Bibliotek
Lektion 22: Matthæus 19-20


Lektion 22

Matthæus 19-20

Indledning

Jesus Kristus underviste om ægteskabets ukrænkelighed. Han lagde vægt på vigtigheden af at vælge evigt liv fremfor rigdom og underviste i lignelsen om arbejderne i vingården. Jesus forudsagde også sin død og lærte sine disciple, at de skulle tjene andre.

Forslag til undervisningen

Matthæus 19:1-12

Frelseren underviser i ægteskabets ukrænkelighed

Billede
young newlyweds

Vis et billede af et lykkeligt ægtepar, der er blevet beseglet i templet. Påpeg, at Herrens lære om ægteskab og skilsmisse adskiller sig fra mange af verdens overbevisninger.

  • Hvad er verdens overbevisninger om ægteskab og skilsmisse? (Advarsel: Undgå at bruge for meget tid på at tale om ting som ægteskab med en af samme køn, hvilket kan bruge tid, der bliver taget fra andre vigtige principper i dagens lektie).

Bed eleverne, når de læser Matthæus 19:1-12, om at se efter Herrens lærdomme om ægteskab og skilsmisse og overveje vigtigheden af disse lærdomme for dem.

Bed en elev om at læse Matthæus 19:1-3 højt. Lad klassen følge med og se efter det spørgsmål, som farisæerne stillede Jesus. Lad eleverne fortælle om, hvad de finder.

Forklar, at vendingen »skille sig fra sin hustru af en hvilken som helst grund« (Matt 19:3) henviser til, at en mand lader sig skille fra sin hustru af en eller anden grund, selv når den er ubetydelig eller selvisk.

Bed en elev om at læse Matthæus 19:4-6 højt, og lad klassen se efter, hvad Frelseren underviste i angående ægteskab og skilsmisse.

  • Hvilke sandheder om ægteskab lærer vi af Frelserens svar til farisæerne? (Eleverne kan finde frem til adskillige sandheder, men sørg for at lægge vægt på, at ægteskab mellem en mand og en kvinde er et helligt forhold skabt og fastsat af Gud).

Bed en elev om at læse Matthæus 19:7 højt, og lad klassen se efter et andet spørgsmål, som farisæerne stillede Frelseren.

  • Hvad spurgte farisæerne Frelseren om?

Bed en elev om at læse Matthæus 19:8-9 højt, og lad klassen se efter Frelserens svar.

  • Hvorfor tillod Moses ifølge Frelseren skilsmisse blandt israelitterne? (På grund af hårdheden i folkets hjerte).

Hjælp eleverne til at forstå, hvordan denne lærdom relaterer til vore dage ved at bede en elev om at læse følgende udtalelse af ældste Dallin H. Oaks fra De Tolv Apostles Kvorum:

Billede
Ældste Dallin H. Oaks

»Den slags ægteskab, der er nødvendig for ophøjelse – evig i varighed og guddommelig i kvalitet – indeholder ikke overvejelser om skilsmisse. I Herrens templer bliver ægtepar viet for al evighed. Men nogle ægteskaber udvikler sig ikke i retning af idealet. På grund af vores ›hårdhjertethed‹ (Matt 19:8) håndhæver Herren ikke for øjeblikket konsekvenserne af den celestiale standard. Han tillader fraskilte personer at gifte sig igen uden den plet af umoralitet, der er angivet i den højere lov« (»Skilsmisse«, Liahona, maj 2007, s. 70).

Overvej at bede eleverne om at bære deres vidnesbyrd om, at Gud skabte og grundlagde ægteskabet som et helligt forhold mellem en mand og en kvinde.

Matthæus 19:13-30; 20:1-16

Jesus underviser om evigt liv og fortæller lignelsen om arbejderne i vingården

Bed en elev om at komme op foran i klassen. Fortæl eleven, at hvis han eller hun kan lave 10 armbøjninger, får han eller hun en lille belønning (såsom 10 små stykker slik). Når eleven har lavet 10 armbøjninger, så giv vedkommende belønningen, og bed derefter om en anden frivillig. Bed den anden elev om at lave en armbøjning og spørg derefter klassen, hvilke belønning, de synes, at denne elev skal have og hvorfor. Lad de to elever sætte sig på deres plads igen. Fortæl klassen, at nummer to elev senere i lektionen vil modtage en belønning, der er baseret på, hvad klassen lærer i skrifterne.

Sammenfat Matthæus 19:13-27 ved at forklare, at Jesus opfordrede sine tilhængere til søge evigt liv i stedet for verdslig rigdom. Peter spurgte om, hvad disciplene ville få, fordi de havde opgivet deres verdslige ejendele for at følge Frelseren.(Bemærk: De begivenheder, der bliver talt om i disse vers, vil blive behandlet mere indgående i lektion om Markus 10).

Bed en elev om at læse Matthæus 19:28-30 højt. Lad klassen følge med og se efter Frelserens svar til Peter.

  • Hvad vil alle, der forsager alt for at følge Frelseren, arve ifølge vers 29?

Forklar, at Frelseren derpå fortalte sine disciple en lignelse for at hjælpe dem til at forstå vor himmelske Faders ønske om at give alle sine børn muligheden for at modtage evigt liv. I denne lignelse hyrer en mand arbejdere på forskellige tidspunkter af dagen til at arbejde i sin vingård. En normal arbejdsdag på Det Nye Testamentes tid var fra klokken 6 til klokken 18.00, hvor dagene dog kunne variere lidt i længde alt efter årstiden.

Tegn følgende skema på tavlen eller del en kopi ud til klassen:

Arbejdere (begyndelsestidspunkt)

Aftalt løn

Antal timer arbejdet

Beløb betalt

Tidligt om morgenen (kl. 6.00)

Den tredje time (kl. 9.00)

Den sjette time (kl. 12.00)

Den niende time (kl. 15:00)

Den ellevte time (kl. 17:00)

Bed eleverne om at arbejde sammen i små grupper. Lad dem læse Matthæus 20:1-7 i deres gruppe og se efter, hvor lang tid hver gruppe arbejdere arbejdede og den løn, som de var blevet enige om. (»En denar« var en romersk mønt, der cirka svarer til en arbejders dagløn).

Bed efter et stykke tid nogle elever om at komme op til tavlen og udfylde de første to kolonner i skemaet (eller bed dem om at udfylde dem på det stykke papir, du har givet dem).

  • Hvem synes I, skulle have mest i løn?

Bed en elev om at læse Matthæus 20:8-10 højt, og lad klassen se efter den løn, som hver gruppe arbejdere fik.

  • Hvilken løn fik hver gruppe arbejdere? (Når eleverne har svaret, så skriv 1 denar i hvert af felterne i kolonnen, der hedder »Beløb betalt«).

  • Hvis I var en af de arbejdere, der havde arbejdet hele dagen, hvad ville I så have tænkt eller følt, hvis I havde fået den samme belønning som dem, der kun havde arbejdet en time?

Bed en elev om at læse Matthæus 20:11-14 højt. Lad klassen følge med og se efter, hvad de, der havde arbejdet hele dagen, sagde til vingårdens herre, og hvad han svarede dem.

  • Hvad brokkede de, der havde arbejdet hele dagen, sig over?

  • Hvad svarede vingårdens herre?

  • Hvordan havde vingårdens herre været retfærdig over for dem, der havde arbejdet hele dagen?

Hjælp eleverne til at finde en sandhed fra denne lignelse ved at forklare, at lønnen på en denar kan repræsentere evigtvarende eller evigt liv, der nævnes i Matthæus 19:29. Skriv følgende ufuldstændige udtalelse på tavlen: Gud giver evigt liv til alle folk, der …

  • Hvis belønningen i denne lignelse repræsenterer evigt liv, hvad kan arbejdet da repræsentere? (Eleverne kan komme med forskellige svar, men sørg for at lægge vægt på, at arbejdet i denne lignelse kan repræsentere at indgå og holde hellige pagter med Gud. Når eleverne har svaret, færdiggøres sandheden på tavlen, så der står: Gud giver evigt liv til alle folk, der vælger at indgå og holde hellige pagter med ham).

Påpeg, at denne sandhed hjælper os til at forstå vor himmelske Faders barmhjertighed over for folk, der ikke indgår eller holder pagter tidligt i deres liv, og for dem, der først har mulighed for at gøre det, efter de er døde (se L&P 137:7-8).

  • Hvorfor tror I, at det er vigtigt for os at vide, at Gud giver evigt liv til alle folk, der vælger at indgå og holde hellige pagter med ham, uanset hvornår det sker?

Mind eleverne om nummer to elev, der kun lavede en armbøjning, og spørg:

  • Hvilken belønning synes I, at den elev bør få for at lave en armbøjning? (Giv eleven den samme belønning, som du gav til den elev, der lavede 10 armbøjninger).

Bed en elev om at læse Matthæus 20:15-16 højt. Lad klassen følge med og se efter, hvordan vingårdens herre svarede dem, der klagede over hans venlighed mod de andre arbejdere.

  • Hvad tror I, at vingårdens herre mente, da han spurgte: »Er dit øje ondt, fordi jeg er god?« (v. 15).

Forklar, at ældste Jeffrey R. Holland fra De Tolv Apostles Kvorum omskrev spørgsmålet til følgende: »Hvorfor bliver du jaloux, fordi jeg vælger at være god?« (»Arbejderne i vingården«, Liahona, maj 2012, s. 31).

  • Hvilket princip kan vi lære af vers 16? (Eleverne kan finde forskellige principper deriblandt følgende: Hvis vi vælger at være jaloux på vor himmelske Faders velsignelser til andre, så kan vi miste de velsignelser, han gerne vil give os).

Læs følgende udtalelse af ældste Jeffrey R. Holland højt, og bed eleverne om at tænke over, hvordan de kan være fristet til at være jaloux på de velsignelser, som vor himmelske Fader giver andre:

Billede
Ældste Jeffrey R. Holland

»Der vil være tidspunkter i vores liv, hvor nogle andre får en uventet velsignelse eller modtager en særlig anerkendelse. Må jeg bede indtrængende om, at vi ikke bliver sårede – og bestemt ikke føler misundelse – når det går godt for en anden? Der går ikke noget fra os, fordi der gives til en anden. Vi er ikke en del af et kapløb om, hvem der er rigest, har flest talenter, er smukkest eller for den sags skyld mest velsignet. Det kapløb, vi virkelig deltager i, er kampen mod synd …

Begærlighed, surmuleri eller at pille nogen ned højner ikke din status, ligesom fornedrelse af andre ikke fremmer din selvopfattelse. Så vær venlig og taknemlig for, at Gud er god. Det er vejen til et lykkeligt liv« (»Arbejderne i vingården«, s. 31, 32).

Bær dit vidnesbyrd om de sandheder, eleverne fandt, da de studerede lignelsen om arbejderne i vingården.

Skriv følgende udtalelse på tavlen. Giv eleverne tid til at færdiggøre udtalelsen i deres skriftstudiebog: Ud fra det, som jeg har lært af denne lignelse, vil jeg …

Bed efter et stykke tid nogle elever, der føler sig tilpas ved det at gøre det, om at fortælle resten af klassen, hvad de skrev.

Matthæus 20:17-34

Jesus forudsagde sin egen død og lærte sine disciple at tjene andre

Sammenfat Matthæus 20:17-34 ved at forklare, at Frelseren forudsagde, at han ville blive forrådt og dømt til døden, når han vendte tilbage til Jerusalem. Han lærte sine disciple, at de i stedet for at stræbe efter ære og magt burde følge hans eksempel og tjene andre.

Kommentar og baggrundsinformation

Matthæus 19:3-6. »Hvad Gud altså har sammenføjet«

Ældste F. Burton Howard fra De Halvfjerds har forklaret, at profeter længe har undervist i ægteskabets rolle i Guds plan:

»Evigt ægteskab er et princip, som blev indstiftet, før verden blev grundlagt, og det blev indstiftet på denne jord, inden døden kom hertil. Adam og Eva blev givet til hinanden af Gud i Edens have inden faldet. I skriften står der: ›Dengang Gud skabte mennesket, skabte han det, så det lignede ham. Som mand og kvinde skabte han dem, og han velsignede dem‹ (1 Mos 5:1-2; fremhævelse tilføjet).

Profeterne har alle enstemmigt belært om, at det fuldendte og største element i Guds store plan for at velsigne hans børn er evigt ægteskab« (»Evigt ægteskab«, Liahona, maj 2003, s. 92).

Søster Julie B. Beck, der tjente som Hjælpeforeningens hovedpræsident, har sagt følgende om, hvorfor ægteskabet er indstiftet af Gud:

»Vi ved, at vi i den store førjordiske konflikt stod på vor Frelser Jesu Kristi side for at bevare vores potentiale for at tilhøre en evig familie … Vi tror på dannelsen af evige familier. Det betyder, at vi tror på ægteskabet« (»Hvad sidste dages hellige kvinder er bedst til: At stå fast og urokkelig«, Liahona, nov. 2007, s. 110).

Matthæus 19:6-9. Skilsmisse

Ældste Dallin H. Oaks fra De Tolv Apostles Kvorum har kommenteret på skilsmissers indflydelse på familier:

»Der er mange gode kirkemedlemmer, som er blevet skilt … Vi ved, at mange af jer er uskyldige ofre – medlemmer, hvis tidligere ægtefælle til stadighed brød hellige pagter eller opgav eller nægtede at påtage sig sin del af ansvaret for ægteskabet igennem længere tid …

Alle, der har været igennem en skilsmisse, kender smerten og har behov for den helbredende kraft og det håb, som forsoningen tilvejebringer. Denne helbredende kraft og dette håb er der for dem og også for deres børn …

Vi kan ikke kontrollere og er ikke ansvarlige for andres valg, selv når de påfører os stor smerte …

Uanset udfaldet og ligegyldigt hvor svære jeres oplevelser er, så har I det løfte, at I ikke vil blive nægtet de evige familiebånds velsignelser, hvis I elsker Herren, holder hans befalinger og bare gør det bedste, I kan« (»Skilsmisse«, Liahona, maj 2007, s. 70-71, 73).

Matthæus 19:10-12. »Der er dem, der er uegnede til ægteskab«

Ældste Bruce R. McConkie fra De Tolv Apostles Kvorum forklarede, at der i fordums tid var nogle folk, der holdt fast i den falske overbevisning, at et liv i cølibat var værd at tragte efter:

»Tilsyneladende var de, der var omtalt som uegnede til ægteskab, mænd der i falsk, hedensk tilbedelse bevidst havde lemlæstet sig selv med en forventning om, at det ville fremme deres frelse. Det er klart, at det ikke var et sandt evangelisk krav af nogen art. Overlagt kastrering findes ikke i evangeliet; en sådan opfattelse bryder de sande principper om formering og celestialt ægteskab« (Mormon Doctrine, 2. udg., 1966, s. 241).

Matthæus 20:1-16. Lignelsen om arbejderne i vingården

Ældste Dallin H. Oaks fra De Tolv Apostles Kvorum fortalte om en vigtig lektie, vi kan lære af lignelsen om arbejderne i vingården:

»Denne lignelse kan ligesom andre lignelser lære os forskellige og værdifulde principper. Med det nærværende formål for øje kan vi lære af den, at Mesterens belønning ved den sidste dom ikke bygger på, hvor længe vi har arbejdet i vingården. Vi opnår ikke vores himmelske løn ved at stemple ind og ud. Det, der er afgørende, er, at vores arbejde på Herrens arbejdsplads har fået os til at blive noget. For nogle af os tager det længere tid end for andre. Det, der i den sidste ende er vigtigt, er, hvad vi er blevet takket være vores arbejdsindsats« (»En udfordring til at blive«, Liahona, jan. 2001, s. 42).