Bibliotek
Hjemmestudielektion: Matthæus 6:1-13:23 (Del 3)


Hjemmeseminarlektion

Matthæus 6:1–13:23 (Del 3)

Forberedelsesmateriale for hjemmestudielæreren

Opsummering af de daglige hjemmestudielektioner

Følgende resumé af begivenheder, læresætninger og principper, som eleverne lærte om, da de studerede Matthæus 6:1-13:23 (del 3), er ikke beregnet til at være en del af din lektion. Den lektion, du underviser i, er kun koncentreret om nogle få af disse læresætninger og principper. Følg Helligåndens tilskyndelser, når du overvejer dine elevers behov.

Dag 1 (Matthæus 6-7)

Da eleverne fortsatte deres studium af bjergprædikenen, lærte de følgende: Hvis vi udfører gode gerninger for at glæde vor himmelske Fader i stedet for at søge andres anerkendelse, så vil han belønne os. Vi kan ikke tjene både Gud og mammon. Når vi beder, søger og banker på i vores søgen efter sandhed, vil vor himmelske Fader svare og velsigne os med personlig åbenbaring. Vi kan skelne falske profeter ved deres frugter.

Dag 2 (Matthæus 8-10)

I denne lektion lærte eleverne, at Jesus kan helbrede os for vore skrøbeligheder og sygdomme, og at han kalder apostle og overdrager sin myndighed til dem. Eleverne fandt også ud af, at når vi tjener Herren, vil han inspirere os med, hvad vi skal sige, når vi har brug for det, og hvis vi mister vores liv (giver af vores tid) på grund af Jesus Kristus, så vil vi finde mening i vores liv.

Dag 3 (Matthæus 11-12)

Eleverne lærte, at når vi søger at lære af Jesus Kristus, og når vi vidner om ham, kan vores eget vidnesbyrd om ham blive styrket, og hvis vi kommer til Jesus Kristus, vil han lette vore byrder og give os hvile. Udover det, så lærte eleverne om at være fuldt ud forpligtet over for Gud og erstatte ugudelige indflydelser i deres liv med gode.

Dag 4 (Matthæus 13:1-23)

Da eleverne studerede lignelsen om sædemanden, lærte de, at verdens bekymringer kan distrahere os, fjerne vores fokus fra Herren og kvæle vores tro på og vidnesbyrd om Guds ord. For at hindre, at dette sker, og for at blive omvendt til Frelseren, skal vi modtage Guds ord og stræbe efter at styrke vores vidnesbyrd.

Indledning

Som der står i Matthæus 7, så fortsatte Jesus Kristus sin bjergprædiken ved at lære sine disciple at dømme retfærdigt. Han lærte dem også om at modtage personlig åbenbaring og at gøre vor himmelske Faders vilje.

Forslag til undervisningen

Bemærk: I løbet af hjemmestudielektionen for del 1 og lektionen for dag 3 i denne uge studerede eleverne mesterskriftstedet i Matthæus 11:28-30. Overvej at bruge nogle øjeblikke på at gennemgå skriftstedet med eleverne.

Matthæus 7:1-5

Som en del af sin bjergprædiken belærer Jesus Kristus sine disciple om at dømme retfærdigt

Skriv før klassen begynder følgende spørgsmål på tavlen: Bør vi dømme andre eller bør vi ikke? Når klassen begynder, så bed eleverne om at svare på spørgsmålet.

Vis billedet Bjergprædiken (Evangelisk kunst, 2009, nr. 39; se også LDS.org). Forklar, at da Jesus fortsatte sin bjergprædiken, underviste han sine disciple om at dømme.

Bed en elev om at læse Matthæus 7:1 højt. Lad resten af klassen følge med og se, hvad Frelseren sagde om at dømme. Påpeg, at vers 1 ofte misforstås til at betyde, at vi aldrig skal dømme. Bed en elev om at læse Joseph Smiths oversættelse af Matthæus 7:1-2: »Nu, dette er ordene, som Jesus lærte sine disciple, at de skulle sige til folk. Døm ikke uretfærdigt, for at I ikke selv skal dømmes; men døm retfærdigt.«

  • Hvad underviste Frelseren i om det at dømme?

  • Hvad tror I, det vil sige at dømme retfærdigt?

Bed en elev om at læse Matthæus 7:2 højt. Lad klassen følge med og se efter, hvad der vil ske med os ud fra den måde, vi dømmer andre på. Lad eleverne fortælle om, hvad de finder. (Du kan eventuelt forklare, at vendingen »det mål, I måler med« betyder, at vi bliver dømt, ud fra hvordan vi selv dømmer).

  • Hvad vil der ske, hvis vi dømmer retfærdigt? (Når eleverne har svaret, så hjælp dem til at finde frem til følgende princip: Hvis vi dømmer andre retfærdigt, vil Gud vise os den samme barmhjertighed og rimelighed).

Hvis det er muligt, så uddel en kopi af følgende udtalelse fra Tro mod sandheden til hver elev. Bed en elev om at læse den højt. Lad klassen følge med og se efter forskellige former for at dømme, som vi bør gøre og ikke bør gøre, og hvordan vi kan dømme retfærdigt.

»Af og til føler nogle mennesker, at det er forkert at dømme andre. Selv om det er rigtigt, at du ikke skal fordømme andre eller dømme dem uretfærdigt, så er det nødvendigt, at du tager stilling til ideer, situationer og mennesker gennem hele dit liv …

At foretage en bedømmelse er en vigtig brug af din handlefrihed og kræver stor omhyggelighed, især når man foretager bedømmelse af andre mennesker. Alle bedømmelser må vejledes af retfærdige standarder. Husk, at kun Gud, som kender den enkeltes hjerte, kan foretage den endelige dom over den enkelte (se Åb 20:12; 3 Ne 27:14; L&P 137:9) …

Bedøm så meget, som du kan, folks situationer snarere end at dømme mennesket selv. Afstå, hvor det er muligt, fra at foretage en bedømmelse, før du har tilstrækkelig viden om kendsgerningerne. Søg altid at være opmærksom på Helligånden, som kan vejlede dine beslutninger« (Tro mod sandheden: Et evangelisk opslagsværk, 2005, s. 18-20).

  • Hvordan skal vi dømme?

  • Hvordan kan vi dømme retfærdigt?

  • Hvilke eksempler er der på tidspunkter, hvor en person har brug for at dømme retfærdigt?

Vis et lillebitte stykke træ og et langt, tykt stykke træ. Forklar, at da Frelseren lærte sine disciple om at dømme, henviste han til et lillebitte stykke træ som en splint og et stort stykke træ som en bjælke. Bed en elev om at læse Matthæus 7:3 højt. Lad resten af klassen følge med og se efter, hvad Frelseren underviste i om at dømme andre.

  • Hvad kan splinten og bjælken repræsentere i Frelserens analogi? (De repræsenterer store og små fejl, svagheder eller synder).

  • Hvordan vil I gengive Frelserens lærdom i vers 3?

Bed to elever om at komme op foran i klassen. Få den ene til at holde bjælken for sine øjne. Spørg den anden elev:

  • Vil du gerne have din klassekammerat med bjælken til at fjerne en splint fra dit øje? Hvorfor ikke?

Spørg eleven med bjælken:

  • Hvad skal du gøre for at se klart nok til at fjerne den lille splint fra din klassekammerats øje?

Bed de to elever om at sætte sig. Få en elev til at læse Matthæus 7:4-5 højt. Bed klassen om at følge med og se efter, hvis fejl Frelseren sagde, vi skulle bekymre os om.

  • Bør vores bekymring og rettelse være fokuseret på andres fejl eller på vore egne? Hvorfor?

  • Hvilket princip kan vi lære af disse vers, der kan hjælpe os til at undgå at dømme andre uretfærdigt? (Eleverne kan bruge andre ord, men de bør finde frem til følgende princip: Hvis vi fokuserer på at fjerne vore egne synder og svagheder, vil vi være mindre tilbøjelige til at dømme andre uretfærdigt. Skriv dette princip på tavlen).

  • Hvordan kan dette princip hjælpe os, når vi ser en fejl hos andre?

Du kan give eleverne en lille splint, de kan beholde, så de kan blive mindet om dette princip. Bed eleverne om at tænke over synder eller svagheder, de kunne fjerne fra deres eget liv. Tilskynd dem til at bede Herren om hjælp til at fjerne deres egne fejl i stedet for at dømme andre uretfærdigt.

Matthæus 7:24-27

Frelseren lover frelse til dem, der gør Faderens vilje

Vis en sten og en bakke med sand. Spørg eleverne, om de ville foretrække at bygge deres hjem på stenen eller på sandet. Lad dem begrunde deres svar.

Bed en elev om at læse Matthæus 7:24-27 højt. Bed klassen om at følge med og se efter, hvad det ifølge Jesus kan sammenlignes med at bygge et hus på klippen og at bygge et hus på sand.

  • Hvilke gerninger ville ifølge Frelserens udtalelse i vers 24 gøre os til en person som den kloge mand, der byggede på en klippe?

  • Hvilke gerninger ville ifølge Frelserens udtalelse i vers 26 gøre os til en person som den tåbelige mand, der byggede på sand?

  • Hvad tror I, at skybruddet, floderne og stormen (se v. 27; se også Hel 5:12) repræsenterer i disse analogier?

  • Hvilke principper om at følge Herrens lærdomme kan vi lære af disse analogier? (Eleverne kan bruge andre ord, men de bør finde frem til følgende principper: Hvis vi hører og følger Herrens lærdomme, så vil han styrke os til at udholde vore prøvelser. Hvis vi hører Herrens lærdomme, men ikke følger dem, har vi ikke den støtte, vi har brug for, når prøvelserne kommer).

Tilskynd eleverne til at være ligesom den kloge mand ved at beslutte sig for at følge de principper, som Frelseren underviste i. Du kan eventuelt give eleverne tid til at skrive ned, hvordan de vil anvende et eller flere af principperne fra denne lektion eller fra deres studium af resten af Frelserens bjergprædiken.

Næste del (Matthæus 13:24-17:27)

Fortæl eleverne, at de i løbet af den næste uge skal læse om de onde planer, der førte til Johannes Døbers død. De vil også lære svarene på følgende spørgsmål: Hvorfor fik Herodes Johannes halshugget? Hvorfor sank Peter ned i vandet, efter han havde kunnet gå på det? Få eleverne til at tænke over, hvordan det vil føles, hvis en nær ven eller familiemedlem døde. Bed dem om, når de studerer den næste del, at se efter, hvordan Frelseren reagerede på en af sine kæres død, samt hvad der skete på Forklarelsens bjerg.