Bibliotek
Lektion 16: Matthæus 13:24-58


Lektion 16

Matthæus 13:24-58

Indledning

Frelseren fortalte lignelser for at undervise om himmeriget, genoprettelsen og fremgangen i hans kirke i de sidste dage, indsamlingen af de retfærdige og tilintetgørelsen af de ugudelige ved hans andet komme.

Forslag til undervisningen

Matthæus 13:24-30, 36-43

Frelseren underviser og forklarer lignelsen om ukrudtet i hveden

Skriv følgende spørgsmål på tavlen, før klassen begynder:

Er I nogensinde blevet frustrerede eller oprørte, fordi der er så megen ondskab i verden?

Hvorfor fjerner Herren ikke bare alt det onde, der er omkring os?

Hvorfor bør jeg vælge at være retfærdig, når nogle folk omkring mig ikke synes at opleve negative konsekvenser af deres uretfærdige valg?

Bed eleverne ved klassens begyndelse om at tænke over spørgsmålene på tavlen, og bed dem derefter om at fortælle klassen om deres tanker. Når eleverne studerer Matthæus 13:24-30, 36-43, bed dem da om at se efter en sandhed, der vil hjælpe dem til at finde trøst, mens de stræber efter at leve retfærdigt i en ugudelig verden.

Billede
wheat, tares

Vis det medfølgende billede af hvede og ukrudt, eller tegn det på tavlen. Ukrudtet, der omtales i lignelsen, henviser til rajgræs, der er giftigt ukrudt. Hvede og rajgræs ligner hinanden meget, når de spirer, men de kan skelnes fra hinanden, når de er modne.

Forklar, at Frelseren underviste i en lignelse om hvede og ukrudt. Bed nogle elever om at skiftes til at læse højt fra Matthæus 13:24-30 og fra dele af Joseph Smiths oversættelse af Matthæus 13:29, der ændrer dele af vers 30 til at sige: »Saml først hveden i min lade; og bind ukrudtet i knipper, så det kan brændes.« Lad klassen følge med og se efter, hvad der sker med hveden og ukrudtet.

  • Hvad skete der med hveden og ukrudtet? (Det blev sået og fik lov til at vokse sammen. Så blev hveden samlet i laden, og ukrudtet blev samlet i knipper og blev brændt).

  • Hvorfor tror I, at sædemanden, der såede den gode sæd, fortalte sine tjenere, at de skulle lade hveden og ukrudtet »gro side om side indtil høsten«? (Hvis høstfolkene forsøgte at rykke ukrudtet op, før hveden og ukrudtet var modent, ville de højst sandsynligt også ødelægge meget af hveden).

  • Hvad blev ifølge Joseph Smiths oversættelse af Matthæus 13:29 samlet først – hveden eller ukrudtet?

Forklar, at efter Frelseren fortalte lignelsen om hveden og ukrudtet, bad hans disciple ham om at forklare betydningen. Bed nogle elever om at skiftes til at læse højt fra Matthæus 13:36-43. Lad klassen følge med og se efter Frelserens forklaring af lignelsen.

  • Hvem såede eller plantede den gode sæd? (Frelseren).

  • Hvem såede eller plantede ukrudtet? (Djævelen).

  • Hvad repræsenterer hveden og ukrudtet? (De retfærdige og de ugudelige. Forklar, at de ugudelige er dem, der vælger ikke at omvende sig (se L&P 29:17)).

Forklar, at Joseph Smiths oversættelse præciserer, at »høsten« eller »verdens ende«, der nævnes i vers 39 henviser til ødelæggelsen af de ugudelige ved Frelserens andet komme. Joseph Smiths oversættelse hjælper os også til at forstå, at i de sidste dage, vil Herren sende engle og budbringere for at hjælpe os med at skille de retfærdige fra de ugudelige (se JSO, Matt 13:39-44 i Bible Dictionary i den engelske sdh-udgave af Bibelen).

  • Hvad vil der ifølge den lignelse ske med de retfærdige og de ugudelige i de sidste dage? (Eleverne kan bruge andre ord, men sørg for, at de finder frem til følgende sandhed: Herren vil samle de retfærdige i de sidste dage og derpå ødelægge de ugudelige ved sit komme). Brug elevernes ord til at skrive denne sandhed på tavlen).

  • Hvordan kan denne sandhed eventuelt trøste os, når vi lever i en ond verden? (Herren vil til sidst fjerne ugudeligheden fra jorden og belønne de trofaste).

Forklar eleverne, at vi på grund af vores handlefrihed ud fra vore valg bestemmer, om vi vil blive indsamlet med de retfærdige eller lide med de ugudelige.

  • Hvad skal vi gøre for at blive indsamlet af Herren?

Hjælp eleverne til en bedre forståelse af, hvad vi skal gøre for at blive indsamlet af Herren, ved at bede en elev om at læse følgende udtalelse af ældste David A. Bednar fra De Tolv Apostles Kvorum højt:

Billede
Ældste David A. Bednar

»Herren indsamler sit folk Israel, når de anerkender ham og holder hans bud …

Herren indsamler sit folk, så de kan tilbede og opbygge Kirken som en beskyttelse, og så de kan modtage råd og instruktion …

Profeten Joseph Smith erklærede, at det guddommelige formål med indsamling i alle tidsaldre er at bygge templer, så Herrens børn kan modtage de højeste ordinancer og derved opnå evigt liv (se Kirkens præsidenters lærdomme; Joseph Smith, 2007, s. 412-414)« (»The Spirit and Purposes of Gathering«, foredrag på Brigham Young University–Idaho, 31. okt. 2006, byui.edu).

  • Hvad skal vi gøre ifølge ældste Bednar for at blive indsamlet af Herren?

  • Hvilke velsignelser har I fået, når I er blevet indsamlet af Herren?

Billede
missionaries: elders
Billede
missionaries: sisters
Billede
Salt Lake Temple

Vis billederne Missionærer: Ældster; Missionærer: Søstre og Templet i Salt Lake City (Evangelisk kunst, 2009, nr. 109, 110, 119; se også LDS.org).

  • Hvad kan vi gøre for at hjælpe Frelseren med at indsamle vor himmelske Faders børn?

  • Hvilke velsignelser har I modtaget, når I har hjulpet Herren med at indsamle de retfærdige gennem missionering og tempeltjeneste?

Sørg for, at eleverne ved, at fordi vi alle begår fejltagelser, inviterer Frelseren os til at omvende os, så vi kan blive indsamlet med de retfærdige. Bed eleverne om at overveje, hvad de kan gøre for at indsamle sig selv, deres familie og andre til Frelseren og hans kirke. Tilskynd eleverne til at følge enhver tilskyndelse, de modtager.

Matthæus 21:31-35, 44-52

Jesus bruger lignelser til at undervise om himmeriget

Vis billeder af følgende ting eller tegn dem på tavlen: Et sennepsfrø, surdej eller gær (eller brød – forklar, at surdej bruges til at bage med og tilsættes en brøddej for at få den til at hæve, inden den bages), en perle, en lille skattekiste og et vod.

Billede
Sennepsfrø, gær, perle, skattekiste, vod

Forklar, at Frelseren i flere forskellige lignelser sammenlignede hver af disse ting med himmeriget. Mind eleverne om, at himmeriget repræsenterer Frelserens kirke og evangelium. Skriv følgende skriftstedshenvisninger på tavlen: Matthæus 13:31-32; Matthæus 13:33; Matthæus 13:44; Matthæus 13:45-46; Matthæus 13:47-50. Del eleverne op i par eller små grupper, og giv hvert par eller gruppe et af skriftstederne på tavlen. Bed hvert par eller gruppe om at udføre følgende aktiviteter (du kan eventuelt give dem listen på et uddelingsark).

  1. Læs jeres tildelte vers sammen.

  2. Tal om, hvilke(n) ting Frelseren sammenlignede med sin kirke og sit evangelium.

  3. Tal om, hvilken sandhed I tror, at Frelseren underviste om i denne lignelse om sin kirke og sit evangelium. Skriv den sandhed i jeres skriftstudiebog.

Bed efter et stykke tid en elev, der fik henvisningen til lignelsen om surdejen, og en, der fik henvisningen til lignelsen om sennepsfrøet, om at læse deres lignelse højt for klassen.

Bed nogle elever om at læse de sandheder, de har skrevet, for klassen. (Eleverne kan bruge andre ord, men sørg for, at de finder frem til en sandhed lig den følgende: Jesu Kristi genoprettede kirke vil vokse fra det små til at fylde hele jorden. Skriv denne sandhed på tavlen).

Bed en elev om at læse følgende udtalelse af præsident Joseph F. Smith, der talte om, hvordan Jesu Kristi tilhængere kan sammenlignes med surdej:

Billede
Præsident Joseph F. Smith

»Selvom det kan siges, og det til en vis grad er sandt, at vi blot er en lille håndfuld sammenholdt med vore medmennesker i verden, kan vi alligevel sammenlignes med den surdej, Frelseren talte om, som til sidst vil gennemsyre hele verden« (Gospel Doctrine, 5. udg., 1939, s. 74).

  • Hvad kan vi som sidste dages hellige gøre for at hjælpe Frelserens kirke til at vokse?

Bed en elev, der fik henvisningen til lignelsen om skatten i marken, en elev, der fik henvisningen til lignelsen om den kostbare perle, og en elev, der fik henvisningen til lignelsen om voddet, om at læse deres lignelse op. Bed nogle elever om at læse de sandheder, de har skrevet, for klassen. (Eleverne kan bruge andre ord, men sørg for, at de finder frem til et princip lig det følgende: Fordi evangeliets velsignelser er af evig værdi, er de ethvert offer værd. Brug elevernes ord til at skrive denne sandhed på tavlen).

Hjælp eleverne til at forstå dette princip ved at skrive følgende overskrift på tavlen:

Evangeliets velsignelser

Ofre for at opnå velsignelser

Bed eleverne om at nævne nogle af evangeliets velsignelser (eksempler kan være kundskab fra skrifterne, vejledning fra levende profeter, frelsende ordinancer og evigt ægteskab). Få eleverne, for hver velsignelse der nævnes, til at forklare, hvilke ofre de eventuelt må yde for at opnå den velsignelse. Skriv elevernes svar på tavlen.

Bed eleverne om at vælge en velsignelse, der står på tavlen, og forklare, hvorfor denne velsignelse er ethvert offer værd.

  • Hvornår har I eller nogen, I kender, ofret noget for at kunne modtage en af evangeliets velsignelser?

Skriv følgende spørgsmål på tavlen, og bed eleverne om at besvare dem i deres skriftstudiebog:

Hvilken af evangeliets velsignelser vil I gerne opnå?

Hvorfor vil I gerne have denne velsignelse?

Hvad kan I blive nødt til at ofre for at modtage denne velsignelse?

Matthæus 13:53-58

Jesus underviser i Nazaret og bliver afvist af sit eget folk

Sammenfat Matthæus 13:53-58 ved at forklare, at folket i Nazaret afviste Frelseren og hans lærdomme. På grund af deres manglende tro udførte Frelseren ikke mange mirakler blandt dem (se også Moro 7:37).

Kommentar og baggrundsinformation

Matthæus 13. Israels indsamling

Profeten Joseph Smith sammenfattede emnet i Matthæus 13, a han sagde følgende:

»Frelserens udtalelser, der står nedskrevet i det 13. kapitel i Matthæusevangeliet … giver os en klar forståelse af det vigtige emne indsamling, ligesom alt andet, der er optegnet i Bibelen« (i History of the Church, 2:264).

Ældste Russell M. Nelson fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt, at vi kan hjælpe med at indsamle Israel på begge sider af sløret:

»Denne lære om indsamlingen er en af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Helliges vigtige lærdomme … Vi ikke blot belærer om denne lære, men vi tager også del i den. Det gør vi, når vi hjælper med at indsamle Herrens udvalgte på begge sider af sløret …

Vi udarbejder anetavler, udfylder familiegruppeskemaer og udfører stedfortrædende arbejde i templet for at indsamle enkeltpersoner til Herren og til deres familie« (»Indsamlingen af det spredte Israel« Liahona, nov. 2006, s. 80, 81).

Det følgende skema viser, hvordan lignelserne i Matthæus 13 fortæller om indsamlingen af Israel og væksten i Frelserens kirke fra tiden for hans jordiske tjenestegerning til hans andet komme.

Lignelse i Matthæus 13

Indsamlingen

Sædemand (v. 3-23)

Jesus Kristus og hans apostle såede evangeliets frø på deres tid.

Hvede og ukrudt (v. 24-30, 36-43)

De retfærdige og ugudelige voksede sammen på Det Nye Testamentes tid, hvilket til sidst førte til det store frafald. I de sidste dage vil de retfærdige blive samlet i Kirken, og de ugudelige vil blive ødelagt.

Sennepsfrø (v. 31-32)

Jesu Kristi Kirke vil blive genoprettet. Fra en ydmyg begyndelse vil den vokse, sprede sig og blive en majestætisk, verdensomspændende kirke.

Surdej (v. 33)

Kirken i de sidste dage vil sprede sig over hele jorden ved hjælp af surdejen fra de tre vidners vidnesbyrd og sidste dages skrifter.

Skjulte skatte (v. 44) og en kostbar perle (v. 45-46)

De retfærdige vil samles i Guds rige. Sidste dages hellige vil yde ofre og arbejde for at opbygge Zion.

Vod (v. 47-50)

Alle slags folk vil blive indsamlet til Kirken. Ved verdens ende vil de ugudelige blive kastet ud og ødelagt.

(Tilpasset fra New Testament Student Manual, CES-hæfte, 2014, s. 43-44).

Matthæus 13:31-32. Lignelserne om sennepsfrøet og surdejen

Profeten Joseph Smith kom med følgende forklaring om lignelserne om sennepsfrøet og surdejen:

»›Himmeriget ligner et sennepsfrø …‹ (Matt 13:31). Nu kan vi tydeligt se, at dette billede repræsenterer Kirken, sådan som den skal komme frem i de sidste dage …

Lad os tage Mormons Bog, som en mand tog og gemte i sin mark og med sin tro sikrede, at den ville dukke op i de sidste dage eller i rette tid. Lad os se den komme op af jorden – den, som virkelig er mindre end alle andre frø – men se den bryde frem, ja, række op med høje grene og i guddommelig majestæt, indtil den, ligesom sennepsfrøet, bliver den største af alle planter. Og det er sandt, den er spiret og vokset frem af jorden, og retfærdighed begynder at se ned fra himlen (se Sl 85:12; Moses 7:62), og Gud sender sin magt, sine gaver og engle ned for at bygge rede i dets grene …

›Himmeriget ligner en surdej …‹ (Matt 13:33). Det kan forstås sådan, at de sidste dages helliges kirke er vokset frem fra en lille surdej, som blev lagt i tre vidner. Se, hvor meget det er ligesom i lignelsen! Den gennemsyrer hurtigt dejen og vil snart gennemsyre alt« (Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Smith, 2007, s. 297, 298, 299).

Ældste Dallin H. Oaks fra De Tolv Apostles Kvorum fortalte om, hvordan Jesu Kristi tilhængere kan sammenlignes med surdej:

»Vi skal leve i verden, men ikke være af verden. Vi skal leve i verden, fordi ligesom Jesus belærte om i en lignelse, så er hans rige ligesom »en surdej«, hvis funktion det er at få dejen til at hæve (se Luk 13:21; Matt 13:33; se også 1 Kor 5:6-8). De, der følger ham, kan ikke gøre det, hvis de kun er sammen med dem, som har den samme tro og de samme skikke« (»Elsk og lev med forskelligheder«, Liahona, nov. 2014, s. 25).