Bibliotek
Lektion 110: 1 Korinther 13-14


Lektion 110

1 Korinther 13-14

Indledning

Paulus underviste om vigtigheden af kærlighed. Han rådede de hellige i Korinth til at opnå og efterstræbe kærlighed og søge andre åndelige gaver. Paulus underviste i, at profetiens gave er større end tungemålsgaven, og den gives til medlemmer, så de kan styrke andre åndeligt.

Forslag til undervisningen

1 Korinther 13

Paulus underviser om vigtigheden af at have næstekærlighed

Skriv før klassen følgende scenarier på tavlen, eller giv en kopi til hver elev. Bed en elev om at læse hvert scenarie højt, og bed eleverne om at overveje, om nogen af disse udsagn beskriver dem.

  1. I bliver ofte irriteret over eller generet af jeres bror eller søsters opførsel.

  2. En klassekammerat er uhøflig over for jer, så I føler jer berettiget til at svare uhøfligt.

  3. I er misundelige på en vens talenter og bedrifter.

  4. Sommetider finder I det nemt at sladre og snakke dårligt om andre i jeres kvorum i præstedømmet eller i Unge Piger.

  • Hvilke skadelige følger kan disse holdninger eller den adfærd have?

Bed eleverne om at se efter sandheder, mens de studerer 1 Korinther 13, som kan hjælpe dem til at undgå holdninger og adfærd, som kan forpurre ens personlige glæde og forhold til andre.

Mind eleverne om, at de hellige i Korinth opførte sig på måder, der førte til stridigheder og splittelse i kirken. I sit brev underviste Paulus om, at åndelige gaver bliver givet til gavn for alle og for at hjælpe kirkens medlemmer med at tjene og styrke hinanden. Paulus rådede de hellige til at søge de »største nådegaver« (se 1 Kor 12:7-31).

Bed en elev om at læse 1 Korinther 13:1-3 højt. Lad klassen følge med og se efter en egenskab eller en af åndens gaver, som Paulus roste højt.

  • Hvilken egenskab og åndelig gave roste Paulus højt? (Kærlighed (næstekærlighed)).

Forklar, at næstekærlighed er »den højeste, ædleste og stærkeste form for kærlighed, ikke blot hengivenhed« (Guide til Skrifterne, »Næstekærlighed«).

  • Hvordan beskrev Paulus dem, som ikke har kærlighed, på trods af at de har andre åndelige gaver?

Forklar, at udtrykkene »rungende malm« og »klingende bjælde« i vers 1 refererer til instrumenter, der laver høje eller kunstige lyde. I forbindelse med vers 1 kan disse udtryk være et billede på at tale ord, der bliver tomme eller meningsløse, når taleren ikke er motiveret af kærlighed.

  • Hvorfor tror I, at vi intet er, hvis vi ikke har kærlighed?

  • Hvordan er det muligt, at nogen kan give alle sine ejendele væk for at give mad til de fattige eller villigt dø for sandheden og stadig ikke have kærlighed? (Forklar at kærlighed er mere end en gavmild handling og mere end at dø for sandheden).

Skriv følgende oversigt på tavlen:

Hvad kærlighed er eller gør

Hvad kærlighed ikke er eller ikke gør

Forklar, at Paulus beskrev kvaliteter og egenskaber ved kærlighed for at hjælpe de hellige i Korinth til bedre at forstå denne gave. Del eleverne op parvis. Bed eleverne om at læse 1 Korinther 13:4-8 med deres makker, mens de leder efter Paulus’ beskrivelse af kærlighed.

Bed efter noget tid eleverne om at komme op til tavlen og skrive Paulus’ beskrivelse af kærlighed under den passende overskrift i oversigten. Hjælp efter behov eleverne med at forstå hver beskrivelse.

  • Hvem passer til beskrivelsen af alle disse egenskaber af kærlighed? (Jesus Kristus).

Mind eleverne om, at profeten Mormon underviste om, at »næstekærligheden er Kristi rene kærlighed« (Moro 7:47). Forklar, at næstekærlighed kan forklares på to vigtige måder: (1) Kristi kærlighed til os og (2) vores kristuslignende kærlighed til andre. Bed eleverne om at vælge nogle få beskrivelser af kærlighed fra listen på tavlen og forklare klassen, hvordan de er gode beskrivelser af Jesus Kristus.

  • Hvad tror I, det betyder i vers 8, når der står: »Kærligheden hører aldrig op«?

Bed en elev om at læse følgende udtalelse af ældste Jeffrey R. Holland fra De Tolv Apostles Kvorum højt:

Billede
Ældste Jeffrey R. Holland

»Sand næstekærlighed … kommer fuldkomment og rent til udtryk i Kristi ufejlbarlige, uendelige og forsonende kærlighed til os … Det er den kærlighed – hans rene kærlighed til os – uden hvilken vi intet ville være, vi ville være de ynkværdigste af alle håbløse mænd og kvinder …

Livet består også af frygt og fejltrin. Sommetider kommer vi til kort. Sommetider svigtes vi af andre, økonomien, en virksomhed eller af samfundet. Men en ting svigter os aldrig – Kristi rene kærlighed« (Christ and the New Covenant, 1997, s. 337).

  • Hvordan kan det være en hjælp at huske, at Kristi rene kærlighed aldrig ophører?

  • Hvad sker der med os ud fra det, vi har lært af 1 Korinther 13:4-8, når vi opnår gaven næstekærlighed? (Eleverne kan identificere en række sandheder, men sørg for, at det står klart, at når vi stræber efter at opnå åndelige gaver, bliver vi mere som vor Frelser, Jesus Kristus. Skriv denne sandhed på tavlen).

Sammenfat 1 Korinther 13:9-12 ved at forklare, at Paulus underviste i, hvorfor de åndelige gaver – kundskab og profeti – i sidste ende ville forsvinde. Paulus bemærkede, at den tilgængelige viden i dette liv er ufuldkommen, og at vi vil få en fuldkommen viden i evigheden.

Bed en elev om at læse 1 Korinther 13:13 højt. Lad klassen følge med, mens de ser efter tre af åndens gaver, som Paulus underviste om, ville vedblive. Lad nogle elever fortælle, hvad de har fundet frem til.

  • Hvad er den største åndelige gave ifølge Paulus’ forklaring? (Eleverne bør identificere følgende sandhed: Kærlighed er den største af Åndens gaver. Skriv denne sandhed på tavlen).

  • Hvad er sammenhængen mellem tro, håb og kærlighed? (Tro fører til håb, og håb fører til kærlighed.)

  • Hvorfor tror I, baseret på hvad vi har lært i 1 Korinther 13, at kærlighed er den største af Åndens gaver?

Påpeg Paulus råd i 1 Korinther 14:1: »Jag efter kærligheden.«

  • Hvad kan vi gøre for at »jag[e] efter« eller få kærlighedens gave?

Bed en elev om at læse Moroni 7:48 højt. Lad klassen følge med og se efter, hvad Mormon underviste sit folk om at gøre for at blive velsignet med næstekærlighedens gave. Lad nogle elever fortælle, hvad de har fundet frem til.

  • Hvordan kan det styrke vores forhold til familie, venner og jævnaldrende, at vi har kærlighed?

  • Kan I beskrive en gang, hvor I har oplevet kærlighed i den måde, nogen behandlede jer eller andre på? (Du kan overveje at fortælle om en af dine egne oplevelser.)

Bed eleverne om at skrive på et stykke papir, hvilke beskrivelser af næstekærlighed, de føler, er sværest for dem, og hvorfor. Tilskynd eleverne til at skrive et mål for, hvad de vil gøre for fortsat at søge at opnå mere næstekærlighed. Bed eleverne om at placere det et sted, hvor de ofte vil se det og blive påmindet om deres mål.

1 Korinther 14

Paulus underviser i, at profetiens gave er større end tungemålsgaven

Medbring ting til klassen, der kan bruges til at bygge et tårn, såsom klodser, æsker, kort eller bøger. Bed en elev om at bruge de ting, du har medbragt, til at bygge så højt et tårn som muligt på et minut. Bed efterfølgende eleven om at sætte sig. Lad eleverne læse 1 Korinther 14:1-3 for sig selv, mens de ser efter ord i disse vers, der vedrører demonstrationen med at bygge et tårn.

  • Hvilket ord i vers 3 relaterer til at bygge et tårn? (Opbyggelse. Forklar om nødvendigt, at opbygge betyder at styrke eller forbedre rent åndeligt.)

Bed eleverne om at se efter et princip, mens de studerer 1 Korinther 14, som vil hjælpe dem til at vide, hvordan de kan opbygge andre.

Forklar, at Paulus talte til medlemmer af kirken i Korinth, som oplevede tungemålsgaven eller evnen til at tale andre sprog. Bed en elev om at læse 1 Korinther 14:1-3 højt. Lad klassen følge med og se efter, hvilken åndelig gave Paulus rådede de hellige til at søge i stedet.

  • Hvilken åndelig gave rådede Paulus de hellige til at ønske og søge?

Forklar, at »en profeti består af guddommeligt inspirerede ord, som et menneske modtager ved åbenbaring fra Helligånden. Et vidnesbyrd om Jesus Kristus er profetiens ånd (Åb 19:10) … Når et menneske profeterer, udtaler eller nedskriver vedkommende det, som Gud ønsker at videregive til gavn for ham eller andre« (Guide til Skrifterne, »Profeti«, scriptures.lds.org).

Skriv følgende sætning på tavlen: Profetere = at undervise og vidne ved inspiration

  • Hvordan kan undervisning og det at vidne ved inspiration ifølge vers 3 hjælpe os til at velsigne andre? (Ved brug af deres egne ord bør eleverne finde frem til et princip i stil med følgende: Når vi underviser og vidner ved inspiration, kan vi hjælpe med at opbygge og trøste andre).

  • Hvordan er I blevet opbygget og trøstet af inspireret undervisning og vidnesbyrd fra en anden person?

Sammenfat 1 Korinther 14:4-30 ved at forklare, at Paulus advarede de hellige i Korinth om tungemålsgaven. Paulus advarede om, at hvis tungemålsgaven bruges forkert, vil den ikke opbygge kirken, og den vil aflede medlemmerne fra at søge mere brugbare åndelige gaver.

Bed en elev om at læse 1 Korinther 14:31,33, 40 højt. Lad klassen følge med og se efter, hvad Paulus rådede de hellige til omkring det at profetere.

  • Hvilket råd gav Paulus de hellige om at profetere? (Alle, både mænd og kvinder, må profetere, eller undervise og vidne. Dette bør gøres i god orden, en person ad gangen).

  • Hvilken sandhed kan vi lære om Jesu Kristi Kirke af disse vers? (Ved brug af deres egne ord bør eleverne finde frem til et princip i stil med følgende: I Jesu Kristi Kirke skal alle ting gøres i rette orden).

  • Hvorfor tror I, at det er vigtigt, at alle ting i Kirken bliver gjort i den rette orden?

Forklar, at Paulus’ skrivelser i 1 Korinther 14:34-35 giver et eksempel på, hvordan han instruerede de hellige i Korinth til at opretholde orden i kirken. Bed en elev om at læse 1 Korinther 14:34-35 højt. Lad klassen følge med og finde det, som Paulus underviste medlemmerne i Korinth i. Bed eleverne om at fortælle om, hvad de har fundet frem til.

Forklar, at det er svært at forstå hensigten med Paulus’ råd, da han tydeligvis ikke forbød kvinderne at bede eller tale til kirkemøder (se 1 Kor 11:5). Joseph Smiths oversættelse erstatter ordet tale i vers 34 og 35 med herske. Denne ændring af ordene antyder, at det er muligt, at Paulus forsøgte at korrigere en situation, hvor nogle af kvinderne i Korinth enten forstyrrede under kirkemøderne eller uretmæssigt søgte at tage ledelsesansvaret i stedet for at opretholde og følge præstedømmelederne (se New Testament Student Manual, CES-hæfte, 2014, s. 380).

Afslut ved at bære dit vidnesbyrd om de principper, der er blevet belært om i 1 Korinther 13-14.

Kommentar og baggrundsinformation

1 Korinther 13:1-3. Kærlighed er mere end blot at være gavmild

Ældste Bruce C. Hafen fra De Halvfjerds har sagt følgende om næstekærlighed:

»Det er meget muligt at yde næstekærlig – selv ›kristen‹ – tjeneste, uden at udvikle en dyb integreret og permanent kristuslignende egenskab. Paulus forstod dette, da han advarede mod at give alle ens ejendele for at brødføde de fattige uden at have oprigtig næstekærlighed … Vi kan give uden at elske, men vi kan ikke elske uden at give. Når vores forhold til Gud er fuldkomment, vil det gøre, at vores forhold til vores næste også bliver fuldkomment. Vi handler derfor næstekærligt mod andre, ikke kun fordi vi tror, at vi bør, men fordi det er sådan, vi er« (The Broken Heart: Applying the Atonement to Life’s Experiences, 1989, s. 196-197).

1 Korinther 13:4-7. Kærlighed

Paulus beskrev i 1 Korinther 13:4-5 forskellige egenskaber ved kærlighed, folk, der har kærlighed, gør med andre ord de ting og besidder de egenskaber, han beskrev. Ordet »tålmodig« beskriver en, der venter og udholder prøvelser uden af blive ophidset. »Misunder ikke« beskriver en person, der ikke er jaloux på andre. »Praler ikke« beskriver nogen, der ikke fremhæver sig selv. »Bilder sig ikke noget ind« beskriver egenskaben at være ydmyg. »Gør intet usømmeligt« beskriver en person, der ikke er uhøflig eller ubetænksom. »Søger ikke sit eget« beskriver den egenskab at sætte Gud og andre før en selv. »Hidser sig ikke op« beskriver en person, der ikke let bliver vred. »Tror alt« beskriver en person, der godtager al sandhed.

1 Korinther 13:8. Profetiens gave, tungemålsgaven og kundskabens gave vil »forstumme« og »forgå«

Ældste Bruce R. McConkie fra De Tolv Apostles Kvorum forklarede, hvorfor profetiens gave og tungemålsgaven i sidste ende vil forstumme, og hvorfor kundskabens gave vil forgå:

»Skal disse åndelige gaver forsvinde? Vil der komme en dag, hvor de hellige ikke længere skal besidde profetiens gave og tungemålsgaven? Eller kundskabens gave? Ja, i den forstand, at disse skal blive opslugt i noget større, og der ikke længere vil være behov for dem på den fuldkomne dag. Når de hellige kender alle tungemål, vil ingen være i stand til at tale på et ukendt tungemål. Når de hellige bliver som Gud, og kender alle ting – fortiden, nutiden og fremtiden – vil der ikke være noget behov for eller nogen anledning til at profetere om fremtiden« (Doctrinal New Testament Commentary, 3 bind, 1965-1973, 2:380).

1 Korinther 14:1. »Jag efter kærligheden«

Ældste Robert J. Whetten fra De Halvfjerds forklarede:

»Kristuslignende kærlighed er, ligesom tro, en åndelig gave, som skænkes i overensstemmelse med principperne for personlig retskaffenhed og vores lydighed mod de love, ifølge hvilke den er forjættet. Og ligesom tro må man udøve kærlighed, for at den kan vokse« (»Sande efterfølgere«, Liahona, juli 1999, s. 34-35).

Ældste Dallin H. Oaks fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt:

»Kærlighed, ›Kristi rene kærlighed‹ (Moro 7:47), [er] ikke … en handling, men en tilstand. Man tilegner sig næstekærlighed gennem en række handlinger, der fører til omvendelse. Kærlighed er noget man bliver« (»En udfordring til at blive«, Liahona, jan. 2001, s. 42).

1 Korinther 14:1-3. Profetiens gave

Ældste Dallin H. Oaks fra De Tolv Apostles Kvorum har forklaret forskellen på medlemmer af Kirken, som besidder den åndelige gave profeti, og dem, som er kaldet til at tjene i det profetiske embede:

»Når man taler om åndelige gaver, er en profet en, der vidner om Jesus Kristus, underviser i Guds ord og formaner Guds folk. I skrifterne betyder at profetere meget mere end at forudsige fremtiden …

Det er vigtigt for at forstå forskellen på en profet, som har profetiens gave, og profeten, som besidder det profetiske embede« (»Spiritual gifts«, Ensign, sep. 1986, s. 71).

1 Korinther 14. »For den, der taler i tunger«

»Apostlene og andre talte på ›andre tungemål‹ på pinsedagen (ApG 2:4-8). Ved denne lejlighed blev tungemålsgaven manifesteret gennem Guds tjeneres undervisning i evangeliet på sprog, der var kendt af tilhørerne, men ikke af dets talere (se kommentar til ApG 2:5-11). En anden manifestation af tungemålsgaven kommer til udtryk, når en person bliver rørt af Ånden til at tale på et sprog, der er ukendt for enten taleren eller tilhørerne (se Bruce R McConkie, Doctrinal New Testament Commentary, 2:383)« (New Testament Student Manual, CES-hæfte, 2014, s. 379).

Se yderligere information om vigtige forholdsregler i forhold til målet med og brugen af tungemålsgaven i Robert D. Hales, »Gift of the Spirit«, Ensign, feb. 2002, s. 14-15.