Bibliotek
Hjemmestudielektion: Johannes 16-21 (Del 16)


Hjemmestudielektion

Johannes 16-21 (Del 16)

Forberedelsesmateriale for hjemmestudielæreren

Sammenfatning af de daglige hjemmestudielektioner

Følgende resumé af begivenheder, læresætninger og principper, som eleverne lærte om, da de studerede Johannes 16-21 (del 16), er ikke beregnet til at være en del af din lektion. Den lektion, du underviser i, er kun koncentreret om nogle få af disse læresætninger og principper. Følg Helligåndens tilskyndelser, når du overvejer dine elevers behov.

Dag 1 (Johannes 16)

Ud fra det, Jesus underviste sine apostle i efter den sidste nadver, lærte eleverne, at Helligånden kan vejlede os til al sandhed og vise os kommende ting. Eleverne lærte også, at Helligånden åbenbarer sandhed og vejledning, der kommer fra vor himmelske Fader og Jesus Kristus. Fordi Jesus Kristus har overvundet verden, kan vi være frimodige og have fred.

Dag 2 (Johannes 17)

Da eleverne studerede Jesu Kristi ypperstepræstelige bøn, lærte de, at vi for at modtage evigt liv må lære vor himmelske Fader og hans Søn, Jesus Kristus, at kende. De lærte også, at som disciple af Jesus Kristus skal vi være i verden, men ikke af verden. Da eleverne læste om, hvordan Jesus bad om, at hans disciple kunne være ét med ham og Faderen, lærte de, at vi kan blive ét med Faderen og Sønnen, når vi kommer til Jesus Kristus og modtager velsignelserne ved hans forsoning.

Dag 3 (Johannes 18-19)

Ud fra Pilatus’ egoistiske eksempel lærte eleverne, at hvis vi sætter vore egne interesser foran at gøre det rette, vil det føre til synd. Da eleverne studerede Johannes’ beretning om korsfæstelsen, lærte de, at vi kan følge Frelserens eksempel ved at vælge at hjælpe andre, selv når vi selv er i nød.

Dag 4 (Johannes 20-21)

I denne lektion studerede eleverne Johannes’ beretning om Jesu Kristi opstandelse. De lærte, at Jesus Kristus overvandt døden ved sin opstandelse. Ud fra Thomas’ oplevelse lærte de, at vi vil blive velsignet, hvis vi vælger at tro på Jesus Kristus, selv når vi ikke kan se ham.

Indledning

Den opstandne Herre viste sig for sine disciple, mens de fiskede. På bredden spiste Jesus med sine disciple og opfordrede Peter til at vise sin kærlighed til ham ved at vogte hans får.

Forslag til undervisningen

Johannes 21:1-17

Den opstandne Herre viste sig for sine disciple ved Tiberias Sø (Genesaret Sø)

Tegn et stort hjerte på tavlen.

Billede
hjerte

Bed nogle elever om at komme op til tavlen og skrive to eller tre af deres yndlingsting i hjertet. Forklar, at det kan være mennesker, ejendele eller aktiviteter.

Du kan, når eleverne er færdige, også skrive nogle få af dine yndlingsting.

Sammenfat Johannes 21:1-2 ved at forklare, at Peter og nogle af de andre disciple havde set den opstandne Herre to gange, og nu var de ved bredden af Genesaret Sø (som også kaldes Tiberias Sø).

Bed en elev om at læse Johannes 21:3 højt. Lad klassen følge med og se efter, hvad Peter besluttede at gøre.

  • Hvilken aktivitet tror I, at Peter ville skrive på vores liste med yndlingsting på tavlen? (Skriv, når eleverne svarer, fiske i hjertet på tavlen).

  • Hvor længe fiskede Peter og de andre disciple? Hvor meget fangede de?

Lad eleverne overveje, hvordan Peter og de andre disciple følte efter at have fisket hele natten uden nogen fangst.

Bed en elev om at læse Johannes 21:4-6 højt. Lad klassen følge med og se efter, hvad der skete den følgende morgen.

  • Hvad skete der, da disciplene havde fisket hele natten uden at fange noget?

Sammenfat Johannes 21:7-14 ved at forklare, at mens disciplene kæmpede med at hive nettet fyldt med fisk ind i båden, erklærede Johannes, at manden på bredden var Herren. Peter sprang ivrigt i vandet og svømmede ind mod Jesus, mens de andre sejlede ind med deres båd. Da disciplene kom ind til bredden, var Jesus ved at forberede et måltid til dem.

Bed en elev om at læse følgende udtalelse op af ældste Jeffrey R. Holland fra De Tolv Apostles Kvorum:

Billede
Ældste Jeffrey R. Holland

»Efter en glædelig forening med den opstandne Jesus havde Peter en samtale med Frelseren, som jeg anser for det skelsættende vendepunkt for hele den apostolske gerning generelt og for Peter i særdeleshed, hvor han vender denne klippefaste mand til et ophøjet liv i hengiven tjeneste og ledelse. Med blikket på deres medtagne, små både og flossede net og en stak på 153 fisk, [talte Jesus til] sin seniorapostel« (»Det førte store bud«, Liahona, nov. 2012, s. 83-84).

Bed en elev om at læse Johannes 21:15-17 højt. Lad klassen følge med og se efter et spørgsmål, som Jesus flere gange stillede Peter. Foreslå eventuelt, de markerer det, de finder.

  • Hvilket spørgsmål stillede Jesus Peter tre gange?

  • Da Jesus spurgte: »Elsker du mig mere end de andre?« (v. 15), hvad tror I så, at ordet andre henviste til? (Jesus kunne have henvist til andre, en bunke fisk eller noget andet forbundet med en fiskers liv. Skriv følgende spørgsmål på tavlen i nærheden af hjertet: Elsker du mig mere end de andre?)

  • Hvad svarede Peter?

  • Hvordan ville I føle det, hvis I havde været i Peters sted, og Jesus tre gange havde spurgt, om I elskede ham?

Bed en elev om at læse følgende udtalelse af ældste Holland højt for at hjælpe dem til at forstå, hvorfor Jesus måske stillede dette spørgsmål tre gange og fik Peter til at svare ham tre gange:

Billede
Ældste Jeffrey R. Holland

»Jesus svarede (og atter engang vedstår jeg mig min meget fri fortolkning af skriften) noget i denne stil: ›Nå Peter, hvorfor er du her? Hvorfor er vi tilbage ved den samme bred, med de samme garn og har den samme snak? Var det ikke indlysende dengang, og er det ikke indlysende nu, at hvis jeg vil have fisk, så får jeg fisk? Det jeg har brug for, Peter, er disciple – og det har jeg for evigt. Jeg har brug for nogle, som vogter og skærmer mine får. Jeg har brug for nogle, som forkynder mit evangelium og forsvarer min tro. Jeg har brug for nogle, som elsker mig, virkelig, virkelig elsker mig og elsker det, som vor himmelske Fader har befalet mig at gøre … Så for anden og forhåbentligt sidste gang, Peter, beder jeg dig om at efterlade alt dette for at undervise og vidne, arbejde og tjene trofast, indtil den dag, hvor de vil gøre præcis det samme mod dig, som de gjorde mod mig‹« (»Det første store bud«, s. 84).

  • Hvilket princip kan vi lære af Herrens samtale med Peter? (Skriv følgende princip på tavlen, når eleverne har svaret: Hvis vi elsker Frelseren og vor himmelske Fader mere end alt andet, vil vi vogte deres får).

  • Hvem er vor himmelske Faders og Jesu Kristi får? Hvordan vogter vi dem?

For at hjælpe eleverne til at forstå, hvordan vi kan vogte vor himmelske Faders og Jesu Kristi får, kan du bede en elev om at læse højt fra følgende udtalelse af ældste Robert D. Hales fra De Tolv Apostles Kvorum:

Billede
Ældste Robert D. Hales

»Dette er Kristi kald til enhver kristen i dag: ›Vogt mine lam! … Vogt mine får‹ – fortæl om evangeliet til unge og gamle, opløft, velsign, trøst, giv opmuntring og opbyg andre, især dem, der tænker og tror anderledes, end vi gør« (»Vær en mere kristen kristen«, Liahona, nov. 2012, s. 91).

Bed tre elever om på skift at læse følgende scenarier højt for at hjælpe klassen til at forstå, hvordan princippet om at elske Gud højere end alt andet kan anvendes. Stil følgende spørgsmål, efter hvert scenarie er læst højt.

  1. En gruppe drenge inviterer en ung mand til at sidde hos dem til frokost, og han håber at blive ven med dem. Under samtalen begynder en af drengene i gruppen højlydt at gøre grin med en anden dreng.

  2. En ung pige elsker at spille fodbold. Hun bruger mange timer hver uge på at spille fodbold og har ikke rigtig tid til noget andet som fx familieaften og personligt skriftstudium.

  3. En ung mand har haft meget travlt med både lektier og fritidsaktiviteter. Hele ugen har han set frem til at tilbringe lidt sjælden fritid sammen med sine venner en fredag aften. Lige før han ringer til en af dem, ringer hans hjemmelærerkammerat for at høre, om han kan komme med ham og hjælpe en af deres tildelte familier med et presserende behov.

  • Hvilke valg har denne person?

  • Hvad kan denne person gøre for at vise sin kærlighed til Herren? Hvordan kan den handling vise kærlighed til Herren?

Bed en elev om at læse følgende udtalelse af ældste Holland højt:

Billede
Ældste Jeffrey R. Holland

»Mine elskede brødre og søstre, jeg er ikke sikker på, hvad vi vil opleve på dommens dag, men det vil overraske mig meget, hvis Gud ikke på et eller andet tidspunkt i den samtale spørger os om præcis det, som Kristus spurgte Peter om: ›Elskede du mig?‹« (»Det første store bud«, s. 84).

Bær dit vidnesbyrd om betydningen af at elske vor himmelske Fader og Jesus Kristus over alt andet og at vise den kærlighed ved at vogte deres får.

Henvis til det, der står skrevet i hjertet på tavlen, og spørgsmålet skrevet ved siden af: »Elsker du mig mere end de andre?« Understreg ordet andre og bed eleverne besvare følgende spørgsmål i deres skriftstudiebog:

  • Hvis Jesus stillede det samme spørgsmål til jer, hvad tror I, at han ville henvise til som »andre« eller andet i jeres liv?

  • Hvordan ville I besvare hans spørgsmål?

Når I afslutter evangelierne, kan du bede nogle elever om at fortælle, hvad de skrev i deres skriftstudiebog i deres opgave på dag 4 om den beretning, begivenhed eller læresætning fra Frelserens jordiske tjenestegerning, der har fået dem til at tro eller styrket deres tro på, at Jesus Kristus er Guds Søn.

Næste del (Apostlenes Gerninger 1-5)

Bed eleverne se efter svar på følgende spørgsmål under deres studium af Apostlenes Gerninger 1-5: Hvem skulle lede Kirken, da Frelseren var død og opstået? Hvordan blev andre apostle valgt? Hvilket mirakel fandt sted pinsedag? Hvordan påvirkede Helligånden miraklet den dag? Hvilket mirakel udførte Peter ved templet, og hvad skete der med Peter på grund af det? Hvad skete der med Ananias og Safira, fordi de løj for deres præstedømmeleder?