Bibliotek
Lektion 75: Johannes 15


Lektion 75

Johannes 15

Indledning

Den sidste aften i Frelserens tjenestegerning efter det sidste måltid belærte han sine apostle om, at han er det sande vintræ, og at hans disciple er grenene. Han befalede sine disciple at elske hinanden og advarede dem mod den forfølgelse, de ville opleve på grund af deres forbindelse til ham.

Forslag til undervisningen

Johannes 15:1-11

Jesus forklarer, at han er det sande vintræ

Skriv før klassen ordene succesfuld, ulykkelig, glad, død, umagen værd, uproduktiv, udbytterig, produktiv, rig og mislykket på tavlen.

Bed eleverne om at forestille sig selv se tilbage på deres liv 60 år fra nu.

  • Hvilke af disse ord vil I allerhelst have til at beskrive jeres liv? Hvorfor?

Billede
vinranke

Tegn et billede af en vinranke på tavlen. Du kan eventuelt foreslå, at de tegner tegningen i deres skriftstudiebog. Forklar, at Jesus brugte metaforen om en vinranke for at hjælpe sine disciple til at forstå, hvordan de skal få et udbytterigt, produktivt og rigt liv.

Bed en om at læse Johannes 15:1-5 højt. Lad resten af klassen følge med og se efter, hvad elementerne i denne metafor repræsenterer.

  • Hvad repræsenterer vintræet? (Skriv Jesus Kristus ved vinranken på tavlen).

  • Hvad repræsenterer grenene? (Skriv Jesu Kristi disciple ved grenene).

  • Hvis Jesus Kristus er vintræet, og vi er grenene, hvad repræsenterer frugten så? (Frugten kan repræsentere de retskafne gerninger, som Jesu Kristi disciple bør udføre. Skriv Retskafne gerninger ved frugten).

Påpeg ordet vingårdsmand i vers 1.

  • Hvad er en vingårdsmand? (En, der tager sig af en vingård).

  • Hvordan er vor himmelske Fader ifølge vers 1-2 som en vingårdsmand? (Forklar, at Gud Faderen plantede det sande vintræ (Jesus Kristus), som alle andre får næring fra).

Vis klassen en lille gren eller kvist, som du har skåret af et træ, og forklar, hvor meget du glæder dig til det tidspunkt, hvor du kan plukke frugt fra denne gren og spise den. Spørg klassen om, hvornår de tror, du kan spise frugten fra denne gren.

  • Hvorfor vil denne gren ikke producere frugt? (Fordi den blev skåret af træet, den kan ikke få næring til at producere frugt).

Bed en om at læse Johannes 15:4-5 højt. Lad eleverne følge med og se efter, hvad Frelseren sagde er nødvendigt, for at frugten kan vokse på en gren.

  • Hvad sagde Frelseren er nødvendigt, for at frugten kan vokse på en gren? (Grenen skal blive på vintræet).

  • Hvordan er denne gren som en person, der er blevet adskilt fra eller skåret væk fra Frelseren?

Bed eleverne om at overveje at markere alle eksempler på ordene bliv eller bliver i vers 4-5. Forklar, at ordet bliv i disse vers betyder at forblive fast og vedvarende forbundet til Jesus Kristus og hans kirke (se Jeffrey R. Holland, »Bliv i mig«, Liahona, maj 2004, s. 32).

  • Hvad er resultatet ifølge vers 5 af at blive i eller være fast forbundet til Frelseren? (Jesu Kristi disciple vil bære megen frugt).

Skriv følgende ufuldstændige udtalelse på tavlen: Hvis vi holder befalingerne, bliver vi i Frelserens kærlighed og …

Hjælp klassen til at forstå en måde, hvormed Jesus Kristus hjælper os til at holde befalingerne og blive i hans kærlighed på, ved at bede en elev om at læse følgende udtalelse højt:

»Det er … ved Herrens nåde, at personer ved tro på Jesu Kristi forsoning og omvendelse fra deres synder modtager styrke og hjælp til at gøre gode gerninger, som de på anden vis ikke ville have været i stand til at gøre, hvis de kun var overladt til egne anstrengelser. Denne nåde er en bemyndigende kraft, som giver mænd og kvinder mulighed for at modtage evigt liv og ophøjelse, når og efter de har ydet deres bedste indsats« (Bible Dictionary i sdh-udgaven af den engelske bibel, »Grace«).

  • Hvordan styrker Jesus Kristus os til at holde befalingerne?

Sammenfat Johannes 15:6-8 ved at forklare, at Frelseren belærte, at de, som ikke bliver i ham, er som grene, der er blevet skåret af. De visner og dør, men de, der bliver i Jesus Kristus, vil udføre retskafne gerninger, som herliggør Gud.

  • Hvad kan vi gøre for at blive i eller være fast forbundet til Frelseren?

Bed en om at læse Johannes 15:9-11 højt. Lad klassen følge med og se efter det, Jesus lærte sine disciple at gøre, og hvilke velsignelser, de ville få.

  • Hvad lærte Jesus sine disciple at gøre?

  • Hvordan giver overholdelse af befalingerne os mulighed for at blive i Frelserens kærlighed? (Forklar, at selvom Faderen og Sønnen elsker os med en fuldkommen og evig kærlighed, giver overholdelse af deres befalinger os mulighed for at få en fylde af de velsignelser, de kærligt ønsker at give os (se 1 Ne 17:35, L&P 95:12; 130:20-21).

  • Hvorfor lærte Jesus ifølge vers 11 sine disciple at blive i ham og udføre retskafne gerninger?

Bed eleverne om at færdiggøre den ufuldstændige udtalelse på tavlen til et princip ud fra det, de har læst i vers 11. (Færdiggør den ufuldstændige udtalelse på tavlen ved hjælp at elevernes ord, så det viderebringer følgende princip: Hvis vi holder befalingerne, bliver vi i Frelserens kærlighed og får en fylde af glæde).

  • Hvorfor tror I, at det giver os mulighed for at få en fylde af glæde, når vi bliver i Frelseren?

Bed dem om at tænke på en, de kender, som har glæde, fordi han eller hun bliver i Frelseren. Lad nogle af dem fortælle om den person, de tænkte på, og forklare, hvorfor personen er et godt eksempel på dette princip. Du kan også overveje at bede dem om at fortælle, hvordan det har givet dem glæde at blive i Frelseren.

Bed dem om tænke over, hvordan de kan være fast forbundet til Frelseren og derfor få større glæde.

Johannes 15:12-17

Jesus befaler sine disciple at elske hinanden

Skriv følgende udtalelse af præsident Russell M. Nelson fra De Tolv Apostles Kvorum på tavlen. (Denne udtalelse findes i »Jesu Kristi mission og tjenestegerning«, Liahona, apr. 2013, s. 24).

»Det tydeligste bevis på vores beundring af Jesus er, at vi efterligner ham« (præsident Russell M. Nelson).

Understreg ordene beundring og efterligner i udtalelsen på tavlen. Bed eleverne om at forklare, hvad de understregede ord betyder. (Beundring er en stor kærlighed og respekt, og efterligner betyder at imitere eller kopiere).

  • Hvorfor tror I, at det at efterligne Jesus er den bedste måde at vise, at vi elsker og respekterer ham?

Bed en om at læse Johannes 15:12 højt. Lad klassen følge med og se efter, hvordan Frelseren bad os om at efterligne ham.

  • Hvad har Jesus befalet os at gøre? (Eleverne kan bruge andre ord, men sørg for, at de finder frem til følgende sandhed: Frelseren har befalet os at elske hinanden, som han elsker os. Opfordr dem til at overveje at markere denne sandhed i vers 12).

  • Hvad tror I, det betyder at elske nogen, som Jesus Kristus elsker jer?

Bed dem om at læse Johannes 15:13-17 for sig selv og se efter, hvordan Frelseren har elsket os. Del dem efter et stykke tid op i par, og bed dem om at fortælle hinanden, hvad de har fundet frem til. Stil dernæst følgende spørgsmål:

  • Hvad sagde Frelseren ifølge vers 13 er det største udtryk for kærlighed ?

  • Hvordan viste han den slags kærlighed?

Hjælp dem til bedre at forstå, hvad det betyder at sætte sit liv til, ved at bede en om at læse følgende udtalelse af ældste Claudio R.M. Costa fra De Halvfjerds højt:

Billede
Ældste Claudio R.M. Costa

»[Jesus Kristus] gav os det ultimative eksempel på kærlighed, da han sagde: ›Større kærlighed har ingen end den at sætte sit liv til for sine venner‹ (Joh 15:13). Han har sonet for alle vore synder og givet sit liv for os alle.

Vi kan sætte vores liv til for dem, vi elsker, ikke ved fysisk at dø for dem, men snarere ved at leve for dem – give af vores tid, altid være til stede i deres liv, tjene dem, være høflige, hengivne og udvise sand kærlighed mod vores familie og alle mennesker – som Frelseren bød os« (»Overlad ikke til morgendagen, hvad du kan gøre i dag«, Liahona, nov. 2007, s. 74).

  • Hvordan kan vi ifølge ældste Costa sætte vores liv til for andre?

  • Hvornår har en anden sat sit liv til for jer på en af disse måder?

Bed dem om at tænke over Frelserens befaling om at elske andre, som han elsker os. Giv dem nogle få minutter til i deres skriftstudiebog at skrive om en person, de tror, at Frelseren gerne vil have, de viser kærlighed, og en plan for, hvordan de vil gøre det.

Johannes 15:18-27

Jesus advarer sine disciple om den forfølgelse, de vil opleve ved at vidne om ham

Forklar, at da Frelseren havde belært sine disciple om at blive i ham og vise kærlighed til hinanden, forklarede han dem, hvad der ville ske med dem på grund af det særlige vidnesbyrd, de havde om ham, og ansvaret for at fortælle andre om det.

Bed en om at læse Johannes 15:18-20 højt, og lad klassen se efter, hvad Jesus sagde om, hvordan verden ville behandle hans disciple. (Forklar, at »verden« i disse vers henviser til mennesker, der synder og er imod Gud).

  • Hvad sagde Jesus om, hvordan verden ville behandle hans disciple?

Du kan eventuelt påpege, at fordi »verden hader« Frelserens disciple, vil de kunne finde hjemmesider og medier, der er fyldt med had mod mormonerne. Nogle elever vil møde udelukkelse, latterliggørelse og trusler i form af vred adfærd, deriblandt cybermobning.

Hvis det er relevant, kan du overveje at instruere dem i, hvordan og hvor de kan finde svar på hadefulde anklager mod Kirken. Udover at søge hjælp hos betroede voksne kan de finde online ressourcer på mormonnewsroom.org, lds.org/topics og seektruth.lds.org.

Sammenfat Johannes 15:21-25 ved at forklare, at Jesus Kristus bekræftede, at de, som hader ham, også hader Faderen, og de vil blive holdt ansvarlige for deres valg.

Forklar, at Jesus Kristus gav nogle måder, hvorpå verden kan få et vidnesbyrd om ham på trods af andres had og forfølgelse af Frelserens følgere. Bed eleverne om at læse Johannes 15:26-27 for sig selv og se efter vidner, som vil vidne om Jesus Kristus for verden.

  • Hvem sagde Frelseren ville vidne om hans guddommelighed? (Helligånden og Frelserens disciple).

Bed eleverne om at tænke over principper og sandheder i denne lektion. Opfordr dem til at tænke tilbage på det, de har følt sig tilskyndet til at gøre, og om at følge de tilskyndelser, de har modtaget fra Helligånden.

Kommentar og baggrundsinformation

Johannes 15:4-5. Hvis vi bliver i Frelseren, vil vi udføre retskafne gerninger

Ældste Jeffrey R. Holland fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt, hvad det betyder at blive i Frelseren:

»›Abide in me‹ (Joh 15:4), som der står på engelsk, er et forståeligt og smukt begreb fra det elegante engelske i King James-bibelen, men ordet ›abide‹ bliver ikke brugt så hyppigt mere. Jeg fik en endnu større påskønnelse for denne formaning fra Herren, da jeg så oversættelsen af dette skriftsted på et andet sprog. På spansk hedder dette velkendte udtryk: ›Permaneced en mi.‹ Som det engelske udsagnsord ›abide‹ betyder permanecer ›at forblive, at blive‹, men selv [engelsktalende] som jeg kan fornemme, at roden til dette ord er ›permanent‹. Betydningen af dette er derfor ›bliv – men bliv for evigt‹. Dette er evangeliets kald til [alle] i verden. Kom, men kom for at blive. Kom med overbevisning og udholdenhed. Kom for altid, for jeres skyld og for alle de generationers skyld, som følger efter jer …

Kristus er alt for os, og vi skal ›blive‹ i ham for altid, urokkeligt, trofast, for evigt. For at evangeliets frugt kan blomstre og velsigne os, må vi være fast forankrede i ham, alles Frelser, samt til hans kirke, som bærer hans hellige navn. Han er den vinstok, der er vores sande kilde til styrke og den eneste kilde til evigt liv« (»Bliv i mig«, Liahona, maj 2004, s. 32).

Ældste James M. Paramore fra De Halvfjerds har talt om, hvordan Gud overfører sin kærlighed og kraft til dem, der holder befalingerne:

»Når vi ydmygt søger vor himmelske Fader i bøn, og når vi lærer og efterlever hans befalinger, overfører han til os sin kærlighed for andre og også mange af sine kræfter. Tusinder bærer vidnesbyrd om, at hans ord: ›Hvis I holder mine bud, vil I blive i min kærlighed‹ (Joh 15:10) er sande. Vi begynder så, som Frelseren sagde, at fastgøre os selv som grene til ›det sande vintræ‹ og modtager den samme styrke og kraft og kan forvente den samme frugt (se Joh 15:1-6)« (»I skal elske hverandre«, Den danske Stjerne, okt. 1981, s. 95).

Johannes 15:8-14. »I bærer megen frugt«

Præsident John Taylor har sagt, vi skal være ydmyge, trofaste, flittige og lydige, hvis vi skal være frodige grene:

»I siger som hellige: ›Jeg tror, at jeg forstår min pligt, og jeg klarer det virkelig godt.‹ Det er muligt. I ser den lille kvist; den er grøn, den trives og er det perfekte eksempel på livet; den bærer sin del i forhold til træet, og den er forbundet til stammen, grenene og roden; men kan træet leve uden kvisten? Ja, det kan det. Den bør ikke prale af sig selv eller hævde sig og sige: ›Hvor er jeg grøn, og hvor jeg trives, og hvor er jeg sund, hvor klarer jeg det godt, og jeg er på det rigtige sted, og jeg gør det rigtige.‹ Men kan man undvære roden? Nej, I bærer jeres del og har jeres sted på træet. Det er det samme med dette folk. Når de gør deres del; når de højner deres kaldelse, efterlever deres religion og går i lydighed mod Herrens Ånd, har de en del af hans Ånd, som de tillige kan få gavn af. Og når de er ydmyge, trofaste og flittige og overholder Guds love og befalinger, befinder de sig på deres sted på træet. De blomstrer, knopper, blomster og blade og alt omkring dem er rigtige, og de er en afgørende og vigtig del af træet« (Deseret News, 16. dec. 1857, s. 323).

Johannes 15:13. »Større kærlighed har ingen«

Præsident Gordon B. Hinckley delte sine følelser for Johannes 15:13:

»Jesus er min ven. Ingen anden har givet mig så meget. ›Større kærlighed har ingen end den at sætte sit liv til for sine venner‹ (Joh 15:13). Han gav sit liv for mig. Han åbnede vejen til evigt liv. Kun en Gud kunne gøre det. Jeg håber, at jeg er regnet som værdig til at være hans ven« (»Mit vidnesbyrd«, Liahona, juli 2000, s. 85).