Seminar
Del 14, dag 3, Mosija 28-29


Del 14, dag 3

Mosija 28-29

Indledning

Efter deres omvendelse følte Mosijas sønner et stærkt ønske om at forkynde evangeliet for lamanitterne. Kong Mosija støttede dem i deres beslutning, men han blev efterladt uden en tronfølger og en til at tage sig af de hellige optegnelser. Han gav Alma (Almas søn) ansvaret for optegnelserne. I stedet for at udpege en konge oprettede han et system med dommere som den nye regeringsform.

Billede
Mosija og hans sønner

Mosija 28:1-9

Mosijas sønner ønsker at forkynde for lamanitterne

Vurdér dine ønsker på følgende områder ved siden af hver udtalelse herunder. Brug en skala fra 1 til 10 (1 betyder »intet ønske« og 10 »et meget stærkt ønske«).

  • Jeg har et oprigtigt ønske om at hjælpe andre til at finde evig lykke.

  • Jeg er villig til at ofre for at hjælpe andre.

  • Jeg har et ønske om at fortælle andre om evangeliet.

  • Vurdér, hvis du er en ung mand, dit ønske om at tjene på fuldtidsmission. (Hvis du er en ung pige, kan du også vælge at vurdere dit ønske).

Gennemgå Mosija 27:8-10 og find frem til, hvordan Alma og Mosijas sønner inden deres omvendelse ville have været bedømt i ovennævnte udtalelser.

Læs nu Mosija 28:1-3 og find ud af, hvordan Mosijas sønner forandrede sig på de områder, der er nævnt ovenfor. Når du læser, så husk, at ordet fortabes henviser til at være åndeligt fortabt.

Skriv dine svar på følgende spørgsmål:

Hvem ønskede Mosijas sønner at fortælle om evangeliet?

Ud fra det, du har studeret i Mormons Bog indtil videre, hvilke vanskeligheder eller farer kunne Mosijas sønner møde på en mission hos lamanitterne?

Læs Mosija 28:4 og overvej, hvordan du kan gentage det med dine egne ord. Bemærk, hvordan Mosijas sønners omvendelse påvirkede deres ønske om at fortælle om evangeliet. I Mosija 28:1-4 lærer vi princippet: Når vores omvendelse bliver dybere, øges vores ønske om at fortælle om evangeliet.

Billede
Ældste Dallin H. Oaks

Læs følgende udtalelse af ældste Dallin H. Oaks fra de Tolv Apostles Kvorum (du kan eventuelt skrive den i margenen i dine skrifter ved siden af Mosi 28:1-4): »Størrelsen af det ønske, vi har om at fortælle om evangeliet, er en indikator for, i hvor høj grad vi personligt har omvendt os« (»Fortæl om evangeliet«, Liahona, jan. 2002, s. 7).

Markér i den første sætning i Mosija 28:4, hvordan Mosijas sønner blev påvirket af deres ønske om at fortælle om evangeliet. Bemærk, at Herrens Ånd har en vigtig rolle i at øge vores ønske om at fortælle om evangeliet.

  1. Besvar et af følgende spørgsmål i din skriftstudiebog:

    1. Hvordan er dit ønske om at fortælle om evangeliet blevet øget, efterhånden som du har styrket dit vidnesbyrd?

    2. Hvilke oplevelser i dit liv har ført dig til at ønske at fortælle andre om evangeliet?

    3. Hvis du ikke føler, at du har et stærkt ønske om at fortælle om evangeliet på dette tidspunkt, hvad kan du gøre for at styrke dette ønske? (Læs Alma 17:2-3).

  1. Forestil dig en ung mand, der er medlem af Kirken, men som har et lille eller intet ønske om at tjene på fuldtidsmission. Skriv et brev til ham i din skriftstudiebog og foreslå, hvad han kan gøre for at øge sit ønske om at fortælle om evangeliet. Du kan eventuelt fortælle, hvad der har gjort din omvendelse til Jesu Kristi evangelium dybere, og foreslå lignende aktiviteter eller oplevelser til denne unge mand. Husk, når du skriver, at en større omvendelse vil føre til et øget ønske om at fortælle andre om evangeliet.

Når du fortsætter dit studium af Mosija 28, så forestil dig, hvordan du ville føle, hvis en, du elsker, ønskede at bo blandt et voldeligt folkeslag, der hadede dem, der ikke var som dem. Læs Mosija 28:5-9 og find ud af, hvorfor Mosija lod sine sønner tage på sådan en farlig mission. I Almas Bog vil du lære om de »mange [der] vil tro på deres ord« (Mosi 28:7) – flere tusinde lamanitter, der blev omvendt takket være Mosijas sønner.

Mosija 28:10-20

Mosija oversætter jereditternes plader og giver alle de optegnelser, han havde opbevaret, til Alma

Resten af Mosija 28 beretter, at kong Mosija blev ældre og følte et behov for at vælge den næste person, der skulle tage sig af de hellige skrifter, før han døde. I de to tidligere generationer havde kongen givet pladerne til den næste konge. Men fordi kong Mosijas sønner var taget på mission, havde han ingen sønner til at arve tronen og derfor ingen til at tage sig af optegnelserne. Med i disse optegnelser var jereditternes plader, som Mosija oversatte med Guds kraft (se Mosi 28:11-19).

Billede
krone
Billede
guldplader

Hvis du skulle vælge en person til at tage sig af hellige optegnelser, hvilke egenskaber skulle personen så have?

Beskriv, hvordan du ville føle, hvis en person valgte dig til at tage sig af pladerne.

Læs Mosija 28:20 og se efter navnet på den person, Mosija valgte til at tage sig af pladerne.

  1. Skriv i din skriftstudiebog, hvad kong Mosijas beslutning lærer dig om Almas forandring i hjertet. (For at besvare dette spørgsmål kan du være nødt til at gennemgå Almas tidligere handlinger, som står i Mosi 27). Forklar også, hvordan Mosijas tillid til Alma kan give håb til dem, som omvender sig.

Mosija 29

Mosijas folk vælger et system med dommere som en ny styreform

Billede
Alma som dommer

Som der står i Mosija 29, foreslog kong Mosija, at det nefitiske styre ikke længere blev ledet af en konge, men af et system af dommere. Læs og sammenlign Mosija 23:7-8 og Mosija 29:13, 16-18. Under hvilke omstændigheder er et monarki (regeret af en konge eller dronning) en god form for styre ifølge disse skriftsteder? Hvorfor rådede Mosija nefitterne imod at fortsætte deres monarki?

Læs Mosija 29:11, 25 og sæt cirkel om de af følgende svar, der viser, hvad Mosija sagde om, hvordan dommerne skulle dømme folket: (a) med stor barmhjertighed, (b) i overensstemmelse med lovene, (c) i overensstemmelse med Guds befalinger, (d) med strenghed.

Læs Mosija 29:26, 30, 33-34, 37-38 og find folkets rolle i den nye styreform, som kong Mosija foreslog.

  1. Skriv i din skriftstudiebog, hvorfor du tror, det er vigtigt for alle borgere i et land at »bære sin del« med at tjene sit land (Mosi 29:34).

Alma blev udpeget som den første overdommer, og han udfyldte sin rolle i retskaffenhed (se Mosi 29:41-43).

Skriv med dine egne ord et princip, du har lært i Mosija 29:

Et princip, som dette kapitel forklarer, er: Alle personer har pligt til at opretholde retskafne love og ledere.

  1. Skriv i din skriftstudiebog en måde, hvorpå du kan støtte retskafne love og ledere i dit land.

  2. Skriv følgende nederst ved dagens opgaver i din skriftstudiebog:

    Jeg har studeret Mosija 28-29 og færdiggjort denne lektion den (dato).

    Yderligere spørgsmål, tanker eller indsigter, som jeg ønsker at tale med min lærer om: