Bibliotek
Lektion 24: Matthæus 21:17-22:14


Lektion 24

Matthæus 21:17-22:14

Indledning

Efter at have tilbragt natten i byen Betania vendte Jesus tilbage til templet. På vejen forbandede han et figentræ. Jødernes ledere kom hen til ham i templet og betvivlede hans myndighed. Jesus irettesatte dem og fortalte adskillige lignelser, der illustrerer konsekvenserne af at forkaste eller acceptere ham og hans evangelium.

Forslag til undervisningen

Matthæus 21:17-32

Jesus forbander et figentræ og irettesætter jødernes ledere

Skriv før klassen begynder følgende spørgsmål på tavlen: Har I nogensinde oplevet, at noget ikke var lige så godt, som det så ud til at være?

Begynd lektionen med at bede en eller flere af eleverne om at svare på spørgsmålet på tavlen.

Forklar, at Matthæus 21 fortæller en beretning om et tidspunkt, da Jesus Kristus oplevede noget, der ikke var lige så godt, som det så ud til at være. Bed eleverne om at se efter sandheder i Matthæus 21, der ikke kun kan vejlede os til at fremstå som retskafne over for andre, men til rent faktisk at leve retskaffent.

For at give noget baggrund til Matthæus 21 kan du forklare, at Jesus efter sit triumftog ind i Jerusalem og rensningen af templet overnattede i Betania, en lille landsby i nærheden af Jerusalem. Bed en elev om at læse Matthæus 21:18-22 højt. Lad klassen følge med og se efter, hvad Frelseren gjorde dagen efter, da han rejste fra Betania og tilbage til templet i Jerusalem.

  • Hvad gjorde Frelseren mod figentræet?

Billede
fig tree

Figentræ

© Jose Ramiro Laguna/Shutterstock.com

Vis et billede af et figentræ med blade. Forklar, at hvis der er blade på et figentræ, så indikerer det normalt, at der er frugt på træet. Om foråret (da Frelseren stødte på figentræet, der ikke bar frugt), producerer figentræer sædvanligvis tidlige figner. Hvis de ikke gør det, betyder det, at de ikke vil producere nogen frugter det år. Træet, der beskrives i denne beretning, så ud til at være et frugtproducerende træ, men det havde ikke produceret nogen frugt. En grund til, at Frelseren forbandede figentræet, kunne være for at lære sine disciple om jødernes fordærvede religiøse ledere.

  • Ud fra det, som I har lært om de jødiske religiøse ledere på Frelserens tid, hvordan var mange af dem ligesom figentræet, der er beskrevet i denne beretning? (De så ud til at følge Gud, men de manglede at producere egentlig retskaffen frugt eller gerninger).

Sammenfat Matthæus 21:23-27 ved at forklare, at nogle af disse jødiske ledere henvendte sig til Frelseren i templet og betvivlede, ved hvilken myndighed han havde foretaget sit triumftog ind i Jerusalem og renset templet. Frelseren svarede ved at spørge dem, om Johannes Døbers dåb (eller tjenestegerning) var blevet bemyndiget af Gud eller mennesket. Disse ledere ville ikke svare på Frelserens spørgsmål af frygt for at fordømme sig selv eller fornærme folk, der anerkendte Johannes som en profet. Frelseren sagde, at han heller ikke ville besvare deres spørgsmål og fortalte så tre lignelser, der illustrerer de jødiske lederes fordærvede gerninger. Den første lignelse beskriver de forskellige måder, hvorpå to sønner reagerer på deres fars forespørgsel.

Bed en elev om at læse Matthæus 21:28-30 højt. Lad klassen følge med og se efter, hvilken af sønnerne der var mest ligesom de jødiske ledere.

  • Hvilken af de to sønner var mest som de jødiske ledere? På hvilken måde?

Bed en elev om at læse Matthæus 21:31-32 højt. Lad resten af klassen følge med og se efter, hvad Frelseren lærte de fordærvede jødiske ledere gennem denne lignelse. (Du kan få brug for at forklare, at toldere var skatteopkrævere, og skøger var prostituerede). De jødiske ledere så ned på begge disse grupper og anså dem for at være syndere).

  • Hvordan var tolderne og skøgerne ligesom den første søn?

  • Hvilken sandhed kan vi lære af Frelserens lærdomme om, hvem der vil komme ind i Guds rige? (Eleverne kan bruge andre ord, men de bør finde frem til en sandhed lig den følgende: For at komme ind i Guds rige skal vi adlyde vor himmelske Fader og omvende os fra vore synder i stedet for kun at sige eller lade som om, at vi adlyder ham).

Hjælp eleverne til at forstå denne sandheds relevans ved at bede en elev om at læse følgende scenarie højt:

En ung mand fortæller ofte sine forældre, at han deltager i Kirkens aktiviteter, mens han i stedet tager hen til en af sine venner. Når han er sammen med kirkeledere og vejledere taler og opfører han sig som om, at han overholder vor himmelske Faders bud, men når han ikke er sammen med dem, overtræder han bevidst mange af buddene.

  • Hvordan kan den unge mands valg forhindre ham i at komme ind i Guds rige?

  • Hvis I var den unge mands ven, hvad kunne I så sige til ham for at hjælpe ham til at ændre sin opførsel?

Bed en anden elev om at læse følgende scenarie højt:

En ung pige sladrer med sine venner om flere forskellige piger i sin skole, men er venlig over for de piger, når de er i nærheden. Hun kommer regelmæssigt i kirken og tager del i nadveren, men under møderne sender hun ofte sms’er til sine venner med kritik af dem, der sidder i nærheden.

  • Hvordan lader denne unge pige som om, at hun holder vor himmelske Faders bud?

  • Hvordan kan vi udover eksemplerne i disse scenarier ellers blive fristet til at lade som om, at vi adlyder vor himmelske Fader i stedet for rent faktisk at adlyde ham?

Bed eleverne, når de fortsætter med at studere Matthæus 21, om at se efter, hvad de kan gøre for at undgå at blive ligesom figentræet, der ikke producerede nogen frugt.

Matthæus 21:33-22:14

Jesus fortæller lignelsen om de onde vinbønder og kongesønnens bryllup

Del eleverne op i par. Giv om muligt hvert par en kopi af følgende skema. Bed eleverne om at læse Matthæus 21:33-41 højt sammen med deres makker og udfylde skemaet ved at skrive, hvad de tror, de sidste tre symboler betyder.

Billede
handout, Parable of the Wicked Husbandmen

Lignelsen om de onde vinbønder

Det Nye Testamente – Seminar – Lærerens hæfte – Lektion 24

Matthæus 21:33-41

Symbol

Betydning

Vingårdsejer

Vor himmelske Fader

Vinbønder

Tjenere

Vingårdsejerens søn

Når eleverne har lavet aktiviteten, så bed nogle af parrene om at fortælle om, hvad de har skrevet. Præcisér efter behov, at vinbønderne repræsenterer de fordærvede israelitiske ledere, tjenerne repræsenterer Guds profeter og vingårdsejerens søn repræsenterer Jesus Kristus.

  • Hvad illustrerede Jesus med denne lignelse? (I de sidste par århundreder havde nogle af Israels ledere forkastet profeterne i Det Gamle Testamente, og de nuværende jødiske ledere havde til hensigt at slå Jesus ihjel (se New Testament Student Manual, CES-hæfte, 2014, s. 65)).

Bed en elev om at læse Matthæus 21:43 højt. Lad klassen følge med og se efter, hvem der ville få Guds rige (det vil sige Jesu Kristi Kirke og evangeliets velsignelser), efter jøderne havde forkastet det.

  • Hvem ville få Guds rige?

Forklar, at det ifølge Joseph Smiths Oversættelse, Matthæus 21:53 er ikke-jøderne, der er det folk, som vil få Guds rige. Du kan eventuelt forklare, at ordet ikke-jøde kan henvise til »folk af ikke-israelitisk … [eller] ikke-jødisk oprindelse« (Guide til Skrifterne, »Ikke-jøder«, scriptures.lds.org), eller folkeslag, der ikke har fylden af Guds myndighed, ordinancer, love og lærdomme. Overføringen af Guds rige til ikke-jøderne begyndte, da evangeliet første gang blev bragt til ikke-jøderne af apostlene efter Frelserens opstandelse (se ApG 10-11; se også Matt 20:16). Det er fortsat i de sidste dage med gengivelsen af evangeliet gennem profeten Joseph Smith, der boede i en ikke-jødisk nation. Som medlemmer af Jesu Kristi Kirke er vi blandt de første, som Gud har givet sit rige til.

  • Hvad er vi følge vers 43 ansvarlige for at gøre som medlemmer af Jesu Kristi Kirke? (Sørg for, at eleverne finder frem til noget lig den følgende sandhed: Som medlemmer af Jesu Kristi Kirke er vi ansvarlige for at frembringe retfærdighedens frugt. Brug elevernes ord og skriv dette princip på tavlen).

Bed eleverne om at komme op til tavlen og tegne frugter på figentræet. Lad dem ud for frugterne skrive ord, der beskriver retfærdige ting, som vi bør gøre som medlemmer af Jesu Kristi Kirke. Bed eleverne om at forklare, hvad de skrev, ved at spørge:

  • Hvorfor tror I, at det er vigtigt for os bringe den frugt frem?

  • Hvordan er I blevet velsignet, når I har forsøgt at frembringe en af disse retfærdighedens frugter?

Sammenfat Matthæus 21:45-46 ved at forklare, at ypperstepræsterne og farisæerne blev vrede, da de indså, at de onde vinbønder i lignelsen var et symbol på dem. Men de afstod fra at lægge hånd på Frelseren, da de frygtede folket reaktion, hvis de gjorde det.

Forklar, at vi i Matthæus 22:1-10 læser, at Jesus Kristus fortalte en lignelse, hvor han sammenlignede evangeliets velsignelser med en bryllupsfest, som en konge holdt for sin søn. De folk, der blev indbudt til festen (der repræsenterer mange af jøderne, deriblandt lederne), nægtede at komme. De, der dernæst blev inviteret (der repræsenterer ikke-jøderne), valgte at komme og nyde festen.

Bed en elev om at læse Matthæus 22:11-14 højt. Lad klassen følge med og se efter, hvad der skete ved bryllupsfesten.

  • Hvorfor blev den gæst vist bort fra brylluppet?

Forklar, at kongen havde opfyldt en gammel skik med at give sine gæster rene og passende klæder, de kunne bære til brylluppet. Men denne mand havde valgt ikke at bære den klædning, som kongen havde givet ham.

  • Hvad kan bryllupsklædningen i denne lignelse repræsentere? (Du kan eventuelt forklare, at rene klæder og kapper i skrifterne ofte symboliserer retfærdigheden og renheden hos dem, der er blevet rene gennem Jesu Kristi forsoning (se New Testament Student Manual, CES-hæfte, 2014, s. 66; se også 3 Ne 27:19).

Påpeg, at Joseph Smiths oversættelse af Matthæus 22:14 tilføjer, at ikke alle ved festen bærer bryllupsklædningen. Med andre ord er det ikke alle, der anerkender Frelseren, er kaldede og tager imod indbydelsen til at være en del af riget, som vil være beredte og værdige til at dvæle for evigt sammen med ham og vor himmelske Fader. Nogle vil have diskvalificeret sig selv fra rige velsignelser, fordi de ikke er iklædt retfærdighedens klædning.

  • Hvordan illustrerer denne lignelse yderligere det princip, der står på tavlen?

Bær vidnesbyrd om vigtigheden af de evige velsignelser, vi er blevet indbudt til at modtage. Lad eleverne tænke over, hvad de gør lige for tiden for at tage imod vor himmelske Faders indbydelse til at modtage alle evangeliets velsignelser. Tilskynd dem til at anvende det, de har lært, ved at forberede sig til at modtage disse velsignelser.

Kommentar og baggrundsinformation

Matthæus 21:19-22. Forbandelsen af figentræet

Frelserens forbandelse af figentræet indeholder flere vigtige lektier. Figentræet kan være et symbol på jødernes fordærvede religiøse ledere, der udadtil viste fromhed, men manglede sand retfærdighed. I denne kontekst lærer begivenhederne os, at vi alle skal stræbe efter at leve vores liv på en måde, der er i overensstemmelse med det, vi tror og underviser i. Da Frelseren forbandede figentræet, var det også en visuel illustration af en belæring, som han gav tidligere i sin tjenestegerning med lignelsen om figentræet (se Luk 13:6-9): Alle må omvende sig eller gå til grunde. Efter Frelseren så disciplenes reaktion på, at han forbandede figentræet, brugte han det også som en mulighed for at lære dem om kraften i tro for at udvirke endnu større mirakler, end det de lige havde oplevet.

Matthæus 21:42-44. »Den sten, bygmestrene vragede«

Jesus Kristus er »den sten, bygmestrene vragede« (Matt 21:42) og blev hjørnestenen i Guds rige på jorden (se ApG 4:11; Ef 2:19-20). Frelserens belæring om dem, der falder over stenen og bliver kvæstet, henviser til, at jøderne i stedet for at bygge deres liv på denne sten (se Hel 5:12) snublede og faldt over den (se Es 8:14; 1 Kor 1:23). De ville blive kvæstede eller tilintetgjorte, fordi de ikke accepterede Jesus som Messias og Guds Søn og for ikke at tage imod hans evangelium. Stenen, der falder på andre, henviser til Frelseren, der tilintetgør dem, der afviser ham (se JSO, Matt 21:47–56 (i Guide til Skrifterne)).