Bibliotek
Hjemmestudielektion: Romerne 8-1 Korinther 6 (Del 21)


Hjemmestudielektion

Romerne 8-1 Korinther 6 (Del 21)

Forberedelsesmateriale for hjemmestudielæreren

Sammenfatning af de daglige hjemmestudielektioner

Følgende resumé af begivenheder, læresætninger og principper, som eleverne lærte om, da de studerede Romerne 8-16 og 1 Korinther 1-6 (del 21) er ikke beregnet til at være en del af din lektion. Den lektion, du underviser i, er kun koncentreret om få af disse læresætninger og principper. Følg Helligåndens inspiration, idet du overvejer dine elevers behov.

Dag 1 (Romerne 8-11)

Eleverne lærte af Paulus’ undervisning til de romerske hellige om at være åndeligt eller kødeligt sindet, at hvis vi følger Åndens påvirkning, så kan vi overvinde det naturlige menneskes tendens til at synde. Eleverne kom også frem til følgende sandheder: Hvis vi er Guds trofaste pagtsbørn, kan vi blive medarvinger med Jesus Kristus og arve alt, hvad vor himmelske Fader har. Hvis vi elsker Gud, vil alting tjene os til gode. Vi kan ved Jesus Kristus overvinde alle jordelivets udfordringer og prøvelser. Hvis vi accepterer og adlyder Jesus Kristus og hans evangelium, så kan vi modtage velsignelserne ved Guds pagter og blive frelst.

Dag 2 (Romerne 12-16)

I Romerne 12-13 fandt eleverne frem til, at Gud forventer, at vi indvier vores liv til ham og afholder os fra at tilpasse os verden, og hvis vi gør det, kan vi blive mere som Jesus Kristus. I Romerne 14-15 lærte eleverne, at vi i situationer, der ikke er omfattet af specifikke befalinger, skal afholde os fra at dømme andre og tage hensyn til, hvordan vore valg påvirker andre. Eleverne lærte også, at skrifterne blev skrevet for at undervise os og give os håb.

Dag 3 (1 Korinther 1-2)

I et brev til de korinthiske hellige italesatte Paulus nogle bekymringer og besvarede spørgsmål. Eleverne lærte af hans skrivelser, at Herren forventer, at vi som hellige er forenede og eliminerer splittelse og utilfredshed, og at vi kun kan kende og forstå det, der hører Gud til gennem hans Ånd.

Dag 4 (1 Korinther 3-6)

I denne lektion studerede eleverne fortsat Paulus’ brev til de korinthiske hellige. Eleverne lærte af Paulus’ ord følgende sandhed: Vi kan hjælpe andre til at lære om Jesu Kristi evangelium, men det er gennem Helligåndens kraft, at folk bliver omvendt. Herren vil dømme os retfærdigt, fordi han ved alt, herunder vores hjertes tanker og motiver. Hvis vi vælger at bruge meget tid sammen med dem, der begår synd, så kan vi blive påvirket af deres ugudelighed.

Indledning

Denne lektion kan hjælpe eleverne til at få en forståelse af, hvordan de kan undgå synd, når den er overalt omkring dem. De vil desuden lære, hvorfor det er vigtigt at holde deres legeme rent.

Forslag til undervisningen

1 Korinther 6

Paulus lærer de hellige om samhørighed og kyskhedsloven

Tegn et enkelt billede på tavlen af en skål fyldt med rådden frugt og et enkelt stykke frisk frugt. Bed eleverne om at overveje, om de nogensinde har tænkt over, hvordan de kan undgå synd, når den er overalt omkring dem.

Billede
Tegning, frugtskål

Når eleverne studerer 1 Korinther 6, så bed dem om at se efter sandheder, som apostlen Paulus belærte om, som kan hjælpe dem til at leve retskaffent på trods af, at de er omringet af ugudelige påvirkninger.

Sammenfat 1 Korinther 6:1-8 ved at forklare, at Paulus rådede de korinthiske hellige til at løse deres uenigheder indbyrdes og i retfærdighed snarere end straks at bringe det for retten.

Bed en elev om at læse 1 Korinther 6:9-11 højt. Bed klassen om at følge med og se efter syndige skikke i Korinth, som Paulus lærte kirkens medlemmer, at de skulle undgå.

  • Hvilke typer syndig adfærd lærte Paulus kirkens medlemmer at undgå?

  • Hvad mindede Paulus ifølge 1 Korinther 6:11 de hellige om vedrørende dem selv? (Mange af de omvendte i Korinth havde deltaget i denne syndige adfærd, før de tilsluttede sig kirken, men de havde omvendt sig og var blevet renset for deres synder).

Forklar, at det fordums Korinth var berygtet for umoralitet, og mange korinthere fremmede den tankegang, at vores legemer er til for nydelse. Forklar, at der i Joseph Smiths oversættelse af 1 Korinther 6:12, som endnu ikke findes på dansk, står: »Alt er ikke tilladt mig, og ikke alt gavner. Alt er ikke tilladt mig, derfor skal jeg ikke lade noget få magt over mig.«

  • Hvordan var tankegangen og skikkene i Korinth lig de tendenser, som vi ser i verden i dag?

Få en elev til at læse 1 Korinther 6:13 højt. Bed klassen om at følge med og finde ud af, hvad Paulus belærte om formålet med vores legeme. 

  • Hvad lærte Paulus os om vores legeme? (Mens mange af korintherne åbenbart mente, at legemet blot var skabt til fysisk nydelse, så rettede Paulus den tankegang ved at belære om, at vores legeme var skabt for at opnå Herrens formål).

Sammenfat 1 Korinther 6:14-17 ved at forklare, at de, der tilslutter sig Kirken, bliver et med Kristus som åndelige »lemmer« af hans legeme. Paulus forklarede også, at seksuel umoralitet er uforeneligt med et åndelige forhold til Jesus Kristus.

Bed en elev om at læse 1 Korinther 6:18 højt. Bed klassen om at følge med og se efter, hvad Paulus lærte de korinthiske hellige at gøre. (Du kan måske påpege, at Joseph Smiths oversættelse af 1 Korinther 6:18 ændrer ordene »uden for legemet« til »mod Kristi legeme«).

  • Hvad sagde Paulus, at de korinthiske hellige skulle gøre?

  • Hvilken sandhed forklarede Paulus om dem, der begår utugt? (Du kan eventuelt foreslå, at eleverne markerer de ord i v. 18, som belærer om denne sandhed: De, der begår utugt, synder mod deres eget legeme).

Forklar, at Paulus derpå belærte om, hvorfor utugt eller seksuel umoralitet er en synd »mod [personens] eget legeme«.

Mind eleverne om, at 1 Korinther 6:19-20 er et mesterskriftsted. Bed en elev om at læse 1 Korinther 6:19 højt. Bed klassen om at følge med og finde frem til, hvad Paulus sammenlignede vores legeme med.

  • Hvad sammenlignede Paulus vores legeme med?

Vis et billede af et tempel.

  • Hvad er forskellen på et tempel og andre bygninger?

  • Hvordan vil I sammenfatte den sandhed, som Paulus belærte om i vers 19? (Eleverne bruger måske andre ord, men bør komme frem til følgende læresætning: Vores legeme er Guds tempel, hvori Ånden kan dvæle).

  • Hvordan kan en forståelse af, at vores legeme er et tempel, påvirke, hvordan vi behandler vores legeme og andres legeme?

Bed en elev om læse følgende udtalelse af ældste D. Todd Christofferson fra De Tolv Apostles Kvorum højt. Bed klassen om at lytte efter for at få yderligere indsigt i, hvordan en forståelse af, at vores legeme er Guds tempel, kan påvirke, hvordan vi behandler det.

Billede
Ældste D. Todd Christofferson

»Holder vi os til disse sandheder (fra 1 Kor 6:19-20) … vil vi bestemt ikke vansire vores legeme med tatoveringer, svække det med stoffer eller tilsmudse det ved at begå utugt, være utro eller usømmelige … Eftersom kroppen er vores ånds redskab, er det nødvendigt, at vi tager os så godt af den, som vi kan. Vi bør vie dens kraft til at tjene og fremme Kristi værk« (se »Betragtninger over et liv viet til Gud«, Liahona, nov. 2010, s. 17).

  • Hvad tror I, at Paulus mener med ordene »I tilhører ikke jer selv« i 1 Korinther 6:19?

Få en elev til at læse 1 Korinther 6:20 højt. Bed klassen om at følge med og se efter, hvorfor vores legeme ikke tilhører os selv.

  • Hvilken sætning angiver årsagen til, at vores legeme ikke tilhører os selv? (Forklar, at »købt dyrt« betyder, at vi er blevet forløst eller købt tilbage ved Jesu Kristi forsoning).

  • Hvordan vil I sammenfatte vers 19-20? (Når eleverne har svaret, så hjælp dem til at finde frem til følgende sandhed: Fordi vi er blevet købt dyrt gennem Jesu Kristi forsoning, så tilhører vores legeme ikke os selv).

Bed en elev om at læse følgende udtalelse op af ældste Jeffrey R. Holland fra De Tolv Apostles Kvorum:

Billede
Ældste Jeffrey R. Holland

»I må aldrig sige: ›Hvem skader det? Hvorfor kan jeg ikke have lidt frihed? Jeg kan overtræde nu og omvende mig senere.‹ I må ikke være så tåbelige og grusomme. I kan ikke ustraffet ›korsfæste … Guds Søn igen‹ (se Hebr 6:6). ›Hold jer fra utugt (1 Kor 6:18),‹ råber Paulus, og hold jer fra ›noget, der ligner det‹ (L&P 59:6; fremhævelse tilføjet) tilføjer Lære og Pagter. Hvorfor? Ja, blandt andet på grund af den ufattelige lidelse på både legeme og ånd, som verdens Frelser udholdt, så at vi kunne undslippe (se især L&P 19:15-20). Vi skylder ham noget for det. Ja, vi skylder ham alt« (se »Personlig renhed«, Liahona, jan. 1999, s. 91).

  • Hvordan vil det påvirke de valg, som vi træffer omkring vores legeme, at vi husker, at vores legeme ikke tilhører os?

Peg på billedet på tavlen af den friske frugt, der er omgivet af rådden frugt.

  • Hvordan kan en forståelse af disse sandheder om vores legeme hjælpe os til at holde os rene, når vi er omringet af ugudelighed?

Bær vidnesbyrd om de sandheder, I har drøftet. Tilskynd eleverne til at tænke over de tilskyndelser og tanker, som de har fået i løbet af lektionen, og derpå følge disse tilskyndelser.

Næste del (1 Korinther 7-14)

Forklar eleverne, at de hver især har fået mindst en åndelig gave af vor himmelske Fader. Bed dem om at studere den næste del og se efter, hvilke åndelige gaver vor himmelske Fader giver sine børn. Fortæl dem, at apostlen Paulus belærte, at selv om han gav alle sine midler til at brødføde de fattige og lod sin krop blive brændt, så ville han intet være, hvis han ikke havde en særlig åndelig gave. Bed eleverne om at tænke over, hvilke gaver de har fået.