Bibliotek
Hjemmestudielektion: 2 Korinther 8-Efeserne 1 (Del 24)


Hjemmestudielektion

2 Korinther 8-Efeserne 1 (Del 24)

Forberedelsesmateriale for hjemmestudielæreren

Sammenfatning af de daglige hjemmestudielektioner

Følgende sammenfatning af begivenheder, læresætninger og principper, som eleverne lærte om, da de studerede 2 Korinther 8-Efeserne 1 (del 24) er ikke beregnet til at være en del af din lektion. Den lektion, du underviser i, er kun koncentreret om få af disse læresætninger og principper. Følg Helligåndens inspiration, idet du overvejer dine elevers behov.

Dag 1 (2 Korinther 8-9)

I denne lektion lærte eleverne, at når vi forstår alt, som Frelseren har givet os, vil vi være mere villige til at give af vore midler til andre. Eleverne lærte også, at Gud ønsker, at vi er villige til at give, selv når vi måske ikke har noget at give. Udover det, så lærte eleverne, at hvis vi giver til dem i nød med glæde i hjertet, vil Gud gavmildt velsigne os, og når vi ser Guds gavmilde velsignelser, kan det hjælpe os til at være ham taknemlig.

Dag 2 (2 Korinther 10-13)

Af Paulus’ belæringer om åndelig velfærd lærte eleverne, at når vi kontrollerer vore tanker i lydighed mod Jesus Kristus, vil vi få større fremgang i krigen mod Satan. Af Paulus’ belæringer om hans egen torn i kødet fandt eleverne ud af, at Herren kan tillade, at vi oplever svagheder og prøvelser, så vi kan lære at være ydmyge. Jesu Kristi nåde er tilstrækkelig til at styrke os i vore svagheder, og Herren fjerner ikke altid vore udfordringer, men han vil styrke os, når vi trofast udholder dem.

Dag 3 (Galaterne)

Da eleverne studerede Paulus’ belæringer til galaterne, lærte de, at Jesus Kristus åbenbarer sand lære til sine profeter. Eleverne lærte også, at alle de, der udøver tro på Jesus Kristus og indgår i den evangeliske pagt, bliver ét i Kristus og Guds arvinger. De fik en forståelse for, at når vi vandrer i Ånden, vil vi overvinde kødets fristelser, og hvis vi er flittige til at gøre godt, vil vi høste velsignelserne af vore gerninger.

Dag 4 (Efeserne 1)

Af det første kapitel i Paulus’ belæringer til efeserne lærte eleverne, at Guds børn var forudordinerede til at modtage evangeliets velsignelser. De lærte også, at alle ting fra tidligere uddelinger i tidernes fyldes uddeling ville blive gengivet, og at vi vil komme til at kende vor himmelske Fader gennem forjættelsens hellige Ånd.

Indledning

Apostlen Paulus opfordrede de galatiske hellige til at genoprette deres tro på Jesus Kristus og stole på, at frelse kun er tilgængelig gennem ham og ikke gennem lydighed mod moseloven.

Forslag til undervisningen

Galaterne 5

Paulus tilskynder de galatiske hellige til at genoprette deres tro på Jesus Kristus

Billede
drawing, tug-of-war

Tegn et billede af tovtrækning på tavlen.

  • Hvad er tovtrækning? Hvordan vinder man en tovtrækning?

  • Hvordan er vores liv ligesom en tovtrækning?

Hvis eleverne ikke nævner det, så påpeg, at et aspekt af vores liv, der er ligesom en tovtrækning, er vores kamp mod fristelse. Bed eleverne om at se efter sandheder, når de studerer Galaterne 5, der kan hjælpe dem til at vide, hvordan de vinder kampen mod fristelse.

Mind eleverne om, at jødiske kristne havde vildledt de hellige i Galatien ved at lære dem, at de skulle efterleve moseloven og blive omskåret for at kunne blive frelst. Apostlen Paulus beskrev disse falske lærdomme om moseloven som et »trælleåg« (Gal 5:1).

Bed en elev om at læse Galaterne 5:1 højt. Lad klassen følge med og se efter, hvem, Paulus sagde, der giver frihed fra dette trælleåg.

  • Hvem giver frihed fra dette trælleåg?

Sammenfat Galaterne 5:2-15 ved at forklare, at Paulus revsede de galatiske hellige, fordi de så nemt var blevet ledt væk fra friheden i Jesu Kristi evangelium og i stedet var vendt tilbage til moselovens trældom. Han tydeliggjorde derefter, at selvom Kristi tilhængere var blevet befriet fra moselovens trældom, så betød det ikke, at de havde frihed til frit at hengive sig til synd.

Bed en elev om at læse Galaterne 5:16-17 højt. Lad klassen følge med og se efter to modstridende kræfter, som Paulus beskrev.

  • Hvilke to modstridende kræfter beskrev Paulus?

Lav to kolonner på tavlen ved at tegne en lodret linje ned i midten af tegningen. Skriv Leve i Ånden på den ene side og Følge kødets lyst på den anden side.

  • Hvad vil det sige at »leve i Ånden« (Gal 5:16)? (At leve værdigt til og følge Helligånden).

  • Hvad henviser »følge kødets lyst« (Gal 5:16) til? (Fristelse til at synde).

  • Hvordan anses de som modstridende kræfter?

  • Hvilket princip kan vi lære af Galaterne 5:16 om, hvordan vi overvinder kødets fristelser? (Eleverne kan bruge andre ord, men de bør finde frem til et princip lig det følgende: Når vi lever i Ånden, vil vi overvinde kødets fristelser. Skriv dette princip på tavlen).

Bed en elev om at læse følgende udtalelse af ældste Melvin J. Ballard fra De Tolv Apostles Kvorum højt. Lad klassen lytte efter det spørgsmål, som ældste Ballard beder os om at tænke over.

Billede
Ældste Melvin J. Ballard

»Alt det arbejde vores sjæls fjende gør for at indfange os, gør han gennem kødet … De tilnærmelser han gør, gør han gennem lidenskaberne, lysterne, kødets ambitioner. Al den hjælp, vi får fra Herren i denne kamp, får vi gennem den ånd, der bor i vores kødelige legeme. Således arbejder disse to store kræfter gennem de nævnte to kanaler.

Hvordan går det med din kamp? … Det er et meget vigtigt spørgsmål. Den største kamp, noget menneske nogen sinde vil kæmpe (jeg tænker ikke på, hvor mange fjender de har), vil være den kamp, de kæmper inden i sig selv« (Kampen for sjælen, Den danske Stjerne, sep. 1984, s. 39).

Lad eleverne tænke over, hvilken side af tovtrækningen de er på, og hvilken kraft der vinder i deres liv.

Del klassen op i grupper på to eller tre. Giv halvdelen af grupperne til opgave at læse Galaterne 5:19-21 højt sammen og se efter resultaterne af at »følge kødets lyst«. Bed den anden halvdel om at læse Galaterne 5:22-23 højt sammen og se efter resultaterne af at leve i Ånden. Når de er færdige med at læse, så bed et medlem af hver gruppe om i den rette kolonne på tavlen at skrive et af de svar, de har fundet frem til. Bed dem om at fortsætte med at skrive deres svar, indtil listen afspejler det, som Paulus beskrev. Du kan eventuelt tage en ordbog med til klassen og bede eleverne om at slå ord op, der er svære at forstå.

  • Hvad sagde Paulus ifølge Galaterne 5:21, at der ville ske med folk, der gav efter for »kødets gerninger« (Gal 5:19)?

  • Hvilken frugt eller hvilke resultater indikerer ifølge Galaterne 5:22-23, at nogen lever i Ånden? (Eleverne kan bruge andre ord, men sørg for, at de finder frem til følgende sandhed: Åndens frugt er kærlighed, glæde, fred, tålmodighed, venlighed, godhed, trofasthed, mildhed og selvbeherskelse. Du kan eventuelt foreslå, at eleverne markerer denne sandhed i deres skrifter).

Henvis til den side på tegningen, hvor Åndens frugt står.

  • Hvorfor er det værd at have disse velsignelser?

Tegn en stor pil under tegningen, der peger hen mod den side, hvor kødets lyster står. Bed eleverne om at forestille sig, at vi i denne tovtrækning tillader os selv at bevæge os henimod kødets lyster.

  • Hvad sker der med Åndens frugt, når vi giver efter for kødets lyster? (Vi begynder at miste Åndens frugt).

Visk pilen ud og tegn en anden pil, der peger hen mod Åndens frugt. Lad eleverne forestille sig, at vi nu tillader os selv at bevæge os henimod den side.

  • Hvad sker der med kødets gerninger, når vi lever i Ånden? (De ophører med at være en del af vores liv).

Bed eleverne om i deres skriftstudiebog at skrive om et tidspunkt, hvor de følte eller oplevede en af Åndens frugt, der er nævnt. Lad dem også skrive om, hvad de gjorde for at leve i Ånden på det tidspunkt. Når de er færdige, så bed nogle elever om at fortælle om det, de har skrevet.

Bed en elev om at læse Galaterne 5:24-25 højt. Lad klassen følge med og se efter, hvad Jesu Kristi disciple prøver at gøre med kødets lyster.

  • Hvad prøver Jesu Kristi disciple at gøre med kødets lyster? (Korsfæste dem eller fjerne dem fra deres liv).

Bed dem om at tænke over, hvad de vil gøre for at leve mere i Ånden. Tilskynd dem til at følge de tilskyndelser de modtager, så de kan nyde Åndens frugt.

Næste del (Efeserne 2Filipperne 4)

Bed eleverne om at tænke over de skiftende værdier, love og meninger i verden. Hvordan kan vi vide, hvad der er rigtigt og forkert i en verden, hvor holdningerne hele tiden skifter? Apostlen Paulus gav de hellige råd og hjalp dem til at forstå, hvad Herren har givet os for at sikre, at vi ikke bliver vildledt af verdens falske filosofier. Forklar også, at når de fortsætter med at studere Paulus’ skrivelser i den næste uge, vil de finde svar på følgende spørgsmål: Hvordan bør børn behandle deres forældre? Hvad siger Paulus vil »slukke alle den ondes brændende pile« (Ef 6:16)?