Seminar
Del 24, dag 1, 3 Nefi 1


Del 24, dag 1

3 Nefi 1

Indledning

Før profeten Nefi (der var søn af Helaman) drog ud af landet, overdrog han optegnelserne til sin ældste søn Nefi. De ikketroende planlagde at slå de trofaste ihjel, hvis profetierne om Jesu Kristi fødsel ikke blev opfyldt på en bestemt dag. Da Nefi bønfaldt Herren på vegne af de troende, hørte han Herrens røst, der sagde til ham, at tegnene på hans fødsel ville komme den nat. Da solen gik ned, blev der, som opfyldelse af Samuels profeti, ikke mørkt, og en ny stjerne viste sig. På trods af Satans fortsatte forsøg på at ødelægge folkets tro »troede størstedelen af folket og blev omvendt til Herren« (3 Ne 1:22).

3 Nefi 1:1-26

Profetierne om Jesu Kristi fødsel bliver opfyldt, og mange nefitter bliver omvendt

Billede
I morgen kommer jeg til verden

Tænk på nogle af de folk i skrifterne eller i Kirkens historie, som har ofret deres liv for Jesu Kristi evangelium. Hvorfor tror du, at de var villige til at yde det offer?

Som der står i 3 Nefi 1, skulle en gruppe trofaste nefitter beslutte, om de var villige til at opgive deres liv for at forblive tro mod deres overbevisning. Kapitlet begynder med at forklare, at Nefi gav de hellige optegnelser til sin søn, der også hed Nefi, og derpå drog ud af landet (se 3 Ne 1:1-3). Det fortæller derefter om den prøve på deres tro, som mange nefitter kom ud for.

Læs 3 Nefi 1:4-9 og se efter den udfordrende situation, de trofaste nefitter stod overfor. Hvordan ville du have det, hvis du var Nefi, og tiden, hvor de troende skulle slås ihjel, nærmede sig? Brug et øjeblik på at tænke over, hvorfor nogle folk kan have svært ved være trofaste i den situation.

Læs 3 Nefi 1:10-12 og se efter, hvad Nefi gjorde på dette kritiske tidspunkt. Læs Herrens svar til Nefi i 3 Nefi 1:13-14. Du kan eventuelt markere den udtalelse i 3 Nefi 1:13, som viser dette princip: Herren vil opfylde alle de ord, hans profeter har talt.

  1. Prøv at forestille dig, hvordan Nefi havde det, da tegnet på Frelserens fødsel blev vist. Skriv i din skriftstudiebog, hvordan du tror, at du ville have reageret, hvis du havde været der på det tidspunkt. Hvordan tror du, at du ville have det, hvis du var Nefi og tegnene lige var kommet?

Læs 3 Nefi 1:4, 14-15, 19-21 og se efter yderligere udtryk, der understreger, hvordan Herren vedvarende opfylder sine profeters ord. Du kan eventuelt markere disse udtryk i dine skrifter. Når du læser 3 Nefi 1:14, kan det være en hjælp at forstå, at det væsen, der taler, udfylder to roller og taler fra begges perspektiv: Som Jahve (som repræsenterer Faderen gennem guddommelig overdragelse af myndighed) og Jesus Kristus, som snart ville blive Guds jordiske Søn.

For at se, hvordan profetierne om Frelserens fødsel blev opfyldt, så skriv i den venstre kolonne på følgende skema, de profetier, som lamanitten Samuel kom med. Skriv derefter i den højre kolonne versene fra 3 Nefi 1 og en kort beskrivelse af, hvordan de blev opfyldt.

Lamanitten Samuels profetier

Opfyldelse

1. profeti (Hel 14:3-4):

3 Nefi1

2. profeti (Hel 14:5):

3 Nefi1

3. profeti (Hel 14:6):

3 Nefi1

4. profeti (Hel 14:7):

3 Nefi1

Når du læser 3 Nefi 1:16-18, så læg mærke til, hvordan de ugudelige reagerede, da tegnene viste sig. Du kan eventuelt markere nogle af deres reaktioner. Vi lærer af 3 Nefi 1:18, at nogle af folkene »begyndte at frygte på grund af deres ugudelighed og deres vantro«. Overvej følgende spørgsmål: Hvordan fører synd og vantro til frygt?

Læs 3 Nefi 1:22-23 og se efter, hvad djævelen prøvede at gøre, da tegnene på Herrens komme var blevet vist. Færdiggør den følgende udtalelse for at udtrykke det princip, der står i vers 22: Når vi står over for Satans løgne, kan vi vælge at .

Biskop Richard C. Edgley, der har tjent i Det Præsiderende Biskopråd, gav os følgende råd om, hvordan vi kan reagere, når vi bliver prøvet på vores tro. Markér de af hans ord eller udtryk, der opfordrer dig til at tro på trods af den tvivl, Satan måske frister dig med:

Billede
Biskop Richard C. Edgley

»Som følge af de konflikter og udfordringer, vi står overfor i verden i dag, ønsker jeg at foreslå et enkelt valg – et valg om fred og beskyttelse og et valg, der er passende for alle. Det valg er tro. Vær opmærksom på, at tro ikke blot er en gratis gave, der gives uden tanke, ønske eller indsats. … Frelseren sagde: ›Kom til mig‹ (Matt 11:28), og ›bank på, så skal der lukkes op for jer‹ (Matt 7:7). Det er udsagnsord, der kræver handling – kom, bank på. Det er valg. Så jeg siger vælg troen. Vælg troen frem for tvivlen, vælg troen frem for frygten, vælg troen frem for det ukendte og usete og vælg troen frem for pessimismen …

Når logik, fornuft og personligt intellekt kommer i konflikt med hellig lære og læresætninger, eller modstridende budskaber angriber jeres tro som brændende pile som beskrevet af apostlen Paulus (se Ef 6:16), så vælg ikke at kaste jeres hjertes frø ud ved vantro. Husk, vi modtager intet vidnesbyrd, førend vores tro er blevet prøvet (se Eter 12:6)« (»Tro – valget er dit« Liahona, nov. 2010, s. 31-33).

  1. Hvilke løgne og bedrag fremmer djævelen i vore dage for at forsøge at forhærde folks hjerte imod sandheden? Skriv i din skriftstudiebog, hvad du kan gøre for at bevare din tro på Jesus Kristus og hans gengivne evangelium, selv når djævelen prøver at få dig til at tvivle på din tro.

Læs 3 Nefi 1:24-25 og find endnu en udfordring, som nogle af de troende stod overfor. Tænk over, hvad du kan lære af disse personers reaktioner, da de fandt ud af, at de var forkert på den.

3 Nefi 1:27-30

Frafaldne nefitter og nogle af lamanitterne slutter sig til gadiantonrøverne

Nogle få år efter, at tegnet på Jesu Kristi komme blev givet, begyndte nogle frafaldne nefitter at påvirke de trofastes evne til at holde fast i evangeliet. Hvordan kan du holde fast i evangeliet, selv når Kirken i vore dage bliver angrebet? Læs 3 Nefi 1:27-30 og se efter, om lamanitternes »opvoksende slægt« havde en positiv eller negativ indvirkning på andres tro.

Læg mærke til, at mange af de unge lamanitter »blev selvrådige« (3 Ne 1:29) og vendte sig væk fra evangeliet. Søster Kathleen H. Hughes, der tjente i Hjælpeforeningens hovedpræsidentskab, kom med en udlægning af udtrykket »de blev selvrådige«: »I mine øjne antyder det, at de tænkte på sig selv først og hengav sig til lyster, som profeterne havde advaret dem imod. De gav efter for Satans fristelser og lokken« (»At vokse op for Herren«, Liahona, feb. 2010, s. 42).

Du kan eventuelt skrive følgende princip i dine skrifter ud for 3 Nefi 1:29-30 eller i din skriftstudiebog: Hvis vi giver efter for fristelse, kan vores eksempel have en negativ indvirkning på andres tro og retfærdighed.

  1. Besvar følgende spørgsmål i din skriftstudiebog for bedre at forstå, hvordan dette princip relaterer til dig:

    1. Hvornår har du set et eksempel på det princip, der er nævnt ovenfor? Hvordan kan du forblive trofast, selv hvis de omkring dig vælger ikke at være det?

    2. Selvom det er vigtigt at vide, at vores eksempel kan have en negativ effekt på andre, så er det også vigtigt at huske, at vores eksempel kan være med til at styrke andre. Hvornår har du set den »opvoksende slægt« eller unge i Kirken i vore dage positivt påvirke andres tro?

  2. Lav i din skriftstudiebog en liste over, hvordan du positivt kan påvirke troen hos din egen familie, medlemmerne af din menighed eller dine jævnaldrende. Vælg to ideer fra din liste og skriv, hvad du konkret vil gøre for at udføre dem.

  3. Skriv følgende nederst ved dagens opgaver i din skriftstudiebog:

    Jeg har studeret 3 Nefi 1 og færdiggjort denne lektion den (dato).

    Yderligere spørgsmål, tanker eller indsigter, som jeg ønsker at tale med min lærer om: