Bibliotek
Hjemmestudielektion: Apostlenes Gerninger 6-12 (Del 18)


Hjemmeseminarlektion

Apostlenes Gerninger 6-12 (Del 18)

Forberedelsesmateriale for hjemmeseminarlæreren

Opsummering af de daglige hjemmeseminarlektioner

Følgende resume af begivenheder, læresætninger og principper, som eleverne lærte om, da de studerede Apostlenes Gerninger 6-12 (del 18), er ikke beregnet til at være en del af din lektion. Den lektion, du underviser i, er kun koncentreret om få af disse læresætninger og principper. Følg Helligåndens inspiration, idet du overvejer dine elevers behov.

Dag 1 (Apostlenes Gerninger 6-7)

Eleverne lærte, at værdige medlemmer af Kirken kaldes til at hjælpe med andres behov. Mens de studerede Stefanus’ ord og martyrdød, fandt de frem til følgende sandheder: Hvis vi modsætter os Helligånden, kan det føre til, at vi afviser Frelseren og hans profeter. Vor himmelske Fader, Jesus Kristus og Helligånden er tre adskilte og særskilte personer. Hvis vi forbliver trofaste mod Jesus Kristus under prøvelser, vil han være med os.

Dag 2 (Apostlenes Gerninger 8)

I elevernes studium af Apostlenes Gerninger 8 lærte de følgende læresætninger og principper: Helligåndsgaven gives efter dåben ved håndspålæggelse af bemyndigede præstedømmebærere. Præstedømmet overdrages i henhold til Guds vilje og standard for værdighed. Når vi giver agt på tilskyndelser fra Gud, kan vi modtage muligheder for at hjælpe med at lede andre til Jesus Kristus.

Dag 3 (Apostlenes Gerninger 9)

I Apostlenes Gerninger 9 lærte eleverne, at Herren ser os, som vi kan blive, og at han ser vores potentiale til at hjælpe ham i sit værk. De lærte også følgende princip: Hvis vi underkaster os Herrens vilje, kan vi ændre os og opfylde det potentiale, som han ser i os. Ved at tjene andre kan vi hjælpe dem til at vende sig til Herren og tro på ham.

Dag 4 (Apostlenes Gerninger 10-12)

Eleverne studerede Peters syn om at forkynde evangeliet for ikke-jøderne og lærte, at når vi ved, at de, der præsiderer over Kirken, er ledt af Gud, så kan vi tillidsfuldt opretholde og følge dem. De lærte også følgende sandheder: Hvis vi søger at tilfredsstille andre i stedet for Gud, så kan vi blive ført til at synde mere. Vore oprigtige og inderlige bønner indbyder Guds mirakler og velsignelser i vores tilværelse og andres tilværelse.

Indledning

Gud åbenbarede for Peter i et syn, at evangeliet skulle forkyndes for ikke-jøderne. Peter underviste Cornelius og hans husstand i evangeliet og bilagde senere en strid blandt de jødiske hellige om forkyndelse af evangeliet for ikke-jøderne.

Forslag til undervisningen

Apostlenes Gerninger 10

Gud åbenbarer for Peter i et syn, at evangeliet skulle forkyndes for ikke-jøderne

Bed eleverne om at forestille sig, at en ven siger: »Jeg har hørt, at jeres kirke i 1978 ændrede sit standpunkt om at lade alle mænd modtage præstedømmet uanset race. Hvis I tror, at jeres kirke er ledt af Gud, og at Gud er et uforanderligt væsen, hvordan er det så muligt?«

Lad eleverne skrive i deres skriftstudiebog, hvordan de vil svare deres ven. (Bemærk: Sørg for, at eleverne svarer på spørgsmålet om ændringen af Kirkens praksis i stedet for at spekulere over mulige grunde til restriktionerne med præstedømmet. Spekuler under jeres drøftelse heller ikke over, hvorfor restriktionerne med præstedømmet blev indstiftet, da grundene til det ikke er blevet åbenbaret (se Officiel Erklæring – 2)).

Bed eleverne, når de studerer Apostlenes Gerninger 10, om at se efter sandheder, der kan hjælpe dem til at besvare spørgsmål om, hvordan Herren leder, vejleder, ændrer og styrer sin kirke.

Forklar, at evangeliet indtil da på Det Nye Testamentes tid med et par få undtagelser kun var blevet forkyndt for jøderne, ifølge Frelserens befaling (se Matt 10:5-6). Men i Apostlenes Gerninger 10 læser vi om en betydningsfuld ændring i den måde, som kirken virkede på.

Bed eleverne om at sammenfatte det, de har lært af deres studium af en ikke-jøde, der hed Cornelius. (Han var officer i den romerske hær. Han og hans husstand var gudfrygtige folk. Som ikke-jøde kunne han ikke slutte sig til Kristi kirke uden først at konvertere til jødedommen).

Sammenfat Apostlenes Gerninger 10:3-8 ved at forklare, at en engel på grund af Cornelius’ trofasthed viste sig for ham og gav ham besked på at sende folk til Joppe for at finde Peter. Da Cornelius’ tjenere rejste til Joppe, havde Peter et bemærkelsesværdigt syn, mens han boede hos en mand, der hed Simon.

Bed forskellige elever om på skift at læse højt fra Apostlenes Gerninger 10:9-16. Lad klassen følge med og se efter, hvad Peter så i et syn. (For variationens skyld kan du give hver elev et stykke papir og lave en tegneaktivitet. Bed hver elev om for sig selv at læse Apostlenes Gerninger 10:9-16 og tegne et billede af Peters syn, som det er beskrevet i disse vers. Efter et stykke tid, så bed eleverne om at bruge deres billede til at forklare en klassekammerat, hvad der skete i Peters syn). Spørg efter hver af disse aktiviteter:

  • Hvad blev Peter i det syn befalet at spise?

  • Hvad var Peters første reaktion denne befaling ifølge vers 14? (Forklar, at det ifølge moseloven var forbudt for jøder at spise dyr, der var anset som vanhellige eller urene (se 3 Mos 11)).

  • Hvad sagde Herren ifølge Apostlenes Gerninger 10:15 om de urene dyr, han havde befalet Peter at spise?

Sammenfat Apostlenes Gerninger 10:17-28 ved at forklare, at Peter til at begynde med ikke forstod meningen med sit syn. Mens han tænkte over det, ankom Cornelius’ tjenere og fortalte Peter om Cornelius’ syn. Den næste dag ledsagede Peter og andre disciple dem for at mødes med Cornelius. På trods af, at de fleste jøder anså det for imod loven at være sammen med eller omgås ikke-jøder, så gik Peter ind i Cornelius’ hus.

Bed en elev om at læse Apostlenes Gerninger 10:28 højt. Lad klassen følge med og se efter den grund, Peter gav for at være sammen med eller omgås en ikke-jøde.

  • Hvilken grund gav Peter for at være sammen med eller omgås en ikke-jøde?

Sammenfat Apostlenes Gerninger 10:29-33 ved at forklare, at Cornelius fortalte Peter om sit syn. Cornelius havde også samlet sin familie og sine venner, så Peter kunne undervise dem.

Bed en elev om at læse Apostlenes Gerninger 10:34-35 højt. Lad klassen følge med og se efter, hvad Peter lærte.

  • Hvordan vil I sammenfatte det, som Peter lærte? (Der kan måske være brug for at forklare, at mens Gud ikke favoriserer folk ud fra ting som nationalitet eller social status, så dømmer han folk på deres gerninger og velsigner dem, der adlyder ham. Det kan også være, at artiklen »Race and the Church: All Are Alike unto God«, mormonnewsroom.org/article/race-church vil være dig til hjælp).

Sammenfat Apostlenes Gerninger 10:36-43 ved at forklare, at Peter underviste Cornelius og hans husstand om Jesus Kristus og hans gode gerninger, korsfæstelse og opstandelse. Peter vidnede om, at de, som tror på Jesus Kristus, vil modtage tilgivelse for deres synder.

Bed en elev om at læse Apostlenes Gerninger 10:44-48 højt. Lad klassen følge med og se efter, hvilken virkning Peters undervisning havde på disse ikke-jøder. Forklar, at vendingen »af jødisk herkomst« i vers 45 henviser til de jødiske disciple, der var kommet sammen med Peter fra Joppe.

  • Hvilken virkning havde Peters undervisning ifølge vers 44-46 på Cornelius’ husstand? (Det kan være, at du skal forklare, at vendingen »Helligåndens gave« i vers 45 henviser til Helligåndens kraft, som var kommet over disse ikke-jøder. Dette er anderledes end Helligåndsgaven, som vi modtager gennem håndspålæggelse, når vi er blevet døbt (se ApG 8:14-17; Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Smith, 2007, s. 97).

  • Hvorfor undrede de jøder, der var til stede ved denne lejlighed, sig?

  • Hvad åbenbarede Herren for Peter gennem hans oplevelse, der står i Apostlenes Gerninger 10, angående ikke-jøderne?

Hjælp eleverne til at finde frem til læresætninger i Apostlenes Gerninger 10 ved at dele dem op i grupper på to eller tre. Giv hver gruppe en kopi af følgende uddelingsark, eller skriv disse spørgsmål på tavlen. Bed eleverne om at arbejde sammen i deres gruppe for at besvare spørgsmålene.

Billede
handout

Apostlenes Gerninger 10

Det Nye Testamente – Seminar – Lærerens hæfte – Hjemmestudielektion (del 18)

  • Hvilke sandheder kan vi lære af beretningen om Peter og Cornelius om, hvordan Herren leder sin kirke? (Husk på, at Peter var kirkens præsident).

  • Hvilken sandhed kan vi lære af, at Herren løbende åbenbarede sandhed til Peter i stedet for det hele på en gang?

  • Hvilken sandhed kan vi lære af denne beretning om, hvad Gud kan gøre med instruktioner, han tidligere er kommet med?

Bed efter noget tid nogle elever om at komme op til tavlen og skrive de sandheder, deres grupper har fundet frem til. Sørg for, at følgende sandheder fremgår af det, som de skriver:

Gud leder sin kirke ved åbenbaring til sin profet, seniorapostlen.

Vi kan modtage åbenbaring og forståelse gradvist, når vi adlyder Herren.

Gud kan ændre eller føje til de instruktioner, han tidligere har givet, i henhold til sin visdom og sine børns behov.

Bed en elev om læse følgende udtalelse af ældste D. Todd Christofferson fra De Tolv Apostles Kvorum højt. Lad klassen lytte efter, hvordan den tredje sandhed, de fandt frem til, fremgår af ældste Christoffersons udtalelse:

Billede
Ældste D. Todd Christofferson

»Med denne oplevelse og åbenbaring til Peter ændrede Herren kirkens praksis og åbenbarede en mere fuldstændig forståelse af læren for sine disciple. Og således blev forkyndelsen af evangeliet udvidet til at omfatte hele menneskeheden« (»Kristi lære«, Liahona, maj 2012, s. 88).

Giv eleverne tid til at gennemgå det, de skrev om, hvordan de ville besvare deres vens spørgsmål angående ændring af Kirkens praksis. Tilskynd dem til at skrive yderligere indsigt, de har fået ved at studere Apostlenes Gerninger 10, og giv dem tid til at dele deres indsigt med klassen.

Du kan eventuelt gøre opmærksom på, at selvom Gud kan tilpasse praksis i Kirken og føje til vores lærdomsmæssige forståelse gennem vedvarende åbenbaring (se TA 1:9), ændres hans guddommelige natur, egenskaber, pagter, lære og plan aldrig. Når vi ved dette, kan vi have tro på Gud og tillid til, at han vil lede sin kirke i henhold til sin vilje og sine børns behov.

Afslut ved at bede eleverne om at bære deres vidnesbyrd om de sandheder, de har lært.

Næste del (Apostlenes Gerninger 13-19)

Bed eleverne om at se efter svar på samt overveje følgende spørgsmål i deres studium af Apostlenes Gerninger 13-19: Hvad gjorde Paulus med troldmanden Elymas? Hvordan tror I, at I ville reagere, hvis folk troede, at I var en gud? Hvorfor blev Paulus og Barnabas hyldet som guder? Hvordan reagerede de? Hvad var problemet blandt kirkens medlemmer med hensyn til omskæring, og hvorfor skulle det forelægges apostlene? Hvad besluttede de? Da Paulus besøgte Athen, forkyndte han fra Areopagos om den ukendte gud. Hvad lærte han folket?