Seminar
Del 2: Dag 3: 1 Nefi 3-4


Del 2, Dag 3

1 Nefi 3-4

Indledning

Herren befalede Lehi at sende sine sønner tilbage til Jerusalem for at få bronzepladerne af Laban. Selvom Laman og Lemuel ikke kunne se, hvordan de skulle kunne opfylde denne befaling, havde Nefi tro på, at Herren ville sørge for en udvej til at nå det, han krævede af dem. På trods af gentagne vanskeligheder holdt Nefi trofast ud i at gøre det, som Herren havde bedt om. Som resultat blev han ledt af Helligånden og fik fat på pladerne. Nefis oplevelse viser, at vedholdende lydighed kvalificerer os til Herrens hjælp i vanskelige situationer.

1 Nefi 3:1-9, 19-20

Lehis sønner vender tilbage til Jerusalem

Har du nogensinde stået i en svær situation og spekuleret på, hvordan den skulle løses? Dagens lektion kan hjælpe dig med at styrke din tro og beslutsomhed til at være lydig, når du møder svære situationer. Begynd med at læse 1 Nefi 3:1-6 og understreg i dine skrifter den befaling, Herren gav Lehi, som hans sønner skulle udføre. Bemærk også forskellen på, hvordan Laman og Lemuel reagerede på Herrens befaling i forhold til Nefi.

For at forstå vanskeligheden i det, som Herren befalede, er det en hjælp at vide, at afstanden fra Jerusalem til Det Røde Hav (Aqababugten) er omkring 290 km gennem varmt, goldt land, hvor der færdedes mange røvere. Lehi og hans familie rejste tre dage længere væk fra dette punkt (se 1 Ne 2:5-6) og nu bad Herren hans sønner om at tage tilbage til Jerusalem. Læs 1 Nefi 3:7-8 og find den begrundelse, som Nefi gav for sin villighed til at adlyde Herrens befaling.

Nefi vidnede om princippet om, at hvis vi er villige til at gøre det, som Herren befaler, så vil han berede en vej, så vi kan gøre det. Når du fortsætter med at studere 1 Nefi 3, så tænk over, hvordan Nefis eksempel på mod og beslutsomhed kan inspirere dig til at være mere lydig og udvise større tro på Herren. Vær især opmærksom på, hvordan Nefi reagerede på vanskeligheder. Selv om Nefi ville møde modgang, når han og hans brødre forsøgte at få fat på bronzepladerne, valgte han ikke at murre (se 1 Ne 3:6).

Bronzepladerne indeholdt »optegnelsen over jøderne« (1 Ne 3:3), der var deres skrifter. De indeholdt nogle af de skrivelser og informationer, der på nuværende tidspunkt findes i Det Gamle Testamente så vel som andre profetiske skrivelser. Læs 1 Nefi 3:19-20 og understreg det, som bronzepladerne indeholdt, der gjorde dem så vigtige for Lehis familie og efterkommere.

Billede
mesterskriftstedsikon
Mesterskriftsted – 1 Nefi 3:7

Læs 1 Nefi 3:7 tre gange (du kan variere, hvordan du læser det: Højt eller for dig selv). Luk dine skrifter og forsøg at skrive svarene til de følgende spørgsmål uden at kigge i verset:

  • Hvem talte Nefi til?

  • Hvad forpligtede Nefi sig til at gøre?

  • Hvordan vidste Nefi, hvad Herren ville gøre?

Åbn dine skrifter og gennemgå 1 Nefi 3:7 og dine svar.

Profeten Joseph Smith sagde: »Jeg gjorde dette til mit valgsprog: Når Herren befaler, så gør det« (i History of the Church, 2:170). Overvej at skrive denne udtalelse ind i dine skrifter ved siden af 1 Nefi 3:7.

1 Nefi 3:10-31

Laban stjæler Lehis ejendele og forsøger at dræbe Nefi og hans brødre

Gud velsigner os på forskellige måder, når vi adlyder hans befalinger. Nefis oplevelse med at få fat på bronzepladerne styrkede hans vidnesbyrd om, at Gud sørger for en udvej, så hans børn kan adlyde hans befalinger (se 1 Ne 3:7). Brug det følgende skema til at studere Lehis sønners første to forsøg på at få fat på bronzepladerne. Skriv svaret på spørgsmålene i spalten ved hvert forsøg, eller udfyld opgaven i din skriftstudiebog.

Bemærk: På Nefis tid var det at kaste lod (se 1 Ne 3:11) en almindelig måde til at træffe et valg på. Ved at kaste lod, søgte Nefi og hans brødre Herrens vejledning i at adlyde befalingen om at hente bronzepladerne (se Ordsp 16:33; Guide til Skrifterne, »Lodkastning«).

Spørgsmål

Første forsøg
(1 Nefi 3:10-1)8)

Andet forsøg
(1 Nefi 3:21-31)

  1. Hvem tog af sted?

  1. Hvad gjorde de?

  1. Hvordan reagerede brødrene, da forsøget mislykkedes?

  1. Efter deres første forsøg på at få fat på bronzepladerne mislykkedes, var Nefi og hans brødre »overordentlig sorgfulde« (se 1 Ne 3:14). Gennemgå 1 Nefi 3:15-16 og beskriv i din skriftstudiebog, hvordan Nefis reaktion på det første mislykkede forsøg var anderledes end hans brødres.

  2. Når du har tænkt over det andet forsøg (se 1 Ne 3:21-31), besvarer du spørgsmålet i din skriftstudiebog: Hvordan forhindrer vrede, murren og tvivl os i at høre Gud?

1 Nefi 4:1-26

Nefi får fat på bronzepladerne

Find de spørgsmål, som Laman og Lemuel stillede i 1 Nefi 3:31. Hvis du var Nefi, hvordan ville du så besvare deres spørgsmål? Læs 1 Nefi 4:1-3 og se efter Nefis svar på hans brødres spørgsmål. Hvorfor tror du, at Nefi valgte eksemplet med Moses og Det Røde Hav som svar på deres spørgsmål? Skriv en sætning fra Nefis svar til hans brødre, som du finder opløftende:

Moses stod også over for en tilsyneladende umulig opgave, da han blev bedt om at bringe Israels børn ud af Egypten. På trods af gentagne forsøg var han ikke i stand til at overbevise Farao om at sætte israelitterne fri. Men han blev ved med at gøre, som Herren havde befalet ham, og Herren sørgede for en udvej, så han kunne befri israelitterne.

Billede
Turen gennem Det Røde Hav

Nefi anvendte eksemplet om Moses på sin egen situation og var overbevist om, at Gud også ville sørge for en udvej for ham til at få fat på bronzepladerne. Når du studerer resten af beretningen, så se efter resultatet af Nefis udholdenhed og beslutning om at være lydig på trods af modstand.

Har du nogensinde været nødt til at gøre noget eller følt dig inspireret til at gøre noget og ikke lige med det sammen vidst hvorfor, hvornår og hvordan? Præsident Harold B. Lee bemærkede, at vi ofte i disse situationer »ønsker at se slutningen fra begyndelsen«, før vi vil følge Herrens vejledning, og han gav følgende råd: »I må lære at gå til kanten af lyset og derefter et par skridt ind i mørket, så kommer lyset og viser jer vejen« (citeret i Boyd K. Packer, »The Egde of the Light«, BYU Today, mar. 1991, s. 23).

Læs 1 Nefi 4:4-7 og find ud af, hvordan Nefi i tro gik ind i mørket (det ukendte).

Hvad er vigtigt i sætningen »Alligevel gik jeg af sted« (1 Ne 4:7)?

  1. Beskriv i din skriftstudiebog en situation, hvor en ung mand eller kvinde kan blive bedt om at gøre noget eller blive ledt af Helligånden til at gøre noget og ikke vide på forhånd, hvad resultatet bliver. Måske har der været et tidspunkt, hvor du gik frem i tro uden på forhånd at vide, hvordan eller hvornår Gud ville hjælpe. Hvis det er tilfældet, så skriv om oplevelsen i din dagbog. Du kan eventuelt også fortælle klassen om oplevelsen.

Nefi lærte kun, hvorfor, hvornår og hvordan Herren ville hjælpe ham med at adlyde befalingen om at få fat på pladerne, efter han lod Helligånden vejlede sig og efter han besluttede at gå frem i tro. Læs 1 Nefi 4:8-26 og bemærk, hvordan Herren hjalp ham med at få fat på bronzepladerne.

  1. Skriv i din skriftstudiebog de årsager, som Ånden gav Nefi til at dræbe Laban (se 1 Ne 4:8-13).

  2. Besvar i din skriftstudiebog følgende spørgsmål: Hvad har du lært af Nefis sidste forsøg på at få fat i bronzepladerne, som kan hjælpe dig til at få medgang i de udfordringer, som du står overfor eller kommer til at stå overfor i dit liv?

Når du selv møder øjeblikke uden at vide hvordan, hvorfor og hvornår, så husk det princip, som Nefis oplevelse illustrerer: Når vi udøver tro på Gud og søger at gøre det, han beder os om, selv når vi ikke kan se resultatet, vil han lede os gennem Helligåndens indflydelse.

Billede
Nefi og Laban

Kommentar og baggrundsinformation

Befalingen om at slå Laban ihjel

Profeten Joseph Smith belærte os om, at det er Herren, som sætter standarden for, hvad der er rigtigt og forkert: »Gud sagde: ›Du må ikke slå ihjel‹ (2 Mos 20:13) og ved en anden lejlighed sagde han: Du må ›ikke lade en eneste beholde livet‹ (5 Mos 20:16). Det er det princip, hvorefter den himmelske regering ledes – ved åbenbaring afpasset efter de forhold, i hvilke rigets børn sættes. Hvad end Gud forlanger er rigtigt, ligegyldigt hvad det er, endskønt vi måske ikke kan se grunden dertil førend længe efter, at begivenhederne har fundet sted. Hvis vi søger Guds rige først, vil alle gode ting blive givet os i tilgift« (i History of the Church, 5:135).

Det kan hjælpe os til at forstå, hvorfor Herren krævede, at Nefi dræbte Laban, når vi overvejer følgende: Herren havde givet Laban mindst to muligheder for villigt at give bronzepladerne fra sig, men Laban ville ikke »lytte til Herrens befalinger« (1 Ne 4:11). Laban var en løgner og en tyv, og han havde forsøgt at slå Laman ihjel og få alle Lehis fire sønner slået ihjel, hvilket under moseloven var strafbart med døden (se 2 Mos 21:14). Herren vidste, at det var vigtigt for Lehi og hans efterkommere at have den åndelige optegnelse, selvom »ét menneske [måtte] omkomme« (1 Ne 4:13) for at det kunne ske.

Bronzepladerne var ikke kun til velsignelse for folket og folkeslagene i Mormons Bog, de indeholdt og videregav også fordums profeters lærdomme til vor tid, idet nogle af skrivelserne blev kopieret over på guldpladerne, som Mormons Bog blev oversat fra (såsom citater af Esajas og Zenos’ allegori). Gennem Mormons Bog har disse lærdomme fra bronzepladerne velsignet og fortsætter med at velsigne millioner af menneskers tilværelse og verdens folkeslag. Det var i sidste ende alt dette, der stod på spil, da Nefi stod over for Laban og fulgte Åndens røst.

Billede
Præsident Ezra Taft Benson

Præsident Ezra taft Benson foreslog »tre små prøver« for at hjælpe os til ikke at blive bedraget i vanskelige situationer:

»1. Hvad siger standardværkerne om det? ›Til loven og til vidnesbyrdet: Hvis de ikke taler i henhold til dette ord, er det fordi, der ikke er noget lys i dem,‹ sagde Esajas (Es 8:20) …

Vi skal flittigt studere skrifterne. Mormons Bog og Lære og Pagter er af særlig betydning for os …

2. Det andet råd lyder: Hvad siger de sidste dages præsidenter af Kirken om emnet – især den nuværende præsident? …

Der er kun én mand på jorden i dag, som taler for Kirken (se L&P 132:7); 21:4). Denne mand er Kirkens præsident. Eftersom han giver os Herrens ord i dag, har hans ord en endnu større betydning end de døde profeters ord. Når han taler under Helligåndens indflydelse, er hans ord skrift (se L&P 68:4) …

Præsidenten kan tale om ethvert emne, som han føler, er nødvendigt for de hellige …

3. Det tredje og sidste råd er Helligånden – Åndens prøve. Ved denne Ånd kan vi … ›kende sandheden af alt‹ (Moro 10:5). Denne prøve kan kun være helt effektiv, hvis ens kommunikationskanaler med Gud er rene og dydige og ikke slørede af synd« (i Conference Report, okt. 1963, s. 16-17).

  1. Skriv følgende nederst ved dagens opgaver i din skriftstudiebog:

    Jeg har studeret 1 Nefi 3-4 og færdiggjort denne lektion den (dato).

    Yderligere spørgsmål, tanker eller indsigter, som jeg ønsker at tale med min lærer om: