Bibliotek
Lektion 156: Johannes’ Åbenbaring 12-13


Lektion 156

Johannes’ Åbenbaring 12-13

Indledning

Johannes så et syn om en drage, som truede en kvinde og hendes barn, og som symboliserer Satans forsøg på at tilintetgøre Herrens kirke og dens trofaste medlemmer. Johannes skrev om krigen i himlen og om verdens herredømmer, som ville kæmpe mod Guds tilhængere.

Forslag til undervisningen

Johannes’ Åbenbaring 12

Johannes ser, at Satan og hans engle altid har bekriget Herren og hans kirke

Lav følgende aktivitet på tavlen, inden klassen begynder. Når klassen er begyndt, bed da nogle få elever om at tegne linjer, der forbinder hver af truslerne i venstre kolonne med måder, hvorpå man kan bekæmpe dem, i den højre kolonne.

Trusler

Måder at bekæmpe truslerne på

Solbrændt

Sandheder i Johannes’ Åbenbaring 12

Fjendens soldater

Medicin eller hvile

Sygdom

Solcreme eller tøj

Synd og skam

Omvendelse og tillid til Jesus Kristus

Satans indflydelser

Krigsvåben

  • Hvilke af disse trusler har I kæmpet mod for nyligt? Hvilken tror I er den farligste? Hvorfor?

Bed eleverne om at se efter sandheder, når de studerer Johannes’ Åbenbaring 12, der kan hjælpe dem med at bekæmpe Satans indflydelse. Forklar, at Johannes’ Åbenbaring 12-14 indeholder et mellemspil eller en pause i Johannes’ syn om begivenhederne i forbindelse med det syvende segl. Herren kan have hjulpet Johannes med at forstå betydningen af udtrykkene »Verdensherredømmet« og »vor Herres [rige]« i Johannes’ Åbenbaring 11:15.

Billede
Kvinde med drage

Vis det vedlagte billede af kvinden med dragen bag sig. Bed dem om at overveje, hvad disse symboler kan repræsentere.

Bed en elev om at læse Johannes’ Åbenbaring 12:1-2, 5 højt. Bed klassen om at følge med og se, hvad der skete med kvinden. Forklar, at Joseph Smiths oversættelse placerer vers 5 direkte efter vers 2.

  • Hvad skete der med kvinden? (Hun fødte en søn, »som skal vogte alle folkeslagene« (v. 5)).

  • Hvad tror I, at det betyder, at han skal »vogte alle folkeslagene med et jernscepter« (v. 5)? (Barnet vil bruge jernscepteret, som kan symbolisere evangeliet, præstedømmet og Guds ord og magt til retfærdigt at styre verdens nationer (se Bruce R. McConkie, Doctrinal New Testament Commentary, 3 bind, 1965-1973, 3:517)).

Bed en om at læse Johannes’ Åbenbaring 12:3-4 højt. Bed klassen om at følge med og finde symbolerne, der bliver beskrevet i disse vers.

  • Hvad tror I, at symbolerne, der bliver beskrevet i vers 1-5, kan repræsentere?

Bed eleverne om at læse Joseph Smiths oversættelse af Johannes’ Åbenbaring12:7-8 for sig selv (i Guide til Skrifterne). Bed dem om at se efter, hvad dragen, kvinden og barnet repræsenterer.

  • Hvad repræsenterer dragen, kvinden og barnet ifølge Joseph Smiths oversættelse af Johannes’ Åbenbaring 12:7-8? (Dragen repræsenterer Satan (se v. 8), kvinden repræsenterer »Guds kirke«, og barnet repræsenterer »Guds og hans Kristi rige« (v. 7), som er et politisk rige, som Herren vil etablere under tusindårsriget, hvorfra han vil regere alle nationer (se New Testament Student Manual, CES-hæfte, 2014, s. 550-552 for flere forklaringer af symbolik i disse skriftsteder)).

  • Hvad er dragens hensigt ifølge Johannes’ Åbenbaring 12:4? Hvorfor tror I, at Satan så flittigt stræber efter at tilintetgøre Guds og Kristi rige?

Bed en elev om at læse Johannes’ Åbenbaring 12:6 højt. Bed klassen om at følge med og se, hvad kvinden gjorde som følge af den truende drage.

  • Hvad skete der med kvinden? Hvad kan dette symbolisere? (Kvinden, der flygter ud i ørkenen, repræsenterer kirken, der kommer ind i det store frafald, og at præstedømmet bliver taget fra jorden efter apostlenes død (se også L&P 86:3)).

Forklar, at efter at Johannes så dragen true kvinden og hendes barn, så han krigen i himlen mellem Satan og Guds hellige. Bed flere om skiftevis at læse Joseph Smiths oversættelse af Johannes’ Åbenbaring 12:6-11 (i Guide til Skrifterne). Bed den ene halvdel om at se efter, hvad der skete med Satan i krigen i himlen, og bed den anden halvdel om at se efter, hvordan Guds hellige overvandt Satan og hans følgere.

  • Hvad skete der med Satan og dem, som fulgte ham? (Du kan påpege, at i Johannes’ Åbenbaring 12:4 står der, at dragens hale »fejede en tredjedel af himlens stjerner bort«. Dette er et symbol på, at en stor mængde af vor himmelske Faders åndelige børn valgte at følge Satan. Du kan også forklare, at »Mikael og hans engle« (JSO, Åb 12:6) er Adam og andre af Guds retfærdige åndelige børn).

  • Hvordan overvandt himlens retfærdige hærskarer ifølge vers 11 Satan? (»Ved Lammets blod« eller gennem Frelserens forsoning og ved at forblive tro mod deres vidnesbyrd om evangeliet. Skriv disse svar på tavlen).

  • Hvor blev Satan og hans tilhængere ifølge vers 8 sendt hen efter deres oprør?

Bed en elev om at læse Joseph Smiths oversættelse af Johannes’ Åbenbaring 12:12, 17 højt (i Guide til Skrifterne). Lad klassen følge med og se efter, hvem Satan bekrigede, da han blev kastet ud af himlen.

  • Hvem bekrigede Satan, da han blev kastet ud af himlen?

  • Hvad kan vi gøre ud fra det, vi lærer i vers 11, for at overvinde Satans indflydelse og angreb i vor tid? (Hjælp eleverne med at finde frem til et princip som det følgende: Vi kan overvinde Satans indflydelse gennem Frelserens forsoning og ved at forblive tro mod vores vidnesbyrd om evangeliet. Skriv dette princip på tavlen).

Bed en elev om at læse følgende udtalelse af ældste James J. Hamula fra De Halvfjerds højt. Bed klassen om at lytte efter, hvordan Satan angriber deres generation.

Billede
Ældste James J. Hamula

»Til disse sidste dage er nogle af de mest tapre og ædle af vor Faders sønner og døtre blevet holdt tilbage for at komme frem. Deres tapperhed og ædelhed sås i den førjordiske kamp mod Satan …

Med Guds rige genoprettet på jorden og jeres indtræden i verden ved Satan, at ›hans tid er kort‹ (Åb 12:12). Derfor samler Satan enhver til rådighed stående styrke for at lokke jer til at overtræde. Han ved, at hvis han kan lokke jer til at overtræde, kan han forhindre jer i at tjene på en fuldtidsmission, gifte jer i templet og sikre jeres fremtidige børn i troen, alt sammen noget der svækker ikke kun jer, men også Kirken. Han ved, at intet kan omstyrte Guds rige ›undtagen [hans] folks overtrædelse‹ (Mosi 27:13). Tag ikke fejl af det – det er nu, at I skal fokusere på hans krig – jer, der stræber efter at ›[holde] fast ved Guds bud og ved Jesu vidnesbyrd‹« (»Vind krigen mod det onde«, Liahona, nov. 2008, s. 50, 51).

  • Hvordan prøver Satan og hans følgere at svække os?

Bed eleverne om at tænke over, hvordan Satan fører krig mod dem personligt.

  • Hvad kan vi gøre for at øge vores tro på Jesus Kristus og styrke vores vidnesbyrd om ham? (Skriv deres svar på tavlen).

Læs de to følgende udtalelser højt, og få dem til at besvare et af dem i deres skriftstudiebog:

  1. Skriv om en oplevelse, hvor jeres vidnesbyrd om og tro på Frelserens forsoning hjalp jer med at bekæmpe Satans indflydelse.

  2. Nedskriv jeres vidnesbyrd om Jesu Kristi forsoning og forklar, hvordan forsoningen kan hjælpe os i vores krig mod Satan og hans følgere.

Bed efter noget tid nogle få om at dele det, de har skrevet.

Tilskynd eleverne til at vælge et eller to principper på tavlen og anvende dem i deres kamp mod Satan og hans følgere.

Johannes’ Åbenbaring 13

Johannes skriver om jordens herredømmer, som vil modtage kraft fra Satan

Sammenfat Johannes’ Åbenbaring 13 ved at forklare, at Johannes havde et syn om et skræmmende dyr, der repræsenterede ugudelige jordiske herredømmer styret af Satan. Johannes så også, at Satan gennem disse herredømmer ville udrette vidundere og falske mirakler for at bedrage jordens indbyggere.

Billede
mesterskriftstedsikon
Gennemgang af mesterskriftsteder

Overvej i den sidste uge af seminar at give eleverne en sidste test i mesterskriftsteder. Du kan opfordre eleverne til at øve sig derhjemme eller lige inden testen. Følgende er eksempler på typer af test, du kan bruge (du kan tilpasse disse ideer til at imødekomme dine elevers behov):

Test i henvisninger: Giv eleverne fingerpeg fra mesterskriftstederne. Det kan blandt andet være nøgleord, læresætninger og principper eller sammenfatning af et skriftsted. Bed dem om at skrive skriftstedshenvisningen på et stykke papir for hvert fingerpeg.

Test i læresætninger: Skriv de grundlæggende læresætninger på tavlen. Bed dem om at skrive en tilsvarende mesterskriftstedshenvisning under hver læresætning. De kan gøre dette ud fra hukommelsen eller ved at bruge en liste over mesterskriftsteder.

Test i udenadslære: Bed dem om at bruge ord og principper, de har lært udenad, fra mesterskriftsteder til at forklare nogle af de grundlæggende læresætninger. Bed dem om at skrive deres forklaringer ned og læse dem højt for klassen.

Husk at rose din klasse for deres indsats for at lære disse nøgleskriftsteder og de grundlæggende læresætninger. Bær vidnesbyrd om den åndelige kraft og vidnesbyrd, vi kan modtage, når vi mestrer skriftsteder og læresætninger.

Kommentar og baggrundsinformation

Johannes’ Åbenbaring 13 Skræmmende dyr

Bortset fra, at dyret repræsenterer verdens herredømmer, har vi ikke nogen fortolkning fra Herren angående dyret. Profeten Joseph Smith sagde følgende om hemmelighederne i Johannes’ Åbenbaring:

»Når som helst Gud i et syn giver et billede eller dyr eller skikkelse af en hvilken som helst art, påtager han sig altid ansvaret med at give en åbenbaring eller udlægning af betydningen deraf, ellers ville vi ikke blive holdt ansvarlige for vores tro derpå …

Befat jer aldrig med syner af dyr og med emner og ting, I ikke forstår« (i Profeten Joseph Smiths lærdomme, s. 348, 350).

Johannes’ Åbenbaring 13:8. »Det slagtede lam fra verden blev grundlagt«

Udtrykket »det slagtede lam« (Åb 13:8) henviser til Jesus Kristus og hans forsoning. »Fra verden blev grundlagt« henviser til det førjordiske liv, før verden blev skabt. Derfor kan vi af dette vers lære, at Frelserens forsoning var på plads, før Jesus overhovedet blev født. For eksempel kunne folk, der levede inden Kristi tid, udøve tro på Kristus, omvende sig og blive tilgivet for deres synder gennem hans forsonings kraft, på trods af at Frelseren endnu ikke var blevet født (se L&P 20:25-26).