Seminar
Del 1: Dag 3: Titelblad, indledning og vidnernes vidnesbyrd


Del 1, Dag 3

Titelblad, indledning og vidnernes vidnesbyrd

Indledning

Forestil dig, at en ven spørger dig, hvorfor medlemmer af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige har brug for Mormons Bog, når de allerede har Bibelen. (Du har måske allerede oplevet det!) Hvad ville du sige til din ven?

Mormons Bog begynder med et titelblad og en indledning, der forklarer formålet med denne hellige bog, og den virkning den kan have på vores vidnesbyrd og forhold til Gud. De indledende sider i Mormons Bog indeholder også vidnesbyrd fra de vidner, der så guldpladerne, som bogen blev oversat fra, og som bar vidnesbyrd om dens guddommelige oprindelse.

Når du er færdig med denne lektion, så tænk over, hvordan du i år kan få mest ud af dit studium af Mormons Bog, og hvordan Mormons Bog kan hjælpe dig til at udvikle et større vidnesbyrd om Frelseren Jesus Kristus og hans gengivne evangelium.

Titelbladet

Billede
Joseph Smith med pladerne

Profeten Joseph Smith forklarede, at profeten Moroni medtog titelbladet til Mormons Bog på guldpladerne: »Titelbladet til Mormons Bog er en bogstavelig oversættelse, taget fra den allersidste side i venstre side på det allersidste blad af samlingen af plader, hvorfra optegnelserne er blevet oversat … Titelblad[et] er på ingen måde en nutids-sammensætning, hverken af mig eller noget andet menneske, som lever eller har levet i denne generation« (Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Smith, 2007, s. 61-62).

Når du læser det første afsnit i titelbladet, så se efter ord og sætninger, som Moroni brugte til at vidne om Herrens medvirken i fremkomsten af Mormons Bog.

  1. Forklar i din skriftstudiebog, hvorfor det er vigtigt for dig at vide, hvor indblandet Herren var i fremstillingen og oversættelsen af Mormons Bog.

Når du læser det andet afsnit i titelbladet, så se efter de tre hovedformål, som Moroni gav for Mormons Bog (Du kan eventuelt understrege dem i dine skrifter). »Israels hus« henviser til dem, der er efterkommere af Jakob, såvel som dem, der er pagtsmedlemmer af Herrens kirke (se Guide til Skrifterne, »Israel«). Sætningen »jøder og ikke-jøder« omfatter desuden alle vor himmelske Faders børn. Personliggør titelbladets budskab i det andet afsnit ved at indsætte dit navn, hvor der står »resten af Israels hus« og »jøder og ikke-jøder.«

  1. Forklar i din skriftstudiebog, hvordan det at kende disse formål med Mormons Bog hjælper dig til at forstå vigtigheden af den.

Præsident Ezra Taft Benson sagde følgende om den »store mission« eller formålet med Mormons Bog:

»Mormons Bogs største mission kan vi læse om på bogens titelblad – at ›overbevise jøde og ikke-jøde om, at Jesus er Kristus, den evige Gud, som giver sig til kende for alle folkeslag.‹

De, som ærligt søger sandheden, kan få et vidnesbyrd om, at Jesus er Kristus, hvis de i bøn overvejer de inspirerende ord, de læser i Mormons Bog.

Over halvdelen af skriftstederne i Mormons Bog henviser til vor Herre. Kristi navn nævnes i en eller anden form hyppigere per vers i Mormons Bog end selv i Det Nye Testamente« (se »Kom til Kristus«, Stjernen, jan. 1988, s. 77).

Som titelbladet fortæller, er Mormons Bog et vidnesbyrd om, at Jesus er Kristus. Når du studerer Mormons Bog i år, så fokusér på det, du lærer om Jesus Kristus og bed i bøn til vor himmelske Fader om at bekræfte det, du lærer gennem Helligåndens kraft.

Indledningen til Mormons Bog

Har du nogensinde spekuleret over, hvorfor en bue på en bro eller en bygning ikke falder sammen uden støtte under den? Når man konstruerer en bue, bliver de to sider bygget op, mens stativer holder dem på plads. Mellemrummet øverst i buen bliver omhyggeligt målt, og en sten, kaldet »slutstenen«, udhugges, så den passer nøjagtigt. Når slutstenen er sat på plads, kan buen stå uden udvendig støtte. Forestil dig, hvad sker der med buen, hvis slutstenen fjernes.

Billede
bue

Gå til indledningen i Mormons Bog og læs det sjette afsnit, der begynder med »Om denne optegnelse …« Når du læser dette afsnit, så se efter tre vigtige principper, som profeten Joseph Smith nævnte angående Mormons Bog.

Præsident Ezra Taft Benson forklarede os mere om, hvordan Mormons Bog er vores religions slutsten. Når du læser citatet, understreger du sætninger eller udtalelser, der kan hjælpe dig med at beskrive den centrale rolle, som Mormons Bog spiller i vores religion, for en eller anden person.

»Der er tre måder, hvorpå Mormons Bog er vores religions slutsten. Den er slutstenen, når vi vidner om Kristus. Den er slutstenen i vores lære. Den er vidnesbyrdets slutsten.

Mormons Bog er slutstenen, når vi vidner om Jesus Kristus, der i sig selv er hovedhjørnestenen i alt, hvad vi foretager os. Med kraft og tydelighed bærer den vidnesbyrd om, at han er virkelig …

Herren [har] selv udtalt, at Mormons Bog indeholder ›fylden af Jesu Kristi evangelium‹ (L&P 20:9). Hermed ikke være sagt, at bogen indeholder ethvert lærepunkt og enhver doktrin, der nogen sinde er åbenbaret. Derimod betyder det, at vi i Mormons Bog finder fylden af de læresætninger, der er nødvendige for vores frelse. Og de forklares enkelt og ligetil, så selv børn kan lære frelsens og ophøjelsens veje …

Sluttelig er Mormons Bog vidnesbyrdets slutsten. Ligesom hvælvingen styrter sammen, hvis slutstenen tages bort, således står og falder hele Kirken med Mormons Bogs sandfærdighed. Det har Kirkens fjender klart indset. Af samme grund gør de sig store anstrengelser for at forsøge at modbevise Mormons Bog, for hvis den kan den bringes i vanry, så falder profeten Joseph Smith sammen med den. Og det samme gælder vores påberåbelse af præstedømmets nøgler og åbenbaring og den genoprettede kirke. Men hvis Mormons Bog er sand – og millioner har nu vidnet om, at de har et vidnesbyrd fra Ånden om, at den virkelig er sand – så må man på samme måde acceptere påstanden om genoprettelsen, og alt det, der følger med« (se »Mormons Bog, vor religions slutsten«, Stjernen, jan. 1987, s. 3-4).

  1. Læs det ottende afsnit i indledningen til Mormons Bog, der begynder med »Vi opfordrer alle mennesker overalt …« og identificér, hvordan du kan vide, at Mormons Bog er sand. Når du har læst afsnittet, fuldfører du følgende sætning i din skriftstudiebog: Når vi læser, grunder og beder, vil Helligånden …

Ligesom slutstenen understøtter de andre sten i buen, styrker et vidnesbyrd om Mormons Bog vores vidnesbyrd om andre vigtige evangeliske principper. Læs det niende afsnit i indledningen, der begynder med »De, der får dette guddommelige vidnesbyrd … « og understreg yderligere tre sandheder, som du får et vidnesbyrd om, når du følger rådet fra det ottende afsnit. Når vi læser, gransker og beder om Mormons Bog, vil Helligånden vidne om, at den er sand, at Jesus er Kristus, at Joseph Smith var Guds profet, og at Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige er Gud rige på jorden.

  1. Forklar i din skriftstudiebog, hvorfor Mormons Bog bliver kaldet slutstenen i vores religion.

Vidnernes vidnesbyrd

Forestil dig, at du er en dommer, der forsøger at afgøre sandheden om, hvad er sket i et opgør mellem to parter. Hvilken værdi ville der være ved at have et vidne til det, der skete? Hvilken større værdi ville det have at have mange flere vidner?

Billede
Oliver Cowdery

Oliver Cowdery

Billede
David Whitmer

David Whitmer

Billede
Martin Harris

Martin Harris

Herren viste adskillige vidner guldpladerne, som Joseph Smith oversatte Mormons Bog fra. Læs »De tre vidners vidnesbyrd« og understreg tre eller fire sætninger, de brugte til at bære vidnesbyrd om pladerne og fremkomsten af Mormons Bog. Læs så »De otte vidners vidnesbyrd.« Bemærk forskellen i de to gruppers oplevelser, som vist i skemaet herunder.

De tre vidner

De otte vidner

  1. En engel viste dem pladerne, Urim og Tummim, brystpladen, Liahona og Labans sværd.

  1. Joseph Smith viste dem pladerne.

  1. Guds røst erklærede guddommeligheden af optegnelsen.

  1. De rørte (»løftede«) guldpladerne.

  1. Besvar følgende spørgsmål i din skriftstudiebog: Hvorfor er det vigtigt, at der var andre vidner til guldpladerne end Joseph Smith?

  2. Skriv dit eget vidnesbyrd om Mormons Bog, Joseph Smith og Jesu Kristi gengivne evangelium i din skriftstudiebog. Hvis du føler, at du endnu ikke har dit eget vidnesbyrd, skriver du, hvad du vil gøre i år for at udvikle et vidnesbyrd om Mormons Bog. Del dine følelser om det, du skrev med en af dine forældre eller et andet familiemedlem eller en ven for at styrke dit vidnesbyrd.

  1. Skriv følgende nederst ved dagens opgaver i din skriftstudiebog:

    Jeg har studeret lektionen »Indledende materialer i Mormons Bog« og blev færdig den (dato).

    Yderligere spørgsmål, tanker eller indsigter, som jeg ønsker at tale med min lærer om: