Bibliotek
Lektion: 129: 2 Thessaloniker


Lektion 129

2 Thessaloniker

Indledning

Kort efter Paulus havde skrevet sit første brev til thessalonikerne, skrev han et andet brev, hvor han tydeliggjorde sandheder om det andet komme. Han sagde, at Frelseren først ville komme igen, når frafaldet havde fundet sted. Paulus forkyndte mod dovenskab og rådede de hellige til ikke at »blive trætte af at gøre det gode« (2 Thessaloniker 3:13).

Forslag til undervisningen

2 Thessaloniker 1-2

Paulus tilskynder de hellige ved at profetere om Jesu Kristi andet komme

Bed en elev om at læse følgende udtalelse af ældste Jeffrey R. Holland fra De Tolv Apostles Kvorum:

Billede
Ældste Jeffrey R. Holland

»Jeg vil gerne sige og især til de unge i Kirken, at hvis I ikke allerede har oplevet det, så bliver der en dag kaldt på jer til at forsvare jeres tro eller måske udholde personlige angreb, blot fordi I er medlem af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige (»Prisen for og velsignelserne ved at følge Kristus«, Liahona, maj 2014, s. 6).

Bed eleverne om at række deres hånd op, hvis de nogen siden har været nødt til at forsvare deres tro eller udholde modstand på grund af deres medlemskab af Kirken. Bed et par elever om at fortælle om deres oplevelser.

Forklar, at Paulus skrev endnu et brev til de thessaloniske hellige, der behandler flere emner, deriblandt den modstand, som de hellige stod over for. Bed eleverne om at se efter principper, når de studerer 2 Thessaloniker 1, der kan hjælpe dem til at udholde den modstand og de prøvelser, de kan møde som medlem af Kirken.

Bed en elev om at læse 2 Thessaloniker 1:3-5 højt. Lad klassen følge med og se efter, hvorfor Paulus roste de thessaloniske hellige.

  • Hvorfor roste Paulus de thessaloniske hellige?

  • Hvilken belønning ville de hellige ifølge vers 5 modtage, hvis de udholdt modstand og prøvelser med »udholdenhed og tro«?

  • Hvilket princip kan vi lære af disse vers om, hvordan vi vil blive velsignede, hvis vi udholder modstand og prøvelser med udholdenhed og tro? (Eleverne kan bruge andre ord, men de bør finde frem til et princip lig det følgende: Hvis vi trofast udholder modstand og prøvelser med udholdenhed og tro, vil vi kendes værdige til Guds rige).

Bed en elev om at læse følgende udtalelse af præsident Dieter F. Uchtdorf fra Det Første Præsidentskab højt. Lad klassen lytte efter, hvad det betyder at holde tålmodigt ud:

Billede
Præsident Dieter F. Uchtdorf

»Tålmodighed er ikke passiv resignation, ej heller er det mangel på handling på grund af vores frygt. Tålmodighed betyder aktivt at vente og udholde. Det betyder at holde fast ved noget og gøre alt det, vi kan – arbejde, håbe og udøve tro samt udholde genvordigheder med sjælsstyrke, selv når vores hjertes ønsker bliver udsat. Tålmodighed er ikke blot at holde ud, det er at holde ud aktivt!« (»Fortsæt i tålmodighed«, Liahona, maj 2010, s. 57).

  • Hvad betyder det ifølge præsident Uchtdorf at holde tålmodigt ud?

  • Hvorfor har vi brug for tro for tålmodigt at kunne udholde modstand eller prøvelser?

Bed eleverne om at tænke på nogen, som de kender eller har læst om i skrifterne, der trofast og tålmodigt udholdt modstand og prøvelser.

  • Hvem tænker I på, og hvordan viste de, at de trofast og tålmodigt udholdt modstand og prøvelser?

Bed eleverne om at tænke over den modstand eller de prøvelser, som de oplever for øjeblikket, og afgøre, hvordan de kan udholde disse prøvelser med tålmodighed og tro. Tilskynd dem til at bede for at få hjælp.

Forklar, at Paulus i 2 Thessaloniker 1:6-10 profeterede om Jesu Kristi andet komme. Del eleverne op i grupper på to eller tre. Bed hver gruppe om at læse 2 Thessaloniker 1:6-10 sammen og derefter tale om følgende spørgsmål. (Du kan eventuelt skrive disse spørgsmål på tavlen eller dele dem ud). Bed eleverne om at skrive deres svar i deres skriftstudiebog.

  • Hvilke ord og vendinger brugte Paulus til at beskrive det andet komme?

  • Hvad vil der ske med de retfærdige, når det andet komme finder sted?

  • Hvad vil der ske med de ugudelige, når det andet komme finder sted?

Bed efter et stykke tid nogle af eleverne om at fortælle klassen, hvad de har fundet ud af. Skriv følgende sandhed på tavlen: Ved Jesu Kristi andet komme vil de retfærdige hvile, og de ugudelige vil blive udryddet.

  • Hvad tror I, at de retfærdige vil hvile fra?

  • Hvordan kan denne læresætning trøste dem, der på nuværende tidspunkt udholder genvordigheder på grund af deres forpligtelse over for Jesus Kristus?

Få eleverne til at række hånden i vejret, hvis de nogen sinde har tænkt over, hvordan Jesu Kristi andet komme vil finde sted. Forklar, at de thessaloniske hellige også tænkte over dette, og at Paulus var bekymret for, at de måske var blevet vildledt.

Bed en elev om at læse 2 Thessaloniker 2:1-2 højt. Lad klassen følge med og se efter, hvilken konklusion Paulus mente, at de thessaloniske hellige havde draget om tiden for det andet komme.

  • Hvad ønskede Paulus ikke, at thessalonikerne troede på angående tidspunktet for det andet komme? (At det var nært forestående).

Bed eleverne om at læse 2 Thessaloniker 2:3 for sig selv og se efter, hvad Paulus sagde, at der ville ske før det andet komme.

  • Hvilken sandhed han vi lære af disse vers om, hvad der vil ske før det andet komme? (Eleverne kan bruge andre ord, men de bør finde frem til en sandhed lig den følgende: Før Jesu Kristi andet komme vil der ske et frafald).

Gør opmærksom på, at Paulus i disse vers nævnte, at medlemmerne af kirken på hans tid skulle være mere bekymrede for det frafald, der allerede var begyndt blandt dem, end for tiden for Herrens andet komme.

Hjælp eleverne til en større forståelse af, hvad frafaldet var, ved at bede en elev om at læse følgende forklaring højt:

»Efter Jesu Kristi død forfulgte ugudelige mennesker apostlene og kirkens medlemmer og slog mange af dem ihjel. Med apostlenes død blev præstedømmets nøgler og den præsiderende præstedømmemyndighed taget fra jorden. Apostlene havde bevaret evangeliets lærdomme i ren form og opretholdt kirkens orden og standard for værdighed blandt kirkens medlemmer. Uden apostlene blev lærdommene med tiden forvansket, og ændringer, som ingen havde beføjelser til at indføre, blev foretaget i kirkens organisation og i visse præstedømmeordinancer, som fx dåb og overdragelse af Helligåndsgaven« (Forkynd mit evangelium: Vejledning til missionering, 2007, s. 35).

  • Hvorfor var det ud fra denne forståelse af frafaldet nødvendigt med en gengivelse af Jesu Kristi evangelium og hans kirke?

Forklar, at »fortabelsens søn«, der er nævnt i 2 Thessaloniker 2:3 henviser til Satan. Gengivelsen af evangeliet, deriblandt fremkomsten af Mormons Bog, åbenbarede Satans og hans tilhængeres bedrag (se v. 3).

Sammenfat 2 Thessaloniker 2:4-17 ved at forklare, at Paulus profeterede, at Herren ville tillade, at Satan kunne bedrage jordens indbyggere indtil det andet komme. Paulus opfordrede de hellige til at »stå … fast« i det, som han havde lært dem (v. 15).

2 Thessaloniker 3

Paulus advarer om dem, der er udisciplinerede, og forkynder om selvhjulpenhed

Forklar, at kirkens medlemmer på det tidspunkt, da Paulus skrev sit andet brev til thessalonikerne, regelmæssigt holdt en fest i forbindelse med deltagelse i nadveren. Men nogle af medlemmerne deltog i festen for at spise, men de nægtede at hjælpe med at skaffe eller forberede mad til måltidet.

  • Hvilke problemer kunne opstå på grund af en sådan situation?

Sammenfat 2 Thessaloniker 3:1-9 ved at forklare, at Paulus roste de hellige, der var trofaste og advarede dem mod at omgås dem, der levede et »uordentligt liv« eller var udisciplinerede (v. 6). Paulus skrev også, at han og hans ledsagere havde vist et eksempel med verdslig selvhjulpenhed ved at arbejde for at forsørge sig selv.

Bed en elev om at læse 2 Thessaloniker 3:10-13 højt. Lad klassen følge med og se efter, hvad Paulus gav de hellige besked på at gøre med hensyn til dem, der nægtede at arbejde.

  • Hvilke belæringer gav Paulus ifølge vers 12 til dem, der nægtede at arbejde? (At »arbejde støt og stille og selv skaffe sig til livets ophold« eller være selvhjulpne i forhold til deres egne behov).

  • Hvilke andre belæringer gav Paulus ifølge vers 13 de trofaste hellige?

  • Hvad betyder det, at folk ikke skal »blive trætte af at gøre det gode«?

  • Hvilken sandhed kan vi lære af disse vers? (Eleverne kan bruge andre ord, men de bør finde frem til en sandhed lig den følgende: Vi er blevet befalet at stræbe efter at være selvhjulpne og at hjælpe andre).

Bed en elev om at læse følgende udtalelse fra Til styrke for de unge højt. Lad klassen lytte efter, hvordan vi kan stræbe efter at blive selvhjulpne.

»En af velsignelserne ved arbejde er at udvikle selvhjulpenhed. Når du er selvhjulpen, kan du bruge de velsignelser og evner, som Gud har givet dig, til at tage dig af dig selv og din familie og finde løsninger på dine egne problemer. Selvhjulpenhed betyder ikke, at du skal være i stand til at gøre alt selv. For virkelig at være selvhjulpen skal du lære at arbejde sammen med andre og henvende dig til Herren for at få hans hjælp og styrke.

Husk, at Gud har et stort værk, som du skal udrette. Han velsigner dig i dine bestræbelser på at udføre dette værk« (Til styrke for de unge, hæfte, 2011, s. 41).

  • Hvordan kan vi stræbe efter at være selvhjulpne?

  • Hvilke velsignelser er der ved at være selvhjulpen?

Bær vidnesbyrd om, at når vi stræber efter at være selvhjulpne, vil Herren hjælpe os til at opfylde vore behov og hjælpe os til at finde løsninger på vore problemer.

Lad eleverne tænke over, hvad de kan gøre for at blive mere selvhjulpne nu og i fremtiden. Bed dem om at sætte et mål, der vil hjælpe dem til at blive mere selvhjulpne og tilskynde dem til at søge Herrens hjælp til at opnå det.

Sammenfat 2 Thessaloniker 3:14-18 ved at forklare, at Paulus afsluttede sit brev ved at råde de hellige til at afholde sig fra dovenskab og holde sig væk fra dovne og nedbrydende mennesker. Men de hellige skulle ikke behandle dem som fjender, men irettesætte dem som brødre og søstre i evangeliet.

Afslut ved at bære dit vidnesbyrd om de principper, der er blevet belært om i denne lektion.

Billede
mesterskriftstedsikon
Mesterskriftsted – 2 Thessaloniker 2:1-3

Bed hver elev om at bruge skrifthjælpemidler (såsom fodnoter og Guide til Skrifterne ) til at finde et skriftsted udover 2 Thessaloniker 2:1-3, der underviser om frafaldet. Bed efter noget tid nogle elever om at fortælle om de skriftsteder, de har fundet, og forklare, hvad disse skriftsteder lærer os om frafaldet. Du kan eventuelt skrive de henvisninger, de finder, på tavlen. Bed eleverne om at vælge et skriftsted som krydshenvisning til 2 Thessaloniker 2:1-3. Du kan eventuelt foreslå dem at skrive denne henvisning i margenen i deres skrifter ud for 2 Thessaloniker 2:1-3. Forklar, at dette mesterskriftsted ofte bruges til at undervise i frafaldet og behovet for en genoprettelse. Bed eleverne om at bruge 2 Thessaloniker 2:1-3 og en af skriftstedshenvisningerne, der står på tavlen, til at undervise en makker om frafaldet.

Kommentar og baggrundsinformation

2 Thessaloniker 2:3. Frafaldet

»›Frafaldet‹ er en oversættelse af det græske ord apostasia, et der i betydning er tættere på ›oprør‹ eller ›mytteri‹. Paulus talte derfor om en bevidst kamp mod Jesu Kristi evangelium i stedet for en gradvis bevægelse væk fra det. I Mormons Bog lærte Nefis syn om fremtiden ham, at ›Israels hus‹ slog sig sammen med dem i den store og rummelige bygning for at ›kæmpe mod Lammets tolv apostle‹ (1 Ne 11:35). Frafald er ofte ikke bare passivt at lade troen falde bort, men et aktivt oprør, der stammer fra pagtssamfundet« (New Testament Student Manual, CES-hæfte, 2014, s. 453).

Ældste M. Russell Ballard fra De Tolv Apostles Kvorum forklarede, at frafaldet skete, fordi folk afviste Kristus og hans apostle:

»I den relativt korte årrække, Det Nye Testamente dækker over … vendte folket sig mod Kristus og hans apostle. Kollapset blev så stort, at vi kalder det frafaldet, hvilket førte til flere århundreders stagnation og uvidenhed ofte kaldt den mørke middelalder.

Jeg må være meget præcis omkring disse historiske, gentagne perioder med frafald og åndeligt mørke. Vor himmelske Fader elsker alle sine børn, og han ønsker, at de alle modtager evangeliets velsignelser i deres liv. Åndelig lys mistes ikke ved, at Gud vender ryggen til sine børn. Det er snarere et resultat af, at hans børn samlet vender ham ryggen« (»Lær af fortiden«, Liahona, maj 2009, s. 32).

2 Thessaloniker 2:3. Reformationen og genoprettelsen

Mange, der levede efter apostlenes død, fortsatte med at følge Herren. Deres forpligtelse over for Herren var så stærk, at de villigt led modstand og endda død for deres tro. Under reformationen så mange mennesker, at nogle kristne lærdomme var ændret og ikke stemte overens med Bibelens belæringer. Disse reformatorer søgte at afstemme kristendommen med skrifterne. Præsident John Taylor sagde følgende om dem, der søgte sandheden i den mørke middelalder:

»Der var folk i denne mørke tid, der kunne samtale med Gud, og som ved troens kraft, kunne trække evighedens gardin til side og stirre på den usynlige verden … have engles betjening og åbenbare verdens fremtidige skæbne. Hvis dette var den mørke middelalder, så beder jeg til Gud om at give mig en smule mørke, og udfri mig fra det lys og den intelligens, der er fremherskende i vore dage« (i Journal of Discourses, 16:197). (Se yderligere oplysninger om disse reformatorers trofaste bestræbelser i Thomas S. Monson, »The Way Home«, Ensign, maj 1975, s. 15-16; se også Forkynd mit evangelium: Vejledning til missionering, 2007, s. 45-46).

På grund af disse reformatorers og andre af Guds trofaste tilhængeres anstrengelser overlevede sandheder om vor himmelske Fader og hans plan frafaldet og findes i verdens religioner over hele verden. Men sandheder, der er nødvendige for vores frelse, var gået tabt, såvel som præstedømmets myndighed til at lede værket og forrette frelsens ordinancer. Herren forsikrede dem i andre religioner om, at genoprettelsen af Kirken og Mormons Bog ikke erklærede, at alt det, de underviste i, var falsk: »Se, jeg bringer det ikke frem for at tilintetgøre det, som de har modtaget, men for at opbygge det« (L&P 10:52). Af denne grund kom præsident Gordon B. Hinckley med denne opfordring til alle mennesker på jorden: »Bring alt det med jer, som I har af godhed og sandhed, uanset hvorfra I har modtaget det, og kom og lad os se, om vi kan føje noget til det« (»Det vidunderlige grundlag for vores tro«, Liahona, nov. 2002, s. 81).