Bibliotek
Lektion 122: Efeserne 4


Lektion 122

Efeserne 4

Indledning

Paulus underviste i, at Herren havde grundlagt sin kirke og kaldet ledere for både at fuldkommengøre og forene de hellige. Han opfordrede også kirkens medlemmer til at aflægge deres gamle skikke og efterleve det, som de vidste var sandt.

Forslag til undervisningen

Efeserne 4:1-16

Paulus underviser om vigtigheden af Jesu Kristi kirke

Bed eleverne om at tænke over følgende to scenarier:

  1. I skolen spørger jeres lærer klassen om deres mening om et kontroversielt emne. Da eleverne fortæller om deres holdninger, indser I, at de fleste af dem har en holdning, der er anderledes end Kirkens lærdomme.

  2. Lovgiverne i jeres land har lovliggjort en opførsel, som Kirkens ledere har sagt er forkert.

  • Hvorfor kan sådanne situationer være svære for et medlem af Kirken?

Bed eleverne, når de studerer Efeserne 4:1-16, om at se efter en sandhed om, hvordan vi kan vide, hvad der er rigtigt, og hvad der er forkert i en verden, hvor værdier og overbevisninger ændrer sig.

Mind eleverne om, at Paulus i dette brev måske har skrevet til nye medlemmer af kirken. Bed en elev om at læse Efeserne 4:1-6 højt. Lad klassen følge med og se efter, hvad Paulus sagde om kirken og dens lære.

  • Hvad sagde Paulus og kirken og dens lære?

  • Hvad tror I, at Paulus mente, da han sagde, at der er »én Herre, én tro [og] én dåb« (v. 5)? (På Paulus’ tid, såvel som på vor tid, er der én sand Jesu Kristi kirke på jorden (se L&P 1:30).

Sammenfat Efeserne 4:7-10 ved at forklare, at Paulus sagde, at vi alle gennem Jesu Kristi forsoning har fået hans nådes gave. Han sagde også, at Kristus havde givet andre gaver til menneskeheden.

Bed en elev om at læse Efeserne 4:11 højt. Lad klassen følge med og se efter, hvad Herren gav kirken. Bed nogle elever fortælle om, hvad de har fundet frem til.

  • Hvad gav Herren til kirken?

Forklar, at titlerne på embederne i præstedømmet i Kirken på vor tid måske ikke er de samme som de titler, der blev brugt på Paulus’ tid, og den første kirke havde måske ikke alle de samme kaldelser, som Kirken har nu. For eksempel sagde profeten Joseph Smith, at »en evangelist er en patriark« (Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Smith, 2007, s. 139). En hyrde, som leder sin flok, er en passende beskrivelse for vor tids biskopper, grenspræsidenter, stavspræsidenter og distriktspræsidenter.

Skriv følgende ufuldstændige sætning på tavlen: Herren har kaldet apostle, profeter og andre kirkeledere til at hjælpe til at …

Bed en elev om at læse Efeserne 4:12-13 højt. Lad klassen følge med og se efter, hvorfor Herren gav kirken apostle, profeter og andre ledere.

  • Med hvilket formål sørgede Herren for apostle, profeter og andre kirkeledere til sin kirke? (Tilføj udruste de hellige til udtalelsen på tavlen).

  • Hvordan hjælper apostle, profeter og andre kirkeledere os med at blive udrustet?

Bed en elev om at læse Efeserne 4:14 højt. Lad klassen følge med og se efter en anden grund til, at Herren gav sin kirke apostle, profeter og andre ledere.

  • Hvilken anden grund er der til, at Herren sørgede for disse ledere til kirkens medlemmer? (Tilføj og beskytte dem mod falske læresætninger på tavlen, så hele sandheden lyder som følgende: Herren har kaldet apostle, profeter og andre kirkeledere til at hjælpe til at udruste de hellige og beskytte dem mod falske læresætninger).

Billede
boat in rough water

Hjælp eleverne til at forstå billedsproget i vers 14 ved at vise et billede af en båd på havet i stormvejr. Du eller en elev kan også tegne et billede af en båd i stormvejr på tavlen.

  • Hvad kan der ske med en båd, hvis den bliver kastet rundt på vandet i en voldsom storm?

Henvis til scenarierne, der blev præsenteret i begyndelsen af lektionen.

  • Hvordan kan en båd, der bliver kastet rundt i uvejr, sammenlignes med nogen, der »slynges og drives hid og did« (v. 14) af falske lærdommes og den offentlige menings skiftende vinde?

  • Hvordan kan apostlenes, profeternes og andre kirkelederes lærdomme hjælpe Guds tilhængere med at navigere i disse oprørte vande og vende sikkert hjem til vor himmelske Fader?

Skriv følgende kirkekaldelser på tavlen: Apostle, profeter, patriarker, biskopper og lærere. Bed eleverne om at vælge to af kaldelserne og skrive i deres skriftstudiebog, hvordan en leder, der har en sådan kaldelse, har hjulpet dem til at forbedre sig eller vokse åndeligt eller beskyttet dem mod falsk lære og bedrag. Bed efter noget tid nogle elever om at fortælle om en oplevelse, som de har skrevet om.

Bed en elev om at læse Efeserne 4:15-16 højt. Lad klassen følge med og se efter, hvordan vore kirkeledere bør undervise os i evangeliets sandheder.

  • Hvordan bør vore kirkeledere undervise os i evangeliets sandheder?

Efeserne 4:17-32

Paulus opfordrer de hellige til at aflægge ondt og blive nye gennem Jesus Kristus

Tag en hverdagsjakke eller -frakke med til klassen (helst en, der er godt brugt eller meget slidt). Hvis det er muligt, så tag også en frakke eller jakke med, som det vil være passende at tage på til en fin begivenhed. (Hvis du foretrækker det, kan du tage en hverdagsbluse og en pæn bluse med i stedet. Sørg for, at begge bluser er store nok til, at en elev kan tage dem på over sit tøj). Bed en elev om at komme op foran i klassen og tage hverdagsjakken på. Bed eleven om at dreje rundt og vise klassen jakken. Bed derefter ham eller hende om at tage hverdagsjakken af og tage den pænere jakke på og vise den for klassen. Tak eleven og bed vedkommende om at tage jakken af og sætte sig.

  • Hvilken af disse to jakker vil være mest passende at tage på til en fin begivenhed?

Mind eleverne om, at Paulus måske har henvendt sig til nyomvendte i kirken. Bed eleverne om, når de studerer Efeserne 4:17-32, at se efter, hvordan Paulus brugte metaforen med at tage noget af og tage noget andet på for at undervise disse nyomvendte i, hvad de skulle gøre som Jesu Kristi disciple.

Bed en elev om at læse Efeserne 4:17-20 højt. Lad klassen følge med og se efter ord eller vendinger, der beskriver den åndelige tilstand hos de ikke-jøder, der ikke havde sluttet sig til kirken.

  • Hvordan beskrev Paulus den åndelige tilstand hos de andre ikke-jøder?

  • Hvad var ifølge Paulus grunden til, at de andre ikke-jøder var i den åndelige tilstand?

Bed en elev om at læse Efeserne 4:21-24 højt. Lad klassen følge med og se efter, hvad der havde hjulpet medlemmerne af kirken til at blive anderledes end andre folk.

  • Hvad havde ifølge vers 21 hjulpet medlemmerne af kirken til at blive anderledes end andre folk?

Henvis til den elev, der tog de to forskellige jakker på, og spørg klassen, hvad eleven skulle gøre, før han eller hun tog den pæne jakke eller frakke på.

  • Hvad sagde Paulus til kirkens medlemmer, at de skulle »aflægge« (v. 22)? (Du kan eventuelt minde eleverne om, at ordet levned henviser til en persons opførsel og levevis).

  • Hvad betyder det, at »iføre [sig] det nye menneske« (v. 24)? (At blive åndeligt genfødt (se Mosi 27:25) og flittigt efterleve Jesu Kristi evangelium hver dag).

  • Hvilken sandhed finder vi i disse vers om Jesu Kristi disciple? (Eleverne kan bruge andre ord, men sørg for, at de finder frem til en sandhed lig den følgende: Jesu Kristi disciple aflægger deres gamle, syndefulde vaner og ifører sig nye, retfærdige vaner).

Bed eleverne om at lave følgende skema i deres skriftstudiebog:

Gamle jeg

Nye jeg

Del eleverne op i par. Bed hvert par om at læse Efeserne 4:25-32 højt sammen. Bed dem om at udfylde deres skema, når de læser, og under »Gamle jeg« skrive de ting, som Kristi disciple skal aflægge (v. 22) eller som skal »ligge [dem] fjernt« (v. 31), og under »Nye jeg« skrive de ting, som Jesu Kristi disciple skal »iføre« sig (v. 24). Gør opmærksom på Joseph Smith oversættelse i Guide til Skrifterne af Efeserne 4:26, der erstatter »Bliv blot vrede, men synd ikke« med »Kan I være vrede uden at synde?«.

Bed efter noget tid hvert par om at tænke på et scenarie, der viser den mulige opførsel hos nogen, der ikke har aflagt sine syndefulde vaner på et af de områder, som Paulus har beskrevet. Bed hvert par om også at tænke på et scenarie, der viser, hvordan den samme person kan opføre sig, hvis han eller hun kom til Kristus og blev en ny person. Når eleverne har haft tid til at planlægge, så bed nogle af parrene om at komme op foran i klassen og forklare deres scenarier. Når nogle af parrene har lavet deres præsentation, så spørg klassen:

  • Hvordan kan et medlem af Kirken, der kender sandheden, men som ikke efterlever den, være ligesom nogen, der er inviteret til en fin begivenhed, men som ikke tager passende tøj på?

  • Hvilke udfordringer kan vi stå over for, når vi prøver at aflægge os vore gamle, syndefulde vaner og blive nye som Kristi disciple?

  • Hvorfor er det vigtigt for medlemmer af Kirken at huske på, at det er en fortsat proces at aflægge vore gamle vaner og fuldt ud følge Jesus Kristus, og ikke en engangsforeteelse?

Forklar, at måden at iføre sig nye retfærdige vaner på for mange er så simpel som at lave små ændringer såsom at være lidt mere venlig eller tålmodig, holde et bud lidt bedre eller fjerne en dårlig vane fra vores liv.

Bær vidnesbyrd om vigtigheden af, at vi aflægger os vore gamle, syndefulde vaner og ifører os nye retfærdige vaner. Bed eleverne om at skrive en ting ned, som de kan gøre for at aflægge deres gamle vaner og fuldt ud følge Jesus Kristus. Tilskynd dem til at gøre det, som de skrev ned.

Billede
mesterskriftstedsikon
Mesterskriftsted – Efeserne 4:11-14

Hjælp eleverne til at forklare den læresætning, der står i Efeserne 4:11-14 ved at bede dem om at vende sig til en makker og bruge Paulus’ belæringer i Efeserne 4:11-14 til at forklare, hvorfor Herren grundlagde sin kirke og kaldte ledere til at tjene i den. Bed derefter eleverne om at forklare, hvordan de kunne bruge læresætningen i Efeserne 4:11-14 til at hjælpe en ven, der tror, der ikke er behov for en organiseret kirke.

Kommentar og baggrundsinformation

Efeserne 4:13. »En vækst, som kan rumme Kristi fylde«

Hvad betyder »en vækst, som kan rumme Kristi fylde« (Ef 4:13)? Ældste Bruce R. McConkie fra De Tolv Apostles Kvorum forklarede, at det henviser til en »tilstand af herlighed og ophøjelse, som Kristus selv nyder. Hele frelsesplanen er udformet til at gøre mennesket i stand til at blive som Gud. De, der opnår uendelig fuldkommenhed, skal blive ligesom Kristus, og han er ligesom Faderen (3 Ne 28:10). [Som der står i Lectures on Faith]: ›Frelse består i den herlighed, myndighed, majestæt, kraft og herredømme, som Jahve besidder, og i intet andet; og intet væsen kan besidde det undtagen ham eller nogen lig ham‹ (Lectures on Faith, 1985, s. 76) …

Kristus ›modtog en fylde af Faderens herlighed; og han modtog al magt, både i himlen og på jorden, og Faderens herlighed var med ham, for han boede i ham‹ (L&P 93:16-17)« (Doctrinal New Testament Commentary, 3 bind, 1965-1973, 2:511).