Bibliotek
Lektion 20: Matthæus 17


Lektion 20

Matthæus 17

Indledning

Jesus Kristus, Moses og profeten Elias overdrager præstedømmets nøgler til Peter, Jakob og Johannes på Forklarelsens bjerg. Efter Jesus er kommet ned fra bjerget, driver han en dæmon ud af en dreng. I Kapernaum skaffer Jesus mirakuløst tempelskat for sig selv og Peter.

Forslag til undervisningen

Matthæus 17:1-13

Moses og profeten Elias viser sig for Peter, Jakob og Johannes

Vis klassen et kørekort.

  • Hvad bemyndiger et kørekort indehaveren til at gøre?

Vis eller tegn et billede af nogle bilnøgler.

  • Hvorfor er det vigtigt at have adgang til bilnøgler udover at have et kørekort?

  • Hvordan kan det at have et kørekort og nøgler til at køre en bil sammenlignes med nødvendigheden af præstedømmets myndighed og nøgler for at lede Guds værk? (Ligesom de, der har et kørekort, har lov til at køre, har mange mænd præstedømmets myndighed. Men ligesom bilnøgler gør en chauffør i stand til at køre i en bestemt bil, så bemyndiger præstedømmets nøgler en person til at styre eller lede Guds værk indenfor et bestemt område. Kirkens præsident har og bruger præstedømmets nøgler til at præsidere over og lede hele Herrens værk på jorden).

Mind eleverne om, at vi i Matthæus 16:19 læser, at Herren lovede at give Peter nøglerne til riget, eller myndigheden til at lede Guds værk på jorden. På det tidspunkt havde Peter og hver af de andre apostle allerede fået præstedømmets myndighed, men de havde endnu ikke fået nøglerne til riget.

Bed eleverne om, når de studerer skrifterne i dag, at se efter, hvordan Peter modtog nøglerne til riget, og hvordan disse samme nøgler senere blev overdraget til Joseph Smith og andre i vore dage.

Bed en elev om at læse Matthæus 17:1-2 højt. Lad klassen følge med og finde frem til, hvor Frelseren tog Peter, Jakob og Johannes med hen for at forberede dem til at modtage præstedømmenøgler. Du kan eventuelt påpege, at Frelseren nok har valgt Peter, Jakob og Johannes til at ledsage sig, fordi de skulle tjene som kirkens første præsidentskab efter Frelserens opstandelse og himmelfart (se Joseph Fielding Smith, Lærdomme om frelse, saml. Bruce R. McConkie, 3 bind, 1977-1980, 3:129).

  • Hvor tog Jesus Peter, Jakob og Johannes med hen?

  • Hvad skete der med Frelseren på bjerget?

  • Hvad vil det sige at blive forvandlet?

Hjælp eleverne til at forstå, at forvandling henviser til »en tilstand hvor et menneske midlertidigt er forandret, hvad angår udseende og karakter – det vil sige er hævet til et højere åndeligt stade – for at kunne udholde himmelske væseners nærhed og herlighed« (Guide til Skrifterne, »Forklarelse«, scriptures.lds.org). Peter, Jakob og Johannes blev også forvandlet på dette tidspunkt (se L&P 67:11-12).

Skriv følgende overskrift på tavlen: Personer, der var til stede på Forklarelsens bjerg. Skriv under den overskrift Jesus Kristus, Peter, Jakob og Johannes.

Bed en elev om at læse Matthæus 17:3 højt, og lad klassen følge med og se efter, hvem der viste sig for Jesus og apostlene på bjerget.

  • Hvem viste sig på bjerget? (Forklar, at Elias er profeten Elias fra Det Gamle Testamente.)

Tilføj Moses og profeten Elias til listen på tavlen.

Hjælp eleverne til at forstå, hvorfor Moses og profeten Elias viste sig på bjerget ved at bede en elev om at læse følgende udtalelse af profeten Joseph Smith højt:

Billede
Profeten Joseph Smith

»Frelseren, Moses og Elias [profeten Elias] gav på bjerget nøglerne til Peter, Jakob og Johannes, da de blev forklaret foran ham« (Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Smith, 2007, s. 105).

  • Hvorfor viste profeten Elias og Moses sig på bjerget ifølge Joseph Smith? (For at give præstedømmets nøgler til Peter, Jakob og Johannes. Du kan også forklare, at Moses og profeten Elias viste sig i templet i Kirtland den 3. april 1836 for at gengive præstedømmenøgler: Moses gengav nøglerne til indsamlingen af Israel (se L&P 110:11), og profeten Elias gengav nøglerne i forbindelse med beseglingsmagten (se L&P 110:13-16). Disse tilsynekomster i Kirtland er med til at forklare, hvad der skete på Forklarelsens bjerg).

Forklar, at Joseph Smiths Oversættelse af Bibelen præciserer, at Johannes Døber – som Herodes havde slået ihjel – også viste sig på bjerget (se JSO Mark 9:3 i Guide til Skrifterne). Tilføj Johannes Døber til listen på tavlen.

Bed nogle elever om at skiftes til at læse højt fra Matthæus 17:4-9. Lad klassen følge med og se efter, hvem der eller var til stede på Forklarelsens bjerg.

  • Hvem var ellers til stede på Forklarelsens bjerg? (Tilføj Gud Faderen til listen på tavlen).

Mind kort eleverne om, at en evangelisk uddeling er en tidsperiode, hvor vor himmelske Fader uddeler præstedømmemyndighed, ordinancer og kundskab om hans frelsesplan til folk på jorden gennem sine bemyndigede tjenere. Bed en elev om at komme op til tavlen og sætte en stjerne ved siden af de personer på tavlen, som viste sig for profeten Joseph Smith i vores uddeling. (Eleven bør sætte en stjerne ved siden af hver person på tavlen).

Billede
Det første syn

Vor himmelske Fader og Jesus Kristus viser sig for Joseph Smith.

Billede
Johannes Døber overdrager Det Aronske Præstedømme

Johannes Døber gengiver Det Aronske Præstedømme

Billede
Gengivelsen af Det Melkisedekske Præstedømme

Peter, Jakob og Johannes gengiver Det Melkisedekske Præstedømme

Billede
Profeten Elias viser sig i templet i Kirtland

Profeten Elias gengiver beseglingsnøglerne i templet i Kirtland

Bed klassen om at forklare, hvornår hver af disse besøg skete og formålet med dem. (Mens eleverne forklarer, kan du eventuelt vise følgende billeder: Det første syn; Johannes Døber overdrager Det Aronske Præstedømme; Gengivelsen af Det Melkisedekske Præstedømme og Profeten Elias viser sig i templet i Kirtland, (Evangelisk kunst, 2009, nr. 90, 93, 94, 95; se også LDS.org)).

  • Hvilke sandheder kan vi lære af disse begivenheder angående overdragelse af præstedømmenøgler i hver uddeling? (Eleverne kan bruge andre ord, men hjælp dem til at finde frem til følgende sandhed: I hver uddeling overdrager Gud præstedømmenøgler til sine udvalgte tjenere, så de kan lede hans værk på jorden).

  • Hvorfor er det vigtigt at vide, at det samme mønster for overdragelse af præstedømmenøgler, som fandt sted på Jesu Kristi tid, blev gentaget i vore dage med profeten Joseph Smith?

  • Har de nuværende profeter og apostle de samme nøgler, som Joseph Smith modtog? (Ja). Hvordan modtog de disse nøgler? (Nøglerne blev overdraget fra Joseph Smith gennem Brigham Young og de efterfølgende profeter).

Overvej at bede eleverne om at dele deres følelser om præstedømmemyndighed og velsignelsen ved at have nøgler overdraget i vor uddeling, ligesom de blev under Jesu jordiske tjenestegerning.

Matthæus 17:14-23

Jesus driver en dæmon ud af en dreng

Sammenfat Matthæus 17:14-23 ved at forklare, at en far tog sin søn med til Frelseren for at blive helbredt. Da Jesus helbredte barnet, lærte han sine disciple, at nogle velsignelser kun kan opnås ved bøn og faste. Han profeterede også om sin død og opstandelse.(Bemærk: Disse begivenheder vil blive drøftet mere indgående i forslag til undervisningen i Markus 9:14-29).

Matthæus 17:24-27

Jesus skaffer mirakuløst tempelskat for sig selv og Peter

Når eleverne studerer Matthæus 17:24-27, bed dem da om at se efter en sandhed, der kan hjælpe dem til at forstå, hvordan vores eksempel påvirker andre.

Hjælp eleverne til at forstå baggrunden for dette skriftsted ved at forklare, at alle israelitiske mænd over 20 ifølge moseloven skulle betale en årlig tempelskat (se 2 Mos 30:13-16). Pengene blev brugt til at støtte omkostninger i forbindelse med templets drift. Nogle af præsterne og rabbinerne blandt folket var undtaget af rådet fra at betale denne skat.

Bed en elev om at læse Matthæus 17:24-26 højt. Lad klassen følge med og se efter de spørgsmål, som tolderne og Jesus spurgte Peter om.

  • Hvad spurgte tolderne Peter om? Hvad svarede Peter?

  • Hvad spurgte Jesus Peter om? Hvad svarede Peter?

Forklar, at ordet fremmede i dette skriftsted henviser til alle i riget, der ikke var et af kongens børn. De »fremmede« skulle betale skat, mens kongens børn var undtaget. Jesus underviste Peter i, at fordi han var Guds Søn, og templet var hans Faders hus (se Matt 17:25-26; Joh 2:16), behøvede han ikke at betale denne skat og kunne have valgt ikke at gøre det. Men tolderne forventede, at Jesus betalte skat, fordi de ikke forstod, hvem han var.

Bed eleverne om at læse Matthæus 17:27 for sig selv og se efter, hvad Jesus bad Peter om at gøre.

  • Hvad bad Frelseren Peter om at gøre?

  • Hvorfor ville Jesus betale skatten?

Skriv ordet forarge på tavlen og forklar, at sætningen »for at vi ikke skal forarge dem« i denne kontekst sandsynligvis henviser til det faktum, at Frelseren ikke ønskede at gøre noget, der kunne få andre til at snuble åndeligt. (Hvis han ikke betalte skatten, ville nogle jøder måske kigge skævt til ham og hans tilhængere og være mindre modtagelige for evangeliets budskab).

  • Hvilket princip kan vi lære af Frelserens eksempel? (Selvom eleverne måske siger det på en anden måde, så bør de finde frem til følgende princip: Vi kan følge Frelserens eksempel ved at undgå handlinger, der kan forårsage andre til at snuble åndeligt. Skriv dette princip på tavlen).

  • I hvilke andre situationer kan dette princip vejlede os til at træffe de rette valg?

  • Hvordan er I blevet velsignet, når I har prøvet at følge Frelserens eksempel og undgå handlinger, der kunne får andre til at snuble åndeligt?

Afslut lektionen ved at opfordre eleverne til at skrive noget i deres skriftstudiebog, som de vil gøre for bedre at efterleve det princip, de fandt frem til ovenover.

Billede
scripture mastery icon
Gennemgang af mesterskriftsteder

Når eleverne nemt kan finde mesterskriftsteder, vil de være i stand til at studere skrifterne mere fortrøstningsfuldt, anvende evangeliske principper i deres liv og undervise ud fra skrifterne.

Aktiviteter med gennemgang af mesterskriftsteder forekommer løbende gennem hæftet for at præsentere forskellige metoder, der kan hjælpe eleverne til at gennemgå mesterskriftstederne regelmæssigt. Yderligere aktiviteter, hvor mesterskriftstederne gennemgås, findes i tillægget i dette hæfte.

Quizzer kan hjælpe eleverne til at huske, hvad de har lært, og måle, hvor meget de har lært. Bed eleverne om at læse de tre mesterskriftsteder, de allerede har gennemgået i dette hæfte. Du kunne også medtage nogle få nye skriftsteder. (Du kan eventuelt foreslå eleverne, at de markerer disse vers i deres skrifter). Når eleverne har læst dem, så udspørg dem ved at give dem et nøgleord fra skriftstedet eller ved at læse en sætning fra seminarbogmærket. Bed herefter eleverne om at finde det rigtige skriftsted i deres skrifter.

Kommentar og baggrundsinformation

Matthæus 17:1-5. Forvandlingen og gengivelsen af evangeliet i de sidste dage

»De personer, der var til stede på Forklarelsens bjerg [Gud Faderen, Jesus Kristus, Peter, Jakob, Johannes, Johannes Døber, Moses og profeten Elias] spillede en fremtrædende rolle i gengivelsen af evangeliet i de sidste dage. Det hjælper os til at se, at den samme præstedømmemyndighed og de samme præstedømmenøgler, der var i de tidligere uddelinger, blev gengivet i denne sidste uddeling« (New Testament Student Manual, CES-hæfte, 2014, s. 56).

Ældste David A. Bednar fra De Tolv Apostles Kvorum har understreget denne sandhed:

»Jeg opfordrer jer hver især til at overveje, hvordan I ville svare på følgende spørgsmål, som præsident David O. McKay stillede til Kirkens medlemmer for mange år siden: ›Hvis I blev bedt om i en sætning at udtrykke, hvad der er det mest karakteriserende træk ved Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige, hvad ville I så svare?‹ (»The Mission of the Church and Its Members«, Improvement Era, nov. 1956, s. 781).

Det svar, som præsident McKay selv kom med på sit spørgsmål, var præstedømmets ›guddommelige myndighed‹. Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige adskiller sig fra andre kirker, der hævder, at deres myndighed udspringer af historisk rækkefølge, skriften eller en teologisk uddannelse. Vi erklærer klart og tydeligt, at præstedømmemyndighed er blevet overdraget ved håndspålæggelse fra himmelske sendebud til profeten Joseph Smith« (»Himlens kræfter«, Liahona, maj 2012, s. 48).

Matthæus 17:1-5. Præstedømmets nøgler

Gud giver præstedømmemyndighed til værdige, mandlige medlemmer af Kirken, så de i Guds navn kan handle til hans børns frelse. Præstedømmets nøgler er retten til at præsidere, eller den myndighed Gud giver til mennesket til at styre og lede Guds rige på jorden (se Matt 16:15-19). De, der har disse præstedømmenøgler, kan bemyndige præstedømmebærere til at forkynde evangeliet og forrette de frelsende ordinancer. Alle, der tjener i Kirken, bliver kaldet under ledelse af en, der har præstedømmenøgler. Således modtager de myndighed og er berettigede til den nødvendige kraft til at tjene og udføre opgaverne i deres kaldelse (se Dallin H. Oaks, »Præstedømmets nøgler og myndighed«, Liahona, maj 2014, s. 49-52).

Matthæus 17:1-13. Forklarelsens bjerg

Ældste Bruce R. McConkie fra De Tolv Apostles Kvorum sammenfattede det, som vi ved skete på Forklarelsens bjerg:

»(1) Jesus udvalgte Peter, Jakob og Johannes ud af resten af de tolv og tog dem op på et unavngivet bjerg; der blev han forvandlet foran dem, og de så hans herlighed … [Peter] sagde, at de ›med egne øjne [havde] set Jesu majestæt‹ (2 Pet 1:16).

(2) Peter, Jakob og Johannes blev selv ›forklaret foran ham‹ (Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Smith, 2007, s. 105) … hvilket gjorde dem i stand til at være sammen med engle, se syner og forstå det, der hører Gud til …

Moses og profeten Elias – to fordums profeter, der blev forvandlet og taget til himmels uden at smage døden, så de kunne vende tilbage med et legeme til selve denne lejlighed, en lejlighed der kom før opstandelsens dag – viste sig på bjerget; og de og Jesus gav rigets nøgler til Peter, Jakob og Johannes (se Lærdomme: Joseph Smith, s. 105).

(4) Johannes Døber, der tidligere var blevet halshugget af Herodes, var tilsyneladende også til stede …

(5) Peter, Jakob og Johannes så jordens forvandling i et syn, det vil sige, at de så den, da den var blevet fornyet og vendt tilbage til sin paradisiske tilstand – en begivenhed, der vil ske ved det andet komme, når tusindårsriget bliver indledt (L&P 63:20-21).

(6) Det virker til, at Peter, Jakob og Johannes modtog deres egen begavelse, mens de var på bjerget Se Joseph Fielding Smith, Lærdomme om Frelse, saml. Bruce R. McConkie, 3 bind, 1977-1980, 2:251 … Det virker også til, at de, mens de var på bjerget, modtog profeternes tale, og at det blev åbenbaret for dem, at de var beseglet til evigt liv (2 Pet 1:16-19; L&P 131:5).

(7) Tilsyneladende blev Jesus styrket og opmuntret af Moses og profeten Elias, så han kunne være forberedt på de uendelige lidelser og kvaler, der lå foran ham i forbindelse med udførelsen af den uendelige og evige forsoning (se James E. Talmage, Jesus Kristus, s. 395) …

(8) De tre udvalgte apostle blev helt sikkert undervist med tydelighed i hans død og også hans opstandelse …

(9) Det bør også have været tydeligt for dem, at fortidens gamle uddelinger var svundet hen, at loven (som Moses var symbol på) og profeterne (som profeten Elias var et sindbillede på) var underlagt ham, de nu var befalet at lytte til.

(10) Tilsyneladende var Gud Faderen til stede på bjerget skjult af en sky« (Doctrinal New Testament Commentary, 3 bind, 1965-1973, 1:399-401).

Joseph Smiths Oversættelse af Markus 9:3 i Guide til Skrifterne indikerer, at Johannes Døber, der havde lidt martyrdøden, men endnu ikke var opstået, viste sig på Forklarelsens bjerg. Ældste Bruce R. McConkie fra De Tolv Apostles Kvorum er kommet med en forklaring på, hvorfor Johannes Døber var til stede:

Det skal ikke forstås således, at Johannes Døber var den Elias, der viste sig sammen med Moses for at overdrage nøgler og myndighed til dem, der da havde Det Melkisedekske Præstedømme, hvilket højere præstedømme allerede favnede og omfattede alt den myndighed og magt, som Johannes havde haft og udøvet i løbet af sin tjenestegerning. I stedet, af grunde, som vi ikke kender – på grund af den delvise optegnelse af hændelserne – spillede Johannes en anden rolle i de glorværdige manifestationer, der da blev tilstået de dødelige. Måske var han der, som den sidste bemyndigede leder under den gamle pagt, for at symbolisere, at loven var opfyldt og alt det gamle var afskaffet, og var således med sin stilling en kontrast til Peter, Jakob og Johannes, der blev de ›første‹ bemyndigede ledere af det nye rige« (Doctrinal New Testament Commentary, 3 bind, 1965-1973, 1:404).