Seminar
Del 2: Dag 1: 1 Nefi 1


Del 2, Dag 1

1 Nefi 1

Indledning

Mormons Bog begynder med Nefis beretning om sin far, Lehi, der trofast udfylder sin rolle som profet og som præstedømmeleder for sin familie. Forståelse af Lehis tjenestegerning kan hjælpe dig til bedre at forstå profeternes rolle i dag. Han var en af »mange profeter, der profeterede for [jøderne], at de skulle omvende sig« (1 Ne1:14). Fordi Lehi var lydig over for Gud og profeterede om Jerusalems ødelæggelse, hånede folket ham og ønskede at dræbe ham. Ikke desto mindre glædede Lehi sig over Herrens barmhjertighed og forløsningskraft. Tænk over, hvordan Guds barmhjertighed og personlige engagement ses i dit eget liv, når du studerer 1 Nefi. 

1 Nefi 1:1-3

Nefi begynder sin optegnelse

Læs 1 Nefi 1:1 og find nøgleord og vendinger, som viser, hvordan Nefis liv var.

  1. Ud fra det du læser i vers 1, skriver du i din skriftstudiebog om mindst en måde, hvor du føler, at dit liv ligner Nefis liv.

  2. Besvar følgende spørgsmål i din skriftstudiebog: Hvordan tror du, at Nefi til trods for, at han havde »set mange trængsler« og alligevel også kunne være »meget begunstiget af Herren alle sine dage«?

1 Nefi 1:4-20

Lehi modtager et syn og advarer folket om Jerusalems ødelæggelse

Tænk på et tidspunkt, hvor dine forældre eller kirkeledere advarede dig om noget farligt. Hvad var deres motiv for at advare dig?

Vor himmelske Fader elsker os og ønsker, at vi er i sikkerhed fra synd, der skader os. En af måderne, hvorpå Gud advarer sine børn er gennem profeter. Profeter advarer imod synd og underviser i frelse gennem Jesus Kristus. Se efter tegn på dette princip, når du studerer 1 Nefi 1. Nefi begyndte sin optegnelse med at fortælle os, at mange profeter forkyndte og advarede folket om det, der ville ske, hvis de ikke omvendte sig (se 1 Nefi 1:4). Læs 1 Nefi 1:5-7 og understreg i dine skrifter, hvordan Lehi bad, og hvad han bad om. Lehis bøn til Herren viser, at han troede på det, som profeterne sagde.

Læs 1 Nefi 1:8-10 og sæt cirkel omkring alt det, som Lehi så i sit syn.

  • Gud

  • Jesus Kristus

  • Engle

  • Tolv andre

Billede
Lehi

Læs 1 Nefi 1:11-12 og bemærk, hvad der skete med Lehi, da han læste den bog, han havde fået. Gennem dette syn forberedte Herren Lehi yderligere til at tjene blandt Jerusalems folk. Læs 1 Nefi 1:13 og bemærk det, som Lehi underviste i angående Jerusalem. Når du læser, så sæt dig i Lehis sted og forestil dig, hvordan du ville have det, hvis Herren fortalte dig, at disse ting skulle overgå dit hjem og by.

Advarslen om ødelæggelsen af hans folk og by må naturligvis have været meget svær for Lehi at modtage. Læs 1 Nefi 1:14-15 og se, hvorfor Lehi alligevel frydede sig, selvom han så, at Jerusalem ville blive ødelagt.

  1. Skriv i din skriftstudiebog dine tanker om følgende spørgsmål: Hvordan påvirkede Lehis oplevelse i 1 Nefi 1:5-15 hans ønske om at undervise folk og opfordre dem til omvendelse?

Efter at være blevet advaret om Jerusalems ødelæggelse fortalte Lehi folket i Jerusalem, hvad han havde hørt. Han advarede dem om, at de ville blive udryddet, hvis de ikke omvendte sig. Læs 1 Nefi 1:18-20 og find ud af, hvordan folket i Jerusalem reagerede. Forestil dig, at du er redaktør på en avis, og at du skal skrive en overskrift til 1 Nefi 1:18-20. Hvordan ville din overskrift så se ud?

Billede
Lehi profeterer for folket i Jerusalem

Tænk over følgende udtalelse:

»Ligesom profeterne i fordums tid vidner profeterne i dag om Jesus Kristus og underviser i hans evangelium. De kundgør Guds vilje og hans sande karakter. De taler tydeligt og klart, fordømmer synd og advarer om dens konsekvenser. Til gavn for os kan de fra tid til anden blive inspireret til at profetere om fremtidige begivenheder« (Tro mod sandheden: Et evangelisk opslagsværk, 2005, s. 122).

  1. Beskriv med dine egne ord i din skriftstudiebog de ansvar en profet har uanset, hvilken modgang han kan stå overfor.

Da Nefi skrev om sin fars oplevelser i Jerusalem, tilføjede han et budskab til læseren halvvejs igennem 1 Nefi 1:20, der begynder med sætningen »Men se, jeg, Nefi, vil vise jer …« Dette vers introducerer et tema, som Nefi fremhæver i alle sine skrivelser. Understreg dette tema i 1 Nefi 1:20 og læs derefter Moroni 10:3 og se efter et lignende tema. (Moroni var den sidste af Mormons Bogs profeter. Moroni levede ca. 1.000 år efter Nefi).

Bemærk, at Nefi i det første kapitel af Mormons Bog erklærede, at han ville vise os »Herrens milde barmhjertighed« i sine skrivelser (1 Ne 1:20). I det sidste kapitel af Mormons Bog bad Moroni os om at huske, »hvor barmhjertig Herren har været« (Moro 10:3).

Billede
Ældste David A. Bednar

Nefi ønskede, at vi lige fra begyndelsen af hans optegnelse forstod, at Herrens milde barmhjertighed gives til dem, der udøver tro på ham. Ældste David A. Bednar fra De Tolv Apostles Kvorum forklarede, hvad Herrens milde barmhjertighed er i vores tilværelse. Sæt cirkel om ord og sætninger, som ældste Bednar anvender til at beskrive, hvad »Herrens milde barmhjertighed« er, når du læser hans forklaring.

»Herrens milde barmhjertighed er de meget personlige og individuelt tilpassede velsignelser, styrke, beskyttelse, tilsagn, vejledning, kærlige tilkendegivelser, trøst, støtte og åndelige gaver, som vi modtager fra og på grund af samt gennem Herren Jesus Kristus …

Herrens milde barmhjertighed viser sig ikke vilkårligt eller rent tilfældigt. Trofasthed, lydighed og ydmyghed gør os i stand til at modtage disse væsentlige gaver, og ofte hjælper Herrens timing os med at anerkende og værdsætte disse vigtige velsignelser« (se »Herrens inderlige barmhjertighed«, Liahona, maj 2005, s. 99-100).

  1. Besvar i din skriftstudiebog følgende spørgsmål: Hvilke eksempler har du set på Herrens milde barmhjertighed i din tilværelse eller hos en person, du kender?

Begynd eller fortsæt med at se efter den milde barmhjertighed, som Herren har skænket dig og skriv om den i din dagbog. Når du gør det, vil du hurtigere se de velsignelser, som Gud har givet dig.

  1. Skriv følgende nederst ved dagens opgaver i din skriftstudiebog:

    Jeg har studeret 1 Nefi 1 og færdiggjort denne lektion den (dato).

    Yderligere spørgsmål, tanker eller indsigter, som jeg ønsker at tale med min lærer om: