Bibliotek
Lektion 15: Matthæus 13:1-23


Lektion 15

Matthæus 13:1-23

Indledning

Mens Frelseren var i Galilæa, kom en stor skare til ham. Frelseren underviste folket ved at bruge lignelser og begyndte med lignelsen om sædemanden.

Forslag til undervisningen

Matthæus 13:1-17

Frelseren begynder at undervise i lignelser

Vis eleverne en lille beholder fyldt med jord.

  • Hvad kendetegner frugtbar jord? Hvad med ufrugtbar jord?

Forklar, at vi i Matthæus 13:1-23 læser, at Frelseren sammenlignede forskellig slags jord med graden af åbenheden eller den åndelige modtagelighed i folks hjerte. Bed eleverne, når de studerer disse vers, om at overveje, hvilken slags jord der svarer mest til deres nuværende tilstand i hjertet.

Bed en elev om at læse Matthæus 13:1-3 højt. Lad klassen følge med og se efter, hvordan Jesus underviste skaren i Galilæa.

  • Hvordan underviste Jesus skaren? (I lignelser).

Bed eleverne om at læse afsnittet »Lignelse« i Guide til Skrifterne for sig selv.

  • Hvad er en lignelse?

Forklare, at en lignelse er »en enkel historie, der anvendes som illustration og forklaring af en åndelig sandhed eller et åndeligt princip. En lignelse fungerer ved, at man sammenligner en dagligdags genstand eller begivenhed med en sandhed« (Guide til Skrifterne, »Lignelse«, scriptures.lds.org).

  • Hvad handlede Frelserens lignelse om ifølge Matthæus 13:3? (Forklar, at det at betyder at sprede eller plante frø).

Bed nogle elever om at skiftes til at læse højt fra Matthæus 13:4-9. Bed klassen om at følge med og se efter fire former for jord, som sædemandens såsæd faldt på.

  • Hvilke former for jord faldt sædemandens såsæd på?

Billede
illustrations of plants in rocks, soil

Tegn nogle illustrationen på tavlen, der viser de fire former for jord, og bed eleverne om at lave lignende tegninger i deres skriftstudiebog eller på et stykke papir, som du kan give dem.

Forklar, at vejen er en sti i nærheden af marken, der bliver hård, når folk går på den. Vejens hårdhed forhindrer såsæden i at slå rod i jorden. Klippegrund er stenede overflader dækket med et tyndt lag jord. Selvom såsæden kan lave overfladiske rødder, så forhindrer stenene, der ligger lige under overfladen, rødderne i at komme dybere ned. Jorden mellem tidsler er frugtbar jord, men tidslerne fortrænger planterne ved at tage lys, vand og nødvendige næringsstoffer fra dem. Den gode jord er frugtbar jord med tilstrækkelig dybde til sunde rødder.

Sammenfat Matthæus 13:10-13 ved at forklare, at Frelserens disciple spurgte ham, hvorfor han underviste i lignelser. Frelseren forklarede, at lignelser åbenbarede himmerigets hemmeligheder eller sandheder til dem, der var parat til at modtage dem, mens de gemte betydningen fra dem, der var åndeligt uforberedte (se New Testament Student Manual, CES-hæfte, 2014, s. 45).

Bed en elev om at læse Matthæus 13:14-15 højt og lad klassen se efter, hvad der forhindrede folket i at forstå de sandheder, som Frelseren underviste i.

  • Hvad forhindrede ifølge Frelseren folk i at se, høre og forstå de sandheder, han underviste i? (Forklar, at vendingen »folks hjerte er dækket med fedt« betyder, at folks hjerte var blevet hårdt og ufølsomt).

Skriv på tavlen ved siden af illustrationen af jorden på vejen følgende ufuldstændige udtalelse: Hvis vi forhærder vores hjerte, så …

  • Hvilke velsignelser kan vi ifølge vers 15 miste, hvis vi forhærder vores hjerte? (Når eleverne har svaret, færdiggøres udtalelsen på tavlen, så den viderebringer følgende princip: Hvis vi forhærder vores hjerte, så vil vi ikke forstå Guds ord, blive omvendt til Frelseren og blive helbredt af ham).

  • Hvad betyder det at blive omvendt til Frelseren og helbredt? (At blive ændret og renset gennem hans forsoning, så vores overbevisning, hjerte og liv er i harmoni med vor himmelske Faders vilje, og vi er frigjort fra syndens byrde).

Sammenfat Matthæus 13:16-17 ved at forklare, at Jesus fortalte sine disciple, at de blev velsignet, fordi de havde øjne til at se og ører til at høre.

Matthæus 13:18-23

Frelseren kommer med fortolkningen af lignelsen om sædemanden

Henvis igen til tegningen på tavlen med jorden på vejen. Bed en elev om at læse Matthæus 13:18-19 højt. Bed klassen om at følge med og se efter, hvad Frelseren sammenlignede med såsæden, vejen og de fugle, der nævnes i Matthæus 13:4.

  • Hvad repræsenterer såsæden? (Skriv Guds ord ved tegningen af såsæden).

  • Hvilken form for hjerte repræsenterer vejen? (Skriv Forstår ikke sandheden (et forhærdet hjerte) ved tegningen af vejen).

  • Hvad repræsenterer fuglene? Hvem er »den Onde«? (Skriv Satan og hans tjenere ved tegningen af fuglene).

  • Hvordan kan Frelserens lærdomme om vejen hjælpe til bedre at forstå princippet om, at hvis vi forhærder vores hjerte, så vil vi ikke forstå Guds ord, blive omvendt til Frelseren og blive helbredt af ham?

Henvis til tegningen på tavlen med klippegrunden.

Bed nogle elever om at skiftes til at læse højt fra Matthæus 13:20-21 og Lukas 8:13. Bed klassen om at følge med og se efter Frelserens fortolkning af klippegrunden.

  • Hvad repræsenterer de planter, der voksede på klippegrunden? (Skriv Vidnesbyrd, der ikke er dybt rodfæstet ved tegningen af planterne på klippegrunden).

  • Hvad repræsenterer solens hede? (Skriv over tegningen af planterne med de overfladiske rødder: Prøvelser, forfølgelser og fristelser).

Skriv følgende ufuldstændige udtalelse på tavlen ved siden af tegningen af klippegrunden: Medmindre vi stræber efter at styrke vores vidnesbyrd …

  • Ud fra det, som I har lært af Matthæus 13:20-21 og Lukas 8:13, hvordan vil I så færdiggøre denne udtalelse? (Når eleverne har svaret, så færdiggør udtalelsen på tavlen, så den viderebringer følgende princip: Medmindre vi stræber efter at styrke vores vidnesbyrd, kan vi mangle den fornødne styrke til at udholde prøvelser, forfølgelser og fristelser).

Henvis til tegningen på tavlen med tidslerne. Bed eleverne om at læse Matthæus 13:22 for sig selv og se efter, hvad tidslerne repræsenterer.

  • Hvad repræsenterer tidslerne? (Skriv Verdens bekymring ved tegningen af tidslerne).

  • Hvilke eksempler er der på »verdens bekymring«? (Verdslighed, begærlighed eller timelige forstyrrelser, der fører os væk fra Gud).

  • Hvilket princip kan vi lære af dette vers om, hvad verdens bekymringer kan gøre ved vores tro og vidnesbyrd? (Når eleverne har svaret, så skriv følgende princip på tavlen ved siden af tegningen af tidslerne: Verdens bekymringer kan bortlede os, fjerne vores fokus fra Herren og kvæle vores tro på og vidnesbyrd om Guds ord).

Henvis til tegningen på tavlen med den gode jord. Bed eleverne om at læse Matthæus 13:23 højt og forklar, at Joseph Smiths oversættelse af dette vers præciserer, at en mere korrekt oversættelse af »fatter det« er »fatter og udholder det«. Bed klassen om at følge med og se efter, hvad den gode jord repræsenterer.

Hjælp eleverne til at forstå betydningen af ordet udholder i Joseph Smiths oversættelse af Matthæus 13:21 ved at påpege, at planterne i den gode jord blev udsat for den samme hede fra solen (der repræsenterer prøvelser, forfølgelser og fristelser) som de visne planter på klippegrunden.

  • Hvordan vil I sammenfatte, hvad den gode jord repræsenterer? (Skriv En, der hører og forstår Guds ord og udholder prøvelser, forfølgelser og fristelser ved tegningen af den gode jord).

  • Ud fra det, som vi har lært i Matthæus 13:15, hvad kan de frugter, der bliver nævnt i vers 23, repræsentere? (Omvendelse til Jesus Kristus).

  • Hvilket princip kan vi lære af Frelserens lærdomme om den gode jord? (Når eleverne har svaret, så skriv følgende princip på tavlen ved siden af tegningen af den gode jord: Når vi modtager Guds ord, forstår det og udholder prøvelser, forfølgelser og fristelser, bliver vi omvendt til Frelseren).

Hjælp eleverne til at få en bedre forståelse af de principper, de har fundet frem til, ved at bede fire elever om hver at læse et af følgende scenarier højt. Når hver af dem er læst, så bed klassen om at forklare, hvilket princip scenariet illustrerer:

  1. En ung mand bruger det meste af sin tid på at studere, så han kan komme ind på et prestigefyldt universitet. Når han ikke studerer, har han travlt med at arbejde. Han siger til sig selv, han ikke har tid til at læse i skrifterne, bede eller komme i kirke.

  2. En ung pige plejede at elske at komme i kirke hver søndag. Men, da hun blev ældre begyndte nogle af hendes venner at håne hende for hendes standarder. Hun er begyndt at bryde nogle af buddene. Hun føler sig ikke længere tilpas i kirken og har mistet lysten til at komme.

  3. En ung mand kommer regelmæssigt i kirke, men han deltager sjældent og åbner ikke sit hjerte for Helligåndens indflydelse. Han har læst oplysninger på nettet, der udfordrer nogle af Kirkens vigtige læresætninger, og han er i tvivl om, hvorvidt han stadig tror på, at evangeliet er sandt.

  4. En ung pige kommer i kirken og beder stille om, at hun kan være modtagelig for Helligåndens tilskyndelser. Når hun modtager tilskyndelser, følger hun dem. Hun føler sig tæt på Herren og er taknemlig for, hvordan han har inspireret hende til at overvinde fristelse.

Forklar eleverne, at hjerter, ligesom jord, kan ændres og forbedres. Skriv følgende spørgsmål på tavlen eller giv dem til eleverne på et uddelingsark. Bed eleverne om at læse og drøfte spørgsmålene med en makker:

Hvad kan man gøre for at ændre eller bibeholde hver form for jord, så det vil være et gunstigt sted for sunde, frugtbare planter at gro?

Hvordan kan vi sammenligne forbedringen af hver form for jord til det, vi kan gøre for at blive mere modtagelige over for Guds ord?

Bed efter et stykke tid nogle af eleverne om at komme med deres svar til klassen.

  • Hvordan har det hjulpet jer til at blive mere fuldt ud omvendt til Frelseren, at I har søgt at modtage og forstå Guds ord?

Bed eleverne om at tænke over, hvilken jord der bedst repræsenterer tilstanden i deres hjerte lige nu. Bed eleverne om at sætte et mål om, hvad de vil gøre for bedre at modtage og forstå Guds ord og til at udholde prøvelser, forfølgelser og fristelser. Hvis der er tid til det, kan du bede eleverne om at skrive deres mål i deres skriftstudiebog

Kommentar og baggrundsinformation

Matthæus 13:3-8, 18-23. Lignelsen om sædemanden

Præsident James E. Faust fra Det Første Præsidentskab har talt om, hvad vi kan gøre for at forberede vores hjerte til at være mere modtageligt for Guds ord:

»For at troens sæd kan spire i vores liv, må vi undgå Satans greb.

Vi har også brug for at forberede vores eget såbed af tro. For at gøre dette skal vi pløje jorden gennem daglig, ydmyg bøn og bede om styrke og tilgivelse. Vi skal harve jorden ved at overvinde vores stolthed. Vi skal forberede såbedet ved gøre vores bedste for at holde befalingerne« (»Om såsæd og jord«, Liahona, jan. 2000, s. 57).

Matthæus 13:6, 21. »Det [blev] svedet … fordi det ikke havde rod«

Der er behov for solskin, for at planter kan vokse, men hvis en plantes rodnet ikke er dybt, så vil solen svide og ødelægge planten. På samme måde kan prøvelser, forfølgelser og modstand faktisk hjælpe os til at vokse, hvis lader Guds ord udvikle dybe rødder i vores hjerte; hvis ikke, kan sådanne oplevelser medføre, at skrøbelige vidnesbyrd visner bort.

Matthæus 13:21, 23. Fast rodfæstet i evangeliet

Præsident Thomas S. Monson har undervist om velsignelserne ved at have et vidnesbyrd fast rodfæstet i evangeliet:

»Medmindre vores vidnesbyrds rødder er solidt plantet, vil det blive vanskeligt for os at modstå hånen fra dem, der udfordrer vores tro. Når jeres vidnesbyrd om evangeliet, om Frelseren og om vor himmelske Fader er solidt funderet, vil det påvirke alt det, I gør i hele jeres liv« (»Må I have mod«, Liahona, maj 2009, s. 126).