Bibliotek
Lektion 111: 1 Korinther 15:1-29


Lektion 111

1 Korinther 15:1-29

Indledning

Paulus erfarede, at der var personer i Korinth, der underviste om, at der ikke fandtes nogen opstandelse fra de døde. Han vidnede for kirkens medlemmer i Korinth om, at Jesus Kristus opstod fra de døde. Paulus forklarede derefter læren om opstandelsen og dens betydning for alle vor himmelske Faders børn. Paulus nævnte, at ordinancen dåb for de døde ville være meningsløs uden opstandelsen.

Forslag til undervisningen

1 Korinther 15:1-10

Paulus giver beviser på Jesu Kristi opstandelse

Bed en elev om at læse følgende udtalelse af præsident Thomas S Monson:

Billede
Præsident Thomas S. Monson

»Brødre og søstre, vi griner, vi græder, vi arbejder, vi leger, vi elsker og vi lever. Og så dør vi. Døden er vores universelle arv. Alle skal gå gennem dens døre. Døden kommer til gamle, udmattede og trætte. Den kommer til unge med store håb og forventninger til fremtiden. Heller ikke små børn slipper for dens greb« ( »Han lever! Vor Forløser stor«, Liahona, maj 2007, s. 24).

Bed eleverne om at reflektere over de tanker eller følelser, de har haft, når nogen, de kender, er gået bort. Bed nogle af eleverne om at fortælle om deres oplevelse, hvis de føler sig trygge ved det.

Bed eleverne om at se efter et princip, mens de studerer 1 Korinther 15:1-29, som kan hjælpe dem, når nogen, de kender, går bort.

Forklar, at da Paulus afsluttede sit brev til de hellige i Korinth, omtalte han en falsk lærdom, der var blevet fremført af nogle af kirkens medlemmer. Bed en elev om at læse 1 Korinther 15:12 højt, og bed klassen om at se efter, hvilken fejlagtig tro, der var blevet undervist i.

  • Hvad underviste nogle af de hellige i Korinth i? (At der ikke findes nogen opstandelse fra de døde).

Bed en elev om at læse 1 Korinther 15:3-8 højt. Lad klassen følge med, mens de ser efter, hvad Paulus skrev for at hjælpe kirkens medlemmer med at forstå, at Frelseren vitterligt opstod.

  • Hvad vidnede Paulus om for at hjælpe kirkens medlemmer med at forstå vitterligheden af Frelserens mission og opstandelse?

  • Hvilken sandhed lærer vi om en apostels rolle af disse vers? (Eleverne kan bruge andre ord, men bør finde frem til en sandhed lig følgende: Apostle vidner om, at Jesus Kristus døde for vore synder og opstod fra de døde).

  • Hvordan kan apostlenes vidnesbyrd om Jesu Kristi opstandelse hjælpe folk, som kæmper med at tro på opstandelsen?

Hjælp eleverne til at føle sandheden og vigtigheden af dette princip ved at bede en elev om at læse følgende udtalelse af præsident Monson højt. (Du kan også læse et vidnesbyrd om Jesu Kristi opstandelse, som andre apostle i en nyere generalkonferencetale har båret).

Billede
Præsident Thomas S. Monson

»Af hele mit hjerte og med min sjæls inderlighed løfter jeg min stemme som et særligt vidne og erklærer, at Gud lever. Jesus er hans Søn, Faderens Enbårne i kødet. Han er vor Forløser; han er vor Formidler hos Faderen. Det var ham, der døde på korset for at sone for vore synder. Han blev opstandelsens førstegrøde. Fordi han døde, skal vi alle leve igen. ›O, hvilken skøn glæde denne erklæring bringer: ›Han lever! Vor Forløser stor.‹‹ Må hele verden vide det og efterleve denne viden«. (»Han lever! Vor Forløser stor«, s. 25).

Bed eleverne tænke over, hvordan apostlenes vidnesbyrd om Jesu Kristi opstandelse har bidraget til at styrke deres tro på opstandelsen. Bed eventuelt et par elever om at dele deres tanker med klassen.

1 Korinther 15:11-29

Paulus udlægger læren om opstandelsen

Sammenfat 1 Korinther 15:11-15 ved at forklare, at Paulus spurgte, hvorfor de hellige i Korinth var begyndt at tvivle på, at opstandelsen var en realitet. Han argumenterede for, at hvis Jesus Kristus ikke var opstået fra de døde, var alle vidnerne om hans opstandelse falske, og så ville der ikke være noget formål med at prædike evangeliet.

Skriv følgende halve udsagn på tavlen:

Hvis Jesus ikke var opstået fra de døde, ville … (se 1 Kor 15:16-19).

Da Jesus er opstået fra de døde … (se 1 Kor 15:20-22).

Bed halvdelen af klassen læse 1 Korinther 15:16-19 for sig selv, mens de ser efter, hvad der ville have været sket, hvis Jesus ikke var opstået fra de døde. Bed den anden halvdel af klassen læse 1 Korinther 15:20-22 for sig selv, mens de ser efter velsignelser, der er kommet som følge af Jesu Kristi opstandelse.

Bed efter tilstrækkelig tid de elever, som læste 1 Korinther 15:20-22, om at fortælle, hvordan de kan afslutte den modsvarende sætning på tavlen. Bed en elev om at skrive deres svar på tavlen.

Forklar, at ordet førstegrøden i vers 20 henviser til den første del af en afgrøde, der høstes af en landmand. Ligesom denne afgrøde er den første af mange, der skal høstes, var Jesus Kristus den første af alle, der skulle opstå.

  • Hvad vil der ifølge vers 22 ske for alle vor himmelske Faders børn som følge af Jesu Kristi opstandelse? (Eleverne kan bruge andre ord, men bør finde frem til følgende læresætning: Takket være Jesu Kristi opstandelse vil alle opstå).

Bed de elever, som læste 1 Korinther 15:16-19, om at rapportere, hvordan de kan afslutte den anden sætning på tavlen. Bed en elev om at skrive deres svar på tavlen.

Forklar, at Paulus i vers 14-19 beder de hellige om at overveje, hvad konsekvenserne ville være, »hvis Kristus ikke var opstået«. Paulus forklarede, at al prædiken ville være forgæves, da Jesus Kristus ikke ville have vist, at han har magt over døden, og dermed ville han ikke have været i stand til at sone for vore synder. Men da Jesus Kristus opstod fra de døde, ved vi, at han er Guds Søn, og at han har den magt.

Henvis til Paulus’ udtalelse i vers 19: »Har vi alene i dette liv sat vort håb til Kristus, er vi de ynkværdigste af alle mennesker.«

  • Hvorfor vil vi være ynkværdige, hvis vi kun kan sætte vores håb til Jesus Kristus i dette liv, eller hvis håbet var væk efter vores død? (Hvis der ikke var nogen opstandelse fra de døde, ville vores håb til Jesus Kristus kun gælde dette liv, og formålet med frelsesplanen ville ikke kunne blive opfyldt).

Hvilket stort håb tilbyder Jesu Kristi opstandelse ifølge vers 20-22? (Håbet om at vi alle vil leve igen efter døden. Når eleverne har svaret, skriver du følgende sandhed på tavlen: På grund af Jesu Kristi opstandelse kan vi have håb).

  • Hvordan kan Jesu Kristi opstandelse bringe os håb, når nogen, vi kender går bort, eller når vi frygter for vores egen død?

Hjælp eleverne til at forstå betydningen af Jesu Kristi opstandelse ved at bede en elev om at læse følgende udtalelse af profeten Joseph Smith højt. (Uddel om muligt denne erklæring på skrift til eleverne).

Billede
Profeten Joseph Smith

»De fundamentale principper og grundsætninger i vores religion er apostlenes og profeternes vidnesbyrd om Jesus Kristus, at han døde, blev begravet og igen opstod den tredje dag og fór til himlen; og alt andet, som falder ind under vores religion, er kun tillæg dertil« (Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Smith, 2007, s. 50).

  • Hvad er de fundamentale principper i vores religion ifølge Joseph Smith?

  • Ud fra det I har lært i denne lektion, hvordan er Jesu Kristi opstandelse så fundamental for andre evangeliske sandheder?

Du kan eventuelt bære vidnesbyrd om opstandelsen, og hvor vigtig den er i vor himmelske Faders plan for frelse.

Forklar, at Paulus, som beskrevet i 1 Korinther 15:23-24, underviste om, at der vil være en rækkefølge i opstandelsen, og at Jesus Kristus »overgiver Riget« til vor himmelske Fader efter at have afsluttet alle former for jordisk (eller verdslig) »myndighed og kraft«.

Bed en elev om at læse 1 Korinther 15:25-26 højt. Lad klassen følge med og se efter, hvad Paulus sagde, at der i sidste ende vil ske med Jesu Kristi fjender.

  • Hvad sagde Paulus, der i sidste ende vil ske med Jesu Kristi fjender? (De vil blive lagt »under hans fødder« (v. 25), eller blive tilintetgjort).

  • Hvem eller hvad kan anses som Jesu Kristi fjender? (Det kan være synd, korruption, ugudelighed og modstanderen).

  • Hvad er den sidste fjende, som Jesus Kristus vil tilintetgøre?

  • Hvorfor kan døden betragtes som en fjende af Jesus Kristus og af vor himmelske Faders plan?

Mind eleverne om, at nogle af kirkens medlemmer i Korinth troede, at de døde ikke ville opstå, men Paulus påpegede, at de hellige havde gjort noget, som angav deres tro på de dødes opstandelse.

Bed en elev om at læse 1 Korinther 15:29 højt. Lad klassen følge med, mens de ser efter, hvilken ordinance de hellige i Korinth udførte. Lad nogle elever fortælle, hvad de har fundet frem til.

  • Hvordan vil I sammenfatte det, Paulus spurgte de hellige om angående deres deltagelse i dåb for de døde? (»Hvis I ikke tror på opstandelsen, hvorfor lader I jer så døbe for de døde?«)

Påpeg, at ordinancen dåb for de døde er et vidne om vores tro på opstandelsen. Skriv følgende sandhed på tavlen: De, som er døde uden at blive døbt, kan modtage denne afgørende ordinance.

Vis et billede af et tempel. Bed en elev om at læse følgende udtalelse af præsident Gordon B. Hinckley højt:

Billede
Præsident Gordon B. Hinckley

»Ethvert tempel, stort eller lille, gammelt eller nyt, er et udtryk for vores vidnesbyrd om, at livet på den anden side af graven er lige så virkeligt og sikkert som livet på jorden« (»Dette fredfyldte Guds hus«, Stjernen, juli 1993, s. 72).

Bed eleverne om at tænke på et tidspunkt, hvor de udførte dåb for de døde eller forberedte navne til at tage med til templet. Lad et par elever svare på følgende spørgsmål:

  • Hvilke følelser havde I, mens I forberedte navne eller gjorde arbejde for dem i templet?

  • Hvordan har jeres oplevelser med slægtsforskning og tempeltjeneste styrket jeres tro på Jesu Kristi opstandelse, og at alle mennesker vil opstå?

Overvej at bære vidnesbyrd om vigtigheden af at udføre slægtsforskning og tempeltjeneste for dem, der er gået bort. Tilskynd eleverne til at udvise deres tro på Jesu Kristi opstandelse og alle væseners opstandelse ved at deltage jævnligt i slægtsforskning og tempeltjeneste.

Billede
mesterskriftstedsikon
Mesterskriftsted – 1 Korinther 15:20-22

Hjælp eleverne med at forstå, hvordan læren i 1 Korinther 15:20-22 kan forberede dem til at hjælpe andre ved at bede dem om at tænke på nogen, de kender, som har mistet en kær. Bed eleverne om at skrive et kort brev til denne person i deres skriftstudiebog ved at bruge deres forståelse af dette skriftsted til at undervise og trøste denne person. Lad et par elever fortælle klassen om, hvad de har skrevet.

Kommentar og baggrundsinformation

1 Korinther 15:20. »Men nu er Kristus opstået fra de døde«

Ældste D. Todd Christofferson fra De Tolv Apostles Kvorum har forklaret, hvordan tro på, at Jesus Kristus opstod, betyder, at vi også kan have tro på, at vi vil opstå:

»Hvis Jesus helt bogstavelig talt opstod, så følger det deraf nødvendigvis, at han er et guddommeligt væsen. Ingen dødelig har kraften i sig selv til at komme til live igen efter døden. Fordi Jesus opstod, kan han ikke kun have været tømrer, lærer, rabbi eller profet. Eftersom Jesus opstod, må han have været Gud, Faderens enbårne Søn.

Derfor er det, han belærte om, sandt; Gud kan ikke lyve.

Derfor var han jordens skaber, som han sagde.

Derfor findes himlen og helvede virkelig, som han belærte om.

Derfor er der en åndeverden, som han besøgte efter sin død.

Derfor vil han komme igen, som englene sagde, og ›personligt … regere på jorden‹.

Derfor er der en endelig dom og en opstandelse for alle« (»Jesu Kristi opstandelse«, Liahona, maj 2014, s. 113).

1 Korinther 15:22. »Alle [skal] gøres levende med Kristus«

Præsident Joseph Fielding Smith vidnede om, at alle mennesker vil opstå:

»Intet menneske, som har levet og er død på denne jord, vil blive nægtet opstandelse. Fornuften siger det, og det er simpelthen et spørgsmål om retfærdighed. Adam var alene ansvarlig for døden, og derfor anklager Herren ikke nogen som helst anden. Retfærdighed kræver, at ingen, som ikke var ansvarlig for døden, skal kræves til ansvar for den. Derfor skrev Paulus: ›For ligesom alle dør med Adam, skal også alle gøres levende med Kristus‹« (Lærdomme om Frelse, samlet af Bruce R. McConkie, 3 bind, 1977-1980, 2:222).