Bibliotek
Hjemmestudielektion: Johannes’ Åbenbaring 12-22 (Del 32)


Hjemmestudielektion

Johannes’ Åbenbaring 12-22 (Del 32)

Forberedelsesmateriale for hjemmestudielæreren

Sammenfatning af de daglige hjemmestudielektioner

Følgende sammendrag af de begivenheder, læresætninger og principper, som eleverne har lært om, da de studerede Johannes’ Åbenbaring (del 32), er ikke beregnet som en del af din lektion. Den lektion, du underviser i, er kun koncentreret om nogle få af disse læresætninger og principper. Følg Helligåndens inspiration, idet du overvejer dine elevers behov.

Dag 1 (Johannes’ Åbenbaring 12-13)

Da eleverne studerede Johannes’ syn om dragen og kvinden med barnet, lærte de, at Satan, der er repræsenteret ved dragen, stræber efter at tilintetgøre Kirken og vor himmelske Fader og Jesu Kristi rige. Denne krig begyndte i forudtilværelsen. De lærte, at vi kan overvinde Satans indflydelse gennem Frelserens forsoning og ved at forblive tro mod vores vidnesbyrd om evangeliet.

Dag 2 (Johannes’ Åbenbaring 14-16)

De lærte af Johannes’ syn, hvor han så en engel vende tilbage til jorden i de sidste dage, at en af årsagerne til, at Gud gengav Jesu Kristi evangelium, var for at forberede jordens indbyggere på Jesu Kristi andet komme. De lærte også følgende: Hvis vi lever retfærdigt, vil vi blive velsignet for vores gerninger og hvile fra vores møje, når vi dør. Hvis vi er opmærksomme og åndeligt klar, vil vi være forberedte på Jesu Kristi andet komme.

Dag 3 (Johannes’ Åbenbaring 17-19)

De lærte, at Jesus Kristus i de sidste dage vil sejre over verdens ugudelighed. De lærte også, at vi ved at skille os ud fra verdens ugudeligheder undgår synd og den dom, som vil komme over de ugudelige i de sidste dage. Da de sammenlignede ægteskab med det andet komme, lærte de, at hvis vi er rene og retfærdige, så vil vi være klar til Herren Jesu Kristi komme.

Dag 4 (Johannes’ Åbenbaring 20-22)

De lærte af afslutningen på kapitlerne med Johannes’ syn følgende sandhed: Gud vil dømme os ud fra de bøger, som er blevet skrevet i henhold til vores gerninger. Gud vil bo sammen med og trøste sit folk, og de vil ikke længere opleve død, sorg eller smerte. Hvis vi holder Herrens befalinger, kan vi modtage alle velsignelserne ved Jesu Kristi forsoning og træde ind i det celestiale rige.

Indledning

Apostlen Johannes så i et syn de begivenheder, der vil finde sted umiddelbart inden og efter Jesu Kristi regering i tusindårsriget. Han så også det endelig slag mellem Satan og Guds styrker ved slutningen af tusindårsriget og så den endelige dom, under hvilken Gud vil dømme alle ud fra de bøger, der er blevet skrevet.

Forslag til undervisningen

Johannes’ Åbenbaring 20:1-6

Johannes ser i et syn de begivenheder, der vil finde sted umiddelbart inden og efter Jesu Kristi regering i tusindårsriget

Bed dem om at tænke på en konkurrence (så som en kunstnerisk eller sportslig begivenhed), som de har deltaget i, selvom de troede, de ville tabe. Bed dem derpå om at tænke på en gang, hvor de deltog i en konkurrence, de troede, de ville vinde.

  • Hvordan kan jeres forventninger til resultatet af konkurrencen ændre den måde, I præsterer på?

  • Hvorfor kan folk give op, når de tror, de kommer til at tabe? Hvornår har I troet, at I ville tabe, og hvor I rent faktisk vandt?

Forklar dem, at når de studerer Johannes’ Åbenbaring 20, vil de lære mere om kampen mellem godt og ondt samt det endelige resultat af kampen. Bed dem om at se efter sandheder, når de studerer Johannes’ Åbenbaring 20, der opmuntrer dem til at forblive trofaste mod Frelseren under denne kamp.

Bed en om at læse Johannes’ Åbenbaring 20:1-3 højt. Lad klassen følge med og se efter, hvad der vil ske med Satan under tusindårsriget.

  • Hvad vil der ske med Satan under tusindårsriget?

  • Hvad vil Satan ifølge vers 3 ikke være i stand til at gøre, fordi han er bundet?

Bed en om at læse Johannes’ Åbenbaring 20:4-6 højt. Lad klassen følge med og se efter, hvem Johannes så blive dømt.

  • Hvem så Johannes ifølge vers 4 blive dømt?

  • Hvilken velsignelse fik disse mennesker på grund af deres trofasthed?

  • Hvad vil de have del i under tusindårsriget? (Den første opstandelse).

  • Hvilket princip kan vi lære af Johannes’ Åbenbaring 20:4-6 om de velsignelser, som vi kan modtage, hvis vi er trofaste mod Jesus Kristus? (Eleverne kan bruge andre ord, men de bør finde frem til et princip som det følgende: Hvis vi er trofaste mod Jesus Kristus, vil vi have del i den første opstandelse og regere med Kristus i tusindårsriget).

Forklar, at den første opstandelse begyndte med Jesu Kristi opstandelse og indbefattede de retfærdige, som døde inden Kristi opstandelse (se Mosi 15:21-25; Alma 40:16-20). Størstedelen af de retfærdige, som døde efter Kristi opstandelse, vil opstå i forbindelse med Jesu Kristi andet komme (se Bruce R. McConkie, Mormon Doctrine, 2 udg., 1966, s. 639; James E. Talmage; »Et studium af Trosartiklerne, 2. oplag, 1976, s. 368). De, som vil komme frem i den første opstandelse, vil omfatte »profeterne og alle dem, der har troet på deres ord« (Mosi 15:22), de, som døde i uvidenhed, uden de »fik frelse forkyndt for sig« (Mosi 15:24; se også L&P 45:54), og små børn, som døde, før de nåede ansvarlighedsalder (se Mosi 15:25; Moro 8:4-24). De ugudelige og uomvendte vil ikke opstå førend ved den anden opstandelse, som vil finde sted ved slutningen af tusindårsriget (se L&P 76:85).

  • Hvordan kan det hjælpe jer med at forblive trofaste nu i kampen mod det onde, at I ved, at I kan få del i den første opstandelse og regere med Jesus Kristus under tusindårsriget?

Bær vidnesbyrd om, at de, som forbliver trofaste, vil få del i den første opstandelse og regere med Frelseren under tusindårsriget.

Johannes’ Åbenbaring 20:7-11

Johannes ser det endelig slag mellem Satan og Guds styrker ved tusindårsrigets slutning

Skriv følgende ufuldstændige udsagn på tavlen: Ved tusindårsrigets slutning …

Bed en om at læse Johannes’ Åbenbaring 20:7-10 højt. Lad klassen følge med og se efter, hvilke begivenheder Johannes beskrev, som ville forekomme ved tusindårsrigets afslutning.

Bed et par elever om at komme op til tavlen og skrive det, de har fundet. Stil dernæst følgende spørgsmål:

  • Hvilke begivenheder beskrev Johannes? (Forklar, at navnene Gog og Magog i vers 8 henviser til de styrker, Satan vil bruge ved tusindårsrigets afslutning for at kæmpe en sidste gang mod Herrens folk (se L&P 88:110-114)).

  • Hvad vil der ske med Djævelen og hans tilhængere efter denne kamp? (Når de har svaret, færdiggøres sætningen på tavlen, så der står følgende: Ved tusindårsrigets slutning vil Guds styrker besejre Satan og hans tilhængere).

  • Hvorfor er det vigtigt, at vi forstår det endelige resultat af slaget mellem Gud og Satan?

Johannes’ Åbenbaring 20:12-15

Johannes ser den endelige dom

Forklar, at enhver, som har levet på jorden, vil som en del af vor himmelske Faders plan stå foran Gud for at blive dømt. Bed dem om at forestille, hvordan de tror, den endelige dom bliver.

  • Hvad håber I, at I vil tænke og føle, når I står foran Gud for at blive dømt?

Bed en om at læse Johannes’ Åbenbaring 20:12-13 højt. Bed klassen om at følge med og se efter, hvordan vi vil blive dømt af Gud.

  • Hvilken sandhed kan vi lære af vers 12 om, hvordan vi vil blive dømt? (De kan bruge andre ord, men de bør finde frem til følgende sandhed: Gud vil dømme os ud fra de bøger, som er blevet skrevet i henhold til vores gerninger).

  • Hvilke bøger så Johannes? (Skrifterne, kirkeoptegnelser, som indeholder de frelsende ordinancer og måske andre handlinger, og livets bog (se 2 Ne 29:10-11; L&P 128:6-7; Guide til Skrifterne, »Livets bog«)).

  • Hvad har I ellers lært om den endelige dom? (Bemærk: I del 32: Dag 4, opgave 3 fandt eleverne yderligere skriftsteder om den endelige dom).

Påpeg, at Herren åbenbarede for profeten Joseph Smith, at vi udover vores handlinger vil blive dømt i henhold til vores hjertes ønsker (se L&P 137:9; se også Alma 41:3-5).

  • Hvordan får kundskaben om, at vi vil blive dømt i henhold til vores hjertes ønsker såvel som vores handlinger, indflydelse på jer, i forhold til hvad I vil gøre?

Bær dit vidnesbyrd om, hvordan denne lære påvirker dine valg.

Bed en om at læse Johannes’ Åbenbaring 22:14 højt. Lad klassen følge med og huske på det princip, de lærte i disse vers i deres studium derhjemme.

  • Hvilket princip lærte I i disse vers? (Hvis vi holder Herrens befalinger, kan vi modtage alle velsignelserne ved Jesu Kristi forsoning og træde ind i det celestiale rige. Skriv dette princip på tavlen).

  • Hvorfor er dette en passende sandhed til at afslutte vores studium af Det Nye Testamente?

Overvej at bede dem om at dele nogle af de sandheder, der har haft indflydelse på dem i løbet af deres studium af Det Nye Testamente dette år. Bed dem, som ønsker det, om at bære deres vidnesbyrd om disse sandheder og om Herren Jesu Kristi guddommelighed.

Tilskynd dem til at fortsætte med dagligt at studere i skrifterne. Hvis de skal have seminar næste år, eller hvis de forbereder sig på at tage på mission, så bed dem om at begynde på at læse Mormons Bog i dag.