Bibliotek
Hjemmestudielektion: Matthæus 23:1-26:30 (Del 6)


Hjemmeseminarlektion

Matthæus 23:1-26:30 (Del 6)

Forberedelsesmateriale for hjemmestudielæreren

Opsummering af de daglige hjemmestudielektioner

Følgende resumé af begivenheder, læresætninger og principper, som eleverne lærte om, da de studerede Matthæus 23:1-26:30 (Del 6), er ikke beregnet til at være en del af din lektion. Den lektion, du underviser i, er kun koncentreret om nogle få af disse læresætninger og principper. Følg Helligåndens inspiration, mens du overvejer dine elevers behov.

Dag 1 (Matthæus 23)

Eleverne studerede Jesu irettesættelse af de jødiske ledere og lærte os, at vi kan vælge at adlyde Guds love, selv når vi ser andre handle hyklerisk. De lærte, at hvis vi forsøger at hæve os over andre, vil vi blive ydmyget, og hvis vi er ydmyge og tjener andre, vil Herren ophøje os. De lærte også, at når vi stræber efter at blive åndeligt rene indeni, vil det afspejles i vore ydre valg, og hvis vi er villige til at blive indsamlet af Frelseren, så vil vi modtage hans omsorg og beskyttelse.

Dag 2 (Matthæus 24)

Af Frelserens tale om sit andet komme lærte eleverne følgende: Hvis vi holder ud til enden og ikke bliver overvundet, så vil vi blive frelst. Før Jesu Kristi andet komme vil Herrens udvalgte blive indsamlet, og evangeliet vil blive forkyndt til hele verden. Hvis vi bevarer Herrens ord, så vil vi ikke blive bedraget. Kun vor himmelske Fader ved, hvornår Frelserens andet komme vil ske. Hvis vi ser efter tegnene og adlyder Herrens befalinger, er vi beredte til Frelserens andet komme.

Dag 3 (Matthæus 25)

Da eleverne studerede lignelsen om de ti brudepiger, lærte de, at vi ikke kan låne åndelig forberedelse af andre, og at vi forbereder os på det andet komme ved at styrke vores vidnesbyrd og omvendelse gennem daglig retskaffenhed. De lærte også, at vi for at være beredt til Herrens komme og være værdig til at forblive i hans nærhed skal lære ham at kende. De studerede kort lignelsen om talenterne og lærte, at frygt kan forhindre os i at anvende de gaver og evner, Herren har givet os, og hvis vi ikke udvikler og anvender vore åndelige gaver på at gøre godt, så vil vi miste dem.

Dag 4 (Matthæus 26:1-30)

Da eleverne studerede de sidste dage i Jesu Kristi jordiske tjenestegerning, lærte de, at da Jesu Kristi disciple hører Herrens ord, undersøger de deres eget liv for at se, hvordan det gælder dem. De lærte, at nadveren repræsenterer Jesu Kristi legeme og blod, som han ofrede for os, og at Jesus Kristus indstiftede nadveren, så vi kan erindre ham og hans soning for vore synder. De lærte også, at når vi omvender os og tager nadveren med oprigtig hensigt, kan vi få syndsforladelse.

Indledning

Da Jesus Kristus underviste sine disciple om sit andet komme på Oliebjerget, fortalte han dem lignelsen om talenterne.

Forslag til undervisningen

Matthæus 25:14-30

Jesus Kristus underviser sine disciple i lignelsen om talenterne

Anbring før klassen fem mønter i den ene side af lokalet og to mønter i den anden. Anbring otte mønter i din lomme.

Indled lektionen ved at bede tre elever om at komme op foran i klassen for at hjælpe dig med at fremføre en lignelse, som Jesus Kristus underviste sine disciple i som en del af sin instruktion om sit andet komme.

Bed en om at læse Matthæus 25:14-18 højt. Lad klassen følge med og se efter det, som hver tjener fik, og det, han skulle gøre med det.

  • Hvad gav mesteren til hver tjener? (Forklar, at talenterne i denne lignelse var penge. Tag de otte mønter op af din lomme og giv fem til den ene elev, to til den næste og en til den sidste).

  • Hvad gjorde hver tjener med de penge, som han fik?

Bed eleven med de fem mønter om at tage yderligere fem mønter fra den ene side af lokalet. Bed eleven med de to mønter om at tage yderligere to mønter fra den anden side af lokalet. Lad eleven med den ene mønt skjule eller foregive at begrave mønten.

Bed eleverne om at give dig mønterne og sætte sig ned. Skriv følgende ord fra lignelsen på tavlen (uden at skrive teksten i parenteserne):

Tjenernes mester (Herren Jesus Kristus)

Tjenerne (Herrens disciple)

Talenterne (Gaver og evner, som Herren giver sine disciple)

  • Hvad kan ordene i denne lignelse repræsentere? (Hjælp om nødvendigt eleverne med at identificere, hvem og hvad ordene repræsenterer. Skriv fortolkningerne ved siden af ordene på tavlen. Forklar, at nogle af de gaver og evner, vi har i dette liv, blev givet og udviklet i det førjordiske liv. Vi kan vælge at fortsætte med at udvikle disse gaver og andre i livet her på jorden).

  • Hvorfor gav mesteren ifølge Matthæus 25:15 hver tjener et forskelligt beløb? (Når de har svaret, skal du påpege, at vendingen »enhver efter hans evne« viser, at Gud giver os hver især de gaver og evner, vi har brug for i forhold til vores omstændigheder. Alle har fået en åndelig gave af Gud (se L&P 46:11). Forklar, at det antal talenter, vi har fået, er ikke et udtryk for vores personlige værdi).

Læs følgende spørgsmål højt, og bed eleverne om at tænke over dem:

  • Hvilken tjener føler I er mest som jer: Ham med fem talenter, to talenter eller en talent? Hvorfor?

Bed en om at læse Matthæus 25:19-21 højt. Lad resten af klassen følge med og se efter, hvad mesteren sagde til den tjener, der fik fem talenter.

  • Hvad sagde mesteren til den første tjener?

Forklar, at »betro dig meget« og »gå ind til din herres glæde« (Matt 25:21) betyder at opfylde vores guddommelige potentiale og få evigt liv sammen med vor himmelske Fader.

  • Hvilket princip kan vi lære af den første tjeners oplevelse? (Følgende er et princip, de måske finder frem til: Hvis vi trofast anvender de gaver og evner, Herren har givet os, kan vi opfylde vores guddommelige potentiale og få evigt liv).

  • Hvilke eksempler er der på, hvordan vi trofast kan anvende de gaver og evner, Herren har givet os?

Påpeg, at tjener nummer to kunne have klaget, da han så, at den første tjener fik fem talenter, og han kun fik to. I stedet anvendte han trofast de talenter, han havde fået.

Bed en om at læse Matthæus 25:22-23 højt. Lad resten af klassen følge med og se efter, hvad mesteren sagde til den tjener, der fik to talenter.

  • Hvad sagde mesteren til den tjener, der fik to talenter?

  • Selv om mesteren havde givet de to første tjenere forskellige beløb, hvorfor tror I så, at de begge fik det samme svar fra deres mester?

  • Hvilket princip kan vi udlede af oplevelsen hos den mand, der fik to talenter? (Eleverne kan bruge andre ord, men de bør finde frem til følgende princip: Herren vil velsigne os, hvis vi trofast anvender de gaver og evner, han har givet os, uanset hvor mange vi har eller hvad de er. Skriv ved hjælp af deres ord dette princip på tavlen).

Bed klassen om at tænke over, om de nogen sinde har følt, at en anden havde flere eller bedre gaver og evner end dem. Fremhæv det princip, du lige har skrevet på tavlen.

  • Hvordan kan det hjælpe os at huske dette princip, når vi føler, at en anden har fået flere eller bedre gaver end os?

Bed en om at læse følgende udtalelse af ældste Quentin L. Cook fra De Tolv Apostles Kvorum:

»Udviklingen af vore egne talenter er den bedste målestok for vores personlige fremgang … En sammenligning af velsignelser vil helt sikkert jage glæden bort. Vi kan ikke være taknemlige og misundelige på samme tid. Hvis vi virkelig ønsker at have Herrens Ånd hos os og nyde glæde og lykke, så skal vi glæde os over vores velsignelser og være taknemlige« (»Glæd jer!«, Liahona, jan. 1997, s. 28, 29).

  • Hvordan kan vi opdage de gaver og evner, Herren har givet os?

Giv alle et stykke papir, og bed dem om at skrive deres navn øverst. Bed dem om at give deres papir til den person, der sidder ved siden af dem. Bed dem om at skrive en gave eller evne, som de ser i den person, hvis navn står øverst på papiret. Instruer dem i at fortsætte med at give papiret videre og skrive gaver og evner ned, som de har set.

Efter et par minutter beder du eleverne om at give papiret tilbage til ejeren. Giv dem tid til at læse om de gaver og evner, som andre ser i dem. Bed dem derefter om at skrive svaret på følgende spørgsmål på deres papir:

  • Hvordan kan I anvende en af jeres gaver for at fremme Herrens værk?

Påpeg, at lignelsen om talenterne indeholder advarsler i forbindelse med de gaver og evner, vi har fået. Bed nogle om skiftevis at læse højt fra Matthæus 25:24-30. Lad resten af klassen følge med og se efter, hvad mesteren sagde til den tjener, der gemte sin talent. 

  • Hvorfor gemte den sidste tjener sin talent? Hvordan reagerede mesteren på tjenerens valg?

  • Selv om tjeneren ikke havde mistet mesterens penge, hvad var der så i vejen med tjenerens handling?

  • Hvordan tror I, at mesteren ville have reageret på tjeneren, hvis han havde bragt to talenter med tilbage?

Bed dem om at bære vidnesbyrd om de principper, de har drøftet. Opfordr dem til at anvende deres gaver og evner til at fremme Herrens værk.

Næste del (Matt 26:31-Mark 3)

Forklar, at eleverne i næste uge skal studere Jesu Kristi forsoning i detaljer, der begyndte med hans lidelse i Getsemane have og fortsatte gennem de ulovlige domme, hånen, pisken og hans død ved korsfæstelse og endte med hans herlige opstandelse.