Seminaari
Oppiaihe 140: Oppi ja liitot 132:1–2, 34–66


Oppiaihe 140

Oppi ja liitot 132:1–2, 34–66

Johdanto

Tehdessään työtä innoitetun raamatunkäännöksen parissa vuonna 1831 profeetta Joseph Smith pyysi Herralta ymmärrystä niistä muinaisista patriarkoista, joilla oli enemmän kuin yksi vaimo. Tuossa vaiheessa profeetta alkoi saada ilmoitusta vastauksena kysymyksiinsä. Seuraavina vuosina Herra antoi profeetalle ja muille myöhempien aikojen pyhille käskyn elää pluraaliavioliiton periaatteen mukaan. Heinäkuussa 1843, kun kirkon keskuspaikka oli Nauvoossa Illinoisin osavaltiossa, profeetta kirjoitti muistiin saamansa ilmoituksen. Luvussa OL 132 käsitellään Herran opetuksia pluraaliavioliitosta sekä hänen neuvojaan Joseph ja Emma Smithille.

Opetusehdotuksia

Oppi ja liitot 132:1–2, 34–48

Herra ilmoittaa pluraaliavioliiton periaatteen

Aloita selittämällä, että tehdessään työtä Vanhan testamentin innoitetun käännöksen parissa vuonna 1831 Joseph Smith luki joistakin muinaisista profeetoista, jotka olivat pluraaliavioliitossa (jota nimitetään myös moniavioisuudeksi). Tämän käytännön mukaan mies voi olla naimisissa useamman kuin yhden elossa olevan vaimon kanssa. Profeetta tutki pyhiä kirjoituksia, pohti oppimaansa ja esitti viimein rukouksessa taivaalliselle Isälle pluraaliavioliittoa koskevat kysymyksensä.

Kirjoita taululle 1. Moos. 16:1–3. Selitä, että näissä jakeissa kuvataan Sarain ja Abramin toimintaa. Heidät tunnettiin myöhemmin Saarana ja Abrahamina. Kehota yhtä oppilasta lukemaan nämä jakeet ääneen. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja miettimään kysymyksiä, joita heillä saattaa olla tästä tapahtumasta Abramin ja Sarain elämässä.

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen OL 132:1 ja panemaan merkille, mitä profeetta Joseph Smith kysyi tutkiessaan Vanhan testamentin jakeita, jotka koskivat pluraaliavioliiton harjoittamista. Pyydä oppilaita kertomaan, mitä he löytävät. (Voit selittää, että sana sivuvaimo viittaa Vanhassa testamentissa naiseen, joka oli siihen aikaan ja siinä kulttuurissa, jossa he elivät, laillisesti vihitty miehen kanssa mutta jolla oli vaimoa alempi asema. Sivuvaimot eivät kuuluneet pluraaliavioliittoon meidän taloudenhoitokaudellamme.)

Kirjoita taululle seuraava kysymys: Miksi Herra käskee tiettyinä aikoina vanhurskaita miehiä ja naisia noudattamaan pluraaliavioliiton periaatetta?

Selitä, että tutkiessaan lukua OL 132 oppilaat voivat saada vastauksia taululla olevaan kysymykseen ja muihin kysymyksiin, joita heillä kenties on pluraaliavioliitosta. Kehota heitä kirjoittamaan muistiin ne opit ja periaatteet, joita he löytävät tämänpäiväisen tutkimisensa aikana.

Kehota muutamia oppilaita lukemaan vuorotellen ääneen jakeet OL 132:34–36. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja ottamaan selville, miksi Abraham ja Saara alkoivat harjoittaa pluraaliavioliittoa.

  • Miksi jakeen 34 mukaan Saara antoi Abrahamille toisen vaimon? Mitä me opimme tämän perusteella pluraaliavioliiton periaatteesta? (Kun oppilaat vastaavat, kirjoita taululle seuraava periaate: Herra hyväksyy pluraaliavioliiton vain silloin kun Hän antaa siitä käskyn.)

  • Minkä toteutumista Saaran ja Abrahamin kuuliaisuus edisti? (Herran Abrahamille antamien lupausten, kuten lupauksen, että Abrahamilla olisi jälkeläisiä yhtä lukuisasti kuin on tähtiä [ks. 1. Moos. 15:5].)

Auta oppilaita ymmärtämään paremmin periaate, jonka olet kirjoittanut taululle, ehdottamalla, että he kirjoittavat pyhiin kirjoituksiinsa kohdan OL 132:34 viereen viitteen MK Jaak. 2:27, 30. Kehota yhtä oppilasta lukemaan nämä jakeet ääneen. Tähdennä, että yksiavioisuus (avioliitto yhden miehen ja yhden naisen välillä) on Jumalan säätämä avioliiton malli, ellei Hän käske toisin.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 132:37–38. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille ilmauksia, jotka kuvaavat tilanteita, jolloin Herra on antanut käskyn harjoittaa pluraaliavioliittoa. Pyydä oppilaita kertomaan, mitä he löytävät.

Tee yhteenveto jakeista OL 132:39, 41–43 selittämällä, että Herra vahvisti, että kun ihmiset noudattavat pluraaliavioliiton periaatetta Hänen käskynsä mukaan, he eivät syyllisty aviorikoksen syntiin. Jos joku kuitenkin harjoittaa pluraaliavioliittoa missä tahansa olosuhteissa, joista Herra ei ole antanut käskyä, hän syyllistyy aviorikokseen. (Huomaa, että sana hävitetään jakeessa 41 osoittaa, että ne, jotka rikkovat pyhät liittonsa, erotetaan Jumalasta ja Hänen liittokansastaan [vrt. Ap. t. 3:22–23; 1. Nefi 22:20].)

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen OL 132:40 ja panemaan merkille, mitä Herra sanoi aikovansa tehdä.

  • Mitä Herra jakeen 40 mukaan aikoi tehdä? (Palauttaa kaiken. Selitä, että sana ”kaiken” viittaa evankeliumin lakeihin ja toimituksiin, jotka oli ilmoitettu aiempina taloudenhoitokausina. Kirjoita taululle seuraava periaate: Käsky elää pluraaliavioliiton lain mukaan myöhempinä aikoina oli osa kaiken palauttamista. [Ks. myös Ap. t. 3:20–21.])

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 132:45, 48. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja katsomaan, mitä Herra antoi Joseph Smithille toteuttaakseen kaiken palauttamisen.

  • Mitä Herra antoi Joseph Smithille toteuttaakseen kaiken palauttamisen? (Pappeuden avaimet ja voiman.)

  • Mitä opimme jakeiden 45 ja 48 perusteella pluraaliavioliitosta? (Kun oppilaat vastaavat, kirjoita taululle seuraava periaate: Pluraaliavioliittoon voidaan antaa lupa vain kirkon presidentille annettujen pappeuden avainten kautta.)

Selitä, että tämän taloudenhoitokauden alkuvaiheissa, osana kaiken palauttamista, Herra antoi muutamille varhaisille pyhille käskyn harjoittaa pluraaliavioliittoa niiden pappeuden avainten kautta, jotka olivat profeetta Joseph Smithillä ja häntä seuranneilla kirkon presidenteillä – Brigham Youngilla, John Taylorilla ja Wilford Woodruffilla. Vuonna 1890 presidentti Woodruff, joka toimi noiden samojen pappeuden avainten haltijana, sai ilmoituksen, että pluraaliavioliiton harjoittamisen pitää päättyä (ks. Virallinen julistus 1).

Oppi ja liitot 132:49–66

Herra antaa Joseph ja Emma Smithille pluraaliavioliittoa koskevia ohjeita

Selitä, että profeetta Joseph Smith oli haluton aloittamaan pluraaliavioliiton harjoittamisen. Hän sanoi, ettei hän aloittanut tätä käytäntöä, ennen kuin häntä varoitettiin, että hänet hävitettäisiin, ellei hän olisi kuuliainen. (Ks. ”Plural Marriage”, Historical Record, toukokuu 1887, s. 222.) Historiallisten asiakirjojen puuttuessa emme tiedä Joseph Smithin varhaisista yrityksistä toimia tämän käskyn mukaan. Vuoteen 1841 mennessä profeetta oli kuitenkin alkanut noudattaa tätä käskyä ja opettaa sitä osalle kirkon jäseniä, ja seuraavien kolmen vuoden kuluessa hän otti muita vaimoja Herran käskyjen mukaisesti. Profeetta Joseph Smithin kuuliaisuus Herran käskylle harjoittaa pluraaliavioliittoa oli uskon koetus hänelle ja hänen vaimolleen Emmalle, jota hän rakasti syvästi.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 132:49–50. Pyydä luokan jäseniä kuuntelemaan, mitä siunauksia Herra lupasi Joseph Smithille.

  • Mitä siunauksia Herra lupasi Joseph Smithille?

  • Miksi Herra jakeen 50 mukaan lupasi nämä siunaukset Joseph Smithille?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen OL 132:52. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja katsomaan, minkä neuvon Herra antoi Emma Smithille.

  • Mitä Herra jakeen 52 mukaan neuvoi Emmaa ottamaan vastaan? (”Kaikki ne, jotka on annettu palvelijalleni Josephille”, tarkoittaa niitä, jotka oli sinetöity Joseph Smithiin.)

Selitä, että sen lisäksi, että Herra käski Emmaa ottamaan vastaan ne, jotka oli sinetöity hänen aviomieheensä, Herra käski hänen noudattaa lakiaan ja antaa Josephille anteeksi tämän rikkomukset. Kehota oppilaita lukemaan itsekseen OL 132:56 ja ottamaan selville, mitä Herra lupasi Emma Smithille.

  • Mitä Herra lupasi Emmalle, jos Emma noudattaisi Hänen käskyjään?

Selitä, että vuonna 1841 Joseph Smith alkoi opettaa muille uskollisille miehille ja naisille pluraaliavioliiton periaatetta. Heilläkin oli alkuun vaikeuksia ymmärtää ja hyväksyä tämä periaate. Esimerkiksi kun Brigham Young kuuli ensimmäisen kerran käskystä solmia pluraaliavioliitto, hän sanoi, että hänestä tuntui, että hän mieluummin kuolisi kuin ottaisi monia vaimoja (ks. Susa Young Gates ja Leah D. Widtsoe, The Life Story of Brigham Young, 1930, s. 321). Vaikka alkuun tämä käsky herätti näissä uskollisissa kirkon jäsenissä epäröintiä ja turhautuneisuutta, he saivat henkilökohtaisen vahvistuksen Pyhältä Hengeltä ja hyväksyivät pluraaliavioliiton periaatteen. Vilate Kimball, vanhin Heber C. Kimballin ensimmäinen vaimo, otti vastaan ja hyväksyi pluraaliavioliiton opin ja ”oli täysin varma, että pluraaliavioliiton järjestys oli tullut Jumalalta, sillä Herra oli ilmoittanut sen hänelle vastauksena rukoukseen” (Helen Mar Kimball, julkaisussa Orson F. Whitney, Life of Heber C. Kimball, 1967, s. 325; ks. myös s. 326–328).

Pluraaliavioliiton harjoittaminen toi lisää haasteita. Koska tätä käytäntöä noudatettiin aluksi kaikessa hiljaisuudessa, alkoi levitä huhuja, että kirkon johtajat ottivat lisää vaimoja. Näissä huhuissa totuutta vääristeltiin suuresti ja niissä puhuttiin pahaa profeetasta ja muista kirkon johtajista. Se johti siihen, että pyhien vainoaminen lisääntyi.

Lue ääneen OL 132:63 aloittaen sanoista ”sillä heidät on annettu heidän miehelleen”. Ennen kuin luet, selitä, että tämä jae auttaa meitä ymmärtämään yhden syyn siihen, miksi Herra käski Joseph Smithiä ja muita elämään pluraaliavioliitossa. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mikä tuo erityinen tarkoitus oli.

  • Mihin käskyyn Herra viittaa jakeessa 63? (Käskyyn lisääntyä ja täyttää maa.) Mitä lisääntymisellä ja maan täyttämisellä tarkoitetaan? (Lasten saamista.)

Kiinnitä huomio seuraavaan ilmaukseen jakeessa 63: ”sillä tässä jatkuu minun Isäni työ”.

  • Kuinka vanhemmat voivat lapsia saamalla osallistua taivaallisen Isän työn jatkamiseen?

Voisit tämän keskustelun kuluessa lukea kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Neil L. Andersenin seuraavat sanat:

Kuva
Vanhin Neil L. Andersen

”Kun miehelle ja vaimolle syntyy lapsi, he täyttävät taivaallisen Isämme suunnitelmaa saattaa lapsia maailmaan. Herra on sanonut: ’Tämä on minun työni ja kirkkauteni – ihmisen kuolemattomuuden ja iankaikkisen elämän toteuttaminen’ [Moos. 1:39]. Ennen kuolemattomuutta täytyy olla kuolevaisuus.” (”Lapset”, Liahona, marraskuu 2011, s. 28.)

  • Sen perusteella, mitä olette oppineet jakeesta 63, mikä on yksi syy siihen, miksi Herra on toisinaan käskenyt harjoittaa pluraaliavioliittoa? (Kun oppilaat ovat vastanneet, kirjoita taululle seuraava periaate: Herra on toisinaan antanut käskyn pluraaliavioliitosta tarjotakseen kansalleen enemmän mahdollisuuksia hankkia vanhurskaita lapsia Hänelle. Voit viitata jälleen kohtaan MK Jaak. 2:30.)

Kiinnitä huomio kysymykseen, jonka kirjoitit taululle oppitunnin alkupuolella: Miksi Herra käskee tiettyinä aikoina vanhurskaita miehiä ja naisia noudattamaan pluraaliavioliiton periaatetta? Voisit pyytää oppilaita tekemään luokalle yhteenvedon siitä, mitä sellaista he ovat oppineet tutkiessaan lukua OL 132 ja kohtaa MK Jaak. 2:27, 30, mikä auttaa heitä vastaamaan tähän kysymykseen.

Lausu lopuksi oma todistuksesi profeetta Joseph Smithistä ja siitä, että hän sai ilmoitusta Jumalalta ja oli sille kuuliainen.

Kommentteja ja taustatietoja

Oppi ja liitot 132. Kuinka suhtautua pluraaliavioliittoa käsitteleviin tutkimuksiin

Internetissä ja monissa painetuissa lähteissä on paljon epäluotettavaa tietoa pluraaliavioliitosta. Ole varovainen ja viisas tällaisen tiedon suhteen. Jotkut kirjoittajat, jotka kirjoittavat kirkosta ja sen historiasta, esittävät asiayhteydestään irrotettuja tietoja tai osatotuuksia, jotka saattavat olla harhaanjohtavia. Joidenkin näiden kirjoitusten tarkoituksena on hävittää usko.

Vanhin Neil L. Andersen kahdentoista apostolin koorumista on varoittanut:

Kuva
Vanhin Neil L. Andersen

”Aina on ollut muutamia, jotka haluavat häpäistä kirkon ja hävittää uskon. Nykyään he käyttävät internetiä.

Osa kirkkoa koskevasta tiedosta, olipa se kuinka vakuuttavaa hyvänsä, ei kerta kaikkiaan ole totta.” (”Uskonne koettelemus”, Liahona, marraskuu 2012, s. 41.)

Pluraaliavioliittoa tutkittaessa on tärkeää muistaa, mitä kaavaa profeetta Joseph Smith noudatti oppiakseen evankeliumia. Hän tutki, pohti ja rukoili saadakseen tietoa.

Moniavioisuuden harjoittamista koskevia luotettavia historiallisia tutkimuksia on osoitteissa josephsmithpapers.org ja byustudies.byu.edu.

Oppi ja liitot 132:1. Pluraaliavioliiton periaate ja oppi

Seuraavat kertomukset selventävät osaltaan profeetta Joseph Smithin ja muiden kirkon jäsenten tuntemuksia, kun pluraaliavioliitto alun perin otettiin käyttöön.

Eliza R. Snow, joka oli sinetöity profeetta Joseph Smithiin, kirjoitti yksityiskohtaisesti muistiin, kuinka profeetta Joseph opetti pluraaliavioliiton periaatteen hänen veljelleen Lorenzo Snow’lle. Eliza pani merkille sen ahdistuksen ja tuskan, jota tämä periaate aiheutti Joseph Smithille, ja sen, että profeetta eteni tämän periaatteen vakiinnuttamisessa ainoastaan jumalallisen ilmoituksen johdosta:

Kuva
Eliza R. Snow

”Profeetta Joseph avasi sydämensä [Lorenzo Snow’lle] ja kuvaili sitä raskasta henkistä koettelemusta, jota hän koki yrittäessään voittaa vastenmielisyyden tunteensa, jotka kasvatuksen ja yleisesti hyväksyttyjen tapojen vaikutuksesta olivat pluraaliavioliiton käyttöönottoon liittynyt luonnollinen seuraus. Hän tunsi Jumalan äänen – hän tunsi Kaikkivaltiaan käskyn, että hänen piti edetä – näyttää esimerkkiä ja ottaa käyttöön selestinen pluraaliavioliitto. Hän tiesi, että hänen oli taisteltava omia ennakkoluulojaan ja ennakkokäsityksiään vastaan ja voitettava ne ja että sen lisäksi koko kristitty maailma oli häntä vastaan, mutta Jumala, joka on kaiken yläpuolella, oli antanut käskyn, ja Häntä täytyy totella. Silti profeetta epäröi ja lykkäsi asiaa kerran toisensa jälkeen, kunnes Jumalan enkeli seisoi hänen vierellään miekka esiin vedettynä ja sanoi hänelle, että ellei hän etenisi ja ottaisi käyttöön pluraaliavioliittoa, hänen pappeutensa otettaisiin häneltä ja hänet hävitettäisiin! Tämän todistuksen hän lausui paitsi veljelleni myös muille – todistuksen, jota ei voi kiistää.” (Biography and Family Record of Lorenzo Snow, 1884, s. 69–70.)

Presidentti Brigham Young on selittänyt:

Kuva
Presidentti Brigham Young

”Jos joku olisi kysynyt minulta, mikä olisi valintani, kun Joseph ilmoitti tuon opin, niin ellei päätökseni olisi vähentänyt kirkkauttani, olisin sanonut: ’Antakaa minun pitää vain yksi vaimo.’ – –

En ollut halukas kavahtamaan mitään velvollisuutta enkä jättämään vähimmässäkään määrin tekemättä sitä, mitä minun käskettiin, mutta se oli ensimmäinen kerta elämässäni, kun kaipasin hautaa, ja minun oli pitkän aikaa hyvin vaikea päästä siitä yli. Ja kun näin hautajaiset, tunsin kateutta ruumista kohtaan sen tilanteesta ja murhetta siitä, etten minä ollut siinä arkussa. – –

Mutta pyhät, jotka elävät uskontonsa mukaan, korotetaan, sillä he eivät milloinkaan kiellä mitään ilmoitusta, jonka Herra on antanut tai saattaa antaa, vaikka kun he saavat opin, jota he eivät pysty täysin ymmärtämään, he saattavat sanoa: ’Herra lähettää tämän minulle, ja minä rukoilen, että Hän pelastaa ja säästää minut siltä, että kieltäisin mitään, mikä tulee Häneltä, ja antaa minulle kärsivällisyyttä odottaa, kunnes voin ymmärtää sen itse.” (Artikkelissa ”Provo Conference”, Deseret News, 14. marraskuuta 1855, s. 282.)

Vilate Kimball, presidentti Heber C. Kimballin ensimmäinen vaimo, sai todistuksen pluraaliavioliitosta. Hänen tyttärensä Helen on kertonut:

”Äitini sanoi minulle usein, että hän oli varma siitä, että pluraaliavioliitto oli tullut Jumalalta, sillä Herra oli ilmoittanut sen hänelle vastauksena rukoukseen.

Nauvoossa, pian sen jälkeen kun isäni oli palannut Englannista, hänelle ja muille veljille opetettiin monivaimoisuuden oppi. – –

Isäni tajusi tilanteen täysin, ja hän rakasti ja kunnioitti profeettaa niin suuresti, että olisi mieluummin antanut oman henkensä kuin pettänyt profeetan. Se oli yksi hänen uskonsa suurimmista koetuksista, mitä hän oli milloinkaan kokenut. – –

Äitini [Vilate Kimball] oli pannut merkille muutoksen hänen käytöksessään ja olemuksessaan, ja kun äiti tiedusteli syytä, isä yritti väistää hänen kysymyksensä. Viimein isä lupasi kertoa äidille jonkin ajan kuluttua, jos äiti vain odottaisi. Tämä ongelma vaivasi niin paljon isän mieltä, että se näkyi hänen levottomasta ja kalvakasta olemuksestaan päivittäin ja tunneittain, ja viimein hänen epätoivonsa oli niin kestämätöntä, että hänen oli mahdotonta hallita tunteitaan. Hän sairastui fyysisesti, mutta hänen henkinen kurjuutensa oli niin suurta, ettei hän pystynyt nukkumaan, vaan hän mittaili lattiaa lähes aamuun saakka, ja toisinaan ahdistus hänen mielessään oli niin hirvittävää, että hän väänteli käsiään ja itki kuin lapsi ja rukoili Herraa olemaan armollinen ja ilmoittamaan äidille tämän periaatteen. – –

Tuska heidän sydämessään oli sanoin kuvaamatonta, ja kun äiti havaitsi, että oli hyödytöntä anella isältä enää, hän vetäytyi huoneeseensa ja polvistui Herran eteen ja vuodatti sielunsa rukouksessa Hänelle, joka on sanonut: ’Jos kuitenkin joltakulta teistä puuttuu viisautta, pyytäköön sitä Jumalalta. Hän on saava pyytämänsä, sillä Jumala antaa auliisti kaikille, ketään soimaamatta.’ – –

Hänelle näytettiin selestisen avioliiton järjestys kaikessa sen kauneudessa ja kirkkaudessa sekä se suuri korotus ja kunnia, jonka se toisi hänelle tuossa kuolemattomassa ja selestisessä ympäristössä, jos hän hyväksyisi sen ja pysyisi omalla paikallaan aviomiehensä rinnalla. Hän näki myös naisen, jonka isä oli ottanut vaimokseen, ja pohti iloiten sitä laajaa ja rajatonta rakkautta ja ykseyttä, jonka tämä järjestys saisi aikaan, sekä aviomiehensä valtakuntien lisääntymistä ja voimaa ja kirkkautta, joka ulottuisi iankaikkisesta iankaikkiseen.

Kasvot riemua säteillen, sillä hän oli täynnä Jumalan Henkeä, hän palasi isäni luo ja sanoi: ’Heber, minkä sinä olet jättänyt kertomatta minulle, sen on Herra näyttänyt minulle.’ Äiti kertoi minulle, ettei hän ollut koskaan nähnyt niin onnellista miestä kuin isä oli, kun hän kuvaili näkyä ja kertoi isälle, että hän oli tyytyväinen ja tiesi, että se oli tullut Jumalalta.

Hän antoi lupauksen olla isän rinnalla ja kunnioittaa tuota periaatetta, ja hän piti tuon lupauksen uskollisesti, ja vaikka hänen koettelemuksensa olivat usein raskaita ja tuskallisia kestää, hän tiesi, että isää koeteltiin myös, ja hän pysyi järkähtämättömän nuhteettomana loppuun asti. Hän antoi isälleni monia vaimoja, ja he saivat aina äidistäni uskollisen ystävän.” (Julkaisussa Orson F. Whitney, Life of Heber C. Kimball, 1967, s. 325–328.)

Presidentti John Taylor on sanonut tilanteesta, jolloin pluraaliavioliiton periaate otettiin käyttöön:

Kuva
Presidentti John Taylor

”Olin aina vaalinut ehdottomia hyveellisyyden periaatteita, ja naimisissa olevana miehenä minusta tuntui, että tämän periaatteen ulkopuolella se oli minulle kauhistuttavaa – –. Se oli asia, joka kuohuttaisi tunteita ihmissielun sopukoita myöten. Olin aina suhtautunut siveyteen mitä kunnioittavimmin. – – Koska siis olin vaalinut sellaisia tunteita, niin mikään muu kuin Jumalan tuntemus ja Jumalan ilmoitukset ja niiden totuus ei olisi saanut minua hyväksymään tällaista periaatetta.” (Julkaisussa Kirkon presidentit, oppilaan kirja, uskonto 345, 2003, s. 47.)

Oppi ja liitot 132:18–20. Avioliiton iankaikkinen luonne

Kahdentoista apostolin koorumin jäsen, vanhin Dallin H. Oaks, joka solmi uuden avioliiton ensimmäisen vaimonsa kuoltua, selitti eräässä haastattelussa, että avioliiton iankaikkista luonnetta koskevassa asiassa me tiedämme joitakin asioita ja toisia asioita emme tiedä:

Kuva
Vanhin Dallin H. Oaks

”Tämän maan päällä asuu paljon ihmisiä, jotka ovat olleet naimisissa useamman kuin yhden ihmisen kanssa. Joskus nuo avioliitot ovat päättyneet kuolemaan, toisinaan ne ovat päättyneet avioeroon. Mitä seuraava elämä merkitsee heille suhteessa siihen liittoon, jonka he ovat kerran tehneet, ja niin edelleen? En usko, että noilla ihmisillä on juurikaan vastausta tuohon kysymykseen. Se ei kenties vaivaa heitä, koska he eivät usko, että ihmiset elävät aviopareina seuraavassa elämässä. Ja elleivät he solmi liittoja eivätkä elä niiden mukaan sillä tavoin, että niin tapahtuisi, niin [mitä heihin tulee] he ovat oikeassa! Mutta niiden kohdalla, jotka elävät uskoen, kuten minä, että aviosuhde voi jatkua iankaikkisuuden, niin sitten täytyy kysyä: ’Millaista elämä on seuraavassa elämässä, jos on solminut avioliiton iankaikkisuudeksi useamman kuin yhden vaimon kanssa?’ Minun on sanottava, etten tiedä. Sen kuitenkin tiedän, että olen tehnyt nuo liitot, ja uskon, että jos olen uskollinen liitoille, niin se siunaus, jota odotamme täällä, toteutuu seuraavassa elämässä.” (”Elder Oaks Interview Transcript from PBS Documentary”, 20. heinäkuuta 2007, mormonnewsroom.org.)

Oppi ja liitot 132:38–39. Daavid ja Uria

Herra julisti, että Daavid teki syntiä ottaessaan itselleen Urian vaimon Batseban. Myöhemmin Daavid järjesti Urian kuoleman salatakseen syntinsä. Sen johdosta Daavid lankesi korotuksestaan. Daavidin esimerkin sisällyttäminen kohtaan OL 132:38–39 tähdentää niitä ankaria lakeja, jotka koskevat pluraaliavioliiton harjoittamista. Jopa niinä aikoina, kun Herra pani alulle tämän käytännön ja käski kansansa elää sen mukaan, ihmisiä vaadittiin tekemään niin Hänen käskyjensä ja sen ohjauksen mukaisesti, jota Hän antoi niille palvelijoilleen, joilla oli tarvittavat pappeuden avaimet.

Oppi ja liitot 132:51–56. Mitä Emma Smithiä käskettiin olemaan ottamatta vastaan?

”Tästä tai mistään muualtakaan ei ilmene, mitä Herra oli käskenyt profeetta Josephia antamaan vaimolleen, mutta asiayhteydestä voisi päätellä, että se oli erityinen uskon koetus, joka oli samankaltainen kuin Abrahamin uskon suuri koettelemus, kun Herra käski häntä uhraamaan poikansa Iisakin. Sitä pidemmälle arvelua on turha jatkaa.” (Opin ja Liittojen Kirja, oppilaan kirja, 1986, s. 320.)