Bibliotek
Lektion 44: Lukas 2


Lektion 44

Lukas 2

Indledning

Josef og Maria drog til Betlehem, hvor Jesus blev født. Hyrder følger en instruks fra en engel om at finde den nyfødte Jesus, hvorefter de fortæller andre om Jesu fødsel. Simeon velsignede Jesus i templet, og Anna bar vidnesbyrd om, at Forløseren var blevet født. Jesus gik frem »i visdom og vækst og yndest hos Gud og mennesker« (Luk 2:52).

Forslag til undervisningen

Lukas 2:1-20

Jesus fødes i Betlehem

Overvej at få klassen til at synge »Fryd dig, o jord« (Salmer og sange, nr. 124) eller en anden julesang som en del af en åndelig indledning.

Billede
Josef og Maria rejser til Betlehem

Vis billedet Josef og Maria rejser til Jerusalem (Evangelisk kunst, 2009, nr. 29; se også LDS.org). Bed eleverne om at tænke over, hvor meget de kender til begivenhederne omkring Frelserens fødsel.

Forbered eleverne til at studere Lukas 2:1-20 ved at bede dem tage følgende sandt eller falsk quiz. (Sørg for et eksemplar af quizzen til alle elever, inden klassen begynder).

Billede
uddelingsark, sandt eller falsk quiz

Sandt eller falsk quiz (Luk 2:1-20)

Det Nye Testamente, seminarlærerens hæfte – Lektion 44

  • ____ 1. Maria og Josef rejste til Betlehem for at betale skat.

  • ____ 2. Maria og Josef måtte rejse 44 kilometer fra Nazaret til Betlehem.

  • ____ 3. Maria lagde Jesusbarnet i en krybbe, fordi der ikke var plads på herberget.

  • ____ 4. Hyrderne fulgte stjernen til stalden, hvor Jesus lå.

  • ____ 5. Ud over Maria og Josef var hyrderne de første mennesker, der så Jesus.

  • ____ 6. Englen bad hyrderne om ikke at fortælle nogen, hvad de havde set.

Bed eleverne finde svarene på quizzen, når de studerer Lukas 2.

Bed en elev om at læse Lukas 2:1-5 højt. Bed klassen om at følge med og se, hvorfor Josef og Maria rejste til Betlehem.

  • Hvorfor rejste Josef og Maria til Betlehem? (Påpeg, at Cæsar ønskede at tælle befolkningen. Det var af hensyn til skattebetaling).

Bed eleverne om at slå op på Bibellandkort nr. 11, »Palæstina på Det Nye Testamentes tid«, bagerst i Guide til Skrifterne. Bed eleverne om at finde Nazaret og Betlehem på kortet og måle den afstand, som Josef og Maria rejste ved at brug af en lineal. Når eleverne har svaret, forklarer du, at afstanden på 137-145 kilometer mellem Nazaret og Betlehem må have taget fire til fem dage at tilbagelægge.

Bed en studerende om at læse Lukas 2:6-7 højt. Bed klassen om at følge med og se efter forholdene omkring Jesu fødsel.

  • Hvordan var omstændighederne omkring Jesu fødsel til trods for hans helt overskyggende status som Guds Enbårne i kødet?

Bed flere elever om at skiftes til at læse højt fra Lukas 2:8-14. Bed klassen om at følge med og se, hvordan Frelserens fødsel blev bekendtgjort. Lad nogle elever fortælle, hvad de har fundet frem til. Vis billedet Englen viser sig for hyrderne ( Evangelisk kunst, 2009, nr. 31; se også LDS.org).

Billede
Englen viser sig for hyrderne
  • Hvad kan vi ifølge vers 10 opleve, fordi Frelserens blev født? (Efter eleverne har svaret, skal du skrive følgende sandhed på tavlen: Fordi Frelseren blev født på jorden, kan vi opleve stor glæde).

Bed eleverne om at se efter eksempler på, hvordan kundskab om Frelserens fødsel bragte glæde for andre, når de fortsætter deres studium af Lukas 2.

Bed en elev om at læse Lukas 2:15-20 højt. Bed klassen om at følge med og se efter, hvordan hyrderne reagerede på englens budskab.

  • Hvilke ord fortæller os noget om, hvordan hyrderne reagerede på englens budskab? (Du kan foreslå, at eleverne markerer ordene »lad os gå« i vers 15 og »de skyndte sig« i vers 16).

  • Hvad fik hyrderne et vidnesbyrd om, fordi de gav agt på dette budskab?

  • Hvad gjorde hyrderne, efter de havde modtaget deres vidnesbyrd om Jesus Kristus?

  • Hvorfor tror I, hyrderne fortalte andre om det, de havde oplevet?

  • Hvilket princip kan vi lære af denne beretning om, hvad der sker, når vi får vores eget vidnesbyrd om Jesus Kristus? (Med deres egne ord bør eleverne finde frem til et princip som det følgende: Når vi modtager vores eget vidnesbyrd om Jesus Kristus, vil vi ønske at dele det med andre).

Bed eleverne om at tænke på et tidspunkt, hvor de følte et ønske om at bære deres vidnesbyrd om Jesus Kristus og hans evangelium for andre. Giv dem en opfordring til at grunde over det, der motiverede det ønske. Bed nogle elever om at fortælle klassen om deres oplevelse.

Lukas 2:21-39

Simeon og Anna erklærer, at Jesus er verdens Frelser

Sammenfat Lukas 2:21-24 ved at forklare, at Maria og Josef, efter Jesus var blevet født, bar ham frem i templet i henhold til jødisk lov (se 2 Mos 13:2). To personer i templet genkendte den dag Jesusbarnet som Messias. Bed de unge mænd i klassen om at læse beretningen om Simeon i Lukas 2:25-32 for sig selv. (Du skal måske forklare, at vendingen »ventede Israels trøst« i vers 25 handler om at vente på Messias’ komme). Bed de unge piger om at læse beretningen om Anna i Lukas 2:36-38 for sig selv. Bed eleverne om at se efter svar på følgende spørgsmål, mens de læser deres tildelte vers:

  • Hvordan gav kundskab om Frelserens fødsel denne person glæde?

  • Hvordan vidnede personen om Jesus Kristus?

Billede
Simeon ærer Jesusbarnet

Efter en passende tid beder du en ung mand om at rejse sig, sammenfatte den læste beretning og give sit svar på de forudgående spørgsmål. Vis billedet Simeon ærer barnet Kristus (Evangelisk kunst, 2009, nr. 32; se også LDS.org).

Sammenfat Lukas 2:33-35 ved at forklare, at Simeon også velsignede Maria og Josef.

Bed en ung pige om at rejse sig, sammenfatte den læste beretning og give sine svar på de forudgående spørgsmål.

Bed eleverne om at forklare, hvordan en viden om, at Frelseren blev født, kan give os glæde. Bed dem, der føler sig trygge ved det, om at bære deres vidnesbyrd om Jesus Kristus for klassen.

Sammenfat Lukas 2:39 ved at forklare, at Maria, Josef og Jesus vendte tilbage til Nazaret efter disse begivenheder.

Lukas 2:40-52

Drengen Jesus underviser i templet

Lad eleverne i deres skriftstudiebog skrive et område, som de ønsker at forbedre. Bed nogle elever, der føler sig tilpas ved det at gøre det, om at fortælle resten af klassen, hvad de skrev. (Mind eleverne om, at de ikke skal fortælle noget, der er for personligt eller privat).

  • Hvordan kan det være en hjælp for unge at vide, hvordan Jesus var som ung?

Forklar, at vi ikke har mange detaljer om Jesu opvækst, men dem, der findes, kan være en stor velsignelse og vejledning for os, når vi søger at forbedre os. Mens eleverne studerer resten af Lukas 2, beder du dem om at se efter sandheder, der kan hjælpe os til at vide, hvilke områder vi bør fokusere på i vores stræben efter at forbedre os.

Billede
Jesus beder sammen med sin mor

Vis billedet Jesus beder sammen med sin mor (Evangelisk kunst, 2009, nr. 33; se også LDS.org). Bed en elev om at læse Lukas 2:40 højt. Bed klassen om at følge med og se, hvordan Lukas beskrev Jesu opvækst. Lad nogle elever fortælle, hvad de har fundet frem til.

Bed nogle elever skiftes til at læse højt fra Lukas 2:41-47. Bed klassen om at følge med og se, hvad den 12-årige Jesus gjorde.

  • Hvorfor blev Jesus i templet? (Bed eleverne om at læse Joseph Smiths oversættelse af Lukas 2:46 i Guide til Skrifterne og se, hvordan Joseph Smiths oversættelse tydeliggør det, som Jesus gjorde i templet, og hvordan denne tydeliggørelse passer bedre ind i begivenhederne i Lukas 2:47).

Bed en elev om at læse Lukas 2:48-50 højt. Bed eleverne om at følge med og se, hvad Jesus sagde til Maria og Josef, da de fandt ham.

I stedet for at bede en elev om at læse Lukas 2:48-50 kan du vise »Den 12-årige Jesus underviser i templet« (2:30) fra The Life of Jesus Christ Bible Videos, som findes på LDS.org.

  • Hvad sagde Jesus til Maria og Josef, da de fandt ham?

  • Hvad viser denne beretning om Jesu viden om sin sande identitet og om hans karakter, da han var ung?

Bed en elev om at læse Lukas 2:51-52 højt. Bed klassen om at følge med og finde de områder, som Jesus voksede på.

  • Hvad vil det sige, at han »gik frem i visdom«? (At han udviklede visdom). At gå frem i »vækst«? (At han voksede fysisk). At gå frem i »yndest hos Gud«? (At han udviklede sig åndeligt). At gå frem i »[yndest hos] mennesker« (At han udviklede sine sociale færdigheder).

  • Hvordan vil I formulere et princip ud fra vers 52, som kan hjælpe os til at følge Jesu eksempel? (Eleverne bør finde frem til et princip som det følgende: Vi kan følge Jesu eksempel ved at opnå visdom og vokse fysisk, åndeligt og socialt).

  • Hvorfor er det vigtigt for os at udvikle os inden for alle disse fire områder? (Så vi kan blive afbalancerede mennesker).

  • Hvordan er I blevet velsignet ved at prøve at følge Jesu eksempel ved at udvikle jer inden for disse områder?

Skriv følgende overskrifter på tavlen og bed eleverne om at skrive dem i deres skriftstudiebog: Intellektuelt, fysisk, åndeligt og socialt. Bed eleverne om at skrive et mål under hver af disse kategorier for deres personlige udvikling. Giv eleverne en opfordring til at handle på disse mål. Afslut ved at bære dit vidnesbyrd om de principper, som er blevet berørt i dagens lektion.

(Svarene på quizzen er følgende: 1. Sand; 2. Falsk; 3. Sand; 4. Falsk; 5. Sand; 6. Falsk).

Billede
mesterskriftstedsikon
Gennemgang af mesterskriftsteder

Gentagelse hjælper eleverne til huske, hvor mesterskriftstederne er. Brug mesterskriftstedskortene eller få eleverne til at lave deres egne kort ved at skrive nøgleord eller betydningen på den ene side af et blankt kort eller stykke papir og henvisningen på den anden side. Del eleverne op parvis. Bed dem om at quizze hinanden ved at bruge kortene. Bed eleverne om at bruge kortene ofte både for sig selv og sammen. Du kan bruge ledetrådene på kortene til skriftstedsjagten med klassen (se »skriftstedsjagt« i dette hæftes indeks).

Kommentar og baggrundsinformation

Lukas 2:7. »Hun fødte sin søn, den førstefødte«

Ældste D. Todd Christoffersen fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt følgende om omstændighederne ved Frelserens fødsel:

»Vi synes, det er bemærkelsesværdigt, at selveste Guds Søn, den store Jahve, skulle fødes til denne verden under de mest ydmyge forhold. Et herberg kunne have været beskedent nok, men det var ikke engang et herberg. Det var i stedet en stald, og det lille barn blev lagt på høet i en krybbe, hvor dyrene plejede at få deres mad. På trods af det, er den største velvilje, at Jesus overhovedet lod sig underkaste jordelivet, selv hvis han blev født under de bedste og mest fornemme forhold. Som Paulus undres vi over, at Gud ›sendte sin egen søn i syndigt køds lighed‹ (Rom 8:3), at han skulle blive et spædbarn, at han skulle blive et barn, og dernæst en mand, der led ›fristelser og legemlige smerter, sult, tørst og udmattelse‹ (Mosi 3:7) og endog døden.

Hvordan kan det være, at han, der regerede højt i himlene, selveste jordens Skaber, lod sig føde ›på kødets vis‹ (1 Ne 11:18) og vandre på sin fodskammel (se 1 Ne 17:39) i fattigdom, foragtet og udskældt for til sidst at blive korsfæstet?« (»The Condescension of God and of Man«, se Det Første Præsidentskabs julebudskab, 7. dec. 2014, lds.org/broadcasts).

Lukas 2:19. »Maria gemte alle disse ord i sit hjerte og grundede over dem«

Selv om det er vigtigt, at vi bærer vores vidnesbyrd for andre har præsident Boyd K. Packer fra De Tolv Apostles Kvorum sagt, at vi kun bør dele vore hellige oplevelser, når vi bliver tilskyndet til det:

»Jeg har også opdaget, at det ikke er klogt hele tiden at tale om usædvanlige, åndelige oplevelser. Dem skal man værne om og kun omtale, når Ånden selv tilskynder os til at gøre det til velsignelse for andre …

Jeg hørte engang præsident Marion G. Romney give råd til missionspræsidenter og deres hustruer … jeg har fundet ud af, at hvis jeg taler for lemfældigt om hellige ting, så stoler Herren ikke på mig bagefter.

Jeg tror, vi skal gemme disse ting i vort hjerte og grunde over dem, således som Lukas sagde, at Maria gjorde, da hun havde de guddommelige oplevelser i forbindelse med Jesu fødsel« (se »Herrens lys«, Den danske Stjerne, juli 1983, s. 31).

Lukas 2:47. »Alle, der hørte det, undrede sig meget over hans indsigt og de svar, han gav«

Profeten Joseph Smith sagde følgende om Jesu Kristi opvækst:

»Da Jesus Kristus endnu kun var en dreng, besad han al den intelligens, der var nødvendig for at sætte ham i stand til at styre og regere jødernes rige, og han kunne argumentere med de klogeste og mest dybsindige skriftkloge og lovkyndige og få deres teorier og fremgangsmåder til at virke tåbelige sammenlignet med den visdom, han besad, men han var kun en dreng og manglede den fysiske styrke til at kunne forsvare sig, ligesom han også var underlagt kulde, sult og død« (History of the Church, 6:608).