Bibliotek
Lektion 46: Lukas 5


Lektion 46

Lukas 5

Indledning

Efter mirakuløst at have fanget en mængde fisk med Frelserens hjælp, forlod Peter, Jakob og Johannes alt for at følge Frelseren og blive menneskefiskere. Jesus helbredte en spedalsk og en lam mand. Han kaldte Matthæus som discipel og sagde, at han kom for at kalde syndere til omvendelse. Jesus fortæller også lignelsen om ung vin på gamle lædersække.

Forslag til undervisningen

Lukas 5:1-11

Herren kalder Peter, Jakob og Johannes til at blive menneskefiskere

Skriv følgende spørgsmål på tavlen: Hvornår er I blevet bedt om at gøre noget uden at kende hele begrundelsen for det? Bed eleverne om at grunde over spørgsmålet, og bed nogle få om at fortælle om deres oplevelse.

  • Hvorfor kan det være svært at følge instruktioner uden at forstå begrundelsen for dem?

  • Hvilke befalinger eller råd fra Kirkens ledere kan det være svært for nogle unge at adlyde, hvis de ikke helt forstår hvorfor? (Du kan skrive elevernes svar på tavlen).

Bed eleverne om at se efter et princip i Lukas 5:1-11, der kan hjælpe dem, når de ikke helt forstår, hvorfor de bliver bedt om at følge Herrens råd eller befalinger.

Bed nogle elever skiftes til at læse højt fra Lukas 5:1-5. Bed klassen om at følge med og se, hvad Frelseren bad Simon (Peter) om at gøre, efter han havde prædiket. Lad eleverne fortælle, hvad de har fundet frem til. 

  • Hvad fortalte Peter Frelseren om deres tidligere bestræbelser på at fange fisk?

  • Hvad kunne Simons egen erfaring med fiskeri have fået ham til at tænke, da Frelseren bad ham om at kaste nettene ud igen?

  • Hvad sagde Simon, som viste, at han havde tillid til Herren?

Lad en elev læse Lukas 5:6-9 højt og bed klassen om at se efter, hvad der skete, da Simon gjorde, hvad Herren bad om.

  • Hvad skete der, da Simon gjorde, som Herren havde sagt?

  • Hvilket princip kan vi lære af Simons villighed til at gøre, hvad Herren bad om, selv om han ikke helt forstod hvorfor? (Eleverne bruger måske andre ord, men sørg for, at de kommer frem til følgende princip: Hvis vi gør det, som Herren beder om, selv om vi ikke forstår hvorfor, kan han skænke os større velsignelser, end vi forventer. Skriv dette princip på tavlen og brug elevernes ord).

  • Hvordan fordrer en efterlevelse af dette princip en tillid til Jesus Kristus?

Hjælp eleverne til at forstå dette princip ved at bede en elev om at læse højt fra følgende udtalelse af ældste Richard G. Scott fra De Tolv Apostles Kvorum. Du kan give eleverne en kopi af udtalelsen:

Billede
Ældste Richard G. Scott

»Dette liv er en erfaring med dyb tillid – tillid til Jesus Kristus, tillid til hans lærdomme, tillid til vores evne til, at vi med Helligåndens hjælp kan adlyde lærdommene for at kunne opnå lykke nu og få et meningsfyldt, enestående lykkeligt og evigt liv. At have tillid vil sige, at man villigt adlyder uden at vide, hvad det vil føre til (se Ordsp 3:5-7). For at bære frugt må ens tillid til Herren være stærkere og mere varig end ens tillid til egne følelser og erfaringer« (se »Stol på Herren«, Stjernen, jan. 1996, s. 16).

  • Hvordan kan vi udvikle den slags tillid til Frelseren?

  • Hvordan er I eller jeres familie blevet mere velsignet, end I forventede ved at følge Herrens vejledning, selv når I ikke helt kunne se en grund til det? (Svarene kan omfatte oplevelser, der hjalp eleverne til med tiden at forstå årsagen til, at Herren gav disse instruktioner).

Bed eleverne om at skrive råd eller befalinger fra Herren, som de bør følge mere nøje, selv om de ikke forstår årsagen til det, på et stykke papir, som de kan tage med hjem. (Hvis der er tid kan du bede eleverne om at skimme Til styrke for de unge, pjece, 2011, efter ideer).

Sammenfat Lukas 5:10-11 ved at forklare, at Peter, Jakob og Johannes forlod deres fiskerbåd og net for at følge Jesus.

Lukas 5:12-26

Jesus helbreder en spedalsk og en lam mand

Vis eleverne følgende ting (eller tegn dem på tavlen): Sprøjte, bandage, sæbe og en pakke med is.

  • Hvordan kan disse ting hjælpe med at hele andre, som er syge eller sårede?

  • Ud over sygdom og fysiske skader, hvad kan man så ellers have brug for at blive helbredt fra? (Skriv elevernes svar på tavlen. Svarene kan være synd, afhængighed, fortvivlelse og bitterhed).

Bed eleverne om at se efter principper, mens de læser Lukas 5:12-25, som viser os, hvad vi kan gøre for at for hjælpe os selv og andre til at få den nødvendige helbredelse.

Lav følgende oversigt på tavlen og bed eleverne om at tegne den i deres skriftstudiebog:

Ligheder

Forskelle

Skriv følgende henvisninger på tavlen: Lukas 5:12-15 og Lukas 5:17-25. Forklar, at disse vers fortæller, at Frelseren helbredte to mænd. En af dem led af spedalskhed og den anden mand var var lam. Del eleverne op parvis. Bed dem om at læse begge beretninger med deres makkere og drøfte følgende spørgsmål:

  • Hvad har disse to helbredelser til fælles? Hvordan adskiller de sig?

  • Hvilken rolle spillede tro i begge beretninger?

Bed eleverne om at tilføje det, de finder frem til, på deres oversigt. Bed eleverne om at fortælle om det, de har fundet frem til, når de har haft tid nok. Du kan bede eleverne om at markere ordene »han så deres tro« i vers 20. Du bør sikre dig, at eleverne forstår, at troen hos dem, der bragte den lamme mand til Frelseren har spillet en rolle for denne mands helbredelse.

  • Hvilke principper kan vi lære af disse beretninger om, hvordan vi kan blive helbredt, og hvad vi kan gøre for at hjælpe andre med at blive helbredt? (Eleverne bruger måske andre ord, men sørg for, at de kommer frem til følgende principper: Når vi udøver tro og kommer til Frelseren, kan han helbrede os. Vi kan hjælpe andre til at komme til Frelseren, så de kan blive helbredt. Skriv disse principper på tavlen).

  • Hvordan kan vi blive helbredt gennem Frelseren? (Hjælp eleverne med at forstå, at Frelseren enten kan fjerne vore lidelser eller give os mod, tro, trøst og fred til at holde ud eller overvinde vore lidelser).

Bed eleverne om at overveje lidelser på tavlen, som folk kan have behov at blive helbredt fra.

  • Hvad kan I gøre for at hjælpe med at bringe folk til Frelseren, så de kan modtage hans helbredende kraft?

  • Hvornår er I eller nogen, I kender, blevet helbredt ved at udøve tro på Frelseren? (Mind eleverne om, at de ikke bør fortælle om oplevelser, der er for personlige eller private).

  • Hvornår har I været vidne til, at en anden har bragt en person til Herren, så vedkommende kunne trække på Frelserens helbredende kraft?

Bed eleverne om at overveje, hvad de kan gøre for at udøve større tro på Jesus Kristus, så de kan blive helet, tilgivet eller få trøst, eller hvad de kan gøre for at bringe en ven eller en anden til Frelseren. Giv dem en opfordring til at handle på enhver tilskyndelse, de modtager.

Lukas 5:27-35

De skriftkloge og farisæerne spørger, hvorfor Jesus spiser med toldere og syndere

Bed en elev om at læse Lukas 5:27-28 højt, og bed klassen om at se efter Frelserens invitation til Levi. Lad eleverne fortælle, hvad de har fundet frem til.

  • Hvad gør indtryk på jer ved den måde, hvorpå Levi reagerede på Frelserens invitation?

Mind eleverne om at Levi også blev kaldt Matthæus (se Matt 9:9). Han var tolder, hvilket vil sige, at han opkrævede skatter fra andre jøder for det romerske styre. Jøderne hadede almindeligvis toldere og anså dem for at være afskum, syndere, ja, tilmed forrædere mod landet Israel. Sammenfat Lukas 5:29-35 ved at forklare, at de skriftkloge og farisæerne fordømte Jesus for at spise med syndere under middagen med Levi og andre. Jesus sagde, at han kom for at kalde syndere til omvendelse.

Lukas 5:36-39

Jesus fortæller lignelsen om ung vin på gamle lædersække

Forklar, at Frelseren brugte en lignelse til at undervise de skriftkloge og farisæerne. Bed nogle elever skiftes til at læse højt fra Lukas 5:36-39. Bed resten af klassen om at følge med og finde de ting, som Frelseren brugte i hans lignelse.

  • Hvilke ting brugte Frelseren i lignelsen?

Vis eleverne et nyt stykke stof og et gammelt stykke stof med hul i. Forklar, at »nyt stof« i vers 36 henviser til stof, der endnu ikke var krympet. Man kan ikke lappe gammelt tøj med nyt stof, for det passer ikke, og man ødelægger det nye stof. På lignende måde var Jesu Kristi evangelium ikke blot en lap på hidtidig tro og skik, men en fuldstændig ny gengivelse af sandhed.

 

  • Hvad er forskellen på nyt og gammelt læder? (Nyt læder er blødt og bøjeligt; gammelt læder er stift og skrøbeligt).

Forklar, at når ny vin gærer i lædersække, opbygges der gasarter indeni, og det strakte læderet. Når vinlæderet allerede var blevet strakt på denne måde, kunne et forsøg på at gære ny vin i lædersækken ende med, at man sprængte den.

I lignelsen repræsenterer den nye vin Frelserens belæringer og evangeliets fylde, og den gamle vin repræsenterer skikke, traditioner og farisæernes tro under moseloven.

  • Hvordan er de »gamle lædersække« et billede på de skriftkloge og farisæerne? (Ligesom gamle lædersække er for ufleksible til at holde ny vin, var de skriftkloge og farisæerne hårdhjertede og uvillige til at ændre sig og acceptere Frelseren og hans lærdomme).

  • Hvem kan de »nye sække« repræsentere? (De mennesker, som var ydmyge og villige til at ændre sig for at acceptere Frelseren og hans belæringer).

  • Hvad kan vi lære af denne lignelse om, hvad vi skal gøre for at antage Frelseren og hans evangelium? (Eleverne bør finde frem til et princip som det følgende: Vi må være ydmyge og villige til at ændre os, for at vi kan tage imod Frelseren og hans evangelium. Bed eleverne om at overveje at skrive dette princip i margenen i deres skrifter ved siden af Lukas 5:36-39).

Bed eleverne om at læse Lukas 5 og se efter eksempler på, hvordan enkeltpersoner var hårdhjertede og ubøjelige mod Frelseren og hans lære og eksempler på ydmyge og forandringsvillige personer, som ønskede at vokse ved at følge Frelseren. Bed et par elever om at fortælle, hvad de har fundet frem til.

Afslut lektionen ved at bære dit vidnesbyrd om de principper, der er blevet belært om i Lukas 5.

Kommentar og baggrundsinformation

Lukas 5:23. »Hvad er det letteste at sige: Dine synder er tilgivet dig, eller at sige: Rejs dig og gå?«

Præsident Harold B. Lee belærte om nutidens største mirakel:

»De største mirakler, jeg ser i vore dage, er ikke nødvendigvis helbredelse af syge legemer, nej, de største mirakler, jeg har set, er helbredelsen af dem, der er syge i sjæl og ånd, og som er nedbøjede og deprimerede og befinder sig på randen af et nervøst sammenbrud. Vi føler med alle, der befinder sig i en sådan situation, fordi de er dyrebare i Herrens øjne, og vi ønsker ikke, at nogen skal føle, at de er blevet glemt« (se »Stå på hellig grund«, Den danske Stjerne, mar. 1974, s. 126).

Lukas 5:21-24. »Hvem kan tilgive synder andre end Gud alene?«

Omkring de skriftkloges og farisæernes kritik af Frelserens myndighed til at tilgive synd, sagde ældste Bruce R. McConkie fra De Tolv Apostles Kvorum følgende:

»Denne begivenhed i vor Herres liv var et tydeligt og uomtvisteligt bevis på, at han var Messias; og det blev anerkendt af dem, han tjente. Han havde ofte båret mundtligt vidnesbyrd om, at Gud var hans Fader og havde understøttet det personlige vidnesbyrd med en uforlignelig tjenestegerning med forkyndelse og helbredelse. Nu var hans formål at bekendtgøre, at han havde gjort, hvad ingen anden end Gud kunne gøre og bevise, at han havde gjort det gennem endnu et bevis på sin Faders magt.

Både Jesus og ›lovlærerne‹, som var til stede, vidste, at ingen anden end Gud kunne tilgive synder. I den henseende og som et tydeligt og dramatisk bevis på, at Guds kraft var i ham … gjorde Jesus, hvad ingen falskner kunne have gjort – han beviste sin guddommelige magt ved at helbrede den tilgivne mand« (Doctrinal New Testament Commentary, 3 bind, 1965-1973, 1:177-178).

Lukas 5:20. »Da [Jesus] så deres tro«

Under henvisning til beretningen om den spedalske mand og vendingen »Da [Jesus] så deres tro« (Luk 5:20; fremhævelse tilføjet), sagde ældste Chi Hong (Sam) Wong fra De Halvfjerds:

»Vores samlede tro påvirker også andres trivsel.

Hvem var de mennesker, Jesus nævnte? Det kunne meget vel være de fire, der bar den lamme mand, manden selv, de mennesker, der havde bedt for ham, og alle dem, der lyttede til Jesu prædiken og i deres stille sind glædede sig over det nært forestående mirakel. Det kunne også gælde en ægtefælle, en forælder, en søn eller en datter, en missionær, en kvorumspræsident, en hjælpeforeningspræsident, en biskop eller en fjern ven. Vi kan alle hjælpe hinanden. Vi bør altid være ivrigt engagerede i at søge at undsætte de nødlidende« (»Kom til undsætning i enighed«, Liahona, nov. 2014, s. 16).