Bibliotek
Lektion 148: 1 Johannes


Lektion 148

1 Johannes

Indledning

Johannes opfordrede kirkens medlemmer til at søge fællesskab med Faderen og Sønnen. Han lagde vægt på behovet for at holde Guds bud for at vise vores kærlighed til ham. Johannes mindede også kirkens medlemmer om at elske andre.

Forslag til undervisningen

1 Johannes 1-5

Johannes forklarer vigtigheden af at holde buddene og elske hinanden

Del eleverne op i par. Skriv ordet frafald på tavlen. Bed eleverne om at tale med deres makker og kort forklare betydningen af frafald. Bed derefter en elev om at komme op til tavlen og skrive en definition på frafald. Definitionen bør omfatte, at frafald betyder at vende sig væk fra sandheden (se Guide til Skrifterne, »Frafald«, scriptures.lds.org).

Forklar, at apostlen Johannes skrev Johannes’ Første Brev på et tidspunkt, hvor frafald truede kirken. I dette brev advarede Johannes de hellige om antikrister (se 1 Joh 2:18-26; 4:3). En antikrist er »hvem som helst eller hvad som helst, som er en forfalskning af evangeliets sande plan for frelse, og som åbent eller i det skjulte sætter sig op mod Kristus« og hans udvalgte tjeneres myndighed og lærdomme (Guide til Skrifterne, »Antikrist«, scriptures.lds.org). Nogle antikrister på Johannes’ tid underviste i, at Jesus Kristus ikke havde et fysisk legeme, mens han var på jorden, men kun så ud som et fysisk væsen.

Bed en elev om at læse 1 Johannes 1:1-4 højt. Lad klassen følge med og se efter, hvad Johannes vidnede om for at gendrive denne falske lærdom. Forklar, at vendingen »livets ord« (v. 1) henviser til Jesus Kristus.

  • Hvilke ord brugte Johannes til at tilbagevise den falske opfattelse af, at Jesus Kristus ikke havde et fysisk legeme?

  • Hvorfor fortalte Johannes ifølge vers 3-4 kirkens medlemmer om sit hellige vidnesbyrd om Jesus Kristus? (Han ønskede, at de skulle have fællesskab med kirkens ledere, der havde fællesskab med vor himmelske Fader og Jesus Kristus. Han ønskede også, at de modtog en fylde af glæde).

Forklar at have fællesskab betyder at nyde et forhold med tillid, samkvem og fælles formål. Vi kan have fællesskab med kirkens ledere, når vi modtager og følger deres lærdomme og råd.

Skriv følgende ufuldstændige udtalelse på tavlen: Hvis vi modtager og følger profeternes og apostlenes lærdomme, kan vi …

  • Hvordan vil I ud fra Johannes’ lærdomme i 1 Johannes 1:3 færdiggøre denne udtalelse, så den bliver til et princip? (Brug elevernes ord til at færdiggøre udtalelsen på tavlen, så den gengiver følgende princip: Hvis vi modtager og følger profeternes og apostlenes lærdomme, kan vi få fællesskab med Faderen og Sønnen).

Vis billeder af den nuværende præsident for Kirken og andre profeter og apostle.

  • Hvordan hjælper det os til at have fællesskab med vor himmelske Fader og hans Søn, Jesus Kristus, at vi følger profeternes og apostlenes lærdomme?

Bed en elev om at læse 1 Johannes 1:5-6 højt. Lad klassen følge med og se efter, hvad der forhindrer os i at have fællesskab med vor Fader i himlen.

  • Hvad kan forhindre os i at have fællesskab med vor Fader i himlen?

Gør opmærksom på, at Johannes’ brug af ordet mørke henviser til åndeligt mørke.

  • Hvad tror I, det vil sige at vandre i åndeligt mørke?

Bed eleverne om at studere 1 Johannes 1:7-10, 2:1-6 og se efter sandheder, Johannes underviste i, som kan hjælpe os til at vide, hvordan vi vandrer i evangeliets lys. Bed eleverne om at læse disse vers for sig selv eller sammen med en makker eller i små grupper.

  • Hvilke sandheder fandt I i disse vers? (Overvej at skrive elevernes svar på tavlen. De kan omfatte sandheder såsom følgende: Jesus Kristus sonede for vore synder. Når vi holder Guds bud, bliver vores kærlighed til Gud fuldendt).

  • Hvorfor tror I, at vores kærlighed til Gud bliver mere fuldendt eller fuldkommen, når vi holder hans bud?

  • Hvornår har I oplevet en større kærlighed til Gud, når I har stræbt efter at holde hans bud?

Læs følgende beskrivelse af to unge sidste dages hellige højt. Bed eleverne om at lytte efter det specielle bud, som disse to personer kæmper med at adlyde.

  1. En ung mand læser skrifterne hver dag og udfører trofast mange af sine præstedømmepligter, men han er ofte uvenlig over for sin lillebror.

  2. En ung pige kommer regelmæssigt til sine kirkemøder og har gjort sig fortjent til Anerkendelse for kvindelighed. Men hun poster ofte grove kommentarer om nogle af sine klassekammerater og lærere på de sociale medier.

  • Hvilket bud kæmper disse to unge med at adlyde?

Bed eleverne om at tænke over situationer, hvor de måske kæmper med at vise andre kærlighed.

Bed nogle elever om på skift at læse højt fra 1 Johannes 2:9-11; 4:7-11, 19-21. Lad klassen følge med og se efter, hvad Johannes underviste i om kærlighed. Du kan bede eleverne om eventuelt at markere de lærdomme i disse vers, der betyder noget for dem.

  • Hvilke af Johannes’ lærdomme om kærlighed betyder noget for jer? Hvorfor?

  • Hvilket princip kan vi finde frem til i disse vers om, hvad vi gør, når vi elsker Gud? (Eleverne kan bruge andre ord, men de bør finde frem til et princip lig det følgende: Når vi elsker Gud, vil vi elske andre).

  • Hvorfor tror I, at vi vil vise vores kærlighed til andre, hvis vi virkelig elsker Gud?

Gør opmærksom på, at skønt Johannes brugte ordet hader i 1 Johannes 4:20, er der mange måder udover at hade andre, hvorpå vi kan holde vores kærlighed eller venlighed tilbage fra dem. Bed eleverne om at forklare, hvad de tror, at nogle af disse måder kan være.

Bed en elev om at læse 1 Johannes 3:17-18 højt og lad klassen se efter, hvordan vi bør vise vores kærlighed til andre. Lad nogle elever fortælle, hvad de har fundet frem til. Eleverne bør finde vigtigheden af at elske ikke blot »med ord« men også »i gerning«.

  • Hvorfor tror I, at det er vigtigt, at vi viser vores kærlighed gennem vore gerninger og ikke blot ved vore ord?

  • Hvem kender I, der er et godt eksempel på at vise andre kærlighed? Hvad gør denne person for at vise sin kærlighed til andre?

Bed eleverne om at tænke på nogen i deres liv, som de kunne vise mere kærlighed. Bed dem om at skrive navnet på den person ned på et stykke papir sammen med noget konkret, de kan gøre for at vise den person kærlighed eller venlighed. Forklar, at de ikke behøver at vise deres kærlighed på overdreven vis, og at små, enkle, kærlige og venlige gestusser ofte betyder mest. Bed dem om at tage papiret med hjem og gøre det, som de har skrevet.

Gør opmærksom på, at når vi viser vores kærlighed gennem vore gerninger, følger vi Jesu Kristi eksempel (se 1 Joh 2:6; 3:1-3). Du kan afslutte lektionen ved at bære dit vidnesbyrd om de sandheder, eleverne har fundet frem til i deres studium af 1 Johannes. Tilskynd eleverne til at anvende disse sandheder i deres liv.

Kommentar og baggrundsinformation

1 Johannes 3:2. »Vi [skal] blive ligesom han«

Ældste Dallin H. Oaks fra De Tolv Apostles Kvorum forklarede, at formålet med livet på jorden er at blive ligesom Gud gennem Jesu Kristi forsoning:

»I den genoprettede Jesu Kristi kirkes teologi er formålet med livet på jorden at forberede os til at opnå vore fulde muligheder som Guds sønner og døtre – at blive som ham … Bibelen beskriver mennesker som ›Guds børn‹ og som ›Guds arvinger og Kristi medarvinger‹ (Rom 8:16-17). Den erklærer også, at ›vi lider med ham for også at herliggøres med ham‹ (Rom 8:17), og at ›når han åbenbares, skal vi blive ligesom han‹ (1 Joh 3:2). Vi forstår disse bibellærdomme bogstaveligt. Vi tror, at formålet med livet på jorden er at erhverve et fysisk legeme samt gennem Jesu Kristi forsoning og ved lydighed mod evangeliets love og ordinancer at kvalificere os til den herliggjorte, opstandne, celestiale tilstand, som kaldes ophøjelse eller evigt liv« (»Frafald og genoprettelse«, Stjernen, juli 1995, s. 87).

1 Johannes 5:3. »For dette er kærligheden til Gud«

Ældste Joseph B. Wirthlin fra De Tolv Apostles Kvorum talte om forholdet mellem at elske Gud og at holde hans bud:

»Når vi elsker Herren, ophører lydighed med at være en byrde. Lydighed bliver en fryd« (»Det store bud«, Liahona, nov. 2007, s. 30).