Seminar
Del 29, dag 3, Eter 1-2


Del 29, dag 3

Eter 1-2

Indledning

Eter er Moronis forkortelse af jereditternes historie. Jereditterne var et folk, der kom til den vestlige halvkugle århundrede før Lehis folk. Efter vandfloden på Noas tid var der mange efterkommere af de overlevende, der var blevet ugudelige. En gruppe af disse folk forsøgte at bygge et højt tårn, »som nå[ede] op til himlen« (1 Mos 11:4). Beretningen om jereditterne begynder med bygningen af Babelstårnet. Herren håndterede den udbredte ugudelighed ved at forvirre deres fælles sprog og lade dem sprede sig over hele jorden (se 1 Mos 11:5-8; Eter 1:33). Denne beretning i Eter begynder med Jered og hans bror, der søger Herrens hjælp, da Herren forvirrede folkets sprog ved Babelstårnet. Herren bevarede Jereds, hans brors og deres families og venners sprog og førte dem gennem ørkenen mod det forjættede land. Herren instruerede derefter Jereds bror om at bygge otte fartøjer til at fragte sit folk over havet.

Billede
mænd, der taler ved Babelstårnets fundament

Eter 1:1-33

Moroni optegner Eters slægtshistorie tilbage til Jered ved Babelstårnet

For at hjælpe dig til at forstå, hvor Eters Bog kom fra, kan du gennemgå »Oversigt over Mosija 7-24« fra Del 12, dag 1 (s. 116). Kig på rejse 4 og bemærk, hvad Limhis folk fandt på denne rejse.

Se i begyndelsen af Eter og find den korte beskrivelse af bogen under titlen. Denne beskrivelse forklarer, at optegnelsen om jereditterne blev taget fra 24 guldplader, der blev fundet af Limhis folk.

Da Moroni afsluttede sin fars optegnelse, tog han jereditternes optegnelse og lavede en kortere version af den, som kunne medtages i Mormons Bog. Læs Eter 1:1-4 og se efter, hvad Moroni sagde, at han ikke medtog i sin version af jereditternes optegnelse. Læs derpå Eter 1:5 og se efter, hvilken del af beretningen som Moroni medtog i sin optegnelse. Tårnet, der henvises til i Eter 1:5, er Babelstårnet. Som forklaret i Eter 1:33 »forvirrede« Herren sproget hos det folk, der forsøgte at bygge tårnet, så de ikke kunne forstå hinanden, og han spredte folket overalt på jorden.

Som der står i Eter 1:6-33, havde en mand, der hed Eter, skrevet jereditternes optegnelse. Moroni optegnede Eters forfædre tilbage til en mand, der hed Jered, som levede på Babelstårnets tid.

Eter 1:33-43

Jereds bror beder om hjælp, og hans familie og venner bliver vist barmhjertighed og får vejledning

Har du nogen sinde været i et land eller område, hvor folk talte et sprog, du ikke forstod? Hvordan tror du, at du ville føle, hvis du ikke kunne forstå det sprog, som andre omkring dig talte? Hvis du kunne vælge blot nogle få mennesker at kommunikere med i den situation, hvem ville du så vælge? Denne situation eksisterede for en mand, der hed Jered, og hans bror, såvel som deres familie, der levede på Babelstårnets tid. Læs Eter 1:33-37 og find de mennesker, som Jered ønskede at kunne kommunikere med. Efter at Jereds bror fik et løfte fra Herren om, at deres sprog ikke ville blive forvirret (se Eter 1:34-35), bad han for sine venner (se Eter 1:36-37). Som Jereds bror viste, er et af kendetegnene på trofaste mennesker, at de beder for, at deres venner kan modtage Herrens velsignelser.

Herren velsignede Jereds og hans brors familie og deres venner, så deres sprog ikke blev forvirret. Jered bad derefter sin bror om at bede til Gud og spørge ham, hvor deres familie skulle tage hen. (Se Eter 1:38-40).

Læs Eter 1:40-43 og find de instruktioner, som Herren gav jereditterne for at vejlede dem på deres rejse. Hvorfor tror du, at det var vigtigt for Jered og hans bror at følge disse instruktioner fra Herren?

Eter 2:1-12

Jereditterne begynder deres rejse mod det forjættede land

Læs Eter 2:1-3 for at opdage, hvor godt jereditterne reagerede på de instruktioner, som Herren gav dem om, hvordan de skulle forberede sig til deres rejse til et forjættet land (se Eter 1:41-42). Læs derpå Eter 2:4-6 og se efter, hvad der skete bagefter. Bemærk, at eftersom jereditterne havde adlydt Herrens instruktioner, gav han dem yderligere vejledning. Tænk over de velsignelser og den vejledning, som jereditterne fik, fordi de fulgte Herrens instruktioner.

Af jereditternes oplevelse lærer vi dette princip: Når vi handler i tro på den vejledning, Herren har givet os, kan vi modtage yderligere vejledning fra ham. Du kan eventuelt skrive dette princip i dine skrifter ved siden af Eter 2:6.

Kan du komme i tanke om et indtryk eller en tilskyndelse, du har fået fra Herren, mens du bad, studerede skrifterne eller deltog i et kirkemøde? Tænk på det indtryk eller den tilskyndelse, når du læser følgende udtalelse af ældste Richard G. Scott fra De Tolv Apostles Kvorum om, hvordan vi ofte får svar på bønner: »Kun sjældent vil du modtage et fuldstændigt svar [på bøn] på en gang. Det vil komme lidt ad gangen, i doser, så dine evner øges. Når hver del følges i tro, ledes du til andre dele, indtil du har hele svaret. Denne fremgangsmåde kræver, at du udøver tro på vor Faders evne til at svare. Skønt det til tider kan være krævende, så medfører det betydelig personlig vækst« (se »Anvend bønnens himmelske gave«, Liahona, maj 2007, s. 9).

  1. Skriv i din skriftstudiebog, hvordan du reagerede (eller kan reagere) på den åndelige tilskyndelse, som du tænkte på tidligere. Du kan eventuelt også medtage de velsignelser, du fik (eller kan få) ved at handle på den tilskyndelse.

Som der står i Eter 2:7-12, fortalte Herren Jereds bror, at når han og hans folk ankom til det forjættede land, ville de være nødt til at »tjene ham, den sande og eneste Gud, ellers ville de blive fejet bort« (Eter 2:8).

Eter 2:13-15

Herren revser Jereds bror, fordi han ikke har påkaldt ham i bøn

Læs Eter 2:13-15 og se efter, hvad der skete, da jereditterne kom til det store hav, der delte landene. De var blevet vejledt gennem ørkenen af Herren, fordi de lyttede til Herren og holdt hans befalinger. Men da de slog lejr ved det store hav i fire år, kom Herren til Jereds bror og revsede ham for ikke at bede.

Eter 2:14-15 hjælper os til at lære disse principper: Det behager ikke Herren, at vi glemmer at påkalde ham i bøn. Herren ønsker, at vi regelmæssigt påkalder ham i bøn.

Læs følgende udtalelse af ældste Donald L. Staheli, der tjener som medlem af De Halvfjerds, og tænk over, hvor ofte du beder: »Daglige brændende bønner, hvor vi søger om tilgivelse og særlig hjælp og vejledning, er afgørende for vores liv og føde for vore vidnesbyrd. Når vi bliver fortravlede, gentager os selv, er tilfældige eller glemsomme i vore bønner, så taber vi nærheden til den ånd, som er så afgørende i den fortsatte vejledning, som vi har behov for, så vi med succes kan klare hverdagens udfordringer« (se »Vi må forankre vores vidnesbyrd«, Liahona, nov. 2004, s. 39).

Svar på følgende spørgsmål i din dagbog eller på et stykke papir:

  • Hvordan står det til med hyppigheden af dine personlige bønner?

  • Hvordan står det til med oprigtigheden i dine personlige bønner?

  • Føler du i dine personlige bønner, at du virkelig kommunikerer med vor himmelske Fader? Hvorfor eller hvorfor ikke?

  • Hvis du kunne foretage én ændring, der ville forbedre dine personlige bønner, hvad skulle det så være?

Som der står i Eter 2:16, omvendte Jereds bror sig fra sine synder og bad til Herren for sin familie og venner. Herren fortalte ham, at han var blevet tilgivet, men at han skulle fortsætte i retskaffenhed for at blive ledt til det forjættede land.

Eter 2:16-25

Jereditterne bygger fartøjer for at krydse havet til det forjættede land

Billede
Jereditiske fartøjer

Tænk over en vigtig personlig beslutning, som du står over for nu eller i fremtiden, som fx hvordan man håndterer en vanskelig familiesituation eller social situation, hvordan man klarer sig godt i skolen, hvem man gifter sig med eller hvilken karriere man skal vælge. Har du tænkt over, hvordan Herren kan vejlede eller hjælpe dig i den situation? Studér resten af Eter 2 og overvej den beslutning, som du tænkte på, og se efter principper, der vil hjælpe dig til at modtage Herrens hjælp.

Læs Eter 2:16-17 og se efter, hvad Herren bad jereditterne om at gøre for at nå frem til det forjættede land. Jereds bror stod over for tre problemer på grund af fartøjernes udformning. Læs Eter 2:18-19 og markér de tre problemer, som Jereds bror nævnte for Herren.

  1. For at hjælpe dig til at visualisere det, du har læst i Eter 2:16-19, tegner du i din skriftstudiebog, hvordan du tror, at fartøjerne har set ud.

Følgende skema vil hjælpe dig til at opdage, hvordan Herren hjalp Jereds bror med problemerne med fartøjerne. Studér versene i skemaet og brug derefter oplysningerne til at udfylde kolonnen »Løsning på problemet« i skemaet.

Skriftsteder

Problem med fartøjerne

Løsning på problemet

Eter 2:20-21

Ingen luft

Eter 6:4-9

Ingen måde at styre på

Eter 2:22-3:6

Intet lys

Det Herren gjorde, og det han krævede, at Jereds bror gjorde, var forskelligt for hvert problem. Af hvert problem og løsning kan vi lære forskellige sandheder om, hvordan Herren hjælper os, når vi har brug for hjælp. Sammenlign de løsninger, du skrev i skemaet, med dem på følgende liste:

Ingen luft (Eter 2:20-21). For at løse dette problem fortalte Herren Jereds bror, hvad han skulle gøre. Jereds bror havde så troen til at følge Herrens instruktioner.

Ingen måde at styre på (Eter 6:4-9). For at løse dette problem gav Herren selv svaret på problemet.

Ingen luft (Eter 2:22-3:6). For at løse dette problem gav Herren Jereds bror noget vejledning. Jereds bror skulle så udtænke en løsning på problemet – baseret på den information, han havde – og bede om Herrens godkendelse og hjælp til udførelsen.

Af Jereds brors oplevelse lærer vi dette princip: Når vi bestræber os på at gøre vores del for at løse vore problemer, kan vi få Herrens hjælp. Tænk over den personlige beslutning, du tænkte på tidligere. Hvordan kan kendskab til dette princip hjælpe dig til at få hjælp eller vejledning angående denne beslutning? Hvad tror du, at Herren kan forvente, at du gør, når du skal træffe din beslutning?

  1. Skriv et afsnit i din skriftstudiebog, der forklarer, hvad du har lært af Jereds brors oplevelser om bøn og om at få Herrens hjælp og vejledning i dit liv.

  2. Skriv følgende nederst ved dagens opgaver i din skriftstudiebog:

    Jeg har studeret Eter 1-2 og færdiggjort denne lektion den (dato).

    Yderligere spørgsmål, tanker eller indsigter, som jeg ønsker at tale med min lærer om: