Bibliotek
Hjemmestudielektion: 2 Timotheus 1-Hebræerne 4 (Del 27)


Hjemmestudielektion

2 Timotheus 1-Hebræerne 4 (Del 27)

Forberedelsesmateriale for hjemmestudielæreren

Sammenfatning af de daglige hjemmestudielektioner

Følgende sammenfatning af de begivenheder, læresætninger og principper, som eleverne lærte om, da de studerede 2 Timotheus-Hebræerne 4 (del 27), er ikke beregnet til at være en del af din lektion. Den lektion, du underviser i, er kun koncentreret om nogle få af disse læresætninger og principper. Følg Helligåndens inspiration, idet du overvejer dine elevers behov.

Dag 1 (2 Timotheus)

I dette brev, som Paulus skriver til Timotheus, lærte eleverne følgende sandheder: Når vi oprigtigt søger at have Ånden hos os, kan vi overvinde frygt og vil ikke skamme os over vores vidnesbyrd om Jesus Kristus. Når vi udholder svære tider og forbliver trofaste mod Herren, så kan vi hjælpe os selv og andre med at opnå frelse gennem Jesus Kristus. Hvis vi renser os selv fra ugudelighed, kan vi bedre tjene Herren. Hvis vi forbliver trofaste i alt, hvad Herren kræver af os, vil vi modtage en krone af retfærdighed. De lærte også om vor tids hårde tider og værdien af skrifterne.

Dag 2: (Titus)

Da de studerede Paulus’ brev til Titus, en kirkeleder på Kreta, lærte de, at når vi holder fast ved Guds ord, vil vi være i stand til at bruge den sande lære til at opmuntre andre til at efterleve Jesu Kristi evangelium og til at tilbagevise dem, der er imod det. Paulus opfordrede Jesu Kristi disciple til at være gode eksempler for andre. Han vidnede også om, at Jesus Kristus gav sig selv for os, så han kunne forløse os og rense os.

Dag 3: (Filemon)

Da de studerede Paulus’ bøn til Filemon vedrørende en nyomvendt, undsluppen slave, som var en bror i evangeliet, lærte de, at vi er brødre og søstre i evangeliet. De lærte også, at Jesu Kristi disciple viser andre barmhjertighed og tilgivelse.

Dag 4: (Hebræerne 1-4)

Da eleverne studerede Paulus’ brev til hebræerne, lærte de nogle læresætninger om Frelseren, herunder hans rolle som Skaber og at han ligner vor himmelske Fader. Disse læresætninger gjorde, at eleverne fandt frem til sandheden om, at Jesus Kristus er vores frelses banebryder eller kaptajn. De lærte også, at fordi Jesus Kristus led og blev fristet i alle ting, så har han en fuldkommen forståelse for os og kan hjælpe os, når vi har brug for hjælp.

Indledning

Denne lektion omhandler Paulus’ profetier om de hårde tider, der vil være i de sidste dage, såvel som på hans egen tid. Paulus instruerede Timotheus og fremtidige læsere om i disse hårde tider at forblive trofaste mod de sandheder, som de allerede har lært, og at bruge skrifterne som en kilde til forståelse, irettesættelse og instruktion.

Forslag til undervisningen

2 Timotheus 3

Paulus beskriver hårde tider i de sidste dage

Inden klassen skal du bede de første to eller tre elever, der kommer, om at tegne et billede på tavlen af en farlig eller risikofuld situation. Stil derpå klassen følgende spørgsmål, når I er begyndt:

  • Med hvilke ord ville I beskrive situationerne på tavlen?

Forklar, at Paulus som en del af sit andet brev til Timotheus profeterede om tilstandene på sin og vores tid. Bed en elev læse 2 Timotheus 3:1 højt. Lad klassen følge med og se efter, hvordan Paulus beskrev den tid, vi lever i.

  • Hvordan beskrev Paulus den tid, vi lever i? (Du kan eventuelt forklare, at ordet hård betyder farefuld eller risikofyldt).

  • Hvilke moralske eller åndelige farer har I set i vore dage?

Del eleverne op i par. Giv hvert par et eksemplar af følgende skema. Bed hvert par om at læse 2 Timotheus 3:2-7 og besvare spørgsmålene på skemaet. Bed dem om at bruge Ordforklaringer i Bibelen og Guide til Skrifterne til svære ord.

Billede
Uddelingsark

2 Timotheus 3:2-7

Det Nye Testamente – Seminar – Lærerens hæfte – Hjemmestudielektion (del 27)

Hvilke eksempler findes der på de tilstande i de sidste dage, som Paulus beskrev?

Hvilke af disse tilstande har I set i vore dage? (Find to eller tre). Hvorfor er disse tilstande så farlige?

Bed efter et stykke tid eleverne om at fortælle de andre i klassen om deres svar på spørgsmålene i skemaet, deriblandt hvorfor disse omstændigheder er så farlige.

Bed dem om at overveje, om de nogen sinde bekymrer sig om, at de kan blive påvirket af nogle af de farer, Paulus nævnte i de vers, de studerede.

  • Hvad opfordrede Paulus ifølge 2 Timotheus 3:5 Timotheus til at gøre, som også kan hjælpe os i vore dage? (Vi skal vende os bort fra ugudelighed).

Forklar, at vi på trods af alvoren i disse forstyrrende omstændigheder kan finde hjælp og beskyttelse. Bed en elev om at læse 2 Timotheus 3:14-15 højt. Bed klassen om at følge med og se efter, hvad Paulus sagde, der kunne hjælpe os med at vende os bort fra disse trængsler.

  • Hvad sagde Paulus om at modstå de trængsler, han beskrev?

  • Hvad tror I, det betyder i vers 14 at »bliv[e] ved det, du har lært og er blevet overbevist om«?

Bed eleverne om at finde et princip fra 2 Timotheus 3:14-15 om, hvordan vi overvinder de åndelige trængsler i de sidste dage. (Når eleverne har svaret, skriver du følgende princip på tavlen: Hvis vi vedbliver i de sandheder, vi har lært fra troværdige kilder og fra skrifterne, kan vi overvinde de åndelige farer i de sidste dage).

  • Hvordan kan vi overvinde farerne i de sidste dage ved at stole på skrifterne og de sandheder, vi har lært?

  • Hvornår har I valgt at stole på de sandheder, I har lært? Hvordan blev I velsignet ved at gøre det? (Du kan bede eleverne om først at besvare disse spørgsmål i deres skriftstudiebog og derefter bede nogle af dem om at fortælle klassen, hvad de skrev).

Mind eleverne om, at 2 Timotheus 3:15-17 er et mesterskriftsted. Bed en elev læse højt fra 2 Timotheus 3:15-17, og bed klassen om at se efter, hvad Paulus lærte os om skrifterne. Foreslå eventuelt eleverne at markere det, de finder.

  • Hvad belærte Paulus om studium af skrifterne, som kan hjælpe os i vore dage? (Hjælp dem med at finde følgende princip: Når vi studerer skrifterne, kan vi blive belært og modtage irettesættelse og vejledning, som vil hjælpe os til at udvikle os frem mod fuldkommenhed. Skriv dette princip på tavlen).

Bed eleverne om at tænke på et tidspunkt, hvor skrifterne, måske nogle skriftsteder, de har studeret i Det Nye Testamente, har hjulpet dem på en af disse måder:

  1. Til at forstå en evangelisk læresætning

  2. Til at rette noget i deres tankegang, valg eller opførsel, som ikke var korrekt

  3. Til at besvare en bøn eller som vejledning til at løse et problem

Giv dem tid til at tænke på nogle oplevelser, og bed nogle få fortælle klassen, hvad de har tænkt på.

  • Ud fra det, vi har lært om skrifternes værdi, hvorfor tror I så, at vi bliver opfordret til at studere dem dagligt?

Giv eleverne en kopi af følgende udtalelse af ældste Richard G. Scott fra De Tolv Apostles Kvorum. Bed en elev om at læse den højt, og bed klassen om at se efter ældste Scotts råd og løfte med hensyn til studium af skrifterne.

Billede
Ældste Richard G. Scott

»Giv ikke efter for Satans løgn om, at du ikke har tid til at studere skrifterne. Vælg at tage dig tid til at studere dem. At tage for sig af Guds ord hver dag er vigtigere end søvn, skole, arbejde, tv-shows, videospil eller de sociale medier. Det kan være, at du må lave om på dine prioriteter for at få tid til et studium af Guds ord. Hvis det er tilfældet, så gør det!

… Når du hver dag afsætter tid, personligt og sammen med din familie, til at studere Guds ord, vil der herske fred i din tilværelse« (»Gør udøvelsen af tro til din første prioritet«, Liahona, nov. 2014, s. 93).

Bær vidnesbyrd om den sikkerhed og fred, der kommer til dem, der holder sig til sandhederne fra skrifterne.

Bed eleverne om at folde et stykke papir i tre, så der bliver tre kolonner. Bed dem om at folde papiret ud igen og skrive Læresætning øverst i den første kolonne, Irettesættelse øverst i den anden kolonne og Vejledning i retfærdighed øverst i den tredje kolonne.

Bed dem om at anvende dette papir som bogmærke i deres skrifter i en uge og skrive i den rigtige kolonne, hver gang de har læst et skriftsted, der opfylder et af disse formål. Under overskriften »Læresætning« kan de for eksempel skrive en skriftstedshenvisning og den læresætning eller det princip, de har fundet i skriftstedet. Under overskriften »Irettesættelse« kan de skrive skriftstedshenvisninger, og hvordan disse skriftsteder retter falske ideer. Og under overskriften »Vejledning i retfærdighed« kan de optegne skriftsteder, der giver dem indsigt i alt det gode, de kan gøre.

Opfordr dem til at medbringe deres papir til klassen om en uge for at fortælle om deres erfaringer. Du kan eventuelt anbringe en påmindelse i dine skrifter eller dit undervisningshæfte, så du husker at have en kort samtale om, hvordan de har anvendt dette mesterskriftsted.

Næste del (Hebræerne 5-Jakobs Brev 1)

Bed eleverne om at finde svar på følgende spørgsmål, når de studerer den næste del: Hvordan bliver unge mænd kaldet til præstedømmet? Hvem bliver i Hebræerne omtalt som en person med stor tro? Genkender I nogle af de mænd og kvinder, som I lærer om i denne del? Hvilket vers i skrifterne læste Joseph Smith, som forårsagede, at han bad til Gud, hvilket endte med det første syn? Hvad er ren gudsdyrkelse?