuluttua muutamia oppilaita kertomaan, kuinka Herran vastaukset Joseph Smithin kysymyksiin auttavat heitä ymmärtämään jonkin verran kohdan Ilm. 4:2–8 vertauskuvallista kieltä.

Kehota oppilaita pohtimaan, kuinka he käyttäisivät sitä, mitä he ovat oppineet luvusta OL 77, tiivistääkseen sen, mistä Johannes kertoo kohdassa Ilm. 4:2–8. Kehota muutamia oppilaita esittämään tiivistelmänsä. Esitä sitten seuraava kysymys:

  • Mitä voimme oppia luvun OL 77 perusteella siitä, miten profeetta auttaa meitä ymmärtämään pyhien kirjoitusten merkitystä? (Vaikka oppilaat saattavat käyttää eri sanoja, heidän tulee ilmaista seuraava oppi: Herra ilmoittaa oikean tulkinnan pyhistä kirjoituksista profeettojensa välityksellä. Voit ehdottaa, että oppilaat kirjoittavat tämän opin pyhiin kirjoituksiinsa lähelle luvun OL 77 alkua.

  • Mistähän syystä on tärkeää oppia, mitä profeetat ovat opettaneet niistä asioista, joita me tutkimme pyhistä kirjoituksista?

  • Mistä voimme löytää profeettojen opetuksia siitä, mitä pyhistä kirjoituksista lukemamme asiat tarkoittavat?

Kun oppilaat vastaavat tähän kysymykseen, tuo esiin, että luku OL 77 osoittaa, että pyhiin kirjoituksiin tallennetut profeettojen sanat voivat auttaa muiden pyhien kirjoitusten kohtien selittämisessä. Usein on niin, että yksi pyhien kirjoitusten kohta selittää tai tulkitsee sitä, mitä jossakin toisessa kohdassa on ilmoitettu. Selitä, että pyhien kirjoitusten alaviitteissä mainitaan usein näitä hyödyllisiä kohtia.

Havainnollista tätä asiaa kehottamalla oppilaita lukemaan itsekseen Ilm. 5:1 ja ottamaan selville, mitä Johannes näki valtaistuimella istuvan henkilön kädessä. Pyydä oppilaita kertomaan, mitä he ovat löytäneet. Jos oppilailla on käytössään Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon julkaisema kuningas Jaakon raamatunkäännös, kehota heitä ottamaan esiin jae, johon viitataan kohdan Ilm. 5:1 alaviitteessä b (OL 77:6). (Mikäli oppilailla ei ole kuningas Jaakon raamatunkäännöksen MAP-laitosta, kehota heitä katsomaan kohtaa OL 77:6, kun he ovat ensin kertoneet, mitä he löysivät kohdasta Ilm. 5:1.)

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 77:6–7. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitä Joseph Smith kysyi jakeesta Ilm. 5:1 ja mitä Herra vastasi. Voi olla hyödyllistä selittää, että 7 000 vuotta tarkoittaa Aadamin ja Eevan lankeemuksen jälkeistä aikaa. Se ei tarkoita maapallon todellista ikää luomiskausineen.

Pyydä oppilaita tekemään omin sanoin yhteenveto kysymyksistä ja vastauksista. Kun olette tehneet tämän toiminnan, tuo esiin, kuinka alaviitteiden käyttäminen pyhiä kirjoituksia tutkiessamme voi auttaa meitä saamaan selville, mitä profeetat ovat sanoneet lukemastamme pyhien kirjoitusten kohdasta.

Kerro, että vaikka vain profeetoilla on valtuus tulkita maailmalle pyhiä kirjoituksia, meidän jokaisen tulee pyrkiä ymmärtämään ja toteuttamaan elämässämme sitä, mitä opimme tutkiessamme itseksemme pyhiä kirjoituksia.

  • Kuinka voimme soveltaa omaan pyhien kirjoitusten tutkimiseemme sitä, mitä Joseph Smith teki tutkiessaan ja pohtiessaan Johanneksen ilmestystä? (Oppilaat saattavat tuoda esiin seuraavanlaisen periaatteen: Jos kysymme Herralta, Hän voi auttaa meitä ymmärtämään pyhiä kirjoituksia.)

  • Miksi on tärkeää etsiä pyhien kirjoitusten oikeaa merkitystä ja sitten sitä, miten se soveltuu meihin henkilökohtaisesti?

Pyydä oppilaita pohtimaan tilannetta, jolloin he ovat pyytäneet Herraa auttamaan heitä ymmärtämään pyhiä kirjoituksia ja sitä, kuinka he voisivat noudattaa pyhien kirjoitusten opetuksia omassa elämässään. Pyydä muutamia oppilaita kertomaan kokemuksistaan.

Selitä, että luvun OL 77 loppuosassa on lisää kysymyksiä, joita Joseph Smith esitti Johanneksen ilmestyksestä, ja Herran vastauksia näihin kysymyksiin. Tee yhteenveto kohdasta OL 77:8–15 kertomalla oppilaille, että tämän ilmoituksen ansiosta Joseph Smith sai lisää tietoa siitä, mitä tapahtuisi ennen Vapahtajan toista tulemista.

Kerro oppilaille, että kun he tulevaisuudessa tutkivat Johanneksen ilmestystä, Herran vastaukset luvussa OL 77 voivat auttaa heitä ymmärtämään kirjassa olevan vertauskuvallisen kielen tarkoitusta.

Päätä tämä oppiaihe lausumalla oma todistuksesi tässä oppiaiheessa keskustelluista opeista ja periaatteista tai kertomalla jokin kokemus, joka sinulla on ollut, kun olet pyytänyt Herralta apua ymmärtääksesi pyhiä kirjoituksia.

Seuraava viikko (Oppi ja liitot 84–87)

Voit valmistaa oppilaita heidän opiskeluunsa tulevalla viikolla kehottamalla heitä miettimään seuraavaa: Oletteko joskus miettineet kaikkea, mitä taivaallisella Isällä on? Tiesittekö, että Hän lupasi antaa meille kaiken, mitä Hänellä on? Kun tutkitte lukuja OL 84–87, opitte ymmärtämään paremmin, mitä teidän täytyy tehdä tunteaksenne Jumalan ja saadaksenne kaikki ne siunaukset, jotka Hän on varannut teille.