Bibliotek
Hjemmestudielektion: Johannes 11-15 (Del 15)


Hjemmestudielektion

Johannes 11-15 (Del 15)

Forberedelsesmateriale for hjemmestudielæreren

Sammenfatning af de daglige hjemmestudielektioner

Følgende resumé af begivenheder, læresætninger og principper, som eleverne lærte om, da de studerede Johannes 11-15 (del 15), er ikke beregnet til at være en del af din lektion. Den lektion, du underviser i, er kun koncentreret om nogle få af disse læresætninger og principper. Følg Helligåndens tilskyndelser, når du overvejer dine elevers behov.

Dag 1 (Johannes 11)

Da eleverne læste om Jesus, der oprejser Lazarus fra de døde, lærte de følgende principper: Vi kan vælge at udøve tro på Jesus Kristus under vore prøvelser. Jesus Kristus er opstandelsen og livet. Hvis vi tror på Jesus Kristus, kan vi få evigt liv. Hvis vi vælger at udøve tro på Jesus Kristus under vore prøvelser, så vil vores tro på ham blive bekræftet og styrket.

Dag 2 (Johannes 12)

I denne lektion lærte eleverne om Maria, Martas og Lazarus’ søster, der salvede Jesu fødder og om Frelserens indtog i Jerusalem. De har også studeret Frelserens undervisning i Jerusalem. Ud fra Frelserens undervisning lærte eleverne følgende sandheder: Mirakler alene får os ikke til at tro på Jesus Kristus. At bekymre os mere om at glæde andre end at glæde Gud kan forhindre os i offentligt at anerkende vores tro på Jesus Kristus og hans evangelium. Hvis vi tror på Jesus Kristus, skal vi ikke leve i åndeligt mørke.

Dag 3 (Johannes 13)

Da eleverne læste beretningen om Frelseren, der tvætter apostlenes fødder, lærte de følgende sandheder: Når vi følger Frelserens eksempel om at tjene andre, vil vi blive lykkeligere. Når vi elsker hinanden, som Jesus Kristus elsker os, vil andre vide, at vi er hans disciple.

Dag 4 (Johannes 14-15)

I denne lektion studerede eleverne de læresætninger, som Frelseren gav sine apostle, før han påbegyndte sit sonoffer. De lærte, at kun gennem Jesu Kristi forsoning og ved at følge hans vej kan vi komme ind i vor himmelske Faders rige. De lærte også, at vi viser vores kærlighed til Jesus Kristus ved at holde hans befalinger, og at Helligånden kan trøste os, undervise os i alt og minde os om alt. Da eleverne studerede vintræet og grenene, lærte de, at hvis vi holder befalingerne, bliver vi i Frelserens kærlighed og får en fylde af glæde.

Indledning

Denne lektion kan hjælpe eleverne til at forstå, hvad de skal gøre for at vende tilbage til vor himmelske Fader. Derudover kan eleverne, når de gennemgår Herrens råd i Johannes 14, tænke over, hvordan de bedre kan følge Frelserens vej.

Forslag til undervisningen

Johannes 14:1-14

Frelseren lærer apostlene, hvordan de kan vende tilbage til vor himmelske Fader

Hvis det er muligt, kan du vise et kort over jeres by og bede eleverne om at finde stedet, hvor de er lige nu. Find på kortet et andet sted, som de kender. Lad dem skrive på et stykke papir, hvordan de kan komme fra deres nuværende placering til det sted. Bed en eller to om at fortælle, hvad de skrev.

Skriv Det celestiale rige på tavlen. Lad dem overveje, hvordan de vil vejlede en person, der ønsker at vide, hvordan man kommer i det celestiale rige.

Mind eleverne om, at da de studerede Johannes 14 i deres daglige lektion, lærte de en sandhed, som kan hjælpe dem til at vide, hvordan de kommer tilbage til vor himmelske Fader og kommer ind i det celestiale rige. Forklar, at de i denne lektion vil lære mere om den sandhed.

Hjælp eleverne til at forstå indholdet af Johannes 14 ved at minde dem om, at Frelseren fejrede påsken med sine apostle i et værelse i Jerusalem. Efter påskemåltidet fortalte Jesus sine disciple, at han snart ville forlade dem (se Joh 13:33).

Bed flere elever om skiftevis at læse højt fra Johannes 14:1-5. Lad klassen følge med og se efter det, som Jesus sagde til sine apostle for at trøste dem.

Forklar, at Joseph Smiths Oversættelse af Johannes 14:3 svarer mere til den danske bibel end King James. I Joseph Smiths Oversættelse står der: »Og når jeg er gået bort og har gjort en plads rede for jer, kommer jeg igen og tager jer til mig, for at også I skal være, hvor jeg er.«

  • Hvad lærte Jesus sine apostle for at trøste dem?

  • Hvad tror I, at udtrykket »i min faders hus er der mange boliger« (Joh 14:2) betyder?

Bed en elev om at læse den følgende udtalelse af profeten Joseph Smith højt. Lad klassen lytte efter, hvad han sagde, at dette udtryk betyder.

Billede
Profeten Joseph Smith

»[Udtalelsen] ›I min faders hus er der mange boliger‹ … skulle lyde således: ›I min Faders rige er der mange riger‹, for at I kan blive Guds arvinger og medarvinger med mig … Der er boliger for dem, som adlyder en celestial lov, og der er andre boliger for dem, som ikke følger loven, hvert menneske i sin egen orden« (Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Smith, 2007, s. 217).

Du kan eventuelt foreslå eleverne at skrive ordene rige og riger i deres skrifter over ordene hus og boliger i Johannes 14:2.

  • Hvilke lærdomme i Johannes 14:1-4 kan have trøstet apostlene?

  • Hvordan reagerede Thomas ifølge vers 5 på Frelserens lærdom om, at hans apostle kendte vejen til vor himmelske Faders rige?

Bed en elev om at læse Johannes 14:6 højt. Lad resten af klassen følge med og se efter Jesu reaktion på Thomas’ spørgsmål. Mind dem om, at dette er et mesterskriftsted.

  • Hvordan reagerede Jesus på Thomas’ spørgsmål?

Tegn en sti på tavlen. Skriv ved stiens begyndelse Os og ved stiens afslutning vor himmelske Faders rige. Skriv Vejen under stien og påpeg, at dette udtryk henviser til en sti, der fører fra et sted til et andet.

  • Hvordan er Frelseren vejen? (Eleverne kan svare, at Frelseren viser os, hvordan vi skal leve for at blive som Gud, og hvordan vi kan blive værdige til at bo i Guds nærhed).

Skriv Sandheden og Livet på tavlen under »Vejen«.

  • Hvordan er Jesus Kristus sandheden? (Han er kilden til al sandhed og efterlevede al sandhed fuldstændigt).

  • Hvordan er Jesus Kristus livet? (Han gør det muligt for os at overvinde fysisk død og opstå med et udødeligt fysisk legeme og overvinde åndelig død for at få evigt liv. Han er »det lys, som er i alting, og som giver liv til alting« (L&P 88:13)).

Under tegningen af stien på tavlen skriver du Jesus Kristus ved siden af »Vejen«.

  • Ud fra det, vi har drøftet, og det, I har lært i jeres daglige lektion, hvordan vil I så sammenfatte betydningen af Frelserens udtalelse om, at »ingen kommer til Faderen uden ved mig« (Joh 14:6)? (Eleverne kan bruge andre ord, men de bør finde frem til en sandhed som den følgende: Kun gennem Jesu Kristi forsoning og ved at følge hans vej kan vi komme ind i vor himmelske Faders rige).

  • Hvad sker der, hvis vi forsøger at følge en vej, der ikke er Frelserens vej?

Bed en elev om at læse følgende udtalelse af ældste Lawrence E. Corbridge fra De Halvfjerds højt. Lad klassen lytte efter, hvad der sker, hvis vi forsøger at følge en vej, der ikke er Frelserens vej.

Billede
Ældste Lawrence E. Corbridge

»Jesus Kristus er vejen. Han er lyset og livet, brødet og vandet, begyndelsen og enden, opstandelsen og livet, verdens Frelser, sandheden og vejen.

Der er kun én vej til lykke og glæde. Han er vejen. Enhver anden vej, alle andre veje, uanset hvilken, er dårskab …

Herrens måde er ikke den hårde. Livet er svært, det er evangeliet ikke. ›Der er en modsætning i alt‹ (2 Ne 2:11) – alle steder, for alle. Livet er svært for os alle, men livet er også enkelt. Vi har kun to ting at vælge imellem. Vi kan enten følge Herren og blive begavet med hans kraft og have fred, lys, styrke, viden, tryghed, kærlighed og glæde, eller også kan vi gå en anden vej, en hvilken som helst anden vej, og gå på den alene – uden hans støtte, uden hans kraft, uden vejledning i mørke, uro, tvivl, sorg og fortvivlelse. Jeg spørger, hvilken vej er lettest? …

Der er kun én vej til lykke og glæde. Jesus Kristus er vejen« (»Vejen«, Liahona, nov. 2008, s. 34, 36).

  • Hvad vil der ifølge ældste Corbridge ske, hvis vi ikke følger Frelserens vej?

  • Hvad vil der ske, hvis vi følger Frelserens vej?

  • Hvad er Frelserens vej? (Hvis det er nødvendigt, kan du minde eleverne om, at Frelserens vej omfatter at udvikle tro på ham og vor himmelske Fader, omvendelse, modtagelse af frelsens ordinancer, såsom dåb og tempelordinancerne, og at holde ud til enden i tro og lydighed).

Bed eleverne om at tænke på oplevelser, de har haft, hvor de blev velsignet for at følge Frelserens vej. Bed nogle af dem fortælle om deres overvejelser.

Bed eleverne om at tænke over, hvor godt de følger Frelserens vej. Lad dem tænke på en måde, hvorpå de bedre kan følge Frelseren, og sætte sig et mål om at gøre det.

Sammenfat Johannes 14:1-15 ved at forklare, at Frelseren lærte sine apostle, at et af formålene med at han kom til jorden var gennem sine ord og gerninger at vise vor himmelske Faders sande karakter. Han lovede også sine apostle, at de ville have kraft til at gøre forunderlige gerninger.

Næste del (Johannes 16-21)

Bed eleverne om at se efter svar på følgende spørgsmål, når de færdiggør deres studium af Johannesevangeliet: Hvad sagde Jesus til sin mor, da han hang på korset? Hvem var den første person, som Jesus Kristus viste sig for, da han var opstået? Hvem nægtede at tro på de andres vidnesbyrd om, at Jesus var opstået? Bed eleverne om at forestille sig, hvad Frelseren ville sige til sine disciple, der havde været vidner om ham og hans opstandelse, men som besluttede sig for at vende tilbage til deres gamle job i stedet for at forkynde evangeliet. Bed dem om at se i den næste del efter det, som Frelseren sagde til disse disciple.