Bibliotek
Lektion 105: 1 Korinther 5-6


Lektion 105

1 Korinther 5-6

Indledning

Apostlen Paulus rådede de hellige til ikke at lade ugudelige mennesker påvirke dem. Han advarede de hellige mod de umoralske filosofier og skikke, der var fremherskende i Korinth.

Forslag til undervisningen

1 Korinther 5

Paulus advarer de hellige mod at være sammen med dem, der vælger at synde med fuldt overlæg.

Tegn på tavlen et enkelt billede af en skål med frisk frugt og et styk rådden frugt. Du kan også fremvise en rådden frugt.

Billede
Tegning, frugtskål
  • Hvad sker der, hvis man lader den rådne frugt blive i skålen med den friske frugt?

  • Hvad kan den rådne frugt symbolisere i vores tilværelse? (Påvirkninger, der kan skade os).

Bed eleverne om at se efter sandheder, når de studerer 1 Korinther 5, som kan gøre, at de bedre kan reagere på skadelig påvirkning.

Bed en elev om at læse 1 Korinther 5:1-2 højt. Lad klassen følge med og se efter, hvilken ugudelig skik der fandtes blandt de korinthiske hellige.

  • Hvilken ugudelig skik fandtes blandt de korinthiske hellige? (Forklar, at utugt henviser til enhver form for seksuel omgang uden for ægteskabet. Et af kirkens medlemmer i Korinth havde begået en seksuel synd med sin stedmor).

  • Hvad rådede Paulus ifølge vers 2 kirkens ledere til at gøre med denne person? (Forklar, at ordene »fjernes fra jeres midte« i v. 2 betyder, at synderen skulle udelukkes af kirken).

Påpeg, at kirkelederne omhyggeligt overvejer mange faktorer, før der sker en udelukkelse eller nogen anden kirkedisciplinering. Udover en overvejelse af, hvor alvorlig overtrædelsen er, så skal kirkelederne også overveje kirkedisciplineringens forskellige formål: At hjælpe en person til at omvende sig, at beskytte dem, der vil blive negativt påvirket af en persons handlinger eller af, at personens overbevisning bliver spredt, og at beskytte Kirkens lærdommes integritet« (se »Church Discipline«, mormonnewsroom.org/articles/church-discipline).

Bed en elev om at læse 1 Korinther 5:6-7 højt, og bed klassen om at se efter, hvilken analogi Paulus brugte til at forklare, hvorfor denne person skulle fjernes fra Kirken.

  • Hvilken sammenligning brugte Paulus på syndere, der ikke ville omvende sig? (Forklar, at surdej eller gær med tiden vil fordærve brød og få det til at mugne).

  • Hvor meget surdej skal der til for at påvirke en hel dejklump?

  • Hvad repræsenterer dejklumpen? (Jesu Kristi Kirke).

  • Hvordan vil I sammenfatte denne analogi til et princip? (Eleverne bør med deres egne ord komme frem til et princip lig det følgende: Hvis vi vælger at bruge meget tid sammen med dem, der gør syndige ting, så kan vi blive påvirket af deres ugudelighed. Skriv denne sandhed på tavlen).

Bed en elev om at læse 1 Korinther 5:9-11 højt. Bed resten af klassen følge med og se efter råd, som Paulus gav til de hellige i Korinth.

  • Hvad sagde Paulus, at de korinthiske hellige skulle undgå?

For at give eleverne en bedre forståelse af Paulus’ råd om ikke at være sammen med nogen, der begår utugt, eller andre, der gør syndige ting, så giv dem følgende udtalelse af ældste Neal A. Maxwell fra De Tolv Apostles Kvorum. Bed en elev om at læse den højt.

Billede
Ældste Neal A. Maxwell

»Brug ikke tid sammen med dem, der bedriver utugt, ikke fordi I er for gode til dem, men som [C.S.] Lewis skrev, fordi I ikke er gode nok. Husk, at dårlige situationer kan nedbryde selv gode mennesker« (»The Stern but Sweet Seventh Commandment«, New Era, juni 1979, s. 42).

  • Hvordan kan det svække vores evne til at træffe retfærdige valg, at vi bruger meget tid sammen med personer, der gør syndige ting?

  • Hvilke eksempler på dårlige situationer kan I finde, der kan nedbryde gode mennesker?

  • Hvad kan vi gøre for at hjælpe dem, der gør syndige ting, uden at ofre vore egne standarder? (Vi kan bede for dem, udvise venlighed og respekt for dem som Guds børn og være et retskaffent eksempel på at holde befalingerne).

Tilskynd eleverne til bønsomt at overveje, hvad de kan gøre for at påvirke andre på en positiv måde uden at gå på kompromis med deres standarder.

Sammenfat 1 Korinther 5:12-13 ved at forklare, at Paulus belærte om, at Kirken har et ansvar for at kalde medlemmer til omvendelse og i nogle tilfælde »udrydde« (v. 13) eller fjerne dem, der begår alvorlige synder, fra Kirken.

1 Korinther 6

Paulus lærer de hellige om samhørighed og kyskhedsloven

Tegn endnu et enkelt billede på tavlen af en skål fyldt med rådden frugt og et enkelt stykke frisk frugt. Bed eleverne om at overveje, om de nogensinde har tænkt over, hvordan de kan undgå synd, når den er overalt omkring dem. Påpeg, at dette var en udfordring, som de korinthiske hellige havde.

Billede
Tegning, frugtskål

Når eleverne studerer 1 Korinther 6, så bed dem om at se efter sandheder, som Paulus belærte om, som kan hjælpe dem til at leve retskaffent på trods af, at de er omringet af ugudelige påvirkninger.

Sammenfat 1 Korinther 6:1-8 ved at forklare, at Paulus rådede de korinthiske hellige til at løse deres uenigheder indbyrdes og i retfærdighed snarere end straks at bringe det for retten.

Bed en elev om at læse 1 Korinther 6:9-11 højt. Bed klassen om at følge med og se efter syndige skikke i Korinth, som Paulus lærte kirkens medlemmer, at de skulle undgå.

  • Hvilke typer syndig adfærd lærte Paulus kirkens medlemmer at undgå?

  • Hvad mindede Paulus ifølge vers 11 de hellige om vedrørende dem selv? (Mange af de omvendte i Korinth havde deltaget i denne syndige adfærd, før de tilsluttede sig kirken, men de havde omvendt sig og var blevet renset for deres synder).

Forklar, at det fordums Korinth var berygtet for umoralitet, og mange korinthere fremmede den tankegang, at vores legeme er til for nydelse. Forklar, at der i Joseph Smiths oversættelse af 1 Korinther 6:12, som endnu ikke findes på dansk, står: »Alt er ikke tilladt mig, og ikke alt gavner. Alt er ikke tilladt mig, derfor skal jeg ikke lade noget få magt over mig.«

  • Hvordan var tankegangen og skikkene i Korinth lig de tendenser, som vi ser i verden i dag?

Få en elev til at læse 1 Korinther 6:13 højt. Bed klassen om at følge med og finde det, som Paulus lærte os om formålet med vores legeme.

  • Hvad lærte Paulus os om vores legeme? (Mens mange af korintherne åbenbart mente, at legemet blot var skabt til fysisk nydelse, så rettede Paulus den tankegang ved at belære om, at vores legeme var skabt for at opnå Herrens formål).

Sammenfat 1 Korinther 6:14-17 ved at forklare, at de, der tilslutter sig Kirken, bliver et med Kristus som åndelige »lemmer« af hans legeme. Paulus forklarede også, at seksuel umoralitet er uforeneligt med et åndelige forhold til Jesus Kristus.

Få en elev til at læse 1 Korinther 6:18 højt. Bed klassen om at følge med og se efter, hvad Paulus lærte de korinthiske hellige at gøre. (Du kan måske påpege, at Joseph Smiths oversættelse af 1 Korinther 6:18 ændrer ordene »uden for legemet« til »mod Kristi legeme«).

  • Hvad sagde Paulus, at de korinthiske hellige skulle gøre?

  • Hvilken sandhed forklarede Paulus om dem, der begår utugt? (Du kan eventuelt foreslå, at eleverne markerer de ord i v. 18, som belærer om denne sandhed: De, der begår utugt, synder mod deres eget legeme).

Forklar, at Paulus derpå belærte om, hvorfor utugt eller seksuel umoralitet er en synd »mod [personens] eget legeme«.

Bed en elev om at læse 1 Korinther 6:19 højt. Bed klassen om at følge med og finde frem til, hvad Paulus sammenlignede vores legeme med.

  • Hvad sammenlignede Paulus vores legeme med?

Vis et billede af et tempel.

  • Hvad er forskellen på et tempel og andre bygninger?

  • Hvordan vil I sammenfatte den sandhed, som Paulus belærte om i vers 19? (Eleverne bruger måske andre ord, men bør komme frem til følgende læresætning: Vores legeme er Guds tempel, hvori Ånden kan dvæle).

  • Hvordan kan en forståelse af, at vores legeme er et tempel, påvirke, hvordan vi behandler vores og andres legeme?

Bed en elev om at læse følgende udtalelse af ældste D. Todd Christofferson fra De Tolv Apostles Kvorum højt. Bed klassen om at lytte efter for at få yderligere indsigt i, hvordan en forståelse af denne sandhed kan påvirke, hvordan vi behandler vores legeme.

Billede
Ældste D. Todd Christofferson

»Holder vi os til disse sandheder [fra 1 Kor 6:19-20] … vil vi bestemt ikke vansire vores legeme med tatoveringer, svække det med stoffer eller tilsmudse det ved at begå utugt, være utro eller usømmelige … Eftersom kroppen er vores ånds redskab, er det nødvendigt, at vi tager os så godt af den, som vi kan. Vi bør vie dens kraft til at tjene og fremme Kristi værk« (se »Betragtninger over et liv viet til Gud«, Liahona, nov. 2010, s. 17).

  • Hvad tror I, at Paulus mener med ordene »I tilhører ikke jer selv« i vers 19?

Bed en elev om at læse 1 Korinther 6:20 højt. Bed klassen om at følge med og se efter, hvorfor vores legeme ikke tilhører os selv.

  • Hvilken sætning angiver, hvorfor vores legeme ikke tilhører os selv? (Forklar, at »købt dyrt« betyder, at vi er blevet forløst eller købt tilbage ved Jesu Kristi forsoning).

  • Hvordan vil I sammenfatte vers 19-20? (Når eleverne har svaret, kan du eventuelt foreslå, at de skriver følgende sandhed i deres skrifter nær v. 19-20: Fordi vi er blevet købt dyrt gennem Jesu Kristi forsoning, så tilhører vores legeme ikke os selv).

Bed en elev om at læse følgende udtalelse af ældste Jeffrey R. Holland fra De Tolv Apostles Kvorum højt:

Billede
Ældste Jeffrey R. Holland

»I må aldrig sige: ›Hvem skader det? Hvorfor kan jeg ikke have lidt frihed? Jeg kan overtræde nu og omvende mig senere.‹ I må aldrig være så tåbelige og så onde. I kan ikke ustraffet ›korsfæste … Guds Søn igen‹ (se Hebr 6:6). ›Hold jer fra utugt (1 Kor 6:18),‹ råber Paulus, og hold jer fra ›noget, der ligner det‹ (L&P 59:6; fremhævelse tilføjet) tilføjer Lære og Pagter. Hvorfor? Ja, blandt andet på grund af den ufattelige lidelse på både legeme og ånd, som verdens Frelser udholdt, så at vi kunne undslippe (se især L&P 19:15-20). Vi skylder ham noget for dette. Ja, vi skylder ham alt« (se »Personlig renhed«, Liahona, jan. 1999, s. 91).

  • Hvordan vil det påvirke de valg, som vi træffer omkring vores legeme, at vi husker, at vores legeme ikke tilhører os?

Peg på billedet på tavlen af den friske frugt, der er omgivet af rådden frugt.

  • Hvordan kan en forståelse af disse sandheder om vores legeme hjælpe os til at holde os rene, når vi er omringet af ugudelighed?

Bær vidnesbyrd om de sandheder, I har drøftet. Tilskynd eleverne til at tænke over de tilskyndelser og tanker, som de har fået i løbet af lektionen, og derpå følge disse tilskyndelser.

Billede
mesterskriftstedsikon
Mesterskriftsted – 1 Korinther 6:19-20

Bed eleverne om at skrive en kort tale ud fra 1 Korinther 6:19-20. Tilskynd dem til at medtage følgende: (1) baggrundsinformation om dette vers (baggrundsinformation kan findes på mesterskriftstedskortet), (2) de principper, der bliver undervist i, og (3) en personlig oplevelse, som illustrerer sandheden af dette skriftsted. Du kan bede nogle elever om at holde deres tale for klassen. Tilskynd eleverne til at tænke på, hvilke muligheder de har for at holde deres tale derhjemme eller i Kirken.

Kommentar og baggrundsinformation

1 Korinther 5:9. »I … må [ikke] have med utugtige mennesker at gøre«

Ældste M. Russell Ballard fra De Tolv Apostles Kvorum belærte om, at vi som medlemmer af Kirken tror på en »lære om inklusion« (eller om fællesskab). Ældste Ballard sagde om denne læresætning:

»[Frelseren] valgte bevidst at benytte sig af jøder og samaritanere for at vise, at vi alle er hinandens næste, og at vi bør elske, ære, respektere og tjene hinanden trods vore store forskelligheder – såsom religion, politisk ståsted og kulturelle forskelle …

Jeg foreslår [dog] ikke, at vi skal indgå forhold, som kan bringe os selv eller vores familie åndeligt i fare« (»Læren om fællesskab«, Liahona, jan. 2002, s. 40, 42).

Ældste Dallin H. Oaks fra De Tolv Apostles Kvorum har også undervist om at respektere andre, selv om de tror eller handler på en anden måde end medlemmer af Kirken:

»Mange lærere i Kirken og i skolen har været kede af den måde, som nogle teenagere, også sidste dages hellige unge, behandler hinanden på. Buddet om at elske hinanden indbefatter helt sikkert kærlighed og respekt på tværs af religiøse skel og også på tværs af racemæssige, kulturelle og økonomiske skel. Vi opfordrer alle unge til at undgå mobning, fornærmelser eller sprog og opførsel, der bevidst påfører andre smerte. Alt dette er en overtrædelse af Frelserens bud om at elske hinanden« (»Elsk og lev med forskelligheder«, Liahona, nov. 2014, s. 27).

1 Korinther 5:13. »I skal udrydde (eller fjerne) den onde af jeres midte«

Når Kirken formelt fjerner en person, der har begået alvorlig synd, så kaldes det kirkedisciplinering. Det følgende fra Tro mod sandheden: Et evangelisk opslagsværk forklarer kirkedisciplineringsprocessen:

»Biskopper og grenspræsidenter, stavs-, missions- og distriktspræsidenter har ansvar for at hjælpe medlemmer med at overvinde overtrædelser gennem omvendelse. De mest alvorlige overtrædelser, såsom alvorlig overtrædelse af loven, mishandling af ægtefælle, mishandling af børn, ægteskabsbrud, utugt, voldtægt og incest, kræver ofte formel kirkedisciplinering. Formel kirkedisciplinering kan omfatte restriktioner af privilegier ved medlemskabet af Kirken eller tab af medlemskab.

Processen med formel disciplin begynder, når en præsiderende præstedømmeleder indkalder et disciplinærråd. Formålene med disciplinærråd er at frelse dem, som overtræder, beskytte de uskyldige, og sikre Kirkens renhed, integritet og gode navn.

Kirkedisciplin er en inspireret proces, som finder sted over en tidsperiode. Et medlem kan gennem denne proces og ved Jesu Kristi forsoning modtage tilgivelse for synder, atter opnå fred i sindet og opnå styrke til at undgå overtrædelser i fremtiden. Kirkedisciplin er ikke ment som afslutningen af processen. Den er tilrettelagt for at hjælpe vor himmelske Faders børn med at fortsætte deres indsats for at vende tilbage til fuldt fællesskab og til de fulde velsignelser i Kirken. Det ønskede resultat er, at personen foretager enhver forandring, som er nødvendig for fuldstændig at omvende sig (»Kirkens disciplinærråd«, Tro mod sandheden, 2005, s. 78-79).