Bibliotek
Lektion 133: Titus


Lektion 133

Titus

Indledning

I Paulus’ Brev til Titus, en lokal leder af kirken på Kreta, formanede Paulus ham til at bruge den sunde lære til at undervise og irettesætte andre. Paulus rådgav også Titus til at lære de hellige at være retfærdige eksempler, at have håb om forløsning gennem Jesu Kristi forsoning og at fortsætte med sine gode gerninger. (Bemærk: Som forberedelse til denne lektion kan det være en hjælp at gennemgå principperne på seektruth.lds.org.)

Forslag til undervisningen

Titus 1

Paulus formaner Titus til at bruge den sunde lære til at undervise og irettesætte de hellige og andre på Kreta

Bed eleverne om at tænke på et tidspunkt, hvor de hørte nogen tale imod Kirken eller dens lære.

  • Hvordan er det passende at forsvare Kirken og dens lære, når nogen taler imod den?

Bed eleverne om at se efter sandheder, når de studerer Brevet til Titus, der kan hjælpe dem til at vide, hvordan de på passende måde kan forsvare Kirken og dens lære, når nogen taler imod den.

Bed eleverne om at finde øen Kreta på bibellandkort nr. 13, »Apostlen Paulus’ missionsrejser«. Forklar, at Paulus ved slutningen af sit liv skrev et brev til Titus, der tjente som kirkeleder på Kreta. Titus var blevet omvendt af Paulus flere år tidligere, og efter sin dåb havde han tjent sammen med Paulus ved forskellige opgaver. Paulus opmuntrer og rådgiver Titus om hans kaldelse i sit brev.

Sammenfat Titus 1:1-6 ved at forklare, at Paulus vidnede om det håb, han havde om evigt liv på grund af Guds løfter i vores førjordiske tilværelse. Paulus forklarede også, at han havde sendt Titus til Kreta for at få orden på kirken der. En pligt, som Titus havde, var at kalde mænd til at tjene som tilsynsmænd, eller biskopper.

Bed eleverne om at læse Titus 1:7-8 for sig selv og se efter, hvilke karakteregenskaber en biskop bør have. Du kan eventuelt lade eleverne markere det, de finder.

  • Hvilke karakteregenskaber bør en biskop ifølge disse vers have? (Du kan eventuelt forklare, at egenrådig betyder genstridig eller arrogant, og at »skændig fortjeneste« henviser til penge, der er opnået gennem uærlige eller andre uretfærdige måder).

  • Hvorfor tror I, at det er nødvendigt for en biskop at have disse karakteregenskaber?

Bed en elev om at læse Titus 1:9 højt. Lad klassen følge med og se efter en anden karakteregenskab, som biskopper bør have. Forklar, at »den sunde lære« henviser til den sande lære.

  • Hvilken anden karakteregenskab bør en biskop have?

  • Hvad tror I, det vil sige at »holde fast« ved Guds ord?

  • Hvorfor er det ifølge vers 9 vigtigt for en biskop at holde fast ved Guds ord? (For at være i stand til at bruge den sande lære til at opmuntre andre til at efterleve evangeliet og til at tilbagebevise »dem, der siger imod«. En, der siger imod, er en, der taler imod eller afviser en overbevisning (i dette tilfælde evangeliets sandhed). En, der siger imod, kan både være et medlem af Kirken eller et ikke-medlem).

  • Hvad kan vi ligesom en biskop gøre, når vi holder fast ved Guds ord? (Eleverne kan bruge andre ord, men sørg for at de finder frem til følgende princip: Når vi holder fast ved Guds ord, vil vi være i stand til at bruge den sande lære til at opmuntre andre til at efterleve Jesu Kristi evangelium og til at tilbagevise dem, der er imod det. Skriv dette princip på tavlen).

Bed en elev om at læse følgende udtalelse af præsident Boyd K. Packer fra De Tolv Apostles Kvorum højt: Lad klassen følge med og se efter den kraft, som sand lære har på at hjælpe folk til at efterleve Jesu Kristi evangelium.

Billede
Præsident Boyd K. Packer

»Den sande lære ændrer, når den forstås rigtigt, holdning og opførsel.

Studiet af evangeliets læresætninger vil forbedre adfærd hurtigere, end studiet af adfærd vil forbedre adfærd. Det er årsagen til, at vi med så stor kraft understreger studium af evangeliets læresætninger« (se »Små børn«, Stjernen, jan. 1987, s. 13).

  • Hvorfor er det ifølge præsident Packer så vigtigt at studere og lære den sande lære?

Del klassen op i grupper på to eller tre. Bed hver gruppe om at arbejde sammen på at besvare følgende spørgsmål og skrive deres svar i deres skriftstudiebog. Overvej at skrive spørgsmålene på tavlen.

  1. Hvad kan vi gøre for at være parate til at undervise i den sande lære, så vi kan opmuntre andre til at efterleve evangeliet? (se Alma 17:2-4).

  2. Hvilke eksempler er der fra skrifterne på situationer, hvor nogen har undervist en person, der udtrykte tvivl eller uvilje mod Kirken eller dens lære, i den sande lære? (Skriv mindst et eksempel på en situation, hvor nogen omvendte sig, fordi han eller hun blev undervist i den sande lære).

  3. Hvornår har det at lære den sande lære hjulpet jer, eller nogen I kender, til mere fuldt ud at efterleve Jesu Kristi evangelium?

Bed efter noget tid nogle elever om at fortælle klassen deres svar. Når de har fortalt deres svar, så forklar, at selvom den sande lære kan hjælpe os til at opmuntre andre til at efterleve evangeliet og tilbagebevise dem, der er imod Kirken, så vil alle mennesker ikke modtage sandheden. Fordi alle folk har handlefrihed, kan de vælge at tage imod eller afvise Jesu Kristi sande lære.

Bed eleverne om at tænke på de mesterskriftsteder, de indtil videre har lært i år.

  • Hvilke mesterskriftsteder kan især bruges til at opmuntre andre til at efterleve evangeliet?

  • Hvilke mesterskriftsteder kan bruges til at tilbagebevise dem, der er imod Kirken?

Tilskynd eleverne til at fortsætte med at lære nøgleskriftsteder, så de vil være beredt til at undervise andre i den sande lære.

Sammenfat Titus 1:10-16 ved at forklare, at Paulus fortalte Titus, at en biskop skal holde sig til den sande lære, fordi der er mange bedragere og falske lærere blandt dem. Han rådede Titus til at gå i rette med de falske lærere, så de ville forsage deres fejl og »blive sunde i troen« (v. 13). Paulus forklarede også, at de, der er besmittet, bekender, at de kender Gud, men de fornægter ham ved deres gerninger.

Titus 2

Paulus råder Titus til at undervise de hellige på Kreta i at efterleve den sande lære

Bed en elev om at læse Titus 2:1 højt. Lad klassen følge med og se efter, hvad Paulus ellers sagde til Titus, at han skulle gøre med den sande lære.

  • Hvad sagde Paulus ellers til Titus, at han skulle gøre med den sande lære? (Undervise de hellige på Kreta i den).

Skriv følgende ord på tavlen: Mænd, Kvinder, Unge kvinder og Unge mænd.

Bed de unge piger i klassen om at læse Titus 2:3-5 for sig selv og se efter Paulus’ råd om, hvordan kvinder bør leve, og hvad de skal lære de yngre kvinder. Bed de unge mænd om at læse Titus 2:2, 6-8 for sig selv og se efter Paulus’ råd om, hvordan ældre og yngre mænd bør leve.

Bemærk: Hvis der opstår spørgsmål om betydningen af, at kvinder skal »underordne sig under deres mænd« (v. 5), kan du henvise til materialet i lektionen for Efeserne 5-6.

  • Hvordan bør ældre mænd ifølge Paulus leve? Ældre kvinder? Unge kvinder? Unge mænd? (Skriv elevernes svar på tavlen under den tilhørende overskrift, eller bed eleverne om at komme op til tavlen og skrive deres svar. Det kan være, at du skal hjælpe eleverne, så de forstår, hvad nogle af ordene betyder. For eksempel betyder ædruelige fornuftige eller alvorlige).

  • Ud fra Paulus’ råd i vers 7 til Titus, hvad skal Jesu Kristi tilhængere så gøre? (Eleverne kan bruge andre ord, men sørg for, at de finder frem til følgende sandhed: Jesu Kristi tilhængere skal være gode eksempler for andre).

Bed eleverne om at tænke på et ældre medlem af deres menighed, der har været et godt eksempel på at efterleve evangeliet og være tro over for det. Bed nogle elever om at fortælle om den person, de tænkte på, og få dem til at forklare, hvordan denne persons eksempel har hjulpet dem.

Lad eleverne vælge en af de ting, der står på tavlen og sætte et mål om at være bedre til at indarbejde det i deres liv, så deres gode eksempel kan velsigne andre.

Sammenfat Titus 2:9-10 ved at forklare, at Paulus rådede Titus til at undervise de af kirkens medlemmer, der arbejdede som slaver, i, at de skulle være ærlige og behagelige i deres omgang med deres herrer. Ved at være ærlige og behagelige ville disse kirkemedlemmer ære Herren og være et godt eksempel over for deres herrer.

Bed en elev om at læse Titus 2:11-15 højt. Når eleverne er færdige med at læse, så forklar, at der i Joseph Smiths oversættelse af Titus 2:11 står: »For Guds nåde, der bringer frelse til alle mennesker, er blevet åbenbaret.« Lad klassen følge med og se efter, hvad Guds nåde gør mulig for alle folk, og hvad Kristus gjorde for os alle sammen.

  • Hvad gør Guds nåde mulig for alle folk?

  • Hvad bør de hellige ifølge vers 12 gøre for at få del i Guds nåde?

  • Hvad lærer vi af Paulus’ belæringer i vers 14 om, hvad Jesus Kristus gjorde for os? (Eleverne bør finde frem til en sandhed lig den følgende: Jesus Kristus gav sig selv for os, så han kunne forløse os og rense os. Du kan overveje at bede eleverne til om at markere den vending i vers 14, der udtrykker denne sandhed).

Gør opmærksom på, at vendingen »folk som sin ejendom« (vers 14) henviser til Herrens elskede folk, som han har løskøbt eller forløst (se 1 Pet 1:18-19; 2:9), og som har indgået pagt om at holde hans bud (se 2 Mos 19:5-6).

Titus 3

Paulus fortæller Titus, hvad de hellige på Kreta skal gøre, når de er blevet døbt

Sammenfat Titus 3:1-2 ved at forklare, at Paulus rådede Titus til at undervise de hellige på Kreta i at efterleve landets love og at være venlige og milde i deres forhold til andre.

Bed nogle elever om på skift at læse højt fra Titus 3:3-8. Lad klassen følge med og se efter, hvad Paulus sagde om, hvordan Jesu Kristi evangelium havde forandret ham og de hellige på Kreta.

  • Hvordan beskrev Paulus ifølge vers 3 sig selv og de andre kirkemedlemmer, før de hørte om Jesu Kristi evangelium?

  • Hvad ændrede ifølge vers 5-6 folk?

  • Hvad skete der med folk ifølge vers 7 på grund af den forandring, der skete på grund af Jesu Kristi nåde?

Bed eleverne om at overveje, hvordan de er blevet forandrede på grund af Jesu Kristi evangelium.

  • Hvilket råd gav Paulus ifølge vers 8 de hellige, som de skulle gøre, når de var blevet forandrede og døbt?

Sammenfat Titus 3:9-15 ved at forklare, at Paulus rådede de hellige til at undgå at strides med stridbare folk. Paulus bad også Titus om at besøge sig i Makedonien.

Afslut ved at bære vidnesbyrd om de sandheder, I har fundet frem til i lektionen.

Kommentar og baggrundsinformation

Titus 1-3. Ressourcer til at behandle svære spørgsmål

»Det er hverken unormalt eller uønsket, at elever, der studerer evangeliet, har spørgsmål om Kirkens lære, historie eller stilling til sociale emner. Præsident Dieter F. Uchtdorf fra Det Første Præsidentskab anerkendte dette og sagde: ›Det er naturligt at have spørgsmål … Der er kun få medlemmer af Kirken, som ikke fra tid til anden har kæmpet med alvorlige eller følsomme spørgsmål‹ (›Kom, slut jer til os‹, Liahona, nov. 2013, s. 23). Det er derfor vigtigt for lærere at lære, hvordan man svarer passende på elevernes spørgsmål. Ældste Paul V. Johnson fra De Halvfjerds’ har sagt: ›Vores tilgang til studerende med tvivl kan være afgørende for, hvordan de vælger at reagere‹ (›Et mønster for at lære noget åndeligt‹, satellittransmission for seminar og institut, 7. aug. 2012). Når lærere lytter, vidner, tilskynder og følger op, er der større sandsynlighed for, at de kan hjælpe eleverne til at bibeholde deres tro og finde svar på deres spørgsmål« (seektruth.lds.org).

Titus 2:1-12. Effekten af den »sunde lære«

Ældste Dallin H. Oaks fra De Tolv Apostles Kvorum talte om værdien af at undervise i evangeliets lære:

»De læresætninger og principper, som der undervises grundigt i, har en stærkere indvirkning på vores adfærd end regler. Når vi underviser i evangeliske læresætninger og principper, kan vi kvalificere os til at have Åndens vidnesbyrd og vejledning i vores undervisning« (se »Undervisning i evangeliet«, Liahona, jan. 2000, s. 96).