Seminar
Del 23, dag 2, Helaman 11-12


Del 23, dag 2

Helaman 11-12

Indledning

Helaman 11-12 dækker fjorten år af den nefitiske historie og viser, hvordan folket gennemgår en cyklus af retfærdighed og ugudelighed. På grund af stolthed nægtede folket at omvende sig fra deres ugudelighed. Nefi forseglede himlene, hvilket forårsagede tørke og hungersnød. Tørken og hungersnøden ydmygede folket, og de omvendte sig og vendte sig mod Herren. Eftersom folket valgte ikke at være ydmyge, begyndte de hurtigt at glemme Herren deres Gud, indtil de indså, hvor meget de havde brug for hans hjælp. Gud revser i sin barmhjertighed sit folk for at de kan omvende sig og blive frelst.

Helaman 11

Nefitterne gennemlever en cyklus af retfærdighed og ugudelighed

  1. Tegn følgende cyklus med retfærdighed og ugudelighed i din skriftstudiebog. Der refereres ofte til denne cyklus som »stolthedens cyklus«. Bemærk, at punkt 4 i cyklussen mangler i diagrammet. Hvad tror du, at det vil kræve at bringe et folk fra ødelæggelse og lidelse til retfærdighed og fremgang? Når du læser Helaman 11, så se efter oplysninger, der kan hjælpe dig til at udfylde dette trin i cyklussen.

    Billede
    Rightous Cycle

Som du læser i Helaman 10, ville folket ikke lytte til Guds ord, som blev givet gennem profeten Nefi. Gennemgå Helaman 10:18, og find ud af, hvor du synes, at nefitterne befandt sig i stolthedens cyklus på det tidspunkt (ved slutningen af det 71. år af dommernes regeringstid).

Følgende skriftstedsaktivitet vil hjælpe dig til at se cyklussen med retfærdighed og ugudelighed blandt folket i Mormons Bog i de 14 år af deres historie. Læs skriftstederne fra Helaman 11 i nedenstående skema og beskriv kort nefitternes tilstand, og skriv, hvor du ville placere dem i stolthedens cyklus ved at skrive de tilhørende tal. Der er givet to eksempler. Se efter ord, som kan hjælpe dig til at finde det manglende fjerde trin i den cyklus, du tegnede i din skriftstudiebog.

Dommernes regeringstid

Helaman 11

En kort beskrivelse af nefitternes tilstand

Sted i cyklussen

72-73

vers 1-2

Tiltagende strid og krige, røvernes hemmelige forbund fører til ødelæggelsens værk

2, 3

73-75

vers 3-6

75

vers 7, 9-12

76-77

vers 17-18, 20-21

Folket frydede sig og priste Gud, de var retfærdige og havde atter fremgang.

4, 1

78-79

vers 22-23

80

vers 24-26

80-81

vers 27-30, 32-35

82-85

vers 36-37

Som det bliver vist i skriftstedsaktiviteten, så er punkt 4 i stolthedens cyklus »ydmyghed og omvendelse«. Skriv det i dit skema i din skriftstudiebog:

  1. Stolthedens cyklus er ikke kun et billede på et samfund. Den kan også ses i en familie eller hos enkeltpersoner. Når vi forstår, hvordan den virker, kan vi bedre undgå den. Skriv i din skriftstudiebog, hvad du tror, der er nødvendigt for, at du kan undgå at komme ind i cyklussens fase »stolthed og ugudelighed« eller »ødelæggelse og lidelse«.

Du kan eventuelt skrive følgende princip i dine skrifter ved Helaman 11: Gennem ydmyghed og omvendelse kan vi undgå stolthed og ødelæggelse. Du kan eventuelt i Helaman 11:4 markere det, som Nefi håbede, at hungersnøden ville gøre for hans folk.

Tænk over svar på følgende spørgsmål:

  • Behøver et samfund, en familie eller en person at følge stolthedens cyklus?

  • Hvorfor tror du, at et samfund, en familie eller en person skal prøve at undgå at blive fanget i stolthedens cyklus?

Ældste Richard G. Scott fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt følgende om Nefis bøn: »Herren hørte sin tjeners anråb (i Helaman 11:10-14) og fik hungersnøden til at høre op, men først det følgende år. Denne begivenhed viser, at Herren hører vore bønner med det samme, men han besvarer dem, når vi i hans visdom vil få mest gavn af hans svar« (»Nephi, Son of Helaman«, i Heroes from the Book of Mormon, 1995, s. 154).

Præsident Ezra Taft Benson har belært om, hvad vi kan gøre for at undgå at blive fanget i stolthedens cyklus:

Billede
Præsident Ezra Taft Benson

»Gud ønsker et ydmygt folk. Vi kan enten vælge at være ydmyge, eller vi kan blive tvunget til at være ydmyge. Alma sagde: ›Velsignede er derfor de, der ydmyger sig uden at være nødt til at være ydmyge‹ (Alma 32:16).

Lad os vælge at være ydmyge.

Vi kan vælge at ydmyge os ved at overvinde vores fjendskab til vore søskende, ved at agte dem, som vi agter os selv, og opløfte dem til vores eget eller et højere stade, end vi er …

Vi kan vælge at ydmyge os ved at tage imod råd og irettesættelser …

Vi kan vælge at ydmyge os ved at tilgive dem, som har såret os …

Vi kan vælge at ydmyge os ved at yde uselviske tjenester …

Vi kan vælge at ydmyge os ved at tage på mission og forkynde ordet, som kan gøre andre ydmyge …

Vi kan vælge at ydmyge os ved ofte at tage til templet.

Vi kan vælge at ydmyge os ved at bekende og aflægge vore synder og blive født af Gud …

Vi kan vælge at ydmyge os ved at elske Gud, underkaste os hans vilje og sætte ham først i vores liv …

Lad os vælge at være ydmyge. Vi kan gøre det. Jeg ved, at vi kan« (se »Vogt jer for stolthed og hovmod«, Stjernen, juli 1989, s. 5).

Helaman 12

Mormon forklarer, hvorfor Herren revser folk

Forestil dig, at du var profeten Mormon, og du var færdig med at skrive om de 14 år af nefitternes historie, som står i Helaman 11. Hvordan ville du slutte følgende udtalelse: »Og således ser vi

Læs Helaman 12:1 og find ud af, hvad Mormon ønskede, at vi skulle se. Tænk over, hvad Mormon kan have ment med »hvor ustadige menneskenes børns hjerte er«.

Studér Helaman 12:2-3 og find ud af, hvad Mormon også ønskede, at vi skulle lære. Læg særligt mærke til udtrykkene »vi kan se« (v. 2) og »således ser vi« (v. 3).

  1. Besvar følgende spørgsmål i din skriftstudiebog:

    1. Hvorfor tror du, at det er så let for dem, der har fremgang, at glemme Herren?

    2. Hvilke eksempler på bekvemmeligheder og fremgang i vore dage kan medføre, at en person glemmer Gud?

    3. Hvilke situationer kender du, hvor en person eller en gruppe har glemt Herren i deres fremgang?

Noget af det, som Mormon ønskede hans læsere skulle lære, er: Hvis vi ikke er opmærksomme, kan vores fremgang føre til, at vi glemmer Herren, og Herren revser sit folk, for at de ikke skal glemme ham.

Billede
Ældste D. Todd Christofferson

Ældste D. Todd Christofferson fra De Tolv Apostles Kvorum har forklaret, hvorfor Herren revser:

»Selv om det er svært at holde ud, så burde vi i sandhed glæde os over, at Gud anser os for værdifulde nok til at ofre tid og besvær på at irettesætte os.

Guddommelig tugtelse tjener mindst tre formål: (1) at overtale os til omvendelse, (2) at forædle og helliggøre os og (3) lejlighedsvis at omlægge vores kurs i livet til en, som Gud ved, er bedre« (»Alle dem, jeg elsker, revser og tugter jeg«, Liahona, maj 2011, s. 98).

Hvilke af disse formål føler du afspejler Herrens formål med at revse nefitterne og lamanitterne i Helaman 11-12? Med hvilke formål har han revset dig i dit liv?

  1. Besvar følgende spørgsmål i din skriftstudiebog:

    1. Læs Helaman 12:4-6 og se efter yderligere beskrivelser af dem, der glemmer Gud. Hvilke personlige holdninger forhindrer folk i at erindre Gud?

    2. Læs Helaman 12:7-13. Hvorfor sagde Mormon, at »menneskenes [børn] … er endog mindre end jordens støv«? Hvad gør støvet, som folk nogle gange er uvillige til at gøre?

Billede
Jahve skaber jorden
Billede
Præsident Joseph Fielding Smith

Præsident Joseph Fielding Smith har sagt: »Denne profet [Mormon] havde ikke til hensigt at sige, at Herren nærer større omsorg og kærlighed for jordens støv, end han gør for sine børn … Den pointe han fremfører er, at jordens støv udviser lydighed. Det flytter sig hid og did på Herrens befaling. Alting er i harmoni med hans love. Alt i universet adlyder de love, der er sat for dem, så vidt jeg ved, bortset fra mennesket. Hvor man end ser hen, finder man lovmæssighed og orden, elementerne adlyder den for dem fastsatte lov i overensstemmelse med deres skabelse. Men mennesket gør oprør, og i den henseende er mennesket mindre end jordens støv, for det forkaster Herrens råd« (i Conference Report, apr. 1929, s. 55).

Mormon forstod, at folk, der vil have Gud til at vejlede dem, er større end jordens støv. Han lavede denne sammenligning for at gøre opmærksom på dem, som er stolte og som forsager Herrens røst og som har et ustadigt hjerte. Som der står i Helaman 12:9-20, så mindede Mormon os om Herrens store magt over de fysiske elementer – de flytter sig alle sammen på hans befaling. Brug et øjeblik på at tænke over din egen grad af lydighed over for Herrens befalinger. Hvordan viser din villighed til at adlyde hans befalinger din ydmyghed? Hvordan viser det, at du bruger din handlefrihed til at være ulydig mod hans befalinger, at du er stolt?

  1. Skriv og afslut følgende udtryk i din skriftstudiebog:

    1. Og således ser jeg i Helaman 11-12 …

    2. Derfor vil jeg …

Når vi ihukommer Herren, giver agt på hans røst og omvender os, viser vi vores ydmyghed og vores tro på ham. Til gengæld lover han at velsigne og hjælpe os fremad og i sidste ende give os evigt liv.

  1. Skriv følgende note nederst i din skriftstudiebog ved dagens opgaver:

    Jeg har studeret Helaman 11-12 og færdiggjort denne lektion den (dato).

    Yderligere spørgsmål, tanker eller indsigter, som jeg ønsker at tale med min lærer om: