Bibliotek
Lektion 39: Markus 9:1-29


Lektion 39

Markus 9:1-29

Indledning

Jesus blev forvandlet foran Peter, Jakob og Johannes. Han underviste dem derpå om Johannes Døbers opgave, der som en Elias skulle bane vejen for Messias. Da Jesus vendte tilbage til sine andre disciple, bønfaldt en mand ham om at uddrive en uren ånd fra hans søn. Jesus uddrev den urene ånd og underviste sine disciple om behovet for bøn og faste.

Forslag til undervisningen

Markus 9:1-13

Jesus forvandles foran Peter, Jakob og Johannes og belærer om Elias

Bed flere elever om at melde sig til at komme op foran i klassen og kort demonstrere en aktivitet, der øger fysisk styrke.

  • Hvorfor skulle nogle ønske eller have behov for at øge sin fysiske styrke?

  • Hvordan kan fysisk styrke sammenlignes med åndelig styrke eller tro på Jesus Kristus?

  • I hvilke situationer kan vores tro på Jesus Kristus blive prøvet og have brug for styrke? (Skriv deres svar på tavlen).

Bed eleverne, mens de studerer Markus 9:1-9, om at se efter sandheder, der kan hjælpe dem til at styrke deres tro på Jesus Kristus.

Sammenfat Markus 9:1-13 ved at forklare, at det indeholder en beretning om Jesu forvandling foran Peter, Jakob og Johannes på Forklarelsens bjerg. Disse vers fortæller også, at Jesus underviste disse apostle om, at Johannes Døber havde opfyldt den profetiske rolle som en Elias eller en, der forbereder vejen for Frelserens komme.

Markus 9:14-29

Jesus uddriver en uren ånd fra en mands søn

Bed en elev om at læse Markus 9:14-15 højt. Bed klassen om at følge med og se efter, hvad Frelseren mødte, da han kom ned ad bjerget til sine andre disciple. Lad eleverne fortælle, hvad de har fundet frem til.

Bed en elev om at læse Frelserens ord og en anden elev om at læse faderens ord i den efterfølgende beretning i Markus 9:16-24 (du kan give disse dele i løbet af klassen og bede dem om at finde deres respektive vers). Overvej at spille rollen som fortæller eller bed en tredje elev om at gøre det. Bed de adspurgte elever om at læse deres del i Markus 9:16-18 højt. Lad klassen følge med og se efter, hvad faderen ønskede af Frelserens disciple.

  • Hvad var det, denne far ønskede for sin søn? (Du skal måske forklare, at sønnen var besat af en uren ånd, som gjorde ham stum (se Mark 9:17, 25) og påførte ham andre lidelser. Når den urene ånd overvældede sønnen, fik den ham til at kaste sig til jorden, fråde, skære tænder og blive stiv).

Bed eleverne om at forestille sig denne far og overveje, hvordan deres tro på Frelseren og hans magt kunne blive berørt, da disciplene ikke kunne helbrede deres søn.

Bed de adspurgte elever om at fortsætte med at læse højt fra deres del i Markus 9:19-22. Lad klassen følge med og forestille sig, hvordan denne far må have følt, da han talte med Frelseren.

  • Hvad tror I, denne far følte, da han talte med Frelseren?

Bed en elev om at læse følgende udtalelse op af ældste Jeffrey R. Holland fra De Tolv Apostles Kvorum. Lad klassen lytte efter, hvad ældste Holland tilføjer til vores forståelse af denne fars følelser og bønner.

Billede
Ældste Jeffrey R. Holland

»Uden andet håb tilbage anvender denne far den tro, han har, og beder indtrængende verdens Frelser: ›Men hvis du kan gøre noget, så forbarm dig over os og hjælp os‹ (Mark 9:22, kursiv tilføjet). Jeg kan knapt læse disse ord uden at græde. Det er tydeligt, at flertals stedordet os bruges bevidst. Det, som manden i virkeligheden siger, er: ›Hele vores familie tigger om hjælp. Vores kamp ophører aldrig. Vi er udmattede. Vores søn falder i vandet. Han falder ind i ilden. Han er hele tiden i fare, og vi er hele tiden bange. Vi ved ikke, hvor vi ellers skal henvende os. Kan du hjælpe os? Vi vil være taknemmelige for hvad som helst – en delvis velsignelse, bare et glimt af håb, at den byrde, drengens mor bærer hver eneste dag i sit liv, bliver løftet bare en lille smule« (»Jeg tror«, Liahona, maj 2013, s. 93).

Bed den adspurgte elev om at læse hans del om Frelseren i Markus 9:23 højt. Bed klassen om at følge med og se efter, hvad Frelseren sagde til denne far.

  • Hvem måtte denne far tro på?

  • Hvilket princip underviste Frelseren denne far om? (Eleverne bruger måske andre ord, men sørg for, at de finder frem til følgende sandhed: Hvis vi tror på Jesus Kristus, er alt muligt for os. Du kan foreslå, at de markerer ordene i vers 23, der belærer om dette princip).

Påpeg, at »alt« handler om alle retskafne velsignelser, der er i overensstemmelse med Guds vilje, formål og timing.

  • Hvordan kan en tro på dette princip hjælpe en person, der står overfor problemer, der virker umulige at overvinde?

Bed den adspurgte elev om at læse denne fars del i Markus 9:24 højt. Lad klassen følge med og se efter faderens svar på det princip, som Frelseren underviste i.

  • Hvordan vil I beskrive denne fars tro på dette tidspunkt?

Bed eleverne om at bemærke de to dele af denne fars svar. Bed en elev om at læse følgende udtalelse af ældste Jeffrey R. Holland højt. Lad klassen lytte efter, hvad faderens erklæring viser om, hvad vi kan gøre i tider med »tvivl«, manglende tro eller frygt.

Billede
Ældste Jeffrey R. Holland

»Den første iagttagelse af denne beretning er, at da faderen bliver mødt med opfordringen om at tro, fremhæver han først sin styrke og kun derefter erkender han sin begrænsning. Hans første erklæring er bekræftende og uden tøven: ›Jeg tror.‹ Til alle, der ønsker mere tro, ville jeg sige, husk denne mand! I tider med frygt, tvivl eller uroligheder, så stå fast på den grund, I allerede har vundet, selv hvis det område er begrænset. Som en del af den udvikling, vi alle skal opleve her på jorden, vil vi alle have åndelige oplevelser tilsvarende denne drengs plage eller denne forælders desperation. Når de tider kommer og de problemer dukker op, hvoraf løsningen ikke er umiddelbart forestående, så hold fast ved det, I allerede ved, og vær stærke, indtil mere viden kommer« (»Jeg tror«, Liahona, maj 2013, s. 93-94).

  • Hvad kan vi lære af denne far om, hvad vi kan gøre i tider med manglende tro? (Når eleverne har svaret, skriver du følgende ufuldstændige udsagn på tavlen: Hvis vi holder fast i det, vi tror på …).

  • Hvad kan vi lære om at mangle tro af den anden del af denne fars udtalelse i vers 24? (Når eleverne har svaret, skal du tilføje følgende vending til udtalelsen på tavlen: og søger Herrens hjælp …).

Bed en elev om at læse Markus 9:25-27 højt. Bed klassen følge med og se efter, hvad Frelseren gjorde som svar på faderens bøn.

  • Hvad gjorde Frelseren som svar på faderens bøn?

  • Hvordan vil I færdiggøre udtalelsen på tavlen ud fra det, I har lært af denne beretning? (Når eleverne har svaret, så færdiggør udsagnet på tavlen, så det udtrykker følgende princip: Hvis vi holder fast i det, vi tror på, og søger Herrens vejledning, vil han hjælpe os med at styrke vores tro).

Henvis til situationerne på tavlen, som I drøftede i begyndelsen af klassen.

  • Hvordan kan dette princip bruges i disse situationer?

  • Hvornår har I eller en, I kender, fået Herrens hjælp i en tid med manglende tro ved at holde fast i troen og søge hans hjælp? (Du kan måske også dele en oplevelse).

Opfordr eleverne til at anvende dette princip i tider med manglende tro.

Mind dem om, at denne far i begyndelsen bragte sin søn til nogle af Jesu disciple for at blive helbredt. Bed eleverne om at forestille sig, at de er disse disciple.

  • Hvad ville I måske tænke eller føle, da det ikke lykkedes at uddrive den urene ånd fra drengen?

Bed en elev om at læse Markus 9:28 højt og lad klassen se efter det spørgsmål, som disciplene stillede Jesus.

  • Hvilket spørgsmål stillede disciplene Jesus?

Bed dem om at gennemgå Markus 9:19 og se efter, hvordan Frelseren beskrev folk, heriblandt sine disciple, som var til stede. (De var »vantro«). Forklar, at vantro her henviser til manglende tro på Jesus Kristus. Tro på Jesus Kristus er nødvendigt, for at præstedømmets velsignelser kan virke.

Bed en elev om at læse Markus 9:29 højt. Lad klassen følge med og se efter Frelserens svar på hans disciples spørgsmål.

  • Hvad belærte Frelseren sine disciple om?

  • Hvordan kan bøn og faste påvirke en persons tro? (Når eleverne svarer, skal du hjælpe dem med at forstå følgende sandhed: Vi kan vokse i tro på Jesus Kristus gennem bøn og faste).

Bed en elev om at læse følgende udtalelse fra hæftet Tro mod sandheden. Bed klassen om at lytte efter forskellige situationer, hvor denne sandhed kan anvendes:

»Denne beretning viser, at bøn og faste kan give yderligere styrke til dem, som giver og modtager velsignelser i præstedømmet. Beretningen kan også anvendes i din personlige indsats for at efterleve evangeliet. Hvis du har en svaghed eller en synd, som du har kæmpet med at overvinde, så kan du faste og bede for at modtage den hjælp eller tilgivelse, som du ønsker. Ligesom den dæmon, som Kristus kastede ud, kan din vanskelighed være af den slags, at den kun vil forsvinde ved bøn og faste« (Tro mod sandheden: Et evangelisk opslagsværk, 2004, s. 39).

  • I hvilke situationer kan denne sandhed ifølge denne udtalelse anvendes?

  • Hvornår har bøn og faste hjulpet jer med at vokse i tro på Kristus og gjort det muligt for jer at modtage de retfærdige velsignelser, som I søgte?

Bed dem om at grunde over velsignelser, de søger for sig selv eller andre, der kan opnås ved større tro på Jesus Kristus gennem bøn og faste. Bed dem om at skrive et mål ned og bede og faste for disse velsignelser på næste fastesøndag.

Billede
mesterskriftstedsikon
Gennemgang af mesterskriftsteder

Overvej at tjekke nogle af de mesterskriftsteder, som eleverne måske ikke kender. Bed dem om at læse og markere dem. Du kan give et nyt mesterskriftsted til hver elev eller par og bede dem om at tegne nogle figurer på et stykke papir, der viser sandheden, der fremgår af deres vers. Bed dem om at forklare deres billede for klassen. Du kan vise billederne til senere brug.

(Bemærk: Du kan bruge denne aktivitet ved begyndelsen eller slutningen af hvilken som helst lektion, hvis der er tid).

Kommentar og baggrundsinformation

Markus 9:22-24. Hold fast i det, vi tror på, og søg hjælp til at styrke vores tro

Ældste Jeffrey R. Holland fra De Tolv Apostles Kvorum gav følgende råd om at styrke vores tro:

»Når der opstår problemer og spørgsmål, så begynd ikke jeres søgen efter tro med at sige, hvor meget I ikke har, så I leder med jeres ›vantro‹ … Jeg beder jer ikke om at foregive tro, I ikke har. Men jeg beder jer om at være tro mod den tro, I har. Nogle gange handler vi, som om en ærlig tilkendegivelse af tvivl er et højere udtryk for moralsk mod, end en ærlig tilkendegivelse af tro er det. Det er det ikke! Så lad os alle huske dette klare budskab fra en beretning fra skriften: Vær så åbne om jeres spørgsmål, som I har brug for at være; livet er fyldt med spørgsmål om det ene eller det andet emne. Men hvis I og jeres familie ønsker at blive helbredt, så lad ikke de spørgsmål stå i vejen for, at tro kan udvirke sine mirakler …

Når tvivl eller vanskeligheder kommer, så vær ikke bange for at spørge om hjælp. Hvis vi ønsker det lige så ydmygt og ærligt, som denne far gjorde, så kan vi få den. Skrifterne udtrykker sådanne indtrængende ønsker som ›oprigtig hensigt‹ tilstræbt ›med hjertets faste forsæt uden at handle hyklerisk og bedragerisk over for Gud‹ (2 Ne 31:13). Jeg vidner om, at Gud som svar på den slags bønfaldende henvendelse altid vil sende hjælp fra begge sider af sløret til at styrke vores tro« (»Jeg tror«, Liahona, maj 2013, s. 94).

Hvis nogle af dine elever kæmper med tvivl eller frygt fra spørgsmål eller Frelserens kirkes historie, kan du opfordre dem til at læse relevante afsnit fra Kirkens side om Gospel Topics (se lds.org/topics).

Markus 9:28-29. Faste kombineret med bøn

Ældste Joseph B. Wirthlin fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt følgende:

»Vi lægger mærke til, at i skrifterne er faste næsten altid knyttet til bøn. Uden bøn er faste ikke en fuldstændig faste, det er blot at være sulten. Hvis vi vil have, at vores faste skal være andet [end blot at undlade at spise], må vi opløfte hjertet, sindet og stemmen i bøn til vor himmelske Fader. Faste tillige med indtrængende bøn giver stor kraft« (»Fasteloven«, Liahona, juli 2001, s. 89).

For flere oplysninger om kombinationen af faste og bøn og betydningen for øget åndelighed i vores liv se da ældste Carl B. Pratt, »Velsignelserne ved korrekt faste«, Liahona, nov. 2004, s. 47-49.