Bibliotek
Lektion: 130: 1 Timotheus


Lektion 130

1 Timotheus

Indledning

Paulus skrev til Timotheus, en præstedømmeleder i Efesos, og rådgav ham for at sikre, at der blev undervist i den sande lære. Han fremsatte kvalifikationerne for tilsynsmænd (biskopper) og menighedstjenere (diakoner) og rådede Timotheus til at være et eksempel for de troende. Paulus formanede de hellige til at tage sig af de fattige og enkerne. Han afsluttede sit brev med at undervise i, at »kærlighed til penge er roden til alt ondt« (1 Tim 6:10).

Forslag til undervisningen

1 Timotheus 1-3

Paulus giver Timotheus instruktioner vedrørende hans ansvar med at våge over kirken

Bed en elev om at læse følgende beretning af præsident Thomas S. Monson:

Billede
Præsident Thomas S. Monson

»Jeg kommer i tanker om en oplevelse, jeg havde for mange år siden, da jeg tjente som biskop. En søndag morgen under præstedømmets formøde forberedte vi os til at ordinere en ung mand til embedet som præst. I vores menighed var der den dag et højrådsmedlem på besøg, som også tjente som tempeltjener. Da jeg gjorde klar til at lade den unge mand sætte sig med front mod forsamlingen, så vi kunne fortsætte med ordinationen, stoppede højrådsmedlemmet mig og sagde: ›Biskop, jeg lader altid dem, der skal ordineres, sidde med ansigtet vendt mod templet.‹ Han flyttede på stolen, så den unge mand kunne sidde med ansigtet vendt mod templet. Jeg fornemmede straks en ubemyndiget praksis« (»Indledende bemærkninger«, verdensomspændende oplæringsmøde, nov. 2010, lds.org/broadcasts).

Forklar, at som biskop var præsident Monson, i stedet for højrådsmedlemmet, bemyndiget til at præsidere over Herrens værk i sin menighed.

  • Hvad kunne den potentielle fare være for en biskop eller grenspræsident, som tillader en sådan ubemyndiget praksis?

Forklar, at apostlen Paulus skrev et brev til Timotheus, en ung præstedømmeleder i Efesos. I den af kirkens grene, som Timotheus præsiderede over, stod han over for udfordringer lig dem, som præsident Monson stod over for.

Bed nogle elever om på skift at læse højt fra 1 Timotheus 1:3-7. Lad klassen følge med og se efter, hvilket ansvar Paulus gav Timotheus. Forklar, at ordet myter (v. 4) henviser til falske lærdomme, at holde sig til »endeløse stamtavler« (v. 4) henviser til den falske lære om, at frelse kun kommer til Abrahams udvalgte slægt, der ofte kendes på deres lange og endeløse stamtavler, og »tom snak« (v. 6) henviser til formålsløse diskussioner.

  • Hvilke ansvar gav Paulus til Timotheus ifølge vers 3-4?

  • Hvorfor var det ifølge vers 6-7 vigtigt for Timotheus at leve op til sit ansvar?

  • Hvilken sandhed kan vi lære af Paulus’ råd til Timotheus om præstedømmelederes ansvar? (Eleverne kan bruge andre ord, men sørg for, at de finder frem til en sandhed lig den følgende: Præstedømmeledere har ansvaret for at sikre, at der bliver undervist i den sande lære og de korrekte praksisser. Skriv denne sandhed på tavlen).

Mind eleverne om den situation, som præsident Monson stod over for som biskop. Bed en elev om at læse resten af hans beretning højt. Lad klassen lytte efter, hvordan præsident Monson svarede højrådsmedlemmet:

Billede
Præsident Thomas S. Monson

»Jeg kunne se for mig, hvordan den kunne brede sig og blive en mere almindelig praksis. Selv om jeg var meget yngre end højrådsmedlemmet, vidste jeg, hvad jeg måtte gøre. Jeg vendte stolen om, så den igen stod vendt mod forsamlingen og sagde til ham: ›I vores menighed sidder vi altid med ansigtet vendt mod forsamlingen‹ (»Indledende bemærkninger«, lds.org/broadcasts).

  • Hvordan bliver vi velsignede af præstedømmeledere, der arbejder for at sikre, at der bliver undervist i sand lære og korrekte praksisser i Kirken?

Sammenfat 1 Timotheus 1:8-11 ved at forklare, at Paulus advarede mod dem, der ønskede at være lærere i Guds lov, men som ikke havde den rette forståelse af den.

Bed en elev om at læse 1 Timotheus 1:12-16 højt. Lad klassen følge med og se efter, hvorfor Paulus udtrykte taknemlighed over for Jesus Kristus.

  • Hvorfor udtrykte Paulus taknemlighed over for Jesus Kristus?

  • Hvordan er Paulus ifølge vers 15-16 et »eksempel« for alle dem, der tror på Kristus?

Sammenfat 1 Timotheus 1:17-1 Timotheus 3 ved at forklare, at Paulus rådede Timotheus til at holde sig til sin tro. Paulus underviste i, at Jesus Kristus er vores formidler, og han rådede Kirkens medlemmer om, hvordan de skulle opføre sig. Han fremsatte nogle kvalifikationer for tilsynsmænd (biskopper) og menighedstjenere (diakoner).

1 Timotheus 4-5

Paulus beskriver de karakteregenskaber, som en trofast tjener for Kristus har

Tag en papirclips, et stykke snor, tape og en magnet med til klassen. Bind den ene ende af snoren til papirclipsen, og tape derefter den anden ende af snoren fast til et bord eller en stol. Hold magneten tæt på papirclipsen uden at magneten rører papirclipsen. Den magnetiske kraft bør få papirclipsen til at bevæge sig henimod magneten. Flyt magneten rundt for at vise, hvordan den påvirker papirclipsens bevægelser.

  • Hvis papirclipsen repræsenterer en person, hvad kan magneten så repræsentere?

Lad eleverne tænke over, hvordan de har været ligesom magneten og har påvirket andre. Bed eleverne om at se efter et princip, når de studerer 1 Timotheus 4, der lærer os, hvordan vi kan have en positiv indflydelse på andre.

Sammenfat 1 Timotheus 4:1-11 ved at forklare, at Paulus profeterede, at i de »sidste tider« (v. 1) ville nogle medlemmer af kirken falde fra troen og følge falske lærdomme og skikke såsom, at de »forbyder ægteskab« (v. 3). Paulus formanede Timotheus til at nære de hellige med den sande lære.

Bed eleverne om at læse 1 Timotheus 4:12 for sig selv og se efter, hvad Paulus rådede Timotheus til at være. Lad eleverne fortælle, hvad de har fundet frem til.

  • Hvad tror I, at det vil sige at være »et forbillede for de troende«? (Du kan eventuelt foreslå, at eleverne understreger disse ord i deres skrifter).

  • Hvordan rådede Paulus Timotheus til at være »et forbillede for de troende«? (Skriv elevernes svar på tavlen).

Bed en elev om at læse 1 Timotheus 4:13-16 højt. Lad klassen følge med og se efter flere råd, som Paulus gav, der ville hjælpe Timotheus til at være et forbillede for de troende.

  • Hvilke andre råd fra Paulus kan have hjulpet Timotheus til at være et forbillede for de troende?

  • Hvorfor fortalte Paulus ifølge vers 15 Timotheus, at han skulle overveje de læresætninger, som Paulus underviste i, og fuldstændig efterleve dem? (Så andre kunne se, hvordan det gavnede Timotheus at gøre det).

  • Hvilket resultat kan vi ud fra Paulus’ belæringer i vers 16 opnå, når vi stræber efter at være eksempler på en, der tror på Jesus Kristus? (Brug elevernes ord til at skrive et princip lig det følgende på tavlen: Hvis vi er eksempler på en, der tror på Jesus Kristus, kan vi være med til at bringe frelse til os selv og andre).

  • Hvordan kan det hjælpe os til at bringe frelse til andre, at vi er et eksempel på en, der tror på og følger Jesus Kristus?

Bed eleverne om at gennemgå listen på tavlen og tænke over, hvordan Timotheus skulle være et »forbillede for de troende« (1 Tim 4:12). Lad klassen beskrive, hvordan nogen kan være et forbillede eller et eksempel på hver af disse områder.

  • Hvornår har nogen været et eksempel for de troende for jer på en af de måder, som Paulus nævnte? (Du kan eventuelt også fortælle om en af dine egne oplevelser).

Bed eleverne om at skrive et mål i deres skriftstudiebog om, hvordan de kan være et eksempel på en, der tror på Jesus Kristus og derved være med til at bringe frelse til sig selv og andre.

Sammenfat 1 Timotheus 5 ved at forklare, at Paulus gav Timotheus besked om, hvordan de hellige skulle tage sig af dem i nød, deriblandt enkerne.

1 Timotheus 6

Paulus formaner Timotheus til at hjælpe andre til at søge efter evige rigdomme

Vis klassen nogle penge.

  • Tror I, at penge kan føre til mere ondt eller til mere godt? Hvorfor?

Forklar, at der i 1 Timotheus 6 står, at Paulus gav Timotheus råd om penge. Bed en elev om at læse 1 Timotheus 6:6-10 højt. Lad klassen følge med og se efter, hvad Paulus underviste i og advarede mod angående rigdom.

  • Hvilken lærdom eller advarsel lægger I særligt mærke til? Hvorfor?

  • Hvad tror I, at der menes med vendingen »kærlighed til penge er roden til alt ondt«? (1 Timotheus 6:10).

  • Hvad kan kærlighed til penge ifølge vers 9-10 føre til? (Når eleverne har svaret, kan du skrive følgende sandhed på tavlen: Kærlighed til penge fører til uretfærdighed og frafald).

  • Hvorfor tror I, at kærlighed til penge fører til uretfærdighed og frafald?

Hjælp eleverne til at forstå, at det er »kærlighed« til penge i stedet for selve pengene, der fører til uretfærdighed, ved at bede en elev om at læse følgende udtalelse af ældste Dallin H. Oaks fra De Tolv Apostles Kvorum:

Billede
Ældste Dallin H. Oaks

»Der ligger intet ondt i penge. Den barmhjertige samaritaner brugte den samme møntsort til at tjene sit medmenneske, som Judas brugte til at forråde Mesteren. Det er ›kærlighed til penge[, der] er roden til alt ondt‹ (1 Tim 6:10; fremhævelse tilføjet). Det afgørende er, hvor megen åndelighed vi udøver i vores synspunkt, vores vurdering og håndtering af denne verdens ting« (se »Åndelighed«, Stjernen, rapport fra oktoberkonferencen 1985, s. 48).

Skriv følgende skriftstedshenvisninger og spørgsmål på tavlen, eller del dem ud på et stykke papir:

1 Timotheus 6:11-12, 17-19

Hvilket råd gav Paulus Timotheus og dem med rigdomme?

Hvordan kan dette råd hjælpe os til at have den rette holdning til det at søge rigdomme og bruge den?

Del eleverne op i par. Bed eleverne om at læse henvisningerne og drøfte spørgsmålene med deres makker. Bed efter noget tid nogle af eleverne om at fortælle om det, de har talt om.

  • Hvis de hellige stolede på Gud og var rige på gode gerninger, hvad sagde Paulus så, at de kunne gribe eller få fat i ifølge vers 19?

  • Hvilket princip kan vi lære af Paulus’ belæringer om, hvad vi kan gøre for at få det virkelige eller evige liv? (Selvom eleverne kan bruge andre ord, så sørg for, at de finder frem til et princip lig det følgende: Hvis vi stoler på den levende Gud og er rige i gode gerninger, så kan vi få evigt liv).

  • Hvis det er vore største prioriteter at stole på Gud og følge efter retfærdighed, hvordan kan det så påvirke den måde vi ser på, søger og bruger rigdom?

Afslut ved at bære vidnesbyrd om, at virkelig rigdom er at opnå evigt liv. Tilskynd eleverne til at gøre det til deres største prioritet at følge retfærdighed, så de kan opnå den sande rigdom, som er det evige liv.

Kommentar og baggrundsinformation

1 Timotheus 1:1-7. »Påbyde visse folk, at de ikke må føre vranglære«

Præsident Gordon B. Hinckley underviste i vigtigheden af at undervise i den rigtige lære i Kirken:

»Jeg har før talt om vigtigheden af at holde Kirkens lære ren og sørge for, at der bliver undervist i den ved alle vore møder … Små afvigelser i doktrinær undervisning kan føre til store og onde usandheder« (Teachings of Gordon B. Hinckley, 1997, s. 620).

1 Timotheus 1:4 »Endeløse stamtavler«

Ældste Bruce R. McConkie fra De Tolv Apostles Kvorum underviste i, at de »stamtavler«, der nævnes i 1 Timotheus 1:4 og Titus 3:9, er »de falske jødiske traditioner, at frelse var for den udvalgte slægtslinje, der var kendt ved genealogisk opregning. I denne uddeling har Herren givet befaling om, at genealogi er en vigtig forudsætning for at gøre frelse tilgængelig for dem, der ikke har mulighed for at modtage evangeliet i dette liv« (Doctrinal New Testament Commentary, 3 bind, 1965-1973, 3:127).

1 Timotheus 2:9-10. Ærbare klæder

»Paulus opfordrede kvinder til at ›være ærbart og ikke prangende klædt‹ (1 Tim 2:9), hvilket vil sige med ydmyghed og ærbødighed; han sagde også, at kvinder skulle undgå dyrt tøj og dyre smykker og overdreven fremtoning. Lignende lærdomme findes i 1 Nefi 13:7-8, 4 Nefi 1:24, Mormon 8:36-39 og Lære og Pagter 42:40. Paulus indikerede, at kvinder skulle klæde sig som dem, ›der vedkender sig deres gudsfrygt‹. Princippet med at bære ærbart tøj gælder for både mandlige og kvindelige medlemmer af Kirken i vore dage:

»Du kan i din påklædning og fremtoning vise, at … du er Jesu Kristi discipel, og at du elsker ham.

Guds profeter har vedvarende rådet hans børn til at klæde sig ærbart. Når du er velplejet og går sømmeligt klædt, indbyder du Ånden til at ledsage dig, og du kan udøve en god indflydelse på andre‹ (Til styrke for de unge, hæfte, 2011, s. 6)« (New Testament Student Manual, CES-hæfte, 2014, s. 458).