Bibliotek
Introduktion til Grundlæggende læresætninger


Introduktion til Grundlæggende læresætninger

Følgende grundlæggende læresætninger bør fremhæves i seminar:

  • Guddommen

  • Frelsesplanen

  • Jesu Kristi forsoning

  • Uddeling, frafald og genoprettelse

  • Profeter og åbenbaring

  • Præstedømmet og præstedømmenøgler

  • Ordinancer og pagter

  • Ægteskab og familie

  • Befalinger

Lærerne skal hjælpe eleverne til at genkende, forstå, tro, forklare og anvende disse grundlæggende evangeliske læresætninger, når de studerer skrifterne. Når de gør det, hjælper det eleverne til at styrke deres vidnesbyrd og øge deres påskønnelse af Jesu Kristi gengivne evangelium. At lære de grundlæggende læresætninger hjælper dem også til bedre at forberede sig på at efterleve evangeliet og undervise andre om disse vigtige sandheder. Lektionerne i dette hæfte er udformet med de grundlæggende læresætninger in mente. Det er vigtigt at huske, at der også undervises i andre betydningsfulde læresætninger i evangeliet, selv om de ikke nævnes blandt de grundlæggende læresætninger. Du kommer til at undervise i evangeliets grundlæggende læresætninger, når du studerer skriften dagligt med eleverne og hjælper dem til at beherske mesterskriftstederne. Fremme af større forståelse, tro og efterlevelse af de grundlæggende læresætninger er en proces, der strækker sig over alle fire år i seminar og fortsætter gennem resten af deres liv. Du kan eventuelt også give dem en liste over de grundlæggende læresætninger.

Evaluering af kendskab til de grundlæggende læresætninger

Der er udformet en Evaluering af kendskab til de grundlæggende læresætninger for at give lærere information, de kan bruge, så de bedre kan være til velsignelse for deres elever. Vi anbefaler, at lærerne foretager denne evaluering i løbet af den første uge, de har klassen, og igen i slutningen af året. Evaluering af kendskab til de grundlæggende læresætninger (Basic Doctrines Assessment) og andre evalueringsværktøjer findes på S&I’s hjemmeside (si.lds.org) ved at søge under nøgleordet assessment.

Lærere, som sender resultatet af evalueringerne til S&I’s afdeling for research, modtager en rapport, der kan hjælpe dem til bedre at tilpasse deres undervisning elevernes behov. Hvis resultatet for eksempel viser, at eleverne ikke forstår læresætningen om omvendelse, vil man anvise flere lektioner i årets løb, som kan hjælpe dem til bedre at forstå denne læresætning. Når lærerne bønsomt bruger denne information i deres fortløbende undervisning om skriften, vil vore unge og unge voksne blive bedre rustet til at nå formålet med seminar og institut.