Bibliotek
Lektion 82: Apostlenes Gerninger 1:9-26


Lektion 82

Apostlenes Gerninger 1:9-26

Indledning

Efter Jesus Kristus havde undervist sine disciple i 40 dage, steg han til himmels. Apostlene og andre forenedes i ydmyg bøn. Gennem inspiration blev Matthias kaldet til at fylde den tomme plads i de tolv apostles kvorum, der var blevet ledig ved Judas Iskariots forræderi og død.

Forslag til undervisningen

Apostlenes Gerninger 1:9-12

Frelseren stiger til himmels

Skriv følgende på tavlen: Sandt eller falsk?

Læs følgende udtalelser om Jesu Kristi andet komme højt. Bed eleverne om at indikere, om udsagnene er sande eller falske. (Bemærk: På dette tidspunkt i lektionen behøver eleverne ikke at kende svaret på hvert spørgsmål eller bruge meget tid på at drøfte deres svar).

  1. Jesus Kristus vil vende tilbage til jorden i de sidste dage.

  2. Ved sit andet komme vil Jesus Kristus kun vise sig for retfærdige folk.

  3. Fordi Jesus Kristus vil være forklædt, når han kommer igen, så vil de fleste mennesker ikke forstå, at det andet komme er sket.

Du kan eventuelt kort gennemgå svarene til hvert udsagn: (1) Sandt (se Moses 7:60); (2) Falskt (se JS–M 1:26; L&P 101:23); (3) Falskt (se L&P 49:22-23).

Forklar, at Jesus Kristus under sin jordiske tjenestegerning profeterede, at nogle folk i de sidste dage ville sætte gang i falske lærdomme om hans andet komme (se JS–M 1:22-25).

  • Hvordan kan vi vide, om en bestemt lærdom om Jesu Kristi andet komme er sand eller falsk? (Hvis vi giver agt på Frelserens ord og hans profeters ord, kan vi undgå at blive ført vild (se JS–M 1:37)).

Bed eleverne om i deres fortsatte studium af Apostlenes Gerninger 1 at se efter en vigtig sandhed angående Jesu Kristi andet komme.

Mind eleverne om, at Frelseren underviste sine disciple i 40 dage efter sin opstandelse (se ApG 1:3). Vis billedet Jesu himmelfart (Evangelisk kunst, 2009, nr. 62; se også LDS.org).

Billede
Jesu himmelfart

Bed en elev om at læse Apostlenes Gerninger 1:9-12 højt. Lad klassen følge med og se efter, hvad der skete, da Frelseren var færdig med at undervise sine apostle.

  • Hvad skete der, da Frelseren var færdig med at undervise sine apostle?

  • Hvis I havde set Frelseren stige til himmels, hvad tror I så, at I ville have tænkt eller følt?

Forklar, at en sky i det gamle Israel nogle gange var et synligt symbol på tilstedeværelsen af Guds herlighed (se 2 Mos 40:34). Skyen, der nævnes i Apostlenes Gerninger 1:9 var en sky af herlighed (se Bible Dictionary i den engelske sdh-udgave af Bibelen, »Cloud«), og de to mænd, der bliver nævnt i vers 10, var engle.

  • Hvad sagde englene til apostlene?

  • Hvad tror I, at det betyder, at Jesus vil komme igen »på samme måde« (ApG 1:11), som han steg til himmels? (Når eleverne har svaret, så skriv følgende sandhed på tavlen: Frelseren vil ved sit andet komme stige ned fra himlen i herlighed).

Gør opmærksom på, at Frelserens himmelfart fandt sted på Oliebjerget (se v. 12). Forklar, at når Frelseren kommer igen, vil en af hans tilsynekomster være, når han stiger ned og faktisk står på Oliebjerget (se Zak 14:4; L&P 45:47-53; L&P 133:19-20). Dette vil finde sted før hans store og herlige tilsynekomst for verden (se Es 40:5).

  • Hvordan kan vores viden om, hvordan Frelseren vil vende tilbage, hjælpe os til ikke at blive bedraget, mens vi afventer hans andet komme?

Apostlenes Gerninger 1:13-26

Matthias bliver valgt til at udfylde den ledige plads i de tolv apostles kvorum

Forklar, at da apostlene vendte tilbage til Jerusalem, samledes de med nogle trofaste mænd og kvinder, deriblandt Maria, Jesu mor, for at bede og tilbede. Bed eleverne om at læse Apostlenes Gerninger 1:13 for sig selv og tælle antallet af apostle, der bliver nævnt. Lad eleverne fortælle, hvad de har fundet frem til.

  • Hvorfor var der på det tidspunkt kun 11 apostle? (Judas Iskariot havde forrådt Jesus Kristus og havde derefter taget sit eget liv (se Matt 27:3-5)).

Sammenfat Apostlenes Gerninger 1:15-20 ved at forklare, at Peter stod foran 120 disciple og fortalte om Judas Iskariots død. Eftersom Judas havde været en af de tolv apostle, samledes disciplene for at vælge en ny apostel.

Bed en elev om at beskrive de forskellige måder, hvorpå nogle af følgende ledere bliver valgt: En holdkaptajn, en lokal politiker, en konge eller dronning og en direktør for en virksomhed.

  • Hvilke kvalifikationer kan der være til disse lederstillinger?

Vis eleverne et billede eller billeder af Det Første Præsidentskab og De Tolv Apostles Kvorum og bær vidnesbyrd om, at disse mænd er Jesu Kristi apostle. Bed eleverne om at tænke over, hvordan Jesu Kristi apostle bliver valgt, og hvad der kvalificerer nogen til at tjene som apostel.

Del eleverne op i par. Bed dem om at læse Apostlenes Gerninger 1:21-26 højt sammen med deres makker og se efter, hvordan en ny apostel blev valgt efter Judas Iskariots død.

  • Hvad betyder det, at de »kastede … lod mellem dem«? (v. 26).

Der er måske behov for, at du forklarer, at når man i fordums tid kastede lod, var det en måde at vise tro på, at Gud ville lede resultatet, når man skulle træffe en beslutning (se ApG 1:26; se også Ordsp 16:33). »Hvis de kastede lod, så valgte Herren resultatet. Det er dog mere sandsynligt, at de ›gav deres mening til kende‹, formentlig ›opretholdt‹ de ham, som Gud havde valgt til at tjene i det hellige apostelembede« (Bruce R. McConkie, Doctrinal New Testament Commentary, 3 bind, 1965-1973, 2:32).

  • Hvilke kvalifikationer sagde Peter ifølge vers 21-22, at den nye apostel skulle have? (Han skulle være en af Jesu Kristi tilhængere, som også var et vidne til hans tjenestegerning og opstandelse).

  • Hvad lægger I mærke til ved apostlenes bøn, der står i vers 24-25?

  • Hvilke sandheder kan vi lære af vers 24 om, hvordan Jesu Kristi apostle bliver kaldet? (Eleverne kan bruge andre ord, men sørg for at lægge vægt på, at Jesu Kristi apostle kaldes af Gud gennem åbenbaring. Skriv denne sandhed på tavlen, og tilskynd eleverne til at skrive det i deres skrifter ud for vers 24).

  • Hvorfor tror I, at det er vigtigt, at en apostel kaldes af Gud gennem åbenbaring i stedet for at blive valgt på en måde, der ligner den måde, andre ledere i verden bliver valgt på?

Vis, hvordan en nutidig apostel kaldes af Gud gennem åbenbaring, ved at bede en elev om at læse følgende beretning fra præsident Heber J. Grants liv højt:

Billede
Præsident Heber J. Grant

»Præsident [Heber J.] Grant [modtog] åbenbaringer som Kirkens præsident for at vejlede Kirken som helhed. En sådan åbenbaring kom lige efter, at han blev indsat som Kirkens præsident, da han søgte at lære Herrens vilje at kende vedrørende udvælgelse af et nyt medlem til De Tolv Apostles Kvorum. Mens han overvejede dette, vendte hans tanker gentagne gange tilbage til hans ven gennem hele livet, Richard W. Young, en trofast sidste dages hellig og en dygtig leder. Præsident Grant drøftede denne mulighed med sine rådgivere, som støttede hans beslutning. Da han endelig følte sig sikker på denne løsning, skrev han sin vens navn på et stykke papir og tog det med sig til det ugentlige møde i templet sammen med Det Første Præsidentskab og De Tolv Apostles Kvorum. Men da han skulle til at forelægge navnet til godkendelse, kunne han ikke. I stedet for at forelægge navnet Richard W. Young forelagde han navnet Melvin J. Ballard, som han knap nok kendte. Præsident Grant fortalte senere om den indvirkning, som denne oplevelse havde på ham:

›Jeg har følt den levende Guds inspiration vejlede mig i mit arbejde. Fra den dag, hvor jeg valgte en næsten fremmed som apostel og ikke min kæreste ven gennem hele livet, har jeg vidst, lige så sikkert som jeg ved, at jeg lever, at jeg har ret til Guds lys, inspiration og vejledning for at lede hans værk her på denne jord‹« (Kirkens præsidenters lærdomme: Heber J. Grant, 2003, s. 177-178).

  • Hvordan bliver den sandhed, der står i Apostlenes Gerninger 1:24, illustreret i den beretning, der beskriver kaldelsen af en nutidig apostel?

  • Hvordan viser kaldelsen af en apostel, at Frelseren fortsat leder sin kirke? (Du kan eventuelt minde eleverne om den sandhed, der står i Apostlenes Gerninger 1:2 – at Jesus Kristus leder sin kirke ved at åbenbare sin vilje til sine apostle gennem Helligånden).

Henvis til billedet eller billederne, du viste tidligere, af de nutidige apostle. Du kan eventuelt bruge et øjeblik på at hjælpe eleverne med at lære eller gennemgå deres navne.

Skriv følgende spørgsmål på tavlen:

Hvilke oplevelser har hjulpet jer til at lære, at de nutidige apostle er kaldet af Gud?

Hvorfor er det vigtigt for jer at have et vidnesbyrd om, at de levende apostle er kaldet af Gud?

Bed eleverne om at skrive et svar på et af spørgsmålene i deres skriftstudiebog. Bed nogle få elever om at fortælle klassen om deres svar.

Afslut ved at bære vidnesbyrd om de sandheder, som eleverne har fundet frem til i Apostlenes Gerninger 1:9-26.

Billede
mesterskriftstedsikon
Gennemgang af mesterskriftsteder

Hjælp eleverne til at gennemgå de første 10 mesterskriftsteder ved at skrive følgende henvisninger og tilhørende nøgleord på tavlen (hvis du foretrækker det, kan du give eleverne en kopi af skemaet):

Matthæus 5:14-16

Således skal jeres lys skinne.

Lukas 24:36-39

Det opstandne legeme har kød og knogler.

Matthæus 11:28-30

Kom til mig.

Johannes 3:5

Født af vand og af ånd.

Matthæus 16:15-19

Rigets nøgler.

Johannes 14:6

Vejen, sandheden og livet.

Matthæus 22:36-39

Elsk Herren, elsk din næste.

Johannes 14:15

Elsker I mig, så hold mine bud.

Matthæus 28:19-20

Undervis og døb alle folkeslag.

Johannes 17:3

At kende Gud og Jesus Kristus er evigt liv.

Del eleverne op i par. Bed eleverne om sammen med deres makker at gennemgå de skriftstedshenvisninger, der står på tavlen. Du kan eventuelt foreslå, at den ene makker læser nøgleordene fra et mesterskriftsted højt, og at den anden makker nævner den tilhørende henvisning. Bed eleverne om at bytte roller, indtil de har gennemgået alle 10 skriftsteder.

Hvis der er tid til det, kan du eventuelt give eleverne en quiz. Giv eleverne et stykke papir, hvor der står nøgleordene til hvert mesterskriftsted med en blank linje bagefter. Bed eleverne om at skrive den tilhørende skriftstedshenvisning på den blanke linje. Gennemgå quizzen efter noget tid.

Kommentar og baggrundsinformation

Apostlenes Gerninger 1:18. Judas’ død

Joseph Smiths oversættelse hjælper til at klargøre uoverensstemmelsen mellem Matthæus 27:3-5, hvor der står, at Judas hængte sig selv, og Apostlenes Gerninger 1:18, hvor der står, at Judas faldt, og »alle hans indvolde væltede ud«. I Joseph Smiths oversættelse af Matthæus 27:6 står der: »Og han kastede sølvpengene i templet og forlod stedet og gik bort og hængte sig i et træ. Og han faldt straks ned, og hans indvolde væltede ud, og han døde.«

Apostlenes Gerninger 1:21-22. »Sammen med os være vidne om hans opstandelse«

Præsident Joseph Fielding Smith lærte os, at det største vidnesbyrd om Frelserens guddommelighed kommer fra Helligånden:

»De [De Tolv Apostle] er særlige vidner om Jesus Kristus. Det er deres ret at kende sandheden og have et varigt vidnesbyrd. Der hviler en krævende pligt på dem til at vide, at Jesus Kristus i sandhed er Guds enbårne Søn, verdens Forløser …

Dette spørgsmål opstår ofte: ›Er det nødvendigt for et medlem af De Tolvs Råd at se Frelseren for at kunne blive apostel?‹ Det er deres privilegium at se ham, hvis lejligheden byder det, men Herren har sagt, at der er et stærkere vidne end at se en person, endda end at se Guds Søn i et syn. Tilskyndelser til sjælen, der kommer fra Helligånden, er langt mere betydningsfulde end et syn« (»The First Presidency and the Council of the Twelve«, Improvement Era, nov. 1966, s. 979).

Apostlenes Gerninger 1:24-26. Hvordan kaldes apostle i vore dage?

Efter ældste Robert D. Hales’ kaldelse og opretholdelse forklarede præsident Gordon B. Hinckley, hvordan en apostel kaldes i vore dage:

»I Herrens plan ledes de, der har ansvaret for at vælge ledere, af et overordnet spørgsmål: ›Hvem vil Herren have?‹ Der er stille og eftertænksom overvejelse. Og der er megen bøn, så man kan modtage Helligåndens bekræftelse af, at valget er korrekt …

Med hensyn til hvem, der skulle indtage [den ledige plads i De Tolvs Kvorum], stod det medlemmerne af Det Første Præsidentskab og De Tolv Apostles Råd frit for at komme med forslag. Jeg er sikker på, at der i hvert tilfælde har været tale om alvorlig bøn. Valget blev så truffet af Det Første Præsidentskab, igen efter alvorlig bøn. Dette valg blev støttet af De Tolvs Råd. I dag har medlemmerne af Kirken, der er samlet ved denne konference, støttet dette valg.

Jeg bærer jer mit vidnesbyrd … at inspirationen til at kalde bror Hales til dette høje og hellige embede kom fra Helligånden, ved profetiens og åbenbaringens ånd. Bror Hales har ikke foreslået sig selv. Hans navn blev foreslået af Ånden« (»Gud står ved roret«, Stjernen, juli 1994, s. 55).

Apostlenes Gerninger 1:24-26. Apostle kaldet i vore dage

Selvom om Kirkens medlemmer ikke vælger den næste apostel eller endda Kirkens lokale præstedømmeledere, så har vi mulighed for at opretholde dem, som Gud kalder. Præsident Gordon B. Hinckley talte om, hvad det vil sige at opretholde andre: »Proceduren med at opretholde er langt mere end en rituel løften af hånden. Det er en forpligtelse til at opretholde, at støtte og at bistå dem, som er blevet valgt« (»Dette værk handler om mennesker«, Stjernen, maj 1995, s. 54).