Bibliotek
Lektion 140: Jakobs Brev 1


Lektion 140

Jakobs Brev 1

Indledning

Jakob skrev et brev til det adspredte Israels hus og opfordrede dem til at være tålmodige i deres modgang og til at søge visdom hos vor himmelske Fader. Jakob lærte dem også at modstå fristelse, at være ordets gørere, at tjene andre og holde sig åndeligt ren.

Forslag til undervisningen

Jakobs Brev 1:1-11

Jakob råder det adspredte Israel til at være tålmodig i deres modgang og søge visdom fra Gud

Skriv følgende udtalelse på tavlen før undervisningen: Jeg ville ønske, jeg var klogere! Bed eleverne om at overveje udtalelsen på tavlen ved klassens begyndelse. Bed dem om at bruge deres skriftstudiebog til at skrive om emner eller personlige situationer, som de søger visdom til. Du kan eventuelt foreslå, at de medtager evangeliske emner og presserende livsspørgsmål på deres liste. Bed nogle få elever om at fortælle om nogle af de emner eller spørgsmål, som de nedskrev. (Mind dem om, at de ikke skal fortælle noget, der er for personligt).

Billede
Joseph Smith søger visdom i Bibelen

Vis billedet Joseph Smith søger visdom i Bibelen (Evangelisk kunst, 2009, nr. 89; se også LDS.org).

  • Hvilke presserende spørgsmål kæmpede Joseph Smith med, da han var ung? (Hvis eleverne har brug for hjælp, så henvis dem til JS–H 1:9-10).

Forklar, at Joseph læste i Jakobs Brev, da han fandt ud af, hvordan han kunne finde svar på sine spørgsmål. Jakob var en af Jesu Kristi apostle og biskop i Jerusalem. Der er en formodning blandt kristne om, at Jakob var Maria og Josefs søn og derfor Jesu halvbror.

Bed en elev om at læse Jakobs Brev 1:1-4 højt. Lad klassen følge med og se efter, hvad Jakob fortalte Israels hus om deres kampe og trængsler. Påpeg, at Joseph Smiths oversættelse af vers 2, som ikke er oversat til dansk, ændrer vendingen »prøvelser af forskellige slags« til »mange trængsler«.

  • Hvad belærte Jakob Israels hus om deres kampe og trængsler?

  • Hvorfor er det vigtigt at være tålmodig i sine kampe og trængsler?

Bed en elev om at læse Jakobs Brev 1:5-6 højt. Bed klassen om at følge med og se efter, hvad Joseph Smith fandt ud af, som hjalp ham med at finde svar på sine spørgsmål.

  • Hvad rådede Jakob sine læsere til for at finde svar på deres spørgsmål?

  • Hvad vil det sige, at Gud giver »rundhåndet« og »uden bebrejdelser« (v. 5)?

Bed en elev om at komme op til tavlen og skrive et princip, som vi kan lære af Jakobs Brev 1:5-6. Eleven bruger måske andre ord, men bør komme frem til et princip som det følgende: Gud giver rundhåndet visdom til dem, der beder ham om det i tro.

  • Hvad betyder det at »bede i tro, uden at tvivle« (v. 6)?

Bed en elev om at forklare, hvordan Jakobs Brev 1:5-6 påvirkede den unge Joseph Smith, da han søgte efter svar (se JS–H 1:12). Bed en anden elev om at sammenfatte resultatet af Joseph Smith, der i tro bad i en lund nær sit hjem.

  • Hvornår har vor himmelske Fader rundhåndet besvaret jeres bønner, når I i tro har bedt til ham?

Bær vidnesbyrd om, at Gud rundhåndet giver visdom til dem, der beder til ham i tro. Tilskynd eleverne til at følge Joseph Smiths eksempel ved at anvende dette princip i deres tilværelse, så de kan modtage den visdom, de har brug for fra vor himmelske Fader.

Sammenfat Jakobs Brev 1:7-11 ved at forklare, at Jakob advarede mod at være tvesindet eller at vakle i sin loyalitet og forpligtelse overfor Herren. Jakob skrev også, at de rige bør være ydmyge, fordi jordisk rigdom er midlertidig og snart vil svinde bort.

Bemærk: Overvej at bede to elever om at undervise i de følgende to skriftstedsblokke. Det kan være en god idé at give eleverne denne opgave en dag eller to før denne lektion, så de kan forberede sig. Du kan bede eleverne om at undervise hele klassen. Eller du kan dele klassen i to og bede hver elev om at undervise halvdelen af klassen i sin skriftstedsblok og derpå bytte rundt, så de kan undervise den anden halvdel.

Elev 1 – Jakobs Brev 1:12-21

Jakob underviser om fristelse

Spørg eleverne:

  • Hvilke fristelser står unge overfor i dag? (Du kan eventuelt skrive elevernes svar på tavlen).

  • Hvorfor er det nogle gange svært at modstå fristelse?

Bed en elev om at læse Jakobs Brev 1:12 højt. Bed klassen om at følge med og se efter den velsignelse, der er lovet dem, der elsker Herren og modstår fristelse. Påpeg, at Joseph Smiths oversættelse af dette vers, som ikke er oversat til dansk, ændrer »holder ud i prøvelse« til »modstår fristelse«.

  • Hvilken velsignelse vil de, der elsker Herren og modstår fristelse, modtage? (Når eleverne har svaret, så skriv følgende princip på tavlen: Vi bør vise vores kærlighed til Herren ved at modstå fristelse, hvilket er et af kravene for at modtage det evige livs sejrskrans).

Bed en elev om at læse Jakobs Brev 1:13-16 højt. Lad klassen følge med og se efter, hvor fristelse kommer fra og ikke kommer fra.

  • Hvem er ifølge vers 13 ikke ophavsmand til vores fristelser?

Forklar, at ordet begær i vers 14 henviser til uhellige lyster, som vi har på grund af vores faldne natur. Satan lokker os til at give efter for disse uhellige lyster.

Bed eleverne om at overveje de fristelser, de kæmper med.

  • Hvordan kan vi få åndelig kraft til at modstå fristelse?

  • Hvordan viser vi vores kærlighed til Herren, når vi modstår fristelse?

Bær vidnesbyrd om sandheden af det princip, som eleverne har fundet frem til i Jakobs Brev 1:12. Bed dem om at overveje, hvad de vil gøre for at modstå de fristelser, som de kæmper med.

Sammenfat Jakobs Brev 1:17-21 ved at forklare, at Jakob belærte, at alle gode gaver kommer fra Gud, og at de hellige skal »aflæg[ge] … al urenhed« og modtage Herrens ord »med sagtmodighed« (v. 21).

Elev 2 – Jakobs Brev 1:22-25

Jakob opfordrer sine læsere til at være ordets hørere og gørere

Bed en elev om at læse følgende udtalelse op af ældste Quentin L. Cook fra De Tolv Apostles Kvorum:

Billede
Ældste Quentin L. Cook

»Jeg mødte for nylig en god teenagedreng. Hans mål var at tage på mission, få en uddannelse, gifte sig i templet og få en trofast, lykkelig familie … Jeg følte, at han virkelig ønskede at tage på mission og undgik alvorlige overtrædelser, der ville forhindre en mission, men hans daglige opførsel forberedte ham ikke på den fysiske, psykiske, sociale, intellektuelle og åndelige udfordring, som han ville stå overfor. Han havde ikke lært at arbejde hårdt. Han tog ikke skolen eller seminar alvorligt. Han gik i kirke, men han havde ikke læst Mormons Bog. Han brugte ret meget tid på computerspil og de sociale medier. Han syntes at mene, at det var tilstrækkeligt bare at møde op til sin mission« (»Vælg klogt«, Liahona,, nov. 2014, s. 47).

  • Hvilke bekymringer ville I have haft ved denne mands manglende missionsforberedelse, hvis I var i ældste Cooks sted?

Bed en elev om at læse Jakobs Brev 1:22 højt. Bed klassen om at følge med og se efter, hvad Jakob belærte om, som kunne hjælpe den unge mand, som ældste Cook beskriver i sin beretning.

  • Hvad underviste Jakob om, som kunne hjælpe den unge mand?

Forklar, at der i Jakobs Brev 1:23-24 står, at Jakob sammenlignede en, der hører, men ikke gør, med en mand, der ser sig selv i spejlet, men så glemmer, hvordan han ser ud, når han går videre.

Bed en elev om at læse Jakobs Brev 1:25 højt. Bed klassen om at følge med og se efter, hvad der sker med dem, der vælger at handle i overensstemmelse med de sandheder, som de hører.

  • Hvad sker der med dem, der ikke blot er hørere, men også gørere? (Når eleverne har svaret, skriv da følgende princip på tavlen: Når vi hører Guds ord og handler i overensstemmelse med det, så velsigner han os i vores gerninger).

Bed eleverne om at vurdere sig selv som hørere og gørere af Guds ord ved at overveje følgende spørgsmål. Du kan læse disse spørgsmål højt eller skrive dem på tavlen.

  1. I hvor høj grad tror jeg på de sandheder, som jeg lærer fra skriften, derhjemme, i kirken og til seminar?

  2. Hvor ofte sætter jeg åndelige mål om at handle i overensstemmelse med de sandheder, som jeg lærer? Hvor ofte opnår jeg dem? Hvor ofte glemmer jeg dem?

  3. Hvad kan jeg gøre for at være en bedre ordets gører, og ikke blot en hører?

Bær vidnesbyrd om de velsignelser, vi modtager, når vi handler i overensstemmelse med det, som vi lærer.

Jakobs Brev 1:26-27

Jakob råder de hellige til at tage sig af andre

Når de to elever har undervist i deres skriftstedsblok, så bed nogle elever om at sammenfatte, hvad de har lært.

Bed en elev om at læse Jakobs Brev 1:26-27 højt. Bed klassen om at følge med og se efter Jakobs forslag til, hvordan vi kan efterleve vores religion.

  • Hvordan kan vi ifølge Jakob efterleve vores religion eller vise vores hengivenhed overfor Gud?

Forklar, at Jakob nævnte at »tage sig af faderløse og enker i deres nød« som et forslag til at tage sig af andre. At »bevare sig selv uplettet af verden« (v. 27) betyder at forblive åndeligt ren, selv i en verden hvor ugudelighed er fremherskende.

  • Hvilken sandhed kan vi lære af vers 27? (Eleverne bruger måske andre ord, men sørg for, at de finder frem til følgende sandhed: Vi udviser ren gudsdyrkelse, når vi tager os af andre og holder os selv åndeligt rene. Skriv denne sandhed på tavlen).

  • Hvordan kan det være et vigtigt tegn på vores hengivenhed overfor Gud, at vi tager os af andre og holder os selv åndeligt rene?

  • Hvem kender I, som er et godt eksempel på ren gudsdyrkelse i sit daglige liv? Hvad gør denne person, som inspirerer jer?

Bed eleverne om på et stykke papir at skrive en eller to ting, som de vil gøre i den kommende uge for at tage sig af nogen i nød eller for at holde sig selv »uplettet af verden«. Tilskynd dem til at være Guds ords gørere ved at anvende dette princip i deres tilværelse.

Billede
mesterskriftstedsikon
Mesterskriftsted – Jakobs Brev 1:5-6

Forklar, at hvis de lærer Jakobs Brev 1:5-6 udenad, så vil det hjælpe dem resten af livet, når de har spørgsmål om evangeliet, når de søger Herrens hjælp til at træffe beslutninger, og når de underviser andre i evangeliet.

Benyt et af forslagene i tillægget til at lære dem, eller lav selv en aktivitet for at hjælpe eleverne til at lære dette skriftsted udenad. Husk med jævne mellemrum at gennemgå de mesterskriftsteder, de har lært udenad, så de fastholder det, som de har lært. Overvej at afsætte tid i fremtidige lektioner til at gennemgå dette skriftsted og bede eleverne om at fremsige det.

Kommentar og baggrundsinformation

Jakobs Brev 1:5. »Hvis nogen af jer står tilbage i visdom«

Ældste Bruce R. McConkie fra De Tolv Apostles Kvorum har beskrevet den særlige betydning, som Jakobs Brev 1:5 har for sidste dages hellige:

»Dette ene skriftsted har haft en større betydning og mere vidtrækkende virkning på menneskeheden end nogen anden sætning, der nogensinde er blevet nedskrevet af nogen profet i nogen tidsalder. Det kan meget vel siges, at Jakobs største bedrift i hans tjenestegerning ikke var hans martyrium for vidnesbyrdet om Jesus Kristus, men hans fremsigelse af disse enkle ord, som ledt af Helligånden, hvilket førte til himlens åbning i denne tidsalder.

Og det kan lige så godt tilføjes, at alle undersøgere af åbenbaret sandhed på et eller andet tidspunkt i deres søgen vil stå på det sted, hvor Joseph Smith stod. Han må vende sig til den Almægtige og få visdom fra Gud gennem åbenbaring, hvis han skal få sig en plads på den lige og snævre sti, der fører til evigt liv« (Doctrinal New Testament Commentary, 3 bind, 1965-1973, 3:246-247).

Ældste M. Russell Ballard fra De Tolv Apostles Kvorum har understreget vigtigheden af at adspørge Gud i vor tid:

»I dag lever vi i en verden, hvor folk ikke spørger Gud. De spørger Google. Selv når det vedrører spørgsmål om tro, så er der mange, der i højere grad stoler på, at internettet vil give dem præcise, fordomsfrie og velafvejede svar på deres spørgsmål, fremfor at stole på den ultimative kilde til sandhed, vor himmelske Fader …

I dag er internettet fuld af personer, der ligger på lur for at narre de uvidende og uerfarne.

I vores søgen efter evangeliske sandheder skal vi ikke blot finde pålidelige kilder, men vi skal også afsætte den samme tid til Herren i vore daglige gøremål. Vi skal studere skrifterne og Guds tjeneres ord. Vi er nødt til at leve ret for Gud. Vi er nødt til at gøre hans vilje (se Joh 7:16-17). Og vi kan aldrig overvurdere betydningen af at bringe vores åndelige bekymringer frem for Gud og stole på hans inspiration og vejledning« (»Women of Dedication, Faith, Determination, and Action«, tale holdt ved Brigham Young Universitys kvindekonference, 1. maj 2015, ce.byu.edu/cw/womensconference).

Jakobs Brev 1:6. »Bed i tro«

Ældste David A. Bednar fra De Tolv Apostles Kvorum har forklaret, hvad det vil sige at bede i tro:

»Det klassiske eksempel på at bede i tro er Joseph Smith og det første syn. Som ung søgte Joseph Smith at kende sandheden om religion. Han læste [Jakobs Brev 1:5-6] …

Bemærk kravet om at bede i tro, hvilket jeg forstår som en nødvendighed ikke alene for at give udtryk for noget, men også for at handle. Den dobbelte forpligtelse er nemlig både at bede og at yde, kravet om at kommunikere og handle (»Bed i tro«, Liahona, maj 2008, s. 94).

Jakobs Brev 1:14; 4:7-8. Modstå fristelse

Ældste Richard G. Scott fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt:

»Når I har valgt at stå for det rette, når I har sat personlige standarder og indgået pagter om at efterleve dem, når fristelserne kommer, og I handler i overensstemmelse med jeres standarder, så vil I blive styrket og modtage en kraft, der overgår jeres egen, om det er nødvendigt. Vanskelighederne opstår, når I træder ind i kampen mod fristelserne uden en klar slagplan« (»Gør hvad er ret«, Liahona, mar. 2001, s. 14).

Præsident Boyd K. Packer fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt:

»Efterhånden som I lærer at beherske jeres tanker, kan I overvinde vaner, selv nedbrydende, personlige vaner. Hvis I lærer at beherske dem, vil I leve lykkeligt …

Når I lærer at fjerne uværdige tanker fra jeres sinds scene, så hold den beskæftiget med at lære ting af værdi. Ændr jeres omgivelser, så I har ting omkring jer, der vil inspirere til gode og opløftende tanker. Hold jer beskæftiget med ting, der er retskafne« (»Inspiring Music – Worthy Thoughts«, Ensign, jan. 1974, s. 28).