Bibliotek
Lektion 154: Johannes’ Åbenbaring 6-11, Del 1


Lektion 154

Johannes’ Åbenbaring 6-11, Del 1

Indledning

Johannes havde et syn, hvor Guds Lam åbnede de første seks segl på den forseglede bogrulle. I det sjette segl så Johannes Guds tjenere, som havde »vasket deres klæder … i Lammets blod« (Åb 7:14).

Forslag til undervisningen

Johannes’ Åbenbaring 6

Johannes så Guds Lam åbne de første seks segl på den forseglede bogrulle

Bed eleverne om at fortælle om, hvilke bekymringer de har ved at leve i de sidste dage. Skriv deres svar på tavlen.

Bed en elev om at læse følgende udtalelse af profeten Joseph Smith højt. Lad klassen lytte efter, hvordan fordums profeter havde det med vores tid:

Billede
Profeten Joseph Smith

»[Profeter] har med frydefuld forventning set hen til den tid, vi lever i, og opfyldt af himmelske og glade forventninger har de sunget, skrevet og profeteret om denne vor dag« (Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Smith, 2007, s. 184).

  • Hvordan havde fordums profeter det med vor tid?

Gør opmærksom på, at Johannes Åbenbarer var en af de profeter, der kendte til begivenhederne i de sidste dage, og som profeterede om vor tid med frydefuld forventning.

Bed eleverne om, når de studerer Johannes’ Åbenbaring 6-7, at se efter grunde til, at de fordums profeter så frem til vor tid med fryd.

Mind eleverne om, at Johannes, som det står i Johannes’ Åbenbaring 5:1-5, så en bogrulle med syv segl, som kun Lammet var værdig til at åbne. Forklar, at Johannes i sit syn så billedlige symboler på nogle af de store begivenheder i hver af de tusindårige perioder, som de syv segl repræsenterede.

Skriv følgende liste på tavlen (gør det eventuelt, før klassen begynder):

Første segl (Åb 6:1-2)

Andet segl (Åb 6:3-4)

Tredje segl (Åb 6:5-6)

Fjerde segl (Åb 6:7-8)

Femte segl (Åb 6:9-11)

Giv hver elev et stykke papir. Tildel hver elev et af seglene (hvert segl kan tildeles mere end en elev). Bed eleverne om at læse henvisningen til deres tildelte segl og tegne nogle af de begivenheder, som Johannes så i forbindelse med seglet.

Bed efter noget tid eleverne om at vise deres tegninger til klassen, begyndende med dem, der fik tildelt det første segl. Bed en elev fra hver gruppe om at bruge sin tegning til at forklare, hvad Johannes så, da seglet blev åbnet. Når eleverne fortæller, så kom med følgende fortolkninger fra ældste Bruce R. McConkie fra De Tolv Apostles Kvorum. Du kan tilskynde eleverne til at skrive disse oplysninger i deres skriftstudiebog.

Første segl

(Omkring 4000 til 3000 f.Kr.)

Hvid hest = Sejr

Bue = Krigsførelse

Krone = Erobrer

Ældste McConkie antydede, at vers 1-2 beskriver Enoks tid, og at rytteren er Enok (se Doctrinal New Testament Commentary, 3 bind, 1966-1973, 3:476-478).

Andet segl

(Omkring 3000 til 2000 f.Kr.)

Ildrød hest = Blodsudgydelse

Sværd = Krig og ødelæggelse

Ældste McConkie antydede, at vers 3-4 beskrev Noas tid, hvor ugudelighed dækkede jorden. Rytteren på den ildrøde hest kunne være djævelen selv eller måske »en person, der repræsenterer mange morderiske krigere« (Doctrinal New Testament Commentary, 3:478-479).

Tredje segl

(Omkring 2000 til 1000 f.Kr.)

Sort hest = Hungersnød

Vægt = Høj pris for mad

Ældste McConkie antydede, at vers 5-6 beskriver Abrahams tid, hvor mange døde af sult (se Doctrinal New Testament Commentary, 3:479-480). En person kunne kun købe nok mad til at leve for for en hel dagsløn, hvilket viser de ekstreme hungersnødspriser.

Fjerde segl

(Omkring 1000 f.Kr. til Kristi fødsel)

Gustengul hest = Død

Døden og Dødsriget = Ødelæggelse af de ugudelige og deres modtagelse i det åndelige fængsel (se Es 5:14).

Ældste McConkie sagde, at vers 7-8 henviser til »årtusindet med de store riger og nationer, hvis krige og bedrag plagede og løb [Israel] over ende igen og igen« (Doctrinal New Testament Commentary, 3:481). Disse lande omfattede Babylon, Persien, Egypten, Grækenland og Rom.

Femte segl

(Omkring Jesu fødsel til 1000 e.Kr.)

Alter = Offer

Sjæle = Martyrer, kristne, der blev dræbt på grund af deres overbevisning

Ældste McConkie antydede, at vers 9-11 henviser til mange af de første kristne, deriblandt de fleste af de oprindelige apostle, der døde som martyrer (se Doctrinal New Testament Commentary, 3:482-483). Fordi disse hellige ofrede deres liv »på grund af Guds ord og det vidnesbyrd, de holdt fast ved« (Åb 6:9), fik de »hvide klæder« som symbol på renhed (se Åb 7:13-14; 3 Ne 27:19).

Når hver gruppe har lavet deres præsentation, så forklar, at det sjette segl repræsenterer vor tid og de begivenheder, der leder op til tusindårsriget, hvor Jesus Kristus personligt vil regere på jorden (se Doctrinal New Testament Commentary, 3:485-486).

Bed nogle af eleverne om på skift at læse højt fra Johannes’ Åbenbaring 6:12-17 og forklar, at der i Joseph Smiths oversættelse af vers 14 står: »Og himlene blev åbnet, som en bogrulle bliver åbnet, når den bliver rullet sammen, og hvert bjerg og hver ø blev flyttet fra sin plads.«

  • Hvilke begivenheder så Johannes, da det sjette segl blev åbnet? (Forklar, at alle disse katastrofer er tegn på de sidste dage).

  • Hvad vil de, der søger at undslippe Guds »vrede«, ifølge vers 16 ønske?

  • Hvilket spørgsmål stilles i vers 17?

Skriv følgende spørgsmål på tavlen: Hvem kan da bestå?

Forklar, at Johannes’ Åbenbaring 7 hjælper os til at forstå, hvem der kan bestå eller holde stand over for det sjette segls katastrofer.

Johannes’ Åbenbaring 7

Johannes så Guds tjenere, der havde vasket deres klæder i Lammets blod

Bed en elev om at læse Johannes’ Åbenbaring 7:1 højt, og bed en anden elev om at læse Lære og Pagter 77:8 højt. Lad klassen følge med og se efter, hvad Johannes ellers så i det sjette segl.

  • Hvad lavede de fire engle? (Gør opmærksom på, at de fire vinde, de holder tilbage, har magt til at ødelægge livet på jorden. Se også L&P 86:5-7).

Bed en elev om at læse Johannes’ Åbenbaring 7:2-3 højt, og bed en anden elev om at læse Lære og Pagter 77:9 højt. Lad klassen følge med og se efter, hvad en anden engel sagde til de fire engle.

Forklar, at ordet Elias i dette tilfælde er en »titel for dem, hvis mission det [er] at overdrage nøgler og myndighed til menneskene i den sidste uddeling« (Doctrinal New Testament Commentary, 3:491-492; se også Bible Dictionary i den engelske sdh-udgave af skrifterne, »Elias«).

  • Hvad sagde denne engel til de fire engle?

Forklar, at »beseglingen eller markeringen af ›Guds tjenere på deres pande‹ er en metafor for deres hengivenhed, tjeneste og tilhørsforhold til Gud (Åb 7:3; se også Åb 9:4; 14:1) …

Profeten Joseph Smith sagde, at beseglingen af de trofaste på deres pande ›kendetegner beseglingen af velsignelsen på deres hoveder, hvilket betyder den evigtvarende pagt, og derved bliver deres kaldelse og udvælgelse gjort sikker‹ (i History of the Church, 5:530)« (New Testament Student Manual, CES-hæfte, 2014, s. 544).

Forklar, at som det står i Johannes’ Åbenbaring 9, så så Johannes, hvad der ville ske med dem, der ikke bærer dette segl. Bed en elev om at læse Johannes’ Åbenbaring 9:3-4 højt. Lad klassen følge med og se efter, hvad der sker for de folk, der ikke har det segl. Bed eleverne om at fortælle om, hvad de har fundet frem til.

Bed eleverne om at læse Johannes’ Åbenbaring 7:4 for sig selv og se efter, hvor mange folk, der blev beseglet i panden af denne engel. Lad eleverne fortælle, hvad de har fundet frem til.

Forklar, at Herren fortalte profeten Joseph Smith, at »de 144.000, der bliver nævnt i Johannes’ Åbenbaring 7:4-8 er det antal af ordinerede højpræster fra Israels tolv stammer, der vil hjælpe andre i deres stræben efter ophøjelse (se L&P 77:11). Det er ikke, som nogle folk tror, det totale antal af folk, der vil blive ophøjet« (New Testament Student Manual, CES-hæfte, 2014, s. 544).

Bed en elev om at læse Johannes’ Åbenbaring 7:9-10 højt. Lad klassen følge med og se efter, hvem Johannes ellers så.

  • Hvem så Johannes?

  • Hvad var denne skare klædt i, og hvad havde de i hænderne? (Du kan eventuelt forklare, at palmegrene kan symbolisere sejr og glæde).

Bed en elev om at læse Johannes’ Åbenbaring 7:13-17 højt. Lad klassen følge med og se efter, hvad Johannes lærte om disse folk.

  • Hvad havde alle disse folk udholdt?

  • Hvordan blev deres klæder hvide? (Ved »Lammets blod« – et symbol på Jesu Kristi forsoning).

  • Hvilke velsignelser modtog disse mennesker ifølge vers 15-17, fordi de blev renset gennem Jesu Kristi forsoning? (Du kan eventuelt gøre opmærksom på, at disse vers beskriver glæden, freden og hengivenheden hos dem, der arver celestial herlighed).

  • Hvilket princip kan vi finde frem til fra disse vers om, hvordan vi kan arve celestial herlighed? (Eleverne kan bruge andre ord, men sørg for, at de finder frem til et princip lig det følgende: Hvis vi trofast udholder prøvelser og bliver rene gennem Jesu Kristi forsoning, kan vi nyde celestial herlighed sammen med Gud. Skriv dette princip på tavlen).

Bed eleverne om at tænke over, hvordan det ville være, og hvordan de ville have det ved at stå rene i Guds nærhed.

  • Hvordan kan disse følelser sammenlignes med, hvordan de folk, der beskrives i Johannes’ Åbenbaring 6:16, følte?

  • Hvad skal vi gøre for, at Frelseren kan rense os gennem sin forsoning?

  • Hvordan har en ihukommelse af den celestiale herligheds velsignelser hjulpet jer i jeres bestræbelser på at udholde prøvelser og blive rene?

Mind eleverne om listen med bekymringer, som de skrev på tavlen i begyndelsen af klassen. Bed dem om at tænke over, hvordan det princip, der står på tavlen, kan hjælpe dem, når de er bekymrede over at leve i de sidste dage. Bed nogle frivillige om at fortælle klassen om deres tanker.

Bed eleverne om at bruge nogle minutter på at tænke over, hvordan de kan bruge det princip, de lærte i dag. Tilskynd dem til at skrive enhver tilskyndelse, som de modtager, ned.

Kommentar og baggrundsinformation

Johannes’ Åbenbaring 6-11. At leve i de sidste dage

Præsident Boyd K. Packer fra De Tolv Apostles Kvorum sagde følgende om at leve i de sidste dage:

»Engang imellem tænker teenagere også: ›Hvad nytter det? Verden vil snart blive blæst i stumper og stykker, og så er det hele forbi.‹ Den følelse kommer af frygt, ikke af tro. Ingen kender timen eller dagen (se L&P 49:7), men enden kan ikke komme, før alle Herrens planer er fuldført. Alt, hvad jeg har lært af åbenbaringerne og af livet, overbeviser mig om, at der er så god tid, at I må forberede jer grundigt på et langt liv« (»Til unge piger og unge mænd«, Stjernen, juli 1989, s. 52).

Johannes’ Åbenbaring 7:1-3 De retfærdige vil opleve prøvelser og lidelser

»Apostlen Johannes så, at særlige katastrofer, der ville ske før det andet komme, ikke ville påvirke hele jorden eller alle dens indbyggere, ›men kun de mennesker, som ikke har Guds segl på deres pande‹ (Åb 9:4). Dette svarer til andre løfter i skriften om, at de trofaste i de sidste dage vil blive beskyttet (se 1 Ne 22:17-19; L&P 115:5-6) …

Selvom Herren lover de trofaste beskyttelse i de sidste dage, har profeten Joseph Smith tydeliggjort, at nogle retfærdige kan miste livet i de prøvelser og katastrofer, der finder sted i de sidste dage: ›Jeg forklarede angående Menneskesønnens komme og ligeledes, at det er en falsk tanke, at de hellige vil undgå alle straffedommene, mens de ugudelige lider, for alt kød er underkastet lidelser, og ›de hellige skal også kun med nød og næppe undslippe‹ (se L&P 63:34). Dog vil mange af de hellige undslippe, for de retfærdige skal leve i tro (se Hab 2:4). Alligevel skal mange af de retfærdige udsættes for sygdom, pest osv. på grund af kødets skrøbelighed og dog blive frelst i Guds rige‹ (Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Smith, 2007, s. 249-250)« (New Testament Student Manual, CES-hæfte, 2014, s. 547).

Johannes’ Åbenbaring 7:2. Elias

Ældste Bruce R. McConkie fra De Tolv Apostles Kvorum forklarede titlen Elias:

»Mange engle er blevet sendt som budbringere fra herlighedens hof for at overdrage nøgler og myndighed, for atter at overgive deres uddeling og herlighed til menneskene på jorden. Følgende har i hvert fald været her: Moroni, Johannes Døber, Peter, Jakob og Johannes, Moses, profeten Elias, Elias, Gabriel, Rafael og Mikael (L&P 13; 110; 128:19-21). Eftersom det er tydeligt, at ingen budbringer har båret hele genoprettelsens byrde, men snarere at hver er kommet med et særligt hverv fra det høje, bliver det klart, at Elias henviser til flere personer. Dette udtryk må forstås som et navn og en titel for de, hvis mission det er at overdrage nøgler og myndighed til mennesket i denne sidste uddeling. (Se Joseph Fielding Smith, Lærdomme om Frelse, bind 1, s. 154-157)« (Mormon Doctrine, 2. udg., 1966, s. 221). Se også Bible Dictionary i den engelske sdh-udgave af skrifterne, »Elias«).