Bibliotek
Lektion 21: Matthæus 18


Lektion 21

Matthæus 18

Indledning

Jesus Kristus lærte sine disciple principper, der ville hjælpe dem til at lede hans kirke efter hans himmelfart. Herren fortalte også lignelsen om den gældbundne tjener som svar på Peters spørgsmål om tilgivelse.

Forslag til undervisningen

Matthæus 18:1-20

Jesus Kristus lærer sine disciple principper, der vil hjælpe dem til at lede kirken

Skriv følgende forseelser på tavlen: At blive løjet for, at få noget stjålet, at blive forrådt af en ven. Bed eleverne om for sig selv at vurdere hver forseelse på en skala fra 1 til 10, hvor 10 er den letteste at tilgive, og 0 er den sværeste. Bed nogle frivillige blandt eleverne om at fortælle, hvordan de vurderede hver forseelse.

Bed eleverne om at tænke over, hvorfor vi skal tilgive andre, selv hvis det er svært at gøre det.

Bed eleverne, når de studerer Matthæus 18, om at se efter sandheder, der kan hjælpe dem til at forstå, at vi skal tilgive andre.

Sammenfat Matthæus 18:1-14 ved at forklare, at Jesus gav sine disciple besked på, at de skulle ydmyge sig og blive som små børn. Han forklarede også, at de, der »bringer en af disse små [børn] … til fald«, fører dem på afveje eller får dem til at snuble i troen, vil blive genstand for Guds retfærdighed (se vers 6-7). Frelseren sagde derpå til sine disciple, at de skulle fjerne de ting fra deres liv, der kunne føre dem til fald eller få dem til at snuble (se v. 9).(Bemærk: Frelserens lærdomme i Matthæus 18:1-14 vil blive drøftet mere indgående i lektionerne om Markus 9 og Lukas 15).

Forklar, at efter at Frelseren havde sagt til sine disciple, at de skulle fjerne de ting fra deres liv, der ville få dem til at snuble, fortalte han dem, hvad en person skulle gøre, hvis nogen overtræder eller synder mod ham eller hende. Han lærte også sine disciple principperne om kirkedisciplinering.

Bed en elev om at læse Matthæus 18:15 højt og lad klassen se efter, hvad Jesus fortalte sine disciple, at de skulle gøre, hvis nogen forsyndede sig imod dem.

  • Hvad kan vi lære af disse vers om, hvad vi bør gøre, hvis nogen forsynder sig imod os?

Sammenfat Matthæus 18:16-17 ved at forklare, at Frelseren fortalte sine apostle, at hvis en person nægtede at vedkende sig sin overtrædelse og tilstå sin synd, og to eller flere vidner vidner mod ham eller hende, så skal den person udelukkes af kirken. Du kan også forklare, at de, der i vore dage præsiderer over Kirkens disciplinærråd, hvor sådanne beslutninger træffes, altid søger Herrens vilje angående, hvorvidt en person bør udelukkes af Kirken.

Bed en elev om at læse Matthæus 18:18-20 højt. Lad eleverne følge med og se efter, hvilken myndighed apostlene havde modtaget.

  • Hvilken myndighed fik apostlene? (Forklar, at Frelseren havde givet apostlene præstedømmets nøgler, som gav dem myndighed, under ledelse af Peter, til at udføre beseglingsordinancer og træffe bindende beslutninger angående kirken, deriblandt, hvorvidt en synder kunne forblive medlem (se Matt 16:19)).

  • Hvad lovede Herren sine apostle i vers 19-20? (Du kan eventuelt foreslå, at eleverne markerer løftet i vers 20).

Matthæus 18:21-35

Herren fortæller lignelsen om den gældbundne tjener

Bed en elev om at læse følgende beretning højt, som præsident Thomas S. Monson fortalte om en familie, hvis to måneder gamle baby døde:

Billede
Præsident Thomas S. Monson

»Faderen var møbelsnedker og lavede en smuk kiste til sit dyrebare barn. Vejret ved begravelsen var trist og afspejlede således den bedrøvelse, de følte ved deres tab. Mens familien – med faderen, der bar den lille kiste – gik ned mod kirken, havde en lille skare af venner forsamlet sig. Men døren til kirken var låst. Den travle biskop havde glemt begravelsen. Alle forsøg på at få fat i ham var forgæves. Uden at vide hvad de skulle gøre, tog faderen kisten under armen og bar den hjem i den silende regn med sin familie ved sin side« (»Skjulte kiler«, Liahona, juli 2002, s. 20).

  • Hvis I havde været medlem af denne familie, hvordan ville I have følt, da biskoppen ikke mødte op til begravelsen?

  • Hvorfor ville det være svært at tilgive biskoppen?

Forklar, at efter at Frelseren havde talt til apostlene, stillede Peter Herren et spørgsmål om tilgivelse. Bed en elev om at læse Matthæus 18:21 højt, og lad eleverne se efter Peters spørgsmål.

  • Hvad spurgte Peter Frelseren om?

Forklar, at nogle religiøse ledere på Peters tid underviste i, at en person ikke behøvede at tilgive en anden person mere end tre gange. Da Peter spurgte Herren, om han skulle tilgive nogen syv gange, kan han have syntes, at han havde strakt sig langt (se Bruce R. McConkie, The Mortal Messiah, 4 bind, 1979-1981, 3:91). Bed eleverne om at læse Matthæus 18:22 for sig selv og se efter Frelserens svar til Peter.

  • Hvor mange gange sagde Frelseren, at vi skulle tilgive dem, der fornærmede eller syndede mod os? (Forklar, at »syvoghalvfjerds gange« er en måde at sige på, at vi ikke skal sætte nogen grænser for det antal gange, vi skal tilgive andre).

  • Hvilken sandhed kan vi lære af Frelseren om at tilgive andre? (Eleverne kan bruge andre ord, men sørg for, at de finder frem til følgende sandhed: Herren har befalet os, at vi skal tilgive dem, der fornærmer eller synder mod os).

  • Hvad vil det sige at tilgive andre? (Forklar, at tilgivelse af andre er at behandle den person, der har fornærmet eller såret os, med kærlighed, og ikke nære nogle uvenlige følelser mod ham eller hende (se Guide til Skrifterne, »Tilgive«, scriptures.lds.org; L&P 64:9-11). Tilgivelse betyder ikke, at vi skal fortsætte med at lade andre skade os, eller at overtræderen ikke bør holdes ansvarlig for sine handlinger, i juridisk henseende eller på anden vis).

Forklar, at da Frelseren havde besvaret Peters spørgsmål, lærte han sine disciple en lignelse, der kan hjælpe os til at forstå, hvorfor vi skal tilgive andre.

Dele eleverne op i par og bed hvert par om at læse Matthæus 18:23-35 sammen og se efter, hvorfor vi bør tilgive andre. Bed efter et stykke tid eleverne om at fortælle om det, de har fundet frem til.

Hjælp eleverne til at få en større forståelse af denne lignelse ved at skrive følgende ord på tavlen:

Konge

Tjener

Medtjener

  • Hvor meget skyldte tjeneren kongen? (Skriv skyldte kongen 10.000 talenter under Tjener).

Forklar, at på Jesu tid »svarede 10.000 talenter til 100.000.000 denarer (romersk valuta). En denar var en almindelig dagløn for en arbejder« (Jay A. Parry og Donald W. Parry, Understanding the Parables of Jesus Christ, 2006, s. 95). Få eleverne til at regne ud, hvor mange år, det ville tage for tjeneren at betale sin gæld ved at dele 100.000.000 denarer med 365 dage (100.000.000/365 = 273.973). Skriv 273.973 år på tavlen under skyldte kongen 10.000 talenter.

  • Hvor meget skyldte medtjeneren tjeneren? (Skriv skyldte tjeneren 100 denarer under Medtjener).

Således skyldte medtjeneren tjeneren omkring 100 dages arbejde eller næsten en tredjedel af sin årlige løn. Skriv 100 dage på tavlen under skyldte tjeneren 100 denarer.

  • Hvorfor tror I, at kongen sagde til tjeneren, at han var ond, fordi han ikke tilgav sin medtjener hans gæld?

Bed eleverne om at tænke over, hvem hver af de tre personer i lignelsen kunne repræsentere. Når de har svaret, så skriv følgende mulige svar på tavlen: Kongen = Vor himmelske Fader, Tjener = Os, Medtjener = De, der har fornærmet os.

  • Hvilket princip tror I, at Frelseren forsøgte at lære sine disciple om, hvorfor vi skal tilgive andre? (Eleverne bør finde frem til et princip lig det følgende: Hvis vi gerne vil have, at Gud tilgiver os, så skal vi være villige til at tilgive andre. Skriv dette princip på tavlen).

  • Hvad kan en person gøre, hvis han eller hun kæmper med at tilgive nogen?

Hjælp eleverne til at forstå, hvad vi kan gøre for at være mere villige til at tilgive andre ved at bede en elev om at læse følgende udtalelse af præsident James E. Faust fra Det Første Præsidentskab. Hvis det er muligt, så lav en kopi af udtalelsen til hver elev.

Billede
Præsident James E. Faust

»Vi skal kunne genkende og anerkende, når vi føler vrede. Det kræver ydmyghed, men hvis vi knæler ned og beder vor himmelske Fader om tilgivelsens ånd, vil han hjælpe os. Herren forlanger, at vi ›tilgiver alle mennesker‹ (L&P 64:10) for vores eget bedste, for ›had hæmmer åndelig vækst‹ (Orson F. Whitney, Gospel Themes, 1914, s. 144). Kun når vi befrier os fra had og bitterhed, kan Herren udøse fred i vores hjerte …

Når en tragedie rammer, bør vi ikke reagere ved at søge personlig hævn, men snarere lade retssystemet gå sin gang og selv give slip. Det er ikke let at slippe det og rense sit hjerte for betændt bitterhed. Frelseren har gennem forsoningen tilbudt os alle en dyrebar fred, men den kan kun blive vores, når vi er villige til at smide alle negative følelser af vrede, nag eller hævngerrighed væk. Forsoningen giver alle os, der tilgiver ›dem, der overtræder mod os‹ (JSO, Matt 6:13), det gælder selv dem, som har begået alvorlige forbrydelser, et mål af fred og trøst« (James E. Faust, »Tilgivelsens helbredende kraft«, Liahona, maj 2007, s. 69).

  • Hvad sagde præsident Faust, vi skal gøre, der vil hjælpe os til at tilgive andre?

  • Hvad kan der ifølge præsident Faust ske, når vi tilgiver andre?

Mind eleverne om præsident Monsons historie, som de hørte tidligere i klassen, og bed en elev om at læse slutningen på beretningen:

Billede
Præsident Thomas S. Monson

»Hvis denne familie havde været knap så ædel, kunne de have bebrejdet biskoppen det og have båret nag. Da biskoppen blev klar over tragedien, besøgte han familien og undskyldte over for dem. De sårede følelser kunne stadig ses i faderens ansigt, men med tårer i øjnene tog han imod undskyldningen, og de to omfavnede hinanden i en forstående ånd« (»Skjulte kiler«, Liahona, juli 2002, s. 20).

  • Hvordan har Herren hjulpet jer til at tilgive nogen, der har syndet mod eller fornærmet jer?

  • Hvad har hjulpet jer til at tilgive andre? (Overvej at bede eleverne om at besvare dette spørgsmål i deres skriftstudiebog).

Bed eleverne om at overveje, hvem de tilbageholder tilgivelse fra. Opfordr dem til at bede om et ønske om at tilgive og evnen til at give slip på sårede følelser og vrede, så Jesus Kristus kan hjælpe dem til at føle fred og trøst gennem sin forsoning.

Kommentar og baggrundsinformation

Matthæus 18:20. »Hvor to eller tre er forsamlet i mit navn«

Præsident Boyd K. Packer fra De Tolv Apostles Kvorum sagde, at dette løfte om at samles i Jesu Kristi navn gælder for os alle, når den rette myndighed præsiderer over samlingen:

»Herren har fortalt os: ›For hvor to eller tre er forsamlet i mit navn, dér er jeg midt iblandt dem‹ (Matt 18:20; se også L&P 6:32).

Der er sikkerhed i at lære lærdomme i forsamlinger, der ledes af den rette myndighed« (»Ærbødighed indbyder til åbenbaring«, Stjernen, jan. 1992, s. 24).

Matthæus 18:21-22. »Syvoghalvfjerds gange«

»Svaret ›syvoghalvfjerds gange‹ (et overdrevet antal, der betyder uendeligt) er for dem, der synder mod os, men omvender sig. Og for dem, der synder mod os og nægter at omvende sig, er vi de første tre gange stadig forpligtet til at tilgive, men den fjerde gang, skal vidnesbyrdene mod synderne bringes for Herren. Hvis oprigtig omvendelse og genoprettelse sker, så kræves tilgivelse; men, hvis der ikke er nogen omvendelse, så overlades synderen til Guds dom. Alle disse yderligere instruktioner er givet i Lære og Pagter 98:39-48, tilgivelsens lov« (D. Kelly Ogden og Andrew C. Skinner, Verse by Verse: The Four Gospels, 2006, s. 371-372).

Bemærk, at vendingen »skal du ikke tilgive ham« i Lære og Pagter 98:44 betyder, at overtrædere, der ikke omvender sig, bør holdes fuldt ud ansvarlig for deres gerninger. Det betyder ikke, at vi skal tilbageholde tilgivelse fra eller fortsætte med at nære uvilje mod dem (se Doctrine and Covenants and Church History Seminary Teacher Manual, CES-hæfte, 2013, s. 349).

Matthæus 18:22. Tilgivelse og kirkedisciplinering

Ældste Bruce R. McConkie fra De Tolv Apostles Kvorum har forklaret, hvordan Matthæus 18:22 relaterer til situationer med kirkedisciplinering:

»Der er ikke nogen begrænsning for det antal gange, som brødre bør tilgive hinanden deres personlige overtrædelser, hvis der sker sand omvendelse. Dette betyder dog ikke, at Kirken skal fortsætte uendeligt med at tilgive og bringe sine vildfarne medlemmer ind i fællesskabet. Der er tilfælde, hvor syndere må kastes ud af riget, lige meget, hvor kede af det de er over deres uretfærdige handlinger« (Doctrinal New Testament Commentary, 3 bind,1965-1973, 1:423).

Matthæus 18:23-30. Herren har befalet os, at vi skal tilgive dem, der fornærmer os.

Ældste Richard G. Scott fra De Tolv Apostles Kvorum hjalp os til at forstå, hvordan vi bliver velsignet, når vi tilgiver andre:

»Tilgivelse helbreder frygtelige, tragiske sår, fordi det tillader Guds kærlighed at rense dit hjerte og sind for hadets gift. Tilgivelse renser din samvittighed for ønsket om hævn. Den gør plads for den rensende, helbredende, genoprettende kærlighed fra Herren« (»Helbredelse af de tragiske ar fra misbrug«, Stjernen, juli 1992, s. 33).

Præsident Dieter F. Uchtdorf fra Det Første Præsidentskab har sagt følgende om tilgivelse:

»Husk, at himlen er fyldt med dem, der har dette tilfælles: De er blevet tilgivet. Og de tilgiver« (»De barmhjertige skal møde barmhjertighed«, Liahona, maj 2012, s. 77).